رَهی نو

مناره چهل دختران

تعداد بازدید: ۷۹۸۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

درباره مناره چهل دختران اصفهان

به مکان‌های تاریخی و دیدنی علاقه دارید؟ قصد دارید به یکی از بهترین شهرهای کشور از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و تاریخی سفر کنید؟ پیشنهاد ما به شما استان زیبای اصفهان و بازدید از مناره چهل دختران در اصفهان است که یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی ایران محسوب می‌شود. این مناره از بناهای تاریخی دوران سلجوقیان به شمار می آید که در سال 501 هجری قمری و در محله قدیمی جویباره اصفهان احداث شده است و ارتفاعی قریب به 30 متر دارد. این بنای قدیمی و زیبا به گفته باستان شناسان و مورخان یکی از پنج مناره قدیمی ایران محسوب می‌شود که ارزش‌های تاریخی و هنری بسیاری در این بنا نهفته است. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، تور گردشگری رهی‌ نو به شما خدمات اقامتی و گردشگری فراوانی ارائه می‌دهد تا از جاذبه‌های زیبا و تاریخی اصفهان از قبیل این مناره دیدن کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این مناره تاریخی بیشتر آشنا کنیم بنابراین با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

مناره چهل دختران اصفهان عکس

مناره چهل دختران کجاست

این مناره از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی استان اصفهان محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران و حتی دنیا برای دیدن تنها مناره کتیبه‌دار منفرد اصفهان به استان اصفهان سفر می‌کنند. مناره چهل دختران اصفهان در شهرستان اصفهان و منطقه کلیمیان واقع شده است که این محله قدیمی، جویباره نام دارد. اگر قصد دارید به بازدید از مناره تاریخی و قدیمی چهل دختران اصفهان بروید باید ابتدا به میدان قدس(طوقچی) رفته و با عبور از خیابان سروش به این بنای تاریخی برسید. همچنین به منظور رفتن به این منار، می‌توانید از طریق خیابان فرعی به نام صاحب الزمان که مقابل مسجدالغفور و بین خیابان سروش و خیابان کمال احداث شده است به کنار این مناره برسید. لازم به ذکر است که شهرداری اصفهان در سال 1390 هجری شمسی این خیابان فرعی را احداث کرده است.

 

تاریخچه مناره چهل دختران اصفهان

همانطور که گفته شد، مناره چهل دختران اصفهان یکی از پنج مناره قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود و به نوعی با هویت‌ترین مناره کتیبه‌دار منفرد اصفهان شناخته می‌شود. تاریخ احداث این بنای تاریخی با توجه به آجر نوشته‌های روی مناره به سال 501 هجری قمری بر‌می‌گردد که مقارن با دوره پادشاهی سلطان محمدبن‌ ملکشاه سلجوقی است.  این مناره تاریخی و کهن در سومین سال پادشاهی سلطان محمد‌‌بن ‌ملکشاه در منطقه کلیمیان استان  اصفهان احداث شد که در آن روزگاران اصفهان به عنوان پایتخت سلسله سلجوقیان محسوب می‌شده است. مناره تاریخی چهل دختران در تاریخ 15 آذر 1314 هجری شمسی با شماره ثبت 231 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 

کتیبه مناره چهل دختران اصفهان

کتیبه های مناره چهل دختران اصفهان

پنجمین مناره کهن و قدیمی ایران دارای 3 کتیبه است که یکی از کتیبه‌ها با خط نسخ و 2 تا از آن‌ها با خط کوفی حکاکی شده است. مناره آجری چهل دختران که جز مکانها و جاهای دیدنی اصفهان است، در محله جویباره اصفهان قرار دارد و به صورت میله‌ای مدور به ارتفاع حدودا 30 متری بنا شده است. اولین کتیبه این مناره رفیع آجری به خط کوفی با آیات ۲، ۳ و ۴ از سوره طه مزین شده است و کتیبه دیگر این مناره شامل عبارات مذهبی به خط نسخ است که تحت تاثیر شرایط بیرونی قسمت‌هایی از این عبارات از بین رفته است. کتیبه سوم هم به خط کوفی تاریخ 501 هجری قمری را نمایش می‌دهد. بسیاری از باستان‌شناسان و پژوهشگران ارزش اصلی کتیبه‌های مناره چهل دختران را معطوف به خط نسخ آن می‌دانند.
 

