رَهی نو

لیست خوشمزه ترین غذاهای محلی زنجان

تعداد بازدید: ۵۳۲۸ ۵ دی ۱۴۰۱

غذاهای هر منطقه نشان از فرهنگ و سنت آن شهر دارند و خاطره‌ای منحصربه‌فرد را در ذهن‌ها به یادگار می‌گذارند. غذاهای محلی زنجان هم بسیار متنوع و رنگارنگ است و هر فردی به زنجان برود، می‌تواند کوله‌باری از خاطرات خوش همراه با خود به شهرش بیاورد. این شهر چون سردسیری است اکثر غذاها طبعی گرم دارند و بسیار مقوی و مغذی هستند، به طوری که منبع انرژی و دارویی طبیعی برای بدن به شمار می‌روند. با رهی نو همراه باشید تا با غذاهای بومی و سنتی زنجان آشنا شوید.

مقاله ی "غذاهای معروف ایرانی" را از دست ندهید.

غذاهای محلی زنجان

 

آشنایی با بهترین غذاهای محلی زنجان

غذاهای سنتی زنجان در بین گردشگران و توریست‌ها طرفداران زیادی دارد. بنابراین، اگر به این شهر بروید؛ اما غذاهای متنوع آن را امتحان نکنید، بعداً پشیمان خواهید شد. غذاهای محلی زنجان با اسم‌های جالبشان بسیار لذیذ است و هر وقت اسم زنجان را بشنوید یا خاطراتش را در ذهن مرور کنید، دوباره هوس می‌کنید غذاهای زنجان را امتحان کنید. در ادامه با لیستی از غذاهای سنتی زنجان آشنا می‌شوید.

 

جغور بغور

جغور بغور یکی از غذاهای سنتی زنجان است که شهرت آن نه فقط در این شهر، بلکه در سراسر ایران پیچیده است. اگر جغور بغور دوست دارید و تا الان آن را برای ناهار یا عصرانه میل می‌کردید، در سفرتان به زنجان با رستوران‌های زیادی مواجه خواهید شد که به عنوان صبحانه آن را سرو می‌کنند. برای تهیه این غذای هوس‌انگیز و خوشمزه از دل، جگرسیاه، جگر سفید، قلوه، غوره، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و سریع درست می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آن را به عنوان عصرانه امتحان کنید.

 

غذاهای سنتی زنجان

برای امتحان غذاهای خوشمزه زنجان می توانید رستوران هتل بزرگ زنجان را انتخاب کنید.

خورش آلوچه با مرغ

خورش آلوچه با مرغ نیز در فهرست غذاهای سنتی زنجان است که پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به این شهر، خوردن آن را از دست ندهید. با توجه به اینکه در پخت آن از آلو استفاده شده است، طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد. این غذا با برنج سرو می‌شود و عطر و بوی آن فوق‌العاده است.

 

پیازو

اگر در فصل زمستان، دلتان هوس یک غذای خوشمزه کرده است، می‌توانید پیازو را که یکی از غذاهای محلی زنجان با قدمت طولانی است؛ امتحان کنید. ظاهر این غذا شبیه اشکنه است و برای تهیه آن از عدس، لپه، برگه زرد آلو و آلوچه، پیاز، گوشت، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، روغن حیوانی و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

 

بوغدا آشی

اگر در زنجان بودید و هوس آش کردید، حتماً بوغدا آشی را که سرشار از ویتامین (A، E، B)، آهن، کلسیم، پتاسیم و ید است، امتحان کنید. مخصوصاً اگر زمستان باشد به عنوان عصرانه حسابی می‌چسبد. این آش را از گندم درست می‌کنند؛ جالب است بدانید که بوغدا در ترکی به معنی گندم است. این آش از گندم، حبوبات، اسفناج به همراه ادویه تهیه می‌شود.

 

بوغدا آشی

 

شش انداز

یکی از سنت‌های مردم زنجان، تهیه شش انداز در چهارشنبه سوری است. البته این غذا در شهرهای گیلان و شیراز هم پخته می‌شود و به نوعی بین این سه شهر مشترک است؛ اما روش طبخ آن با توجه به سنت و رژیم غذایی هر شهر، متفاوت هست. شش انداز شباهت زیادی هم به خاگینه دارد و طبع آن گرم است. به همین دلیل بهتر است در فصل‌های سرد سال میل شود. در تهیه این غذا از خرما، گردو، کشمش، پیاز و تخم‌مرغ استفاده می‌شود.

