رَهی نو

چهار باغ عباسی اصفهان کجاست

تعداد بازدید: ۴۱۴۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

به اصفهان سفر می‌کنیم؛ شهری غنی از آثار گردشگری و تاریخی که در مرکز ایران قرار گرفته است. نام جاذبه‌های تاریخی این استان از جمله، میدان نقش جهان، مسجد شاه، سی‌و‌سه‌پل، پل خواجو، مسجد جامع اصفهان حداقل یک بار به گوش گردشگران خورده است. البته در این میان از گرمابه‌ها، پل‌ها، بازار‌ها، مسجد‌‌‌‌هایی با قدمت زیاد، محله‌های قدیمی، خانه‌هایی با معماری زیبا و جاذبه‌های مذهبی آن هم نباید غافل شد. در بین تمام مواردی که نام بردیم، جاذبه چهار‌ باغ عباسی اصفهان به‌مانند نگینی در این شهر زیبا می‌درخشد. با رهی نو همراه باشید تا در مورد آدرس، تاریخچه، معماری، طول خیابان و دیدنی‌های چهار‌باغ عباسی صحبت کنیم، بلکه راهنمای شما در سفر به این مکان زیبا باشد.

 

معرفی چهار‌باغ عباسی اصفهان

چهار‌باغ عباسی مجموعه‌ای از چهار باغ است که نام یکی از باغ‌ها را روی تمام مجموعه گذاشته‌اند. خیابان چهار‌باغ عباسی به زیبایی هر‌چه تمام‌تر در بین خیابان‌های تاریخی اصفهان می‌درخشد. قدمت این خیابان زیبا به دوره صفویه برمی‌گردد. در این خیابان به‌راحتی و به‌دور از دغدغه‌های روزمره در زیر سایه درختان سر‌به‌فلک‌کشیده بنشینید و با خیالی آسوده و به‌دور از تردد خودرو‌ها با دوچرخه رکاب بزنید. این خیابان زیبا هر‌ساله به‌خصوص در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است که با آمدن به این خیابان زیبا از هوا و طبیعت زیبایش لذت می‌برند.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان ؛ جاذبه ها و تفریحات اصفهان با عکس و آدرس


چهار‌باغ عباسی اصفهان کجاست؟

چهار‌باغ عباسی یکی از خیابا‌ن‌های تاریخی اصفهان است که بین دروازه دولت و سی‌و‌سه‌پل قرار گرفته است. اگر بخواهیم آدرسی دقیق‌تر از این خیابان به شما ارائه دهیم، باید ابتدا وارد محله نقش جهان اصفهان شوید سپس در خیابان شیخ بهایی، خیابان چهار‌باغ عباسی را می‌بینید. اگر بخواهید با مترو به این جاذبه گردشگری برسید، می‌توانید از طریق هر کدام از ایستگاه‌های مترو میدان انقلاب، سی‌و‌سه‌پل و ایستگاه مترو امام حسین خودتان را به خیابان چها‌رباغ عباسی برسانید. اگر هم بخواهیم ایستگاه‌های اتوبوس نزدیک چهار‌باغ عباسی را نام ببریم؛ ایستگاه اتوبوس انقلاب، چها‌رباغ به سمت شمال و ایستگاه اتوبوس شهرداری نزدیک‌ترین فاصله‌ها را تا چها‌ر باغ عباسی دارند. در صورتی که با خودروی شخصی به سمت این مکان حرکت می‌کنید، ترافیک شلوغ اصفهان را هم در نظر بگیرید. پیشنهاد ما به شما استفاده از اتوبوس و مترو برای رسیدن به این خیابان است.
 

چهار باغ عباسی اصفهان

 

تاریخچه چهار‌باغ عباسی اصفهان

قدمت چهار‌باغ عباسی به دوران شاه عباس اول صفوی بر‌می‌گردد. در واقع در ابتدای ساخت و طراحی این باغ فقط دو قسمت چهار‌باغ عباسی و چهار‌باغ بالا ساخته شدند و تاریخ احداثشان به سال ١٠٠٠ هجری بر‌می‌گردد. در سال‌های بعد و در زمان رضا شاه پهلوی، چهار‌باغ پایین (چهار‌راه تختی تا دروازه دولت) با طراحی مشابه چهار‌باغ بالا به این خیابان اضافه شد.

 

در سال‌های ابتدایی ساخت این خیابان، جوی آبی زیبا از این خیابان تا زاینده‌رود جاری بوده است. در خیابان اصلی مسیری برای افراد سواره‌رو مشخص شده بود و در اطراف این خیابان باغ‌های زیبا برای ساخت عمارت به امرا اختصاص می‌یافت. در آن زمان پل الله‌وردی‌خان یا همان سی‌و‌سه‌پل، چهار‌باغ را به دو بخش چهار‌باغ بالا و عباسی تقسیم می‌کرد و در واقع راه ارتباطی میان چهار‌باغ بالا و چهار‌باغ عباسی بوده است. روایت‌هایی است که در دوران قاجار، حاکم آن زمان اصفهان قصد تخریب درختان باغ را داشته ولی طلاب مدارس دینی اصفهان به موقع جلوی این کار را می‌گیرند و از قطع درختان جلوگیری می‌کنند.