مناره چهل دختران یا گارلند

بسیاری از افراد ساکن اطراف این مناره به آن گارلند هم می‌گویند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا گارلند؟! در پاسخ  به این سوال باید گفت در اوایل قرن بیستم یک فرد مسیحی به نام گارلند در یکی از خانه‌های نزدیک مناره چهل دختران اصفهان سکونت داشته است و به عنوان مبلغ انگلیسی پروتستان مذهب محسوب می‌شده است. گارلند کاملا به زبان فارسی تسلط داشت و زمان زیادی در این منطقه و در کنار مناره زندگی می‌کرده است. او به تبلیغ آئین مسیحیت برای یهودیان اصفهان مشغول بوده است و در این راستا افراد زیادی از یهودیان اصفهان به مسیحیت روی آوردند. گارلند پس از مرگ در آرامگاه مربوط به ارامنه به خاک سپرده شد و عمارت محل سکونت او به عمارت گارلند شهرت یافت.

 

پلان مناره چهل دختران اصفهان

معماری مناره چهل دختران اصفهان

مناره زیبا و تاریخی چهل دختران در سال 501 هجری قمری توسط ابوالفتح نُحوجی از ساکنین توابع اردستان احداث شد. این مناره آجری در محله جویباره اصفهان شامل برج، گنبد و مناره است و از مناره‌های سلجوقی ایران و یکی از عناصر اصلی معماری اسلامی در کنار دیگر مناره‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این مناره قدیمی که به مناره بخت گشای اصفهان معروف است از لحاظ فرم معماری، فرم سازه‌ای، طرح و ساخت و تزیینات از شاهکارهای معماری ایران در دوران سلجوقیان به‌شمار می‌آید. مناره چهل دختران اصفهان به دلیل سبک معماری و مصالح مورد استفاده از میراث نیاکان ایران محسوب می‌شود و به عنوان یک جاذبه تاریخی و گردشگری مورد توجه بسیاری از افراد در ایران و جهان قرار گرفته است. کتیبه‌های آجری مزین به خطوط کوفی و نسخ به ارزش معماری این بنای تاریخی افزوده است.

 

تزیینات مناره چهل دختران

از تزیینات معماری این مناره باید به کتیبه‌های این بنای آجری اشاره کرد که 3 کتیبه با خطوط کوفی و نسخ تزیین شده‌اند. یک کتیبه با خط نسخ و 2 کتیبه با خط کوفی مزین شده‌اند که آیات قرآنی، عبارات مذهبی و دیرینگی ساخت بنا را به بازدیدگنندگان نشان می‌دهند. قسمت دوم و بالای مناره دیدنی و تاریخی چهل دختران اصفهان پنجره بزرگی به سمت جنوب قرار داده شده و به شکل مربع مستطیل است. جنس قسمت‌های بالایی این پنجره از چوب بوده و نیمی از ستون‌های گرد و کوچک طرفین آن در داخل دیوار مناره قرار گرفته‌اند. بسیاری از پژوهشگران تزیینات خط نسخ روی کتیبه مناره را ارزشمند توصیف کرده‌اند و به عقیده آن‌ها این خطوط نسخ سبب ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد مناره چهل دختران شده است. اگر به گردشگری و ابنیه تاریخی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم به استان اصفهان سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این استان از قبیل این مناره در محدوده شهری اصفهان نهایت لذت را ببرید.

 

در صورتی که به اصفهان سفر کرده و به دنبال هتل‌های نزدیک مناره چهل دختران هستید، می‌توانید در هتل عباسی اصفهان اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید. این هتل در فاصله 5/9 کیلومتری این بنای تاریخی قرار گرفته و بازه زمانی 12 دقیقه‌ای دارد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
فرناز ۱۴۰۲/۴/۳

بهش قدیم میگفتن مناره بخت باز کن دخترای مجرد میرفتن اونجا خوراکی پخش میکردن بختشون باز شه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۳

فرناز عزیز از بازگو کردن اطلاعات خود در سایت رهی نو سپاسگزاریم و امیدواریم که در صورت قصد سفر داشتن از خدمات رهی نو استفاده کنید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...