رَهی نو

آب انبار وکیل

تعداد بازدید: ۴۳۷۳۹ ۶ آذر ۱۳۹۶

در قدیم به علت کم آبی در فصول گرم سال، آب را در زمستان‌ها ذخیره و در تابستان‌ها استفاده می‌کردند که این ذخیره‌سازی توسط آب‌انبارها انجام می‌گرفت. آب‌انبار وکیل که نمونه کوچکی از این دست، سازه‌ها است هم‌زمان با ساخت مسجد وکیل در حدود سال 1180 ه.ق به دستور کریمخان زند ساخته شد. بدنیست بدانید که در قدیم نیز نوعی تصفیه آب در این آب‌انبارها صورت می‌گرفت، به گونه‌ای که ابتدا گل و لای ته نشین می‌شد و سپس به آن نمک اضافه می‌کردند تا کلر آزاد شده آب را تصفیه نماید. آب‌انبار وکیل عمیق‌ترین موزه ایران شناخته شده است و با معماری زیبا و سنتی اش دل هزاران گردشگر عاشق شیراز را برده است. همراه رهی نو در این بازدید تاریخی باشید.

آب انبار وکیل شیراز

آب انبارهای کریمخانی

در این بخش، شاهد 4 آب انبار هستید. آب انبارهای حافظیه، وکیل، دیوان خانه و هفت تن، از سری سازه‌های تاریخی هستند که به دستور کریم‌خان ساخته شد تا آب آشامیدنی مردم شهر، در آن زمان تامین شود. قدمت این آب انبارها به حدود 300 سال پیش می‌رسد. سال ساخت آن‌ها در سال‌های 1173 الی 1178 هجری قمری است. از حوالی اردیبهشت ماه سال 1331 که آب مصرفی مردم شیراز، لوله کشی شد، استفاده از این آب انبارها هم به جرگه تاریخ پیوست و دهانه آن نیز پوشانده شد. در سال 1355 آب انبار کریم خانی به ثبت آثار ملی ایران رسید و تبدیل به یکی از دلنشین‌ترین و تاریخی‌ترین مکان های دیدنی شیراز شد. به طوری که امروز مردم زیادی را برای بازدید به سمت خود می‌کشاند.

ویژگی های آب انبار وکیل

مسیر حمام وکیل شیراز را پیش بگیرید. به ضلع جنوبی حمام وکیل که برسید، یک مخزن آب بسیار دور و درازی را میبینید که برای دسترسی به آن باید از مسیر پلکانی طولانی عبور کنید. از بالا که نگاه می‌کنید، شبیه تاریک خانه‌های قدیمی است که در کتاب داستان‌ توصیف کردند. اما نه اثری از آن تاریکی است نه در انتهای پله‌ها جن و موجودات وحشتناک زندگی می‌کنند. معماری سنتی که با تزئین کردن آجرهای اطراف آب انبار، چراغ کاری شده است، شما را برای دیدن گوشه و کنار اینجا، مشتاق می‌کند. آب انبار بادگیرهای بلندی دارد که از قسمت بالایی آن برای خنک کردن و تهویه فضای بسته آب انبار استفاده می‌کنند. این آجرکاری زیبا معماری شبیه به برج کریم خان دارد. کانال‌های آبرسانی که در آب انبار وکیل می‌بینید، ارتفاعی به اندازه 60 متر داشته و از جنس سنگ و ساروج هستند.

آدرس و دسترسی به آب انبار وکیل

شیرازی‌ها با وجودی که به عنوان مردم خسته ( و البته دلنشین و دوست داشتنی) مشهور هستند، اما اغلب مسافران و گردشگران این شهر، برای بازدید از بناهای تاریخی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. برای رفتن به آب انبار وکیل کافیست در ایستگاه مترو زندیه از قطار پیاده شده و بعد از طی مسافت حدود 1 کیلومتر به این بنای تاریخی برسید. اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، می‌توانید در ایستگاه اتوبوس شهرداری، از اتوبوس پیاده شوید. 800 متر بعد به آب انبار می‌رسید. خلاصه، مسیر دسترسی به این بنای تاریخی خیلی راحت و خوش مسیر است.

زمان بازدید از آب انبار

کارکرد آب انبار کریم‌خان برای خنک کردن آب در ماه‌های ابتدای سال است. البته شیراز به بهار زیبایش معروف است که به شیراز روح و جان دیگری می‌بخشد. در این بازه زمانی شما می‌توانید از 8 صبح تا 8 شب از این بنای تاریخی دیدن کنید.

آدرس و دسترسی به آب انبار وکیل شیراز

لیست هتل‌های نزدیک آب انبار وکیل شیراز

در صورتی که به شیراز سفر کردید و به دنبال هتل‌های نزدیک آب انبار وکیل هستید، لیست هتل‌های زیر را به خاطر بسپارید.

هتل الیزه شیراز: این هتل در فاصله 15 کیلومتری و در بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از آب انبار وکیل قرار دارد.

هتل زندیه شیراز: این هتل در فاصله 900 متری و بازه زمانی 3 دقیقه‌ای از این مکان قرار دارد.
هتل هما شیراز: این هتل در فاصله 1/8 کیلومتری و بازه زمانی 4 دقیقه‌ای از این مکان قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...