 

کله جوش

این غذا را در اکثر شهرهای ایران با طعم‌های متفاوت طبخ می‌کنند؛ اما خوردن کله جوش به خصوص در فصل‌های سرد در زنجان خالی از لطف نیست. کله جوش در زنجان با گوشت، قارچ، پیاز، نخود، عدس، سبزیجات معطر، تخم‌مرغ، ماست و کشک تهیه می‌شود. امتحان کردن طعم این غذای هوس برانگیز را در فهرست غذاهای امتحانی‌تان در سفر به زنجان قرار دهید.

 

کشک بادمجان

کشک بادمجان در اکثر مناطق ایران تهیه می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. در زنجان به دلیل اینکه کشک بادمجان را با بادمجان فراوان، کشک، گردو و گوشت چرخ‌کرده می‌پزند، طعم فوق‌العاده‌ای دارد و حتماً باید آن را امتحان کنید. این غذا سرشار از کلسیم، پروتئین و مواد مغذی است.

 

آش ترش

اگر عاشق طعم‌های ترش و ملس هستید، خوردن این آش را حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم. این آش اشتها برانگیز را اغلب در  چهارشنبه سوری درست می‌کنند و طعمی بهشتی دارد. این غذا مثل آش شله قلمکار است و هر چیزی که فکر کنید در آن ریخته می‌شود. از حبوبات مختلف (عدس، نخود، لوبیا) گرفته تا لبو، آلوچه، زردآلو، سیر، سرکه، جو پرک، سبزی آش و سیب‌زمینی در طبخ این غذا استفاده می‌شود.

 

آش ترش

 

علم سلات

این غذا را در ابهر می‌پزند و جزو غذاهای محلی زنجان است. علم سلات، بسیار قدیمی و پرطرفدار است. این غذا به دلیل مواد تشکیل دهنده‌اش طعم شیرینی دارد و هنگام صرف صبحانه نیز خورده می‌شود؛ مخصوصاً اگر زمستان باشد، خوردن این غذای مقوی در صبح حسابی می‌چسبد. برای پختن این غذا از مواد عدس، هویج، گوشت، گندم، سیب‌زمینی، فلفل، لوبیا، نخود، چغندر، زردآلو و آلوچه استفاده می‌شود.

 

شیر برنج

در زنجان این غذا به آش شیر معروف است و بهترین گزینه در فصل‌های سرد به شمار می‌آید. طعم و رنگ این غذا عالی است و هر کسی به زنجان سفر کند، حتماً آن را امتحان می‌کند. برای تهیه این غذای خوشمزه از گندم، حبوبات، شیر و نخود استفاده می‌کنند. روی آن هم کشمش و گردوی فراوان می‌ریزند که دهان را حسابی آب می‌اندازد.

 

کوفته برنجی

کوفته از غذاهای محبوب به شمار می‌رود که در شهرهای مختلف آن را با مواد متفاوتی می‌پزند. یکی از غذاهای خوشمزه زنجان هم کوفته برنجی است که طعم بی‌نظیری دارد. مواد تشکیل دهنده کوفته برنجی، انواع سبزیجات (نعنا، گشنیز، ریحان، ترخون، جعفری)، گوشت، برنج، لپه، پیاز و تخم‌مرغ است.

 

اگر قصد سفر به شهر زنجان را دارید و برای اقامت خود رزرو آنلاین هتل را انتخاب کرده اید می توانید هتل های زنجان را مانند هتل بزرگ زنجان و هتل سنتی ددمان زنجان را از رهی نو با بهترین تخفیف رزرو کنید. 

جمع‌بندی

با هم سری به زنجان زدیم و دنیای رنگارنگ غذاهای این شهر را دیدیم. یکی از تجربیات سفرگردی، غذاهایی است که در آن منطقه میل می‌کنید و عطر و طعم ماندگاری را در ذهنتان ثبت می‌کنید. شما تا به حال به زنجان سفر کردید؟ خوردن کدام یکی از این غذاهای سنتی زنجان را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
امیرحسین ۱۴۰۲/۷/۲۲

چقدر غذاهای زنجان در تهران زیاد درست میشه شاید بخاطر نزدیک بودنشه نسبت به شهرهای دیگه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۲

دوست عزیز ممکنه علتش همین باشه که شما گفتید ممنون از توجه و ابراز نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...