رَهی نو

آشنایی با کلیسای شمعون غیور شیراز

تعداد بازدید: ۵۳۴۳۶ ۶ آذر ۱۳۹۶

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد کنجکاوی باشید که به محض عبور از یک کلیسا، دل‌تان بخواهد سری به آن زده و به داخل کلیسا راه پیدا کنید. چرا که از نظر گردشگران اهل دل، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که می‌توان از آن بازدید کرد، بازدید از محل عبادت اقوام مختلف است. کلیساهای جذاب در ایران کم نیستند. در سفرتان به شیراز، پس از بازدید از باغ نارنجستان شیراز و بازار وکیل و عکاسی در پاسارگاد و دانستن حکایت‌های قدیمی از بناهای تاریخی، حکایت کلیسای شمعون غیور را هم از دست ندهید. همراه رهی نو باشید.

برای اقامت در شیراز:هتل هما شیراز

کلیسای شمعون غیور شیراز کجاست؟

در خیابان زند شیراز، وارد کوچه نوبهار که می‌شوید، در قهوه‌ای رنگ بزرگی می‌بینید که سر در آن، با نقشی در آمده از دل بنای قدیمی و سنگی، روی آن نوشته شده: کلیسای مقدس شیراز (کلیسای حضرت شمعون غیور). می‌توان گفت اینجا تنها کوچه موجود در ایران است که تمام آیین‌ها را در کنار هم قرار داده است.همین موضوع این مکان را به یکی از بهترین مکان های دیدنی شیراز بدل کرده است.

کلیسای شمعون غیور شیراز کجاست؟

آشنایی با کلیسای شمعون غیور شیراز

این کلیسا محلی برای عبادت مسیحیان و ارامنه انگلیسی زبان است. بنابراین ورود افراد مسلمان فارسی زبان، به داخل این کلیسا برای بازدید امکان پذیر نیست. با این وجود شناختن معماری و نمای داخلی این کلیسا خالی از لطف نیست. جلوه بیرونی بنا از سمت کوچه، مانند نمای گنبدی شکل کلیسا با درختان نخل سرافرازش، راز بنا را فاش می‌کند. همانطور که از در ورودی سمت کوچه مشخص است، نمای این بنا، سنگی است.

در داخل این ساختمان، یک سالن اصلی (یا همان کلیسا)، یک سالن اجتماعات و کتابخانه در ضلع جنوبی و آبدارخانه و محل استراحت پرستان در ضلع شمال شرقی ورودی قرار دارد. همانند همه کلیساها، سالن از نیمکت‌هایی پر شده است که رو به صلیب اصلی و مجسمه عیسی مسیح قرار گرفته است. حوض کوچکی که در سمت راست سالن اصلی به چشم می‌خورد، به عنوان غسل تعمید استفاده می‌شود.

از لوح یادبودی که در ضلع سمت چپ سالن اصلی قرار گرفته است ، می‌توانید شمایل معمار بنا، نارمن شارپ را ببینید. سقف سالن اصلی، با آجر و کاشی‌های زیبا به صورت گنبدی تزئین شده است که با وجود فرنگی بودن معمار، حس معماری ایرانی را توانسته در قالب این بنا جای دهد.

پنجره‌های کوچک و بزرگی که در این قسمت قرار دارد، با پیروی از ادامه طراحی گنبدی شکل دیوارها و سقف، به صورت گنبدی و با شیشه‌های رنگی طراحی شده است که زیبایی کلیسا را بیشتر و چشم‌گیرتر کرده است. این پنجره‌های رنگی، شکل و شمایل خانه‌های قدیمی شیراز را دارد. در سقف به جای استفاده از دریچه هوا، از همین پنجره‌های زیبا استفاده شده است.

خبری از زرق برق و تجملات در اینجا نیست. لوسترها و چراغ‌های ساده، با طراحی قدیمی و معماری اصیل بنا، جلوه دیگری به آن بخشیده است. بر روی دیوارها هم اشعاری با خط زیبا نوشته شده است. راهروهایی در سمت راست محراب قرار گرفته که به اتاق رختکن و اتاق اعتراف منتهی می‌شود.

آشنایی با کلیسای شمعون غیور شیراز

تاریخچه کلیسای شمعون غیور

ماجرا از آنجا شروع شد که نارمن شارپ در سال 1924 از لندن به ایران آمد و بعد از سکونت در شهر یزد، در سال 1936 به شیراز آمده و ساخت این کلیسا را آغاز کرد. در سال 1317 ساخت بنا به پایان رساند. قدمت این بنا به دوران پهلوی برمی‌گردد. کلیسای شمعون غیور در اسفند 86 به ثبت آثار ملی درآمد.

