رَهی نو

مسجد شیخ لطف اله

تعداد بازدید: ۴۸۳۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

  مسجد شیخ لطف الله اصفهان، یکی از شاهکارهای معماری اسلامی در شهر اصفهان با معماری منحصربه‌فرد خود توجه هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. گنبد زیبای مسجد از دورهم در میدان نقش‌جهان جلوه می‌کند و با کاشی‌کاری و طراحی بی‌نظیر خود یکی از هنر‌های ممتاز دوران صفویه به شمار می‌آید.
رقص نورها، کتیبه‌های لاجوردی، محراب با طاق‌نماهای مقرنس، پنجره‌های مشبک، کاشی‌های هفت‌رنگ و نقش طاووس مسجد، سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به سمت تهیه مقاله‌ای درباره این مسجد خاص هدایت کرد. بااینکه اصفهان میراث تاریخی و هنری بسیاری در دل خود دارد ولی این مسجد یکی از چشم‌نوازترین آثار این شهر است که نباید از دیدن آن غافل شد. دانستن درباره تاریخ، معماری و ویژگی‌های بی‌همتای این بنای شگفت‌انگیز شما را با بینشی روشن به سمت بازدید از هنر مردم این سرزمین دعوت می‌کند.

معرفی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد تاریخی شیخ لطف الله در میدان نقش‌جهان اصفهان، نمادی از معماری و هنر اسلامی ایرانی به‌حساب می‌آید که به دست معماران ماهر و حاذق اصفهانی بناشده است. این مسجد در ضلع شرقی میدان و رو به روی عالی‌قاپو قرار دارد که فضایی کاملاً تاریخی در این بخش از اصفهان شکل داده‌اند.
مسجد شیخ لطف الله اصفهان میراث دوران صفویه، با طراحی، نقوش، رنگ‌آمیزی و کاشی‌کاری باشکوه خود در تاریخ ایران با نام‌های مسجد صدر، مسجد مجتهد بزرگ و مسجد سلطنتی یادشده است. یکی از مورد‌هایی که این مسجد را منحصر‌به‌فرد کرده نبود هیچ مناره‌ای چه در بیرون و چه در داخل حیاط مسجد است که وجه تمایز آن با سیار مسجد‌های ایران به‌حساب می‌آید.
در مسجد‌های اصفهان می‌توانید انعکاس هفت‌باره صدای خود را تجربه کنید که در مسجد زیبای شیخ لطف الله این موضوع صدق می‌کند. نکته جالبی که در مورد این بنا وجود دارد از طراحی باغچه‌ها و گل‌کاری‌های مسجد در میدان آزادی تهران توسط حسین امانت الهام گرفته‌شده و اجراشده است. همچنین دیوار‌ها و کتیبه‌های داخل مسجد با هنر خطاطی دو هنرمند، یکی علیرضا عباسی و دیگری خوشنویس گمنام طراحی‌شده‌اند.

معرفی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله اصفهان

دوران صفویه اصفهان پایتخت ایران بود که به اوج شکوه و عظمت خود رسید. شاه‌عباس اول بنیان‌گذار سلسله صفویه به توسعه و عمران این شهر پرداخت. ازآنجاکه اصفهان در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و می‌توانست با کشورهای دیگر ارتباط تجاری داشته باشد به یک مرکز مهم تولید و تجارت صنایع‌دستی تبدیل شد.
همین موضوع این شهر را به‌عنوان یک مرکز مهم فرهنگی و هنری مطرح کرد و هنرمندان و معماران برجسته اصفهان را به خلق آثاری چون مسجد ارزشمند شیخ لطف الله، مسجد امام، میدان نقش‌جهان ئ پل خواجو واداشت. مسجد تاریخی شیخ لطف الله به دستور شاه‌عباس اول در سال 982 هجری شمسی ساخته شد. این اثر روی مسجد که خراب‌شده بود، بنا گردید.
محمدرضا اصفهانی معمار چیره‌دست آن زمان این مسجد حیرت‌انگیز را طی 18 سال ساخت که به نام عالم بزرگ شیعیان، شیخ لطف‌الله عاملی گماشتند. مسجد باشکوه شیخ لطف الله فقط مختص به شاه‌عباس و خانواده سلطنتی بود و مردم عادی نمی‌توانستند داخل آن شوند.
این مسجد مقابل عالی‌قاپو و در مجارت مسجد امام بنا شد که در میدان نقش‌جهان مجموعه‌ای از تاریخ صفوی را رقم زدند. در ابتدا ملاعبدالله شوشتری در این مسجد به‌عنوان امام جماعت نماز برگزار می‌کرد و پس از ایشان، این مسئولیت به دوش شیخ لطف الله سپرده شد.
در زمان پهلوی ایران‌شناس آمریکایی از پهلوی اول درخواست بازسازی این مسجد را کرد و طبق دستور او طرح‌های اصلی مسجد و کاشی‌های سردر و گنبد مرمت شدند. مسجد مقدس شیخ لطف الله در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۱۴، با شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال 1315 نیز کتیبه نمای خارجی گنبد توسط اداره باستان‌شناسی موردبازسازی قرار گفت.

