رَهی نو

باغ عفیف‌آباد

تعداد بازدید: ۱۸۸۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

اگر در سفر به شیراز دنبال این هستید که علاوه بر یک باغ زیبا از یک موزه منحصر به ‌فرد هم بازدید کنید، بدون شک باغ عفیف آباد شیراز یکی از بهترین گزینه‌هاست.

 

آشنایی با باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است که در حال حاضر بزرگ‌ترین موزه نظامی خاورمیانه را در قلب خود جای داده و ارتش جمهوری اسلامی آن را اداره می‌کند. باغ عفیف آباد با نام باغ گلشن نیز شناخته می‌شود که خانه وسایل نظامی مانند توپ و تانک است. این باغ درختان بسیار زیادی داشته و عطر و بوی گل‌ها و شکوفه‌های درختان میوه در فصل بهار در سرتاسر آن می‌پیچد.

 

باغ عفیف آباد را میرزا علی محمد قوام الملک دوم ساخت. این باغ یکی از زیباترین باغ‌های ایران بوده که با گل‌کاری هنر واقعی ایرانی را به تصویر می‌کشانده است. اما امروزه گل‌کاری آن زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بیشتر شاهد درختان نخل بسیار بزرگی هستیم که سر به فلک کشیده‌اند. درخت‌های مرکبات نیز از دیگر شگفتی‌های این باغ هستند که با قدم زدن در میان آنها می‌توان حس زنده بودن پیدا کرد. به هر گوشه این باغ که بنگرید یک شگفتی تاریخی با چشم اندازی فوق العاده توجه شما را به خود جلب می‌کند. در حال حاضر این باغ در دست ارتش است و از آن به عنوان موزه‌ای برای نمایش آثار نظامی استفاده می‌کنند.

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز کجاست؟

باغ عفیف آباد شیراز در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز قرار دارد. این باغ در نزدیکی خیابان ستار خان واقع شده است.

 

مسیرهای دسترسی به باغ عفیف آباد شیراز

مسیر دسترسی به باغ عفیف آباد سخت نیست و به راحتی می‌توان به آن رسید. ایستگاه مترو در نزدیکی باغ عفیف آباد وجود ندارد و می‌توان از نزدیک‌ترین ایستگاه به آن یعنی ایستگاه چهارراه زرگری استفاده کرد. در این ایستگاه می‌توانید از مترو پیدا شوید و بعد با استفاده از تاکسی به باغ بروید.

 

افرادی که با خودروی شخصی خود به باغ عفیف آباد می‌روند، در صورتی که در پارکینگ جلوی باغ نتوانستند جای پارک پیدا کنند، می‌توانند بعد از اینکه به باغ عفیف آباد رسیدند، به خیابان ستارخان در مجاورت آن بروند. در این خیابان پارکینگ قرار دارد و می‌توانند جای پارک مناسبی برای خودروی خود پیدا کنند.
 

مسیرهای دسترسی به باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد در دوره صفویه یکی از بهترین و باشکوه‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شد. میراز علی محمد خان قوام الملک باغ عفیف را خرید و ساختمانی بسیار مجلل در وسط آن بنا کرد. او برای اینکه بتواند آبیاری باغ را بهتر انجام دهد، قناتی که در نزدیکی این باغ قرار داشت خرید. میرزا علی محمد که والی فارس بود، در تابستان‌های گرم به این مکان می‌آمد و از مهمان‌های خود در اینجا پذیرایی می‌کرد. خانواده او در طبقه پایین ساکن بوند و در طبقه بالا به امور شهر رسیدگی می‌کرد. این باغ شاهد حضور افراد سرشناس زیادی بوده است که برای امور کاری یا برای تفریح به آن می‌آمدند.

 

در اواخر دوره قاجار این باغ به یک خانم به ارث رسید. نام این خانم عفیفه بود که بیشتر نوسازی‌ها توسط او در این باغ انجام شد و نام وی روی باغ ماند. وارثان باغ را به فرح و محمدرضا شاه در دوران پهلوی هدیه می‌دهند. اما بعدها این باغ را ارتش می‌خرد و آن را تبدیل به موزه نظامی می‌کند. این باغ دوران مختلفی را به چشم دیده و سرگذشت مردمان زیادی را در قلب خود جای داده است.

 

معماری باغ عفیف آباد شیراز

معماری باغ عفیف آباد شیراز نمونه زیبایی از معماری ایرانی است. در قسمت سر در ورودی این باغ چهار ستون سنگی ساده را مشاهده خواهید کرد. این ستون‌ها ساخت زیبایی دارند و الهام گرفته از ستون‌های تخت جمشید هستند. بعد از عبور از سر در به یک دهلیز می‌رسید که از جنس چوب است. به بالای همین دهلیز که نگاه کنید، زمان تاج گذاری یکی از پادشاهان ساسانی را خواهید دید که به خوبی روی آن نقش بسته است. بعد از این دهلیز از دالان کوچکی عبور خواهید کرد که شما را به سمت محوطه اصلی باغ هدایت می‌کند. در این محوطه اصلی، عمارت را در کنار یک محوطه زیبا خواهید دید که چشم اندازی زیبا ایجاد کرده است. در جلوی عمارت اصلی باغ یک حوض بسیار بزرگ ساخته شده که در اطراف آن درختان کاج و البته چنار را مشاهده می‌شود. این درختان توسط راهروها از یکدیگر جدا شده‌اند.

