رَهی نو

آشنایی با کاروانسرای فیل شیراز | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۵۸۳۷ ۶ آذر ۱۳۹۶

بازار وکیل، کاروانسراهای دیدنی و تاریخی را در برمیگیرد که قصه هر کدام از آن‌ها شنیدنی است. کاروانسرای فیل شیراز یکی از زیباترین بخش‌های این بازار به حساب می‌آید. بازار وکیل یک بازار تاریخی است که علاوه بر اینکه مرکز خرید و فروش و تجارت به حساب می‌آید، فرهنگ مردم کهن را نیز نمایش می‌دهد.
شما می‌توانید در کاروانسرای فیل با صنایع دستی شیراز چون قالی‌بافی، گبه بافی، جاجیم بافی، مسگری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، نمد مالی و ... آشنا شوید. این صنایع دستی هنر و فرهنگ مردم شیرازی را نشان می‌دهد. معماری این کاروانسرای دیدنی جوهره هنر و تلاش معماران حرفه‌ای در گذشته این سرزمین است که بنایی زیبا و منحصربه‌فرد خلق کرده اند. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به سفری در دل تاریخ دعوت می‌کنیم.

معرفی کاروانسرای فیل شیراز

در گذر زمان، شیراز، شهر شاعران و گل‌ها، شاهد ساخت بناهای باشکوهی بوده که هر کدام حکایتی از تاریخ و فرهنگ این دیار را روایت می‌کنند. در میان این بناها، کاروانسرای فیل، در محله درب شاهزاده قرار گرفته است. این کاروانسرای تاریخی، در همسایگی بازار شمشیرگرها، که امروزه با فرش‌های ایرانی و عطر ادویه‌جات آمیخته شده، و بازار ترکش‌دوزها، و در مجاورت بازار وکیل، قلب تپنده تجارت شهر، قرار گرفته است. گویی کاروانسرای فیل، پلی بین گذشته و حال شیراز است، پلی که تاریخ را به زندگی روزمره مردم پیوند می‌دهد.
در گذر از راسته‌های بازار، زمزمه‌هایی از قدمت کاروانسرای فیل به گوش می‌رسد. گویی دیوارهای آجری آن، قصه‌های نسل‌ها را در خود نهفته‌اند. از کاروان‌هایی که با شتر و اسب از راه‌های دور می‌آمدند، تا تاجران و مسافرانی که در این مکان امن، خستگی سفر را از تن به در می‌کردند.
ورودی کاروانسرا، با طاق و تویزه و عرق‌چین، در بازار شمشیرگرها قرار دارد. گویی با گذر از این دروازه، به دنیایی دیگر قدم می‌گذاریم، دنیایی از تاریخ و فرهنگ. سردر ساده آجری کاروانسرا، با راهرویی به حیاط آن متصل می‌شود. حیاطی که با حوضی فیروزه‌ای و درختان سر به فلک کشیده، فضایی آرام و دلنشین را برای مسافران خسته فراهم می‌کرد.

کاروانسرای-فیل-شیراز

تاریخچه کاروانسرای دیدنی فیل شیراز

در اواخر دوران زندیه، در سال 1180، کاروانسرای فیل در جوار بازار وکیل شیراز بنا شد. گویی این کاروانسرا، پلی میان تاریخ و تجارت بود. در آن زمان، بازار وکیل قلب تپنده تبادلات اقتصادی شهر به حساب می‌آمد و کاروانسرای فیل، نقشی دوگانه در این میان ایفا می‌کرد.
بخشی از این بنای باشکوه، به دادوستد و رونق اقتصادی اختصاص داشت. تاجران و کسبه، در حجره‌های این کاروانسرا، کالاهای خود را به معرض نمایش می‌گذاشتند و شور و هیاهوی خرید و فروش، در فضای آن موج می‌زد. در سوی دیگر، کاروانسرای فیل، مامنی برای مسافران خسته بود. کاروان‌هایی که از راه‌های دور و دراز به شیراز می‌رسیدند، در این کاروانسرا اتراق می‌کردند و پس از تجدید قوا، به سفر خود ادامه می‌دادند.
در دوران زندیه، شیراز به عنوان پایتخت خلافت انتخاب شد و این امر، رونق و توسعه بسیاری را برای این شهر به ارمغان آورد. سیل عظیمی از تجار ایرانی و خارجی برای دادوستد به شیراز سرازیر می‌شدند و بازار وکیل و بازارهای اطراف آن، به قلب تپنده تبادلات اقتصادی تبدیل شده بودند.