تاریخچه کلیسای شمعون غیور

مسیرهای دسترسی به کلیسای شمعون غیور شیراز

برای دسترسی به کلیسای شمعون غیور شیراز، باید خود را به خیابان نوبهار شیراز برسانید. می‌توانید از تاکسی‌هایی که به سمت خیابان زند می‌روند، استفاده کنید. همچنین با استفاده از مترو در ایستگاه زندیه پیاده شده و خود را به خیابان زندیه رسانده و از آنجا به سمت کوچه نوبهار حرکت کنید و یا به وسیله اتوبوس‌های به سمت خیابان زند، با کمی پیاده روی به این مکان برسید.

مسیرهای دسترسی به کلیسای شمعون غیور شیراز

هتل های نزدیک   کلیسای شمعون غیور

در صورتی که روزی تصمیم به بازدید از این مکان تاریخی را گرفتید، می‌توانید در بهترین هتل‌های نزدیک به این مکان مانند هتل زندیه شیراز   اقامت کنید. این هتل در فاصله 2/7 کیلومتری و بازه زمانی 7 دقیقه‌ای از کلیسا قرار دارد.

کوچه نوبهار شیراز، کوچه تمام ادیان

کوچه نوبهار شیراز، میزبان عبادتگاه‌هایی برای تمام ادیان است. فرقی نمی‌کند مسیحی هستید یا ارمنی، یهودی، آشوری یا حتی مسلمان. چرا که ارتباط و آشتی ادیان را در کنار هم از بناهایی همچون دارالقرآن، آتشکده، کنیسه و کلیسا به چشم خواهید دید. جمعی از مکان‌های مذهبی که حکایت‌های دور و دراز تاریخی به دنبال دارند همراه با پیروان ادیان مختلف در این کوچه گرد هم آمدند و آزادانه به انجام مراسم دینی خود می‌پردازند.

شیراز و جاذبه های گردشگری آن

در گیر و دار فراهم کردن بساط سفر، یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که اهل سفر به آن توجه می‌کنند، برنامه‌ریزی برای بازدید از مکان دیدنی است. جاهای دیدنی شیراز ، سفرتان را به یکی از خاطره بخش‌ترین سفرها تبدیل می‌کند. در ادامه مطلب به هرکدام از آنها اشاره می‌کنیم.  

مسجد جامع عقیق

پس از ورود اسلام به ایران در تمامی دوره‌های تاریخی در کنار ابنیه‌ تاریخی مربوط به هر دوره، حکمرانان و بزرگان مردم، اقدام به ساخت مساجدی کرده‌اند که اکنون یکی از عناصر شناخت تاریخ این سرزمین به شمار می‌روند. هرکدام از شهرهای این سرزمین که از حیث قدمت صاحب امتیاز باشند، یک یا چند مسجد تاریخی را نیز در خود جای داده‌اند. مانند شهر شیراز که مساجد کم‌نظیری از لحاظ تاریخی و ارزش‌های معماری در آن وجود دارد.

مسجد جامع عقیق

خانه شاپوری شیراز

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌های شیراز و مکان های دیدنی استان فارس است. این عمارت به دوره پهلوی اول تعلق دارد و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد را خلق کرده‌ است.  این باغ‌عمارت که در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی با شماره ۲۷۸۱ ثبت شد، در حال حاضر میزبان کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری است.

خانه شاپوری شیراز

آرامگاه حافظ

حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی استان فارس در شهر شیراز است. این مکان که به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است.

حافظ که شخصیتی جهانی دارد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید به‌سمت این مجموعه می‌کشاند.  امروزه با تغییرات بسیاری که از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، این مجموعه گسترش یافته است. حافظیه فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد که از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند. 

آرامگاه حافظ

کلام پایانی

شهر شیراز پر از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است.   کلیسای شمعون غیور شیراز یکی از این مکان‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آید که خیلی طرفدار دارد.  حتما در سفر به شیراز به این کلیسای  شمعون غیور سر بزنید و تجربیات  خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول در مورد  کلیسای شمعون غیور شیراز

کلیسای شمعون غیور شیراز کجاست؟

در خیابان زند شیراز،  کوچه نوبهار، در قهوه‌ای رنگ بزرگی می‌بینید که سر در آن، با نقشی در آمده از دل بنای قدیمی و سنگی، روی آن نوشته شده: کلیسای مقدس شیراز (کلیسای حضرت شمعون غیور).

کلیسای شمعون غیور در چه تاریخی به ثبت ملی رسید؟

کلیسای شمعون غیور در اسفند 86 به ثبت آثار ملی درآمد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
sara ۱۴۰۰/۵/۱۹

سایت خیلی خوبی دارید امیدوارم موفق باشید

  مدیر سایت۱۴۰۰/۵/۳۰

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...