 

سنگ‌های گندمگ بر روی دیوارهای این بنا نقش بسته‌اند که تصاویر زیبایی دارند.

 

معماری باغ عفیف آّباد شیراز

 

بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز متشکل از بخش‌های زیادی است که مهم‌ترین آنها کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی، حمام، قهوه خانه سنتی، باغ و... هستند. کاخ سلطنتی این باغ عفیف آباد دو طبقه است و تقریبا 30 اتاق دارد. در طبقه اول این کاخ سلطنتی شاهد موزه نظامی هستیم که سلاح‌هایی مربوط به جنگ در آن قرار دارد. کلاه خودها، سلاح‌های سرد و گرم، لباس‌های نظامی و... توجه بیننده را به خود جلب کرده و آنها را به فکر وادار می‌کنند.

 

در طبقه دوم این کاخ سلطنتی موزه عبرت قرار دارد. از یک راه پله می‌توان به این طبقه رسید. راهروی بلندی در ادامه مسیر مشاهده می‌شود که این راهرو با اتاق‌هایی احاطه شده است. این اتاق‌ها شامل اتاق‌های همایش، رخت کن، مطالعه و پذیرایی می‌شوند. در وسط این راهرو تالاری بزرگی قرار دارد که سقف آن چوبی بوده و دیوارهای آن نقوش بسیار زیبایی دارد. این تالار در نقطه بسیار خوبی قرار دارد و با ایستادن در پشت پنجره‌های آن می‌توان چشم انداز بسیار خوبی از باغ را مشاهده کرد.

 

همچنین باید اشاره کرد که نقاشی‌های زیادی که تقریبا 2500 تابلو هستند در طبقه بالا قرار دارند. این نقاشی‌ها بیشتر رومی بوده‌ و هر کدام نقش مجزایی دارند و اصلا تکراری نیستند. آراستگی تمامی اتاق‌ها با مبلمان و میزهایی از دوران گذشته چند برابر شده است. این مبلمان‌ها ساخت فرانسه بوده و هماهنگی خاصی بین آنها و دیوارها و سقف‌ها وجود دارد. البته ناگفته نماند که روی دیوارها مقرنس کاری‌ها و گچ بری‌هایی دیده می‌شود که بیشتر گل و بوته هستند.

 

یکی از چیزهایی که در طبقه دوم بیشتر از سایر موارد توجه را به خود جلب می‌کند، دریچه کوچکی است که حکم یک آیفون تصویری را در آن زمان داشته است. این دریچه کوچک درب ورودی را کاملا نشان می‌داده و از فاصله بسیار زیاد قابل تشخیص بوده است.

 

حالا اجازه دهید سری به قهوه خانه و حمام سنتی باغ عفیف بزنیم. شیوه معماری ایرانی را می‌توان در این قهوه خانه مشاهده کرد. در وسط این قهوه خانه یک حوض قرار دارد که بسیار زیبا است. بر روی دیوارهای این قهوه خانه می‌توان داستان‌هایی از شاهنامه مانند نبرد رستم و اسفندیار و یا داستان زال و سیمرغ را مشاهده کرد.

 

حمام سنتی باغ عفیف نیز نشانی از تاریخ و گذشته است. این حمام مانند سایر حمام‌های قدیمی دو خزینه برای آب سرد و گرم دارد. روی دیوارهای این حمام نقش‌هایی از فرهاد در کوه بیستون و دیدار مردم با خسرو پرویز را می‎توان مشاهده کرد. این حمام مرمت و بازسازی شده، اما این مرمت چنگی به دل نمی‌زند. به داخل این حمام که بروید حس و حال دوران گذشته که در این مکان خود را می‌شستند پیدا خواهید کرد.
 

موزه نظامی باغ عفیف آباد

 

امکانات باغ عفیف آباد شیراز

امکانات زیادی در باغ عفیف شیراز قرار دارد. آن قهوه خانه‌ای که در بالا ذکر شد در حال حاضر کاربرد تجاری دارد و از آن برای پذیرایی از بازدید کنندگان استفاده می‌شود. در گوشه و کنار این باغ فضاهای سبز زیادی وجود دارد که می‌توان مدت زمانی در آنها نشست و از زیبایی محیط اطراف باغ لذت برد و از نمای رو به رو از عمارت دیدن کرد.

 

دیدنی‌های اطراف باغ عفیف آباد شیراز

قهوه‌خانه موجود در باغ که با نقوش سنتی نقش بسته شده است از بهترین دیدنی‌های این باغ محسوب می‌شود. حمام سنتی این باغ حقیقت‌هایی از روش‌های مختلف شست و شو در ایام قدیم را بیان می‌کند. بر روی دیوارهای این باغ می‌توان سرگرم داستان‌های قدیمی شد. باغ و بوستان این باغ نیز از دیگر شگفتی‌های دیدنی این باغ هستند.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی‌نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ عفیف آباد

باید گفت که بهترین زمان برای بازدید از این باغ فصل بهار است که درختان و باغ در بهترین وضعیت خود قرار دارند. در بهار درختان این باغ مملو از شکوفه بوده و باغ را به بهشتی فراموش نشدنی تبدیل می‌کنند. البته لازم به ذکر است که بدانید این باغ در هر فصلی از سال زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

 

ساعت بازدید از باغ عفیف آباد

این باغ همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعدظهر برای بازدید عموم مردم باز است و علاقمندان به این باغ می‌توانند چند ساعتی با پرداخت مبلغ ورودی از آن بازدید کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...