 شیخ لطف الله که بود؟

شیخ لطف الله عاملی، عالم بزرگ شیعه و از دانشمندان برجسته قرن دهم هجری قمری بود. او در سال ۹۲۵ هجری قمری در جبل عامل لبنان به دنیا آمد و در سال ۱۰۳۵ هجری قمری در اصفهان درگذشت. پیکر او در حرم امامزاده احمد بن موسی (ع) در اصفهان به خاک سپرده شد. شیخ در علوم دینی، فقه، اصول، کلام، فلسفه و عرفان تبحر داشت. او همچنین، درزمینهٔ شعر و ادب نیز صاحب‌ذوق بود.
ایشان در دوران صفویه، به ایران مهاجرت کرد و به دعوت شاه‌عباس اول، به اصفهان آمد. او در اصفهان به تدریس علوم دینی و تربیت شاگردان پرداخت. شیخ به دلیل مقام علمی و اخلاقی خود، مورداحترام بسیاری از علما و دانشمندان بود. او همچنین، مورد اعتماد شاه‌عباس اول بود و در امور سیاسی و مذهبی با او مشورت می‌کرد.

معماری مسجد تاریخی شیخ لطف الله

معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان، ترکیبی از سبک‌های معماری ایرانی و اسلامی است. این مسجد، عناصری از معماری ایرانی مانند گنبد، شبستان و ایوان دارد. همچنین، عناصری از معماری اسلامی مانند کاشی‌کاری، مقرنس و کتیبه در این بنا دیده می‌شود.
این مسجد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده است. مسجد مقدس شیخ لطف الله با یک شبستان بزرگ که در مرکز آن، گنبدی زیبا قرار دارد جلوه‌گری می‌کند. گنبد مسجد به‌عنوان یکی از زیباترین گنبدهای جهان به‌حساب می‌آید که چیره‌دستی و هنر معماران و هنرمندان مردم اصفهان در زمان صفویه را به نمایش می‌گذارد.
در مورد همه مسجدها چیزی که دیده می‌شود این است که پس از ورود وارد یک صحن و شبستان ورودی می‌شوید که این مورد برای مسجد باشکوه شیخ لطف الله وجود ندارد. این موضوع را معماران برای رعایت تقارن در میدان نقش‌جهان ایجاد کرده‌اند. از طرفی تقابل عالی‌قاپو با مسجد امکان ساخت حیاط و صحن روبه‌قبله را نمی‌داد.
همان‌طور که گفته شد این مسجد مناره هم ندارد و این موضوع یک وجه تمایز دیگر برای این اثر تاریخی به شمار می‌آید. برای ورود به این مکان مقدس تاریخی بایستی از چند پله عبور کنید. در طراحی مسجد علاوه بر نقوش هندسی تذهیب‌کاری شده، ترکیب نور و رنگ در کنار نقش و نگارهای دیوار‌ها و سقف‌ها یک هارمونی شگفت‌انگیز خلق کرده است.

