رَهی نو

پارک جنگلی سراوان کجاست ؛ راه های دسترسی و عکس

تعداد بازدید: ۹۲۸۲ ۶ آذر ۱۳۹۶

پارک جنگلی سراوان واقع در استان گیلان و یکی از مکان‌های دیدنی‌های رشت است که جذابیت و زیبایی زیادی دارد. دریا تا بیکران به رنگ آبی و این جنگل از اول تا آخرش سبز سبز است.   زیبایی درختان سربه فلک کشیده، جنگل بکر، رودخانه و دریاچه بخشی از زیبایی‌های جنگل سراوان است که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. پارک جنگلی سراوان با وسعتی بیش از 5 هزار هکتار  یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌ها است و   یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده است. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید تا اطلاعاتی راجع‌به پارک جنگلی سراوان به شما ارائه کنیم.

 

ﭘﺎرک ﺟﻨﮕﻠﯽ سراوان از قدیمی ترین جنگل های ایران

جنگل سراوان یکی از جنگل‌های قدیمی ایران است که آتش‌سوزی و ساخت‌وساز به آن راه پیدا نکرده است. این جنگل‌ها نزدیک ۵ هزار هکتار وسعت دارند که در سال 70، قطعه‌ای با طول 7600 و عرض ۲ کیلومتر را از این جنگل جدا کردند تا به پارک جنگلی تبدیل کنند. البته که منظور از جداکردن، تخریب یا تغییر بافت جنگل نیست؛ بلکه فقط اقدامات لازم برای رفاه گردشگران صورت گرفته است.
 

 

برکه پارک جنگلی سراوان

 

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سراوان

اگر قصد دارید از شهر تهران به سمت پارک جنگلی سراوان حرکت کنید، اتوبان کرج قزوین سرراست‌ترین مسیر است. سپس باید به اتوبان قزوین رشت بروید. در آن اتوبان باید مسیر را ادامه دهید تا به امامزاده هاشم (ع) برسید. 20 کیلومتر پس از امامزاده، در غرب جاده به ورودی فاز دوم این پارک جنگلی خواهید رسید.

 

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی سراوان

روستای سراوان

در اطراف این پارک جنگلی زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی فراوانی قرار گرفته است! روستای سراوان در فاصله ۱۷ کیلومتری این پارک است که رودخانه‌ها، طبیعت سبز و شالیزارهایش بسیار زیبا هستند و خود یک جاذبه گردشگری کامل است.

کاروان سرای شاه عباسی

کاروان‌سرای شاه‌عباسی یا کاروان‌سرای لات در جنوب روستا قرار گرفته است که قدمت آن به بیش از 500 سال می‌رسد و تاریخ گران‌بهایی را در خود جای‌داده است.

بقعه امامزاده هاشم

بقعه امامزاده هاشم نیز در فاصله 14 کیلومتری این پارک قرار دارد. شما می‌توانید برای زیارت به این مکان بروید و از غرفه‌هایی که در دو طرف خیابان قرار دارد نیز دیدن کنید

 

دریاچه سقالسکار

دریاچه سقالسکار در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت، نزدیک شهر شفت و در مسیر جیرده قرار دارد. این دریاچه در زمان بارش باران، بسیار دیدنی است. سد خاکی روی این دریاچه نیز زیبایی آن را دوچندان کرده است.

استخر عینک

استخر عینک، یکی از تالاب‌های رشت به شمار می‌آید که در غربی‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است و دومین تالاب بزرگ و طبیعی استان گیلان محسوب می‌شود. اطراف استخر عینک نی‌زارهای زیبا و دیدنی وجود دارد. از آب این استخر نیز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف استفاده می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل سراوان

این منطقه از نظر گونه‌های گیاهی بسیار متنوع و نمونه‌ای کم‌نظیر است. پوشش درختی در این پارک را می‌توان به دو گروه جنگل دست‌کاشت و جنگل طبیعی تقسیم کرد. انواع درختان کاج و سرو همچون کاج تدا، کاج سیلوستریس، سرو نقره‌ای و زربین توسط انسان‌ها در این جنگل کاشته شده‌ و به گیاهان طبیعی این جنگل اضافه شده‌اند.

