رَهی نو

کویر دق سرخ

تعداد بازدید: ۷۲۹۲ ۹ آذر ۱۳۹۶

یکی از شگفتی‌های طبیعی که توریست‌ها و کویرنوردان را مجذوب و شیفته خود کرده، کویر دق سرخ اصفهان است که بهترین نقطه برای رسیدن به آرامش مطلوب در شب‌هایی رویایی محسوب می‌شود. در این مکان در دل و در زیر نور مهتاب آسمان کویر می‌توان به تماشای جلوه‌های زیبای آسمانی پرداخت و معنی حقیقی سکوت و شگفتی آفرینش را بهتر درک کرد.

طول کویر دق سرخ به اندازه 50 و عرض آن 20 کیلومتر است. این کویر دارای کوه‌های کم ارتفاعی است که با جنگل‌های تاغ از کویر مرکزی جدا می‌شود. یکی از خصوصیات کویر دق سرخ این است که لایه نمکی سرتاسر آن را پوشانده، اما ضخامت آن متغیر است. شب‌های این کویر مهتابی بوده و نور مهتاب بر بلورهای نمک که در سرتاسر آن وجود دارد می‌تابد. این بلورهای نمک نور را مانند الماسی در دل کویر به درخشش درمی‌آورند و شب‌های کویر را دیدنی می‌کنند.

کویر دق سرخ

به همین خاطر است که کویر پاتوقی برای علاقه‌مندان کمپ شده و افراد زیادی را مجذوب خود می‌کند. جاذبه‌های این کویر بسیار زیاد هستند. برای مثال یکی از جاذبه‌های این کویر تپه شنی بسیار بزرگی است که مرکز کویر را از آن خود کرده است. این مکان خانه و لانه عقاب‌ها شده و توریستان و بیشتر کویرنوردان نام آن را آشیانه عقاب گذاشته‌اند. گفته می‌شود در این مکان معادن زیادی وجود دارد که نمک، طلا، سرب و احتمالا نفت در میان آنها است.

کویر دق سرخ کجاست؟

یکی از توابع شهرستان اردستان، شهر زواره است. این شهرستان در شمال اصفهان و در جنوب کویر نمک قرار دارد. این کویر در شمال شرقی شهر زواره واقع شده که وسعت زیادی از این منطقه را از آن خود کرده است.

مسیر کویر دق سرخ اصفهان

برای رفتن به این کویر می‌بایست به روستای علی آباد یا روستای جهان آباد بروید. در این روستا افراد زیادی زندگی نمی‌کنند، چرا که اولا این مکان بسیار کوچک است و دوما بیشتر ساکنان آن رفته‌اند، اما زیبایی‌های خاص خود را دارد. بعد از ترک روستا به سمت شمال شرقی حرکت کنید و وارد مسیر بیایانی شوید. این مسیر بیابانی اصلا شبیه کویر نیست. می‌توانید از سواری‌ها استفاده کنید. با این وسیله بعد از تقریبا دو ساعت به حاشیه نمکزار خواهید رسید. این حاشیه نمکزار گوشه‌ای از طبیعت کویر دق سرخ است.

بهترین زمان رفتن به کویر دق سرخ

کویر دق سرخ سرزمینی پر از شگفتی و زیبایی و یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است. سفر به کویر می‌تواند ما را با گنجینه‌هایی از اسرار و رمز و راز آشنا کند. اگر می‌خواهید راهی دل کویر شوید و با زیبایی‌های این منطقه و جذابیت‌های هنری آن آشنا شوید، بهتر است فصل مناسبی را انتخاب کنید تا که بتوانید از هر دقیقه حضور خود لذت ببرید. بهترین زمان سفر به کویر فصل پاییز و زمستان است تا با قدم زدن بر روی شن‌های گرم جان و روح خود را تازه کنید. پس اگر تا به حال راهی کویر نشده‌اید و این اولین بار شما است پاییز را انتخاب کنید و با کوله بار خود راهی سفری به یادماندنی شوید. مطمئن باشید کویر لحظاتی ناب را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بخش های مختلف کویر دق سرخ