معماری مسجد تاریخی شیخ لطف الله

ورودی مسجد

ورودی مسجد، در ضلع شرقی بنا قرار دارد و به میدان نقش‌جهان منتهی می‌شود. این ورودی زیر گنبد مسجد قرار دارد که از دور شکوه و عظمتی خاص را هدیه می‌کند. در این قسمت یک ایوان بزرگ را خواهید دید که در دو طرف آن غرفه قرار دارد. غرفه‌های ایوان به‌عنوان مکانی برای استراحت و عبادت استفاده می‌شدند.
طاق ایوان ورودی مسجد قوس‌های باریک و کشیده‌ای به سمت بالا را نشان می‌دهد. این قوس‌های با کاشی‌های معرق خود نقوش و طرح‌های زیبایی را مهمان چشمانتان می‌کنند. در بالای طاق ایوان، کتیبه‌ای از آیات قرآن کریم دیده می‌شود. این کتیبه بزرگ روی سه دیوار ورودی امتداد دارد. آیات روی کتیبه با خط ثلث سفید به قلم علیرضا عباسی در سال 1012 هجری قمری نوشته‌شده است.
در بالای کتیبه علاوه بر نقش و نگار گل و گلدان، کاشی‌ها مقرنس‌کاری‌های شمسه که زمینه آبی دارد خواهید دید. در زیر این سقف آبی‌رنگ، دو لنگه در چوبی قرار دارد که همچنان مستحکم و پابرجاست. پایین‌دیواره‌های ورودی را با سنگ مرمر زردرنگ ساخته‌اند که سکوهایی از همین جنس در کناره‌ها برای استراحت قرار دارد. حدود سال‌های 1316 تا 1318 حوض هشت‌ضلعی که در جلوی مسجد قرار ساخته شد که زیبایی بنا رو چندان کرد. پس از عبور از چهار پله می‌توانید به در ورودی مسجد برسید.

ورودی مسجد

راهروی ورودی

راهروی ورودی با طولی حدود 28 متر با کاشی‌کاری معرق توسط هنرمندان اصفهانی ساخته‌شده‌اند. هر دو طرف راهرو را که نگاه می‌کنید کاشی‌های رنگی زیبا می‌بینید. پس از ورود به راهرو ابتدا بایستی به چپ و بعد به سمت راست بچرخید. این مسیر شما را به محوطه اصلی زیر گنبد می‌رساند.
این راهرو مانند تونلی شما را مستقیم از شلوغی‌های میدان نقش‌جهان به فضایی معنوی و آرام می‌برد. قبل از پیچ دوم در سمت چپ راهرو دری قرار دارد که شما را در شبستان زمستانی قرار می‌دهد. شبستان زمستانی با سقف کوتاه و طراحی ساده به‌عنوان مکانی برای عبادت و شکرگزاری در فصل‌های سرد اصفهان به کار گرفته می‌شد.
راهروی پرپیچ‌وخم با نور کم و پرتوهای باریک شما را به طواف دور صحن اصلی مسجد دعوت می‌کند و شما دنیای از آرامش را تجربه خواهید کرد. پس از عبور مسیر 14 متری در راهرو به‌جایی می‌رسید که باید با چرخش یک زاویه 90 درجه به سمت را بروید. نور کمی که در راهرو مشاهده می‌کنید پرتو آفتاب از بین پنجره‌های مشبک است.
این نور کم اجازه نمی‌دهد همه‌چیز را ببیند پس از زمانی که چشمانتان به نور عادت کرد، با شاهکار کاشی‌کاری هفت‌رنگ هنرمندان ایرانی مواجه خواهید شد. نور کم این راهرو کمک می‌کند تا هنگام ورود به شبستان نیمه‌تاریک مسجد چشمانتان اذیت نشود و به نور کم عادت کند.