 

تنوع درختان بومی این منطقه نیز کم نیست و یکی از دلایل اهمیت این جنگل، همین تنوع پوشش گیاهی است. احتمالا بتوانید درختان بلوط، ممرز، بید، انجیلی، توسکا، آلوچه جنگلی، اوجا، سفید پت و درختان بیدمشک را در این پارک جنگلی زیبا تشخیص دهید.

 

پوشش گیاهی پارک سراوان

 

جنگل سراوان از نظر جانوری هم بسیار متنوع است. در پارک جغد جنگلی، کبک، قرقاول، دارکوب، سنجاب، خرگوش، راسو و انواع حشرات و خزنده‌ها را می‌توانید ببینید و از تماشای آن‌ها هیجان‌زده شوید.
 

بهترین زمان سفر به سراوان

در فصل زمستان دریاچه سراوان و مردابش سفیدپوش می‌شوند و در بقیه فصل‌ها به رنگ سبز هستند.  جنگل هم در هر فصلی، به یک رنگ درمی‌آید و زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد. پس می‌توان گفت پارک جنگلی سراوان در همه زمان‌ها زیبا است و شما باتوجه‌به سلیقه و شرایط خود می‌توانید زمان مناسب را برای سفر به این جنگل انتخاب کنید؛ اما باید به موارد مختلفی توجه کنید.

 

در فصل زمستان ممکن است در این جنگل با بارش سنگین برف و حتی سیل روبرو شوید. پس ممکن است زمستان کمی برای رفتن به این جنگل خطرناک باشد؛

 

پاییز و بهار بهترین فرصت برای دیدن این پارک جنگلی است؛ اما باید حتما قبل از سفر اخبار و هواشناسی را چک کنید تا با اطمینان کامل راهی جنگل سراوان شوید. پاییز این جنگل پر از رنگ‌های گرم و زنده است. بهار هم سرسبزی و هوای مطبوع و لطیف را به این جنگل هدیه می‌کند.

 

تابستان فصل مناسبی برای افرادی که از هوای شرجی و عرق‌کردن بیزارند، نیست؛ اما این فصل آب‌وهوای پایدارتری دارد.

 

دیدنی ها و تفریحات سراوان

تفریحات زیادی در این پارک جنگلی وجود دارد که می‌تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند. این تفریحات عبارت‌اند از:

 

دریاچه سراوان و قایق سواری در آن

در ابتدای ورود به پارک و در سمت چپ، این دریاچه زیبا وجود دارد. بنابراین برای دیدن این دریاچه نیاز نیست که تا اعماق جنگل بروید به همین دلیل هم اگر فقط قصد دارید از دریاچه سراوان دیدن کنید، می‌توانید اتومبیل خود را بیرون از جنگل پارک کنید و پیاده مسیر را طی کنید. هزینه ورودی برای پیاده بسیار کمتر از هزینه ورودی برای یک اتومبیل است.

 

شاید در ابتدا فکر کنید که یک زمین چمن در روبروی شما وجود دارد؛ اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که این همان دریاچه سراوان است که با تن‌پوشی از گیاه خرفه، به رنگ سبز تبدیل شده است. می‌توانید با کرایه قایق کمی روی دریاچه و در دل جنگل گشت بزنید و در سکوت آن غرق شوید. صبح زود در اطراف این دریاچه مه وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. پس سعی کنید یک روز زودتر از خواب بیدار شوید تا با دیدن این صحنه زیبا روحتان جلا یابد.

 

دریاچه سراوان و قایق سواری در آن

 

رودخانه زیبا

رودخانه سیاه‌رود و رودخانه سفیدرود در شرق پارک جنگلی قرار دارند که خصوصا در فصل بارندگی بسیار پرجوش‌وخروش می‌شوند. هرچقدر بیشتر در پارک جلو بروید، بیشتر به صدای آب نزدیک می‌شوید و دلتان می‌خواهد کمی در کنار رودخانه بنشینید، آن را تماشا کنید، در کنار آن پیک‌نیک برپا کنید و روز خوشی را تجربه کنید. معمولا کنار این رودخانه‌ها بسیار شلوغ است و افراد زیادی آنجا را برای نشستن انتخاب می‌کنند. این رودخانه‌ها ارتباطی با دریاچه سراوان ندارند.