رزرو هتل های اصفهان + عکس و آدرس


معماری چهار‌باغ عباسی اصفهان

عدد چهار از گذشته‌های دور، عددی بسیار مقدس به‌خصوص برای ایرانیان بوده است. در آن زمان عمارت‌ها یا باغ‌ها به صورت چهار قسمتی در بهترین شکل خود ساخته می‌شدند. معماری چهار‌باغ عباسی هم از این قاعده مستثنی نبوده است. شیوه ساخت چهار‌باغ عباسی بدین صورت بوده که باغ را به صورت یک خیابان اصلی طراحی می‌کردند و سپس امتداد (طول) باغ به خیابان‌های کوچکتر فرعی در چهار قسمت تقسیم می‌شده است.

 

طول خیابان چهار‌باغ عباسی اصفهان

چهار‌ باغ عباسی اصفهان یکی از طولانی‌ترین و زیبا‌ترین خیابان‌های اصفهان است. چهار‌باغ عباسی با طول پنج و نیم کیلومتر در انتهای شمالی (فلکه شهدا) شروع می‌شود و تا انتهای جنوبی (دروازه شیراز) ادامه پیدا می‌کند. در واقع مسیر چهار‌باغ عباسی از سی‌سه‌پل شروع می‌شود و در امتداد قسمت شمالی اصفهان ادامه پیدا می‌کند. سی‌و‌سه‌پل  محل تلاقی چهار‌باغ عباسی و چهار‌باغ بالا است. این خیابان با طول زیاد و درختان سرسبزش فضایی دل‌انگیز برای پیاده‌روی است. در امتداد خیابان خیابان قدم بزنید و از مسیر زیبایش نهایت استفاده را ببرید.


رزرو هتل های 4 ستاره اصفهان با بیشترین تخفیف


دیدنی‌های چهار‌باغ عباسی اصفهان

فضای خود چهار‌باغ عباسی به اندازه‌ای زیباست که به تنهایی، یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی اصفهان است. اما در این میان بسیاری از جا‌های دیدنی و تاریخی اصفهان در اطراف خیابان چهار‌باغ عباسی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان

  • کاخ هشت بهشت (از خیابان گلدسته)
  • مدرسه چهار‌باغ (حاشیه خیابان چهار‌باغ عباسی)
  • مجموعه نقش جهان با مسجد شیخ لطف‌لله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه ( با فاصله خیابان سپه از میدان امام حسین)
  • چهل ستون (از میدان امام خمینی)
  • سی‌و‌سه‌پل ( در میدان انقلاب)
  • سینماهای حافظ، فلسطین، چهار‌باغ را نام برد
     

سی‌و‌سه‌پل اصفهان

 

پیاده‌روی در خیابان‌ چهار‌باغ عباسی اصفهان

در سال‌های گذشته که هنوز خبری از دستاوردی مهم به نام خودرو نبود، هوای پاک و فضای آرام‌بخش پیاده‌رو چهار‌باغ عباسی جان می‌داد برای یک پیاده‌روی رویایی. اما با ورود ماشین به خیابان این باغ زیبا، کم‌کم هوای پاک این خیابان جای خود را به دود و دم خودرو‌ها داد. در کنار عبور‌و‌مرور خودرو‌ها در زیر سایه درختان صندلی‌هایی برای نشستن عابرین ایجاد شد، ولی باز حس و حال قدیم را نداشت. پس از گذشت سال‌ها از تردد وسایل نقلیه در این خیابان بالاخره تصمیم بر این شد که در چهار‌باغ عباسی روزی از روز‌های هفته (سه‌شنبه) روز بدون خودرو باشد، تا عابرین بتوانند با خیالی آسوده به‌خصوص در فصل‌های بهار و پاییز رنگارنگ مسیر زیبا و طولانی این باغ را بپیمایند و با پیاده‌روی در آن اوقاتی خوش برای خود و خانواده فراهم کنند.


رزرو هتل های 5 ستاره اصفهان با بیشترین تخفیف


جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی جاذبه تاریخی چهار‌باغ عباسی، تاریخچه، معماری، طول خیابان، دیدنی‌ها و پیاده‌روی در خیابان چهار‌باغ عباسی بپردازیم. امید است که اطلاعات داده شده بتواند راهنمای شما در سفر به اصفهان زیبا و این جاذبه گردشگری باشد. شما هم اگر تجربه سفر و گردش در چهار‌باغ عباسی را دارید برایمان بنویسید تا دیگران هم از این نظرات مفید و ارزشمند بهره‌مند شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهری عزیزی ۱۴۰۲/۸/۱۶

من چهار باغ رو بهارش رو دیدم ولی این عکسی که از پاییز گذاشتید خیلی جذاب

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۷

مهری عزیز ممنون از توجه تون و خوشحال میشیم از خدمات رهی نو برای سفرتون استفاده کنید

منیژه ۱۴۰۲/۴/۳

پیشنها د میکنم مسافرانی که میرن اصفهان خیابون چهارباغ اصفهان رو حتما برای پیاده روی برن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۳

منیژه عزیز ممنون از پیشنهادی که دادی بله به نظر ما هم پیاده روی در این خیابان لذتبخش است و مسافران عزیز حتما از اینجا عبور میکنند. زنده باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...