راهروی ورودی

شبستان اصلی

شبستان اصلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان، یکی از مهم‌ترین عناصر معماری این مسجد به‌حساب می‌آید. این شبستان، در ضلع غربی مسجد قرار دارد و به‌عنوان محل برگزاری نماز و عبادت استفاده می‌شود. این شبستان زیبا در زمینی به مساحت حدود 1500 مترمربع بناشده که 8 ستون سنگی مقرنس‌کاری در دل آن قرار دارد.
معماری بی‌نظیر شبستان مسجد ابتدا شما را در یک زمین مربع شکل قرار می‌دهد ولی وقتی از زمین فاصله می‌گیرد در بالاتر هشت‌ضلعی می‌شود و وقتی به ساقه گنبد می‌رسید یک محیط دایره‌ای شکل را می‌بینید. این نوع معماری تبدیلی مربع به دایره شبستان اصلی مسجد تاریخی شیخ لطف الله یادگار دوران ساسانی است که معماران اصفهانی از آن الهام گرفته‌اند.
در تماشای سقف شبستان شما هشت طاقی جناغی به شکل نیم‌دایره می‌بینید که برای نگه‌داشتن گنبد قرارگرفته‌اند. این هشت طاقی جناغی با مقرنس‌های دل‌نشین با پیچ‌وتاب فیروزه‌ای‌رنگ در لبه طاق‌ها شکوه و عظمت معماری دوران صفویه را به نمایش می‌گذارد.
در جای‌جای این شبستان زیبا نقوش هندسی، طرح گل‌وبوته، طرح طاووس، رنگ‌آمیزی بی‌نظیر و غیره را خواهید دید. این طرح‌ها در بخش‌های پایینی با کاشی‌های هفت‌رنگ و در بخش‌های بالا با کاشی معرق قرار دارند. کاشی‌کاری‌های شبستان مسجد مقدس شیخ لطف الله، از انواع مختلف کاشی‌های رنگی ساخته‌شده‌اند. این کاشی‌ها، با دقت و ظرافت خاصی در کنار هم قرارگرفته‌اند و نقوش و طرح‌های زیبایی را ایجاد کرده‌اند.
گنبد شبستان اصلی مسجد، یکی از زیباترین گنبدهای جهان به شمار می‌آید. این گنبد، از نوع گنبد دو پوسته است و از داخل با کاشی‌های معرق و از بیرون با کاشی‌های فیروزه‌ای جلوه‌گری می‌کند. در چهارگوشه شبستان، چهار غرفه قرار دارد که با کاشی‌کاری‌های معرق تزئین شده‌اند. این غرفه‌ها، به‌عنوان مکانی برای استراحت و عبادت استفاده می‌شوند.

شبستان اصلی

شگفتی‌های مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد باشکوه شیخ لطف الله، به دلیل معماری و کاشی‌کاری بی‌نظیرش، شهرت دارد. این مسجد، دارای گنبدی زیبا با طرح‌های پیچیده کاشی‌کاری است که از دور قابل‌مشاهده است. اما مسجد شیخ لطف الله، تنها به دلیل زیبایی ظاهری‌اش، شگفت‌انگیز نیست. این مسجد، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جهت بنای مسجد نسبت به قبله

جهت بنای مسجد شیخ لطف الله نسبت به قبله، ۴۵ درجه چرخش دارد. این چرخش، به دلیل قرارگیری میدان نقش‌جهان در جهتی غیر از قبله است. میدان نقش‌جهان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میدان‌های تاریخی ایران، در دوران صفویه ساخته شد. این میدان، به شکل مستطیل است و از دو طرف به خیابان‌های اصلی شهر متصل می‌شود.
جهت میدان نقش‌جهان، به دلیل قرارگیری آن در میان دو خیابان اصلی شهر، شمال-جنوب است؛ اما قبله، در جهت شرق-غرب قرار دارد. بنابراین، برای اینکه مسجد شیخ لطف الله در جهت قبله ساخته شود، باید ۴۵ درجه به سمت شرق چرخش می‌کرد.
 این چرخش، باعث شد که ورودی مسجد شیخ لطف الله، در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان قرار گیرد. این چرخش، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد شیخ لطف الله است که آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند.  این کار، نشان‌دهنده مهارت و هنر معماران و هنرمندان ایرانی در دوران صفویه است که توانستند باوجود محدودیت‌های موجود، مسجدی زیبا و باشکوه را در جهت قبله بسازند.

