رَهی نو

جاذبه های گردشگری زنجان

لیست دیدنی های زنجان

اگر قصد سفر به شهر زنجان را دارید، لیست بهترین جاهای دیدنی‌ زنجان می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از سفرتان با مکان‌های دیدنی زنجان آشنا شده و از سفر خود حداکثر استفاده را ببرید.

 

زنجان یکی از استان‌های واقع در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران است. نزدیکی زنجان به منطق کوهستانی باعث شده تا این استان در اکثر فصل‌های سال هوایی معتدل و خنک داشته باشد. در این استان جاذبه‌های بسیاری بازدید وجود دارد و شما در هر فصلی که به زنجان سفر کنید، می‌توانید از بازدید از جاذبه‌های گردشگری زنجان لذت ببرید. در ادامه مقاله، این جاذبه‌ها و آدرس آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ زنجان

ممکن است زنجان به اندازه شهرهای تاریخی مثل اصفهان و شیراز یا شهرهای شمال کشور معروف نباشد. شاید جالب باشد که بدانید جاهای دیدنی زنجان پر از شگفتی و بسیار بی‌نظیر هستند. با این حال، بسیاری از ما از این جاذبه‌ها غافل هستیم. تعداد این جاذبه‌های شگفت‌انگیز بسیار زیاد است و برای بازدید از آن‌ها باید برنامه‌ریزی کنید. در ادامه این مطلب، با برخی از جاهای دیدنی زنجان آشنا می‌شویم. جاذبه‌های گردشگری زنجان بسیار زیادتر از موارد مطرح شده در این لیست هستند. مطمئن باشید پس از سفر به این استان خوش آب و هوا و بازدید از این جاذبه‌ها، دلتان می‌خواهد باز هم به زنجان سفر کرده و از جاذبه‌های طبیعی بکر و مکان‌های تاریخی آن بازدید کنید.

 

پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی پاپایی در 3 کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود و در 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان واقع شده است. شاید با خودتان فکر کنید که در اسکی مهارت ندارید؛ اما این پیست به علت شیب کمی که دارد، حتی برای استفاده افراد آماتور و مردم عادی مناسب است. برای استفاده از این پیست توصیه می‌شود کفش کوهنوردی و تجهیزات اسکی همراه خود داشته باشید. از جمله امکانات این پیست