در چنین شرایطی، نیاز به یک کاروانسرا در نزدیکی بازار، امری بدیهی و ضروری بود. کاروانسرای فیل، در پاسخ به این نیاز و در جوار بازار وکیل بنا شد تا مسافران و تجار خسته از سفر، در آن اقامت گزینند و به تجدید قوا بپردازند. انتخاب این مکان برای ساخت کاروانسرا، از جهات مختلفی حائز اهمیت بود. اول اینکه، نزدیکی به بازار وکیل، دسترسی آسان مسافران و تجار به کالاهای مورد نیازشان را فراهم می‌کرد. دوم اینکه، موقعیت مکانی کاروانسرا، امنیت مسافران و اموالشان را تضمین می‌کرد.
شما می‌توانید در بومگردی کاروانسرای فیل اقامت داشته باشید یا اینکه در یکی از هتل‌های ممتاز این شهر مانند هتل بزرگ شیراز اقامت کنید تا لذت سفر به این شهر برای شما کامل شود.

معماری کاروانسرای فیل

طاق‌های جناغی، گویی با آغوش باز، رهگذران را به درون کاروانسرا دعوت می‌کنند. قوس‌هایی که با ظرافت تمام، با آجرهای ناوی شکل پر شده‌اند و گویی داستانی از معماری ایرانی را روایت می‌کنند. طرح مربع شکل کاروانسرا، نظم و انسجامی خاص به آن می‌بخشد. چهار ایوان در چهار ضلع آن، مانند نگینی در قاب، بر زیبایی این بنا می‌افزایند. در هر ضلع، هفت حجره به چشم می‌آید که محل استقرار مسافران و تجار بوده است. چهار حجره دیگر نیز در چهار زاویه بنا، فضایی دنج و خلوت را برای استراحت و تفکر فراهم می‌کنند.
کف حجره‌ها،چند پله بالاتر از سطح زمین، راز و رمزهای گذشته را در خود نهفته دارند. درک‌های چوبی، با قدمتی دیرینه، هنوز هم استوار و پابرجا هستند و گویی از خاطرات مسافران و تجار دوره‌گرد سخن می‌گویند. در قلب حیاط کاروانسرا، حوضی قدیمی، انعکاس آسمان را به نمایش می‌گذارد. باغچه‌ای کوچک در کنار حوض، طراوت و سرزندگی را به فضای کاروانسرا می‌بخشد.

معماری-کاروانسرای-فیل-شیراز

مسیرهای دسترسی به کاروانسرای تاریخی فیل شیراز

بازارچه فیل، در خیابان زند، کوچه شماره ۱۱، منتظر استقبال از شماست. برای رسیدن به این گنجینه تاریخی، چند راه پیش رو دارید.
ایستگاه متروی وکیل الرعایا را انتخاب کنید. پس از پیاده شدن، با کمی پیاده‌روی در خیابان زند و کوچه شماره ۱۱، به سرای فیل خواهید رسید.
ایستگاه اتوبوس پایانه ولیعصر در میدان ولیعصر، نزدیک‌ترین ایستگاه به سرای فیل است. با توجه به ترافیک سنگین بلوار کریم خان، استفاده از اتوبوس ممکن است زمان‌بر باشد.
اگر به دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین راه هستید، مترو را انتخاب کنید. از طرفی اگر پیاده‌روی برایتان مشکلی ندارد، ایستگاه متروی وکیل الرعایا به سرای فیل نزدیک‌تر است. همچنین اگر می‌خواهید از ترافیک بلوار کریم خان دوری کنید، مترو یا اتوبوس را انتخاب کنید.