جهت بنای مسجد نسبت به قبله

گنبد مسجد

گنبد مسجد باشکوه شیخ لطف الله با دوپوسته پیوسته با ارتفاعی حدود 17 متر و قطر 12 متر از داخل با کاشی‌های معرق و از بیرون با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ پوشیده شده است. دیوارهای قطور مسجد که در مجاورت گنبد قرار دارند برای تحمل و فشار این گنبد بزرگ توسط معماران حاذق در نظر گرفته‌شده‌اند.
این گنبد زیبا روی هشت طاق جناغی قرار دارد که می‌توانید بالای طاق‌ها، 16 پنجره مشبک که برای تهویه هوا تعبیه‌شده‌اند را ببینید. این پنجره‌های مشبکی علاوه بر رد کرد جریان هوا با نقوش اسلامی خود نور خورشید در خود می‌شکنند و فضای زیر گنبد را با نورپردازی بی‌همتا می‌کنند.
کتیبه‌هایی که مابین پنجره‌ها قرار دارند با آیاتی از قران کریم متبرک شده‌اند که دو کتیبه را استاد رضا عباسی در ساقه گنبد قلم زدند. بخش مرکزی گنبد با نقوش هندسی لوزی ساخته‌شده‌اند که با بازتاب نور طرحی از پرهای طاووس را به خود می‌گیرد که با کم‌وزیاد شدن نور، انگار پرهای طاووس باز و بسته می‌شود.

گنبد مسجد

محراب مسجد

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان، یکی از زیباترین محراب‌های جهان به شمار می‌آید. این محراب، از نوع محراب طاق‌نما است که با کاشی‌های معرق و مقرنس‌های گچی تزئین شده‌اند. این محراب طاق‌نما در انتهای شبستان از ارتفاع 12 متر و عرضی حدود 6 متر قرار دارد. طاق دندانه‌دار محراب با مقرنس‌های صدفی و نقوش گیاهی و اسلیمی چشمان شما را به زیبایی دعوت می‌کند.
رنگ‌های زیبا، نقوش طرح‌ها و خطوط تزئینی روی محراب شما را غرق در شکوه و هنر مردم اصفهان در دوران صفوی می‌کند. این فضای وصف‌ناپذیر با بازی نورها معنوی می‌شود. دو لوحی را که داخل محراب مشاهده می‌کنید عبارت عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد بنای اصفهان را نمایش می‌دهد.
کتیبه‌هایی که در اطراف محراب وجود دارد را استاد عباسی با روایت داستان‌های اسلامی قلم‌زده‌اند. همچنین کتیبه‌هایی با خط استاد باقر بنا دیده می‌شود که اشعاری از شیخ بهایی بر روی آن‌ها حک‌شده است.

محراب مسجد

بازی نور در مسجد

بازی نور در مسجد مقدس شیخ لطف الله، یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جلوه‌های این مسجد به‌حساب می‌آید. این بازی نور، از طراحی دقیق و هوشمندانه معماران و هنرمندان ایرانی در دوران صفویه ناشی می‌شود. دو پنجره مشبکی که در زیر گنبد مسجد قرار دارد به دلیل عدم تقابل منفذهایشان شکست نور ایجاد می‌کند. این موضوع از برندگی و تیزی نور می‌کاهد و فضای مسجد را معنوی‌تر می‌کند. نور ایجادشده با شکل مدور گنبد، طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های داخل آن به خلق نقاشی بی‌نظیر از استادان اصفهانی منجر می‌شود. از طرفی آیات قرآنی به‌کاررفته در دیواره بیرونی با تابش نور خورشید ارتباط دارند.