 

جاده زیبا و دیدنی

اگر به رانندگی و تماشای جاده‌های زیبا علاقمند هستید، حتما به این پارک جنگلی بروید و از میان درختان در وسط پارک عبور کنید. درختان در هر فصل رنگ خاصی دارند و حس و حال خوبی را به شما منتقل می‌کنند. در این مسیر هر جا که دلتان خواست کمی توقف کنید و غرق زیبایی‌ها و آرامش آن شوید.

 

پینت بال پارک سراوان

اولین جنگلی که زمینی به مساحت ۲۳۰۰ مترمربع را برای پینت‌بال اختصاص داده، پارک جنگلی سراوان است. افراد بالای 10 سال می‌توانند از این بازی مهیج استفاده و هیجان خود را تخلیه کنند.

 

در زمان خرید بلیت، تجهیزاتی همچون کلاه مخصوص، گلوبند، محافظ گردن، جلیقه ضدضربه، لباس ویژه، دستکش و ماسک به شما تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید خانوادگی از این تفریح لذت ببرید. امکانات این مجموعه نیز شامل نورپردازی در شب، جایگاه تماشاچی، پخش موسیقی و پارکینگ است.

 

موتور چهارچرخ

شما می‌توانید در این پارک یک موتور چهارچرخ اجاره کنید و گشتی در جنگل و کنار رودخانه بزنید و هیجان و آدرنالین خود را افزایش دهید.

 

طبیعت تماشایی و گشت و گذار

گونه‌های گیاهی کم‌نظیر، ویژگی‌های خاص طبیعی، رودخانه‌های زیبا و موقعیت قرارگیری این پارک به‌گونه‌ای است که چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را ایجاد کرده است و محال است با رفتن به این جنگل و قدم‌زدن لابه‌لای درختان ذره‌ای احساس پشیمانی کنید.

 

طبیعت تماشایی و گشت و گذار در پارک سراوان

 

پیک نیک و عکاسی

امکانات مختلفی همچون کباب‌پز، میز، نیمکت و... در این جنگل برای پیک‌نیک فراهم است تا بتوانید ساعات خوشی را سپری کنید. همچنین هر قسمتی از این پارک، دیدنی‌ها و سوژه‌هایی دارد که باید با دوربین آن‌ها را ثبت کنید تا یادگاری خوبی از سفر به همراه داشته باشید.

 

موزه میراث روستایی گیلان 

موزه میراث روستایی گیلان  نیز نخستین موزه‌ میراث روستایی کشور است که در این پارک قرار دارد و دیدن آن خالی‌ازلطف نیست.

 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم پارک جنگلی سراوان را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی در مورد  بهترین زمان برای سفر، تفریحات و امکانات، آدرس وجاذبه‌های اطراف آن به شما ارائه کنیم.  چنانچه قصد مسافرت چند روزه در  این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا در هتل کادوس رشت اقامت داشته باشید. برای رزرو این هتل می‌توانید به سایت هتل رهی نو مراجعه کنید تا در کمترین زمان بتوانید محل اقامت خود را رزرو کنید.

سوالات متداول

پارک جنگلی سراوان کجا واقع شده است؟ 

 پارک جنگلی سراوان در استان گیلان واقع شده و از مشهورترین جنگل‌های این استان است. 

 وسعت پارک جنگلی سراوان چقدر است؟ 

 پارک جنگلی سراوان وسعتی بیش از 5 هزار هکتار دارد. 

پارک جنگلی سراوان چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟ 

از جاذبه‌های گردشگری جنگل سراوان می‌توان به دریاچه سراوان، قایق‌سواری، موزه میراث روستایی، باشگاه پینت بال و رودخانه سیاهرود و سفیدرود اشاره کرد.

بهترین فصل برای رفتن به پارک جنگلی سراوان چه زمانی است؟

پارک جنگلی سراوان در تمامی فصل‌ها زیبایی خاص خود را دارد، اما برای بهره بردن از همه جاذبه‌های این پارک پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این جنگل سفر کنید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...