کویر دق سرخ فقط مختص بیابان گردی نیست و چند جاذبه گردشگری زیبا دارد که در بخش‌های مختلف آن می‌توان آنها را مشاهده کرد و سفری بیادماندنی داشت. تپه‌های ماسه‌ای. مهم‌ترین بخش کویر دق سرخ اصفهان تپه‌های ماسه‌ای است. شن‌های این تپه‌ها در جهت حرکت باد حرکت‌ می‌کنند و کاملا نشان دهنده جهت حرکت آن هستند. یکی دیگر از شگفتی‌های منطقه چند ضلعی‌های نمکی است که به صورت کاسه‌ای و گنبدی شکل گرفته‌اند. اینها گاهی اوقات ارتفاعی برابر با 15 متر را شکل می‌دهند. حتی زمانی سطح آنها مانند گل گلمی می‌شود. منظور این است که زمانی که کویر رطوبت ندارد شبیه زمین شخم زده یا گل کم می‌شوند.

سفر به بقایای شهر لیلاز. باقیمانده شهر لیلاز را می‌توان در این مکان مشاهده کرد. شهر لیلاز از نزدیکی بادرود تا زواره ادامه دارد. این شهر دارای آثار فراوانی از سفالین‌های رنگین، شیشه‌های بلورین خورد شده، خشت‌هایی با سایزهای متفاوت، قنات‌ها و ... است. این بقایا حاکی از این هستند که در این منطقه شهری با قدمت 3 هزار ساله وجود داشته که مردمانی در گذشته ساکن آن بوده‌اند.

تل شیطان. شاید تا به حال نام تله شیطان را نشنیده باشید. در مرکز کویر دق سرخ تپه‌های ماسه‌ای وجود دارند که شبیه جزیره هستند. اینها به نام تله شیطان شناخته می‌شوند. جهت باد از طریق فرم شکل گرفته تله شیطان تشخیص داده می‌شود. در هر زمانی و مخصوصا شب‌ها می‌توان عکس‌های فوق‌العاده زیبایی از آنها گرفت. در زیر نور مهتاب سایه‌های آنها در دل کویر نقش می‌بندد. بیشتر افراد تله شیطان را برای کمپ زدن انتخاب می‌کنند. در کویر دق سرخ اصفهان، کویرنوردی کنید، در این منطقه ستارگان را رصد کنید، از حیات وحش بکرش لذت ببرید، پدیده‌های زمین شناسی را بشناسید و از عظمت و بزرگی خداوند حیرت زده شوید.

تل شیطان در کویر دق سرخ

نکات مهم سفر به کویر دق سرخ

در زمان سفر به کویر بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا نه تنها بتوانید از سفر خود لذت ببرید، بلکه سفری امن و مطمئن داشته باشید. این نکات شامل:

در این سفر جذاب خود بهتر است از یک راهنما کمک بگیرید تا در دل این کویر گم نشوید و از سفر خود لذت ببرید.

لباس مناسب بپوشید و مقداری آذوقه به همراه خود داشته باشید.

در روستاهای اطراف سواری‌های آفرودی قرار دارند که از آنها می‌توانید برای رفتن به کویر استفاده کنید.

در صورتی که اطلاعی درباره نحوه کمپ زدن در کویر ندارید، به روستای علی آباد بروید و در اقامتگاه بوم گردی بمانید.

مهم‌ترین نکته این است که در این کویر دسترسی به وسایل الکترونیکی نخواهید داشت و تلفن شما آنتن ندارد. پس بهتر است قبل اینکه راهی کویر دق سرخ شوید به دوستان و آشنایان خود خبر دهید.

در صورتی که بقایایی از کوزه‌ها و سکه‌های قدیمی در کویر پیدا کردید به همراه خود نیاورید. اینها گنجینه‌هایی از کویر هستند که بهتر است در خود منطقه باقی بمانند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سارا ۱۴۰۲/۱۱/۹

چه ترکیب زیبایی واقعا مهتاب در کویر با بلورهای نمکی

مهرسا ۱۴۰۲/۳/۱۶

مهتاب روی نمک عجب الماس زیبایی در شب کویر دق سرخ است و من چه شب عالی رو گذروندم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۶

مهرسای عزیز از یادآوری خاطره تون و اینکه ما رو دوست خودتون میدونید بسیار خوشحال هستیم و بهترین ها رو برات آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...