بازی نور در مسجد

کاشی‌کاری مسجد

کاشی‌کاری‌های این مسجد، از انواع مختلف کاشی‌های رنگی ساخته‌شده‌اند که با دقت و ظرافت خاصی در کنار هم قرارگرفته‌اند و نقوش و طرح‌های زیبایی را ایجاد کرده‌اند. در کاشی‌کاری معرق مسجد، قطعات کوچک کاشی با رنگ‌های مختلف، با دقت و ظرافت خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و نقوش و طرح‌های زیبایی را ایجاد می‌کنند. کاشی‌کاری هفت‌رنگ آن با استفاده از هفت‌رنگ اصلی به ایجاد نقوش و طرح‌های هندسی و اسلیمی می‌پردازد. این نوع کاشی‌کاری‌ها را می‌توانید در راهرو، شبستان، محراب، گنبد و دیواره‌ها مشاهده کنید.

کاشی‌کاری مسجد

طرح طاووس در مسجد

طرح طاووس در مسجد تاریخی شیخ لطف الله، نمادگرایی خاصی دارد. طاووس، در فرهنگ ایرانی، نماد زیبایی، شکوه و عظمت به‌حساب می‌آید. ازآنجاکه در مساجد ترسیم اشکال حیوانی مرسوم و عرف نبوده و نیست معماران این بنا شکوه این پرنده زیبا را با کاشی‌های هفت‌رنگ و نورپردازی حرفه‌ای ایجاد کرده‌اند.
این طرح، در زیر گنبد مسجد قرار دارد و از 32 لوزی شکل می‌گیرد که هر چه به مرکز نزدیک‌تر می‌شود لوزی‌ها کوچک‌تر می‌شوند. از طرفی تابش نور خورشید و کم‌وزیاد شدن آن پرهای طاووس زیبای مسجد را باز و بسته می‌کند.

طرح طاووس در مسجد

نبود مناره در مسجد

مسجد شیخ لطف الله، به‌عنوان محل عبادت شاه و خانواده سلطنتی صفوی استفاده می‌شد. در این زمان، مناره‌ها، نمادی از دعوت مردم به مسجد بودند.  بنابراین، عدم وجود مناره در مسجد شیخ لطف الله، نشان‌دهنده این بود که این مسجد، فقط برای استفاده شاه و خانواده سلطنتی ساخته‌شده است.
روایت دیگری وجود دارد که بر اساس آن، گنبد نمادی از زن و مناره نمادی از مرد است؛ بنابراین، وجود گنبد به‌تنهایی در مسجد شیخ لطف الله، نشان‌دهنده این است که این مسجد، اختصاصاً برای زنان ساخته‌شده است. برخی از روایات، حتی این مسجد را حرم‌سرای شاه‌عباس اول نیز می‌دانند. بااین‌حال، هیچ سندی برای اثبات این روایات وجود ندارد و هنوز دلیل عدم وجود مناره در مسجد شیخ لطف الله مشخص نیست.
در روایت دیگری، گفته‌شده است که به دلیل دید بالای مناره به داخل عالی‌قاپو، از ساخت آن در مسجد شیخ لطف الله خودداری شده است. این روایت نیز سندیتی ندارد و به نظر می‌رسد که ساخته ذهن برخی از افراد باشد.

نبود مناره در مسجد

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد بی‌نظیر شیخ لطف الله

در اطراف مسجد شیخ لطف الله، جاهای دیدنی تاریخی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به عالی‌قاپو، خانه مشروطیت اصفهان، موزه هنرهای تزئینی، خانه ملاباشی، بازار قیصریه، کاخ هشت‌بهشت و سایر جاهای تاریخی و گردشگری اشاره کردد.