نکات بازدید از سرای فیل شیراز

سرای فیل همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز است.برای ورود به این سرای جذاب نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. بهترین زمان بازدید از سرای فیل صبح زود یا عصر است. در این زمان‌ها هوا خنک‌تر و ازدحام جمعیت کمتر خواهد بود.
در کاروانسرای فیل یک بازارچه سنتی وجود دارد که می‌توانید در آن انواع سوغات و صنایع دستی را خریداری کنید.در این سرا چند رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها غذا و نوشیدنی میل کنید. در سرای تاریخی فیل یک موزه کوچک وجود دارد که در آن می‌توانید اطلاعاتی درباره تاریخ این بنا و همچنین اشیاء و لوازم قدیمی مربوط به دوران زندیه کسب کنید. حیاط این سرای تماشایی فضایی دلنشین و آرامش‌بخش است که می‌توانید در آن استراحت کنید و از زیبایی معماری بنا لذت ببرید.

جاهای دیدنی شیراز نزدیک کاروانسرای فیل

همانطور که گفته شد سرای فیل در زیرمجوعه یک اثر تاریخی بزرگ شیراز به نام بازار وکیل قرار دارد. از انجا که این سرای دیدنی در دل بازار و مرکز شهر قرار دارد دسترسی شما را به سایر جاذبه های گردشگری شیراز آسان می‌کند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ارگ زیبای کریمخانی

ارگ کریم‌خانی، بنایی باشکوه و تاریخی در مرکز شهر شیراز قرار دارد که در دوران زندیه و به دستور کریم خان زند، معروف به وکیل الرعایا، ساخته شده است.  این ارگ که در زمان خود محل زندگی و حکومت کریم خان بوده است، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز شناخته می‌شود.
ارگ کریم خان زند با وسعتی حدود 4000 متر مربع، چهار برج در چهار گوشه و یک حیاط مرکزی دارد. دیوارهای ارگ از آجر و سنگ ساخته شده‌اند و ارتفاع آنها به 12 متر می‌رسد. در ورودی ارگ که در ضلع شمالی آن قرار دارد، با کاشی‌کاری و نقوش زیبایی تزئین شده است.

ارگ-کریم‌خانی

سرای تاریخی مشیر

سرای مشیر یا سرای گلشن، یک بازار تاریخی در شهر شیراز است که در دوران قاجار و به دستور میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر فتحعلی شاه قاجار، ساخته شده است.  این سرای زیبا که در مجاورت بازار وکیل و در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی قرار دارد. سرای مشیر با مساحتی حدود 2800 متر مربع، یک بنای هشتی شکل در مرکز و چهار ایوان در چهار ضلع آن دارد. در هر ضلع، 7 حجره وجود دارد که در گذشته محل کسب و کار تجار و صنعتگران بوده است.

مسجد باشکوه نصیرالملک

مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، یکی از زیباترین مساجد ایران است که در دوران قاجار و به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک، از بزرگان سلسله قاجار، ساخته شده است.  این مسجد که در محله گود عربان و در نزدیکی حرم شاه‌چراغ قرار دارد. مسجد نصیرالملک با مساحتی حدود 2980 متر مربع، دارای یک شبستان بزرگ در ضلع شرقی، یک شبستان کوچک در ضلع غربی، یک ایوان در ضلع جنوبی و یک حیاط در وسط است.

باغ دیدنی نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام که به خانه قوام نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران به‌حساب می‌آید، که در دوران قاجار و به دستور علی محمد خان قوام، از رجال دوره قاجار، ساخته شده است. این باغ که در محله بالاکفت و در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. باغ نارنجستان قوام با تزئینات زیبایی مانند نقاشی‌های دیواری، گچ‌کاری، آینه‌کاری و حوض‌خانه مزین شده است.  نقاشی‌های دیواری باغ نارنجستان قوام از شهرت جهانی برخوردارند و به دلیل ظرافت و زیبایی، به شاهکار نقاشی قهوه‌خانه‌ای معروف شده‌اند.

هتل های شیراز در حوالی سرای فیل

شیراز، با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. برای اقامت در این شهر زیبا، هتل‌های متنوعی با امکانات و خدمات مختلف وجود دارد که انتخاب را برای مسافران آسان می‌کند. هتل پنج ستاره بزرگ شیراز یکی از هتل‌های درجه یک این شهر به‌حساب می‌آید که در ورودی شمالی شهر و در کنار دروازه قرآن جای خوش کرده است.
این هتل در سال 1392 در یک ساختمان 13 طبقه، بنا بر استانداردهای جهانی هتداری فعالیت خود را شروع کرد. اقامت در یکی از 158 واحد اقامتی هتل بزرگ به شما چشم اندازی از شهر شیراز و کوه‌های سر به فلک کشیده می‌دهد. شما می‌توانید در بزرگترین رستوران گردان ایران که در هتل بزرگ شهر شیراز قرار دارد انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را باکیفیت بالا میل کنید. رستوران ایرانی هتل به سرو انواع غذاهای ایرانی و شیرازی در طبقه چهارم می‌پردازد.
اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید می‌توانید یکی از غذاهای دریایی لذیذ هتل بزرگ را در طبقه ششم و در تراس هتل سفارش دهید. در رستوران ایتالیایی می‌توانید انواع لازانیا، پاستا، پیتزا و انواع دسرهای ایتالیایی را صرف کنید. امکانات اتاق‌های هتل مجلل بزرگ شیراز شامل یخچال، دراور، مبلمان، آباژور، چای ساز، میزتحریر، رخت آویز، کمد لباس، پاورسوئیچ، روم سرویس، تلفن، سیستم اعلام حریق، مینی بار ، صندوق امانات، سیستم تهویه مطبوع و ... می‌شود.
با رزرو هتل بزرگ در شیراز می‌توانید در یکی از لوکس‌ترین هتل‌های این شهر اقامت داشته باشید و از امکانات رفاهی عالی برخوردار شوید. کارکنان زبده این هتل تمامی خدمات را به بهترین نحو ممکن ارائه می‌دهند تا خاظراتی خوش را برای شما رقم بزنند.

هتل-بزرگ-شیراز

کلام پایانی

کاروانسرای فیل، نگینی در قلب شیراز، یادگاری از دوران زندیه و شاهدی بر عظمت و شکوه آن دوره است. این بنای باشکوه که در گذر زمان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب شیراز، پذیرای گردشگران از سراسر ایران و جهان است.
بازارچه سنتی کاروانسرای فیل فرصتی برای تجربه فرهنگ و هنر ایرانی است. در این بازارچه می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی را پیدا کنید و با هنرمندان و صنعتگران شیرازی آشنا شوید. کاروانسرای فیل فقط یک بنای تاریخی نیست، بلکه دریچه‌ای به سوی تاریخ و فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

سوالات متداول درباره کاروانسرای باشکوه فیل شیراز

کاروانسرای فیل کجاست؟

کاروانسرای فیل در خیابان لطفعلی خان زند، در نزدیکی بازار وکیل و مسجد وکیل در شهر شیراز قرار دارد. این کاروانسرا در محله درب شاهزاده، بین بازار شمشیرگرها که امروزه محل فروش فرش های ایرانی و فروش ادویه جات است، جای دارد.

بهترین زمان بازدید از کاروانسرای فیل چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از کاروانسرای فیل صبح زود یا عصر است. در این زمان‌ها هوا خنک‌تر است و ازدحام جمعیت کمتر است.

کاروانسرای فیل چه کاربردی داشته است؟

کاروانسرای فیل در گذشته به عنوان محل استراحت و تجارت کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

امروزه کاروانسرای فیل چه کاربردی دارد؟

امروزه کاروانسرای فیل به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کاروانسرای، بازارچه سنتی، رستوران و کافه وجود دارد.

هتل بزرگ در شیراز چه امکانات رفاهی دارد؟

هتل بزرگ شهر شیراز امکاناتی ازجمله استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی، سالن بیلیارد، بازی‌های ویدیویی، خدمات پزشکی، ماساژ، فروشگاه، لاندری، اتاق چمدان، صندوق امانات، کافی‌شاپ، رستوران، صرافی، آرایشگاه، آژانس مسافرتی  و ... را شامل می‌شود.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...