نزدیک‌ترین هتل به مسجد زیبای شیخ لطف الله

موقعیت جغرافیای مسجد در میدان نقش‌جهان و بافت تاریخی اصفهان دسترسی شما را به سیار مکان‌های گردشگری این شهر تاریخی آسان می‌کند. رستوران‌های سنتی و فرنگی متنوع، بازارچه‌ها و فروشگاه‌های سوغات و صنایع‌دستی و کافه‌های زیبای این منطقه هرکسی را مجاب می‌کند تا در بافت تاریخی اقامت کند. هتل عباسی اصفهان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین هتل‌های ایران در خیابان سنگ‌فرش شده چهارباغ قرار دارد که در 1106 به دستور شاه سلطان حسین صفوی به‌عنوان مدرسه ساخته شد.
 این هتل پنج ستاره به‌عنوان یکی از زیباترین هتل‌های جهان شناخته می‌شود که 225 اتاق و سوئیت دارد. واحدهای اقامتی هتل علاوه بر واحدهای معمولی، اتاق‌های با معماری قاجاری و صفوی دارد.
از امکاناتی چون صرافی، خدمات تور، فضای سبز، سالن ورزشی، استخر، سونا، جکوزی، خدمات پزشکی، کتابخانه، مرکز خرید، پارکینگ سرپوشیده، اینترنت، لاندری، خودپرداز فکس، پرینتر و کپی، اتاق چمدان، تاکسی‌سرویس، صندوق امانات و غیره می‌توانید در این هتل بهره ببرید.
اگر قصد اقامت در این هتل را ندارید حتماً به رستوران‌های بی‌نظیر هتل سری بزنید. رستوران چهل‌ستون هتلی کی از بی‌نظیرترین رستوران‌های اصفهان است. این رستوران با سرو غذاهای سنتی و اصیل ایرانی شما را به تجربه طعم‌های جدید دعوت می‌کند. در رستوران چشم‌انداز هتل علاوه بر غذاهای خوشمزه می‌توانید به تماشای 360 شهر اصفهان مشغول شوید.
سفره‌خانه‌های سنتی هتل عباسی در محوطه باغ هتل می‌تواند میزبان شما برای انواع نوشیدنی‌های سنتی، نوشیدنی‌های سرد و گرم، دسر و کیک‌های تازه باشد. اقامت در هتل عباسی اصفهان و نظاره‌ی گنبد فیروزه‌ای مسجد شیخ لطف الله اصفهان اشتیاق هر مسافری را به این شهر کهن و تاریخی دوچندان می‌کند.

نزدیک‌ترین هتل به مسجد زیبای شیخ لطف الله

کلام پایانی

به‌عنوان یک گنجینه فرهنگی و هنری در دل اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان باهنر و زیبایی معماری خود، محیطی آرام‌بخش را در شلوغی‌های میدان نقش‌جهان رقم‌زده است. هر زاویه از این مسجد، داستانی از اراده و هنر انسان در خدمت اعتقادات دینی و معانی عالی را نشان می‌دهد. مسجد شیخ لطف‌الله در دل شهر اصفهان نه‌تنها به‌عنوان یک مکان عبادی، بلکه به‌عنوان یک نقطه تلاقی هنر و ایمان، همچون یک نمایشگاه زنده از تاریخ و هنر ایران، می‌درخشد.

سؤالات متداول در مورد  مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله کجاست؟

این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان در شهر اصفهان قرار دارد. این مسجد، یکی از دو بنای اصلی میدان نقش‌جهان است.

مسجد زیبای شیخ لطف الله چه کاربردی دارد؟

مسجد در ابتدا به‌عنوان محل عبادت شاه‌عباس اول و خانواده سلطنتی صفوی استفاده می‌شد. امروزه، این مسجد به‌عنوان یک مسجد عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرد و روزانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند.

گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف الله چه ویژگی‌هایی دارد؟

گنبد مسجد، به دلیل رنگ نخودی و نقش طاووس زیبایش، یکی از جذاب‌ترین گنبدهای جهان است. نقش طاووس، در فضای داخلی گنبد، با ۳۲ لوزی تشکیل‌شده است که با پیشروی به سمت مرکز گنبد، کوچک‌تر می‌شوند.

فاصله مسجد زیبای شیخ لطف الله با هتل عباسی چقدر است؟

فاصله بین این دو مکان تاریخی حدود 2 کیلومتر است که هفت دقیقه زمان می‌برد.


 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
بهمن ۱۴۰۲/۳/۱۶

مسجد بسیار زیبایی است و با صفا مسجد شیخ لطف اله جای بسی معنوی نیز هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۶

بهمن عزیز همره رهی نو از ابراز احساس و ثبت نظرتون بسیار سپاسگزاریم به امید سفرهای بیشتر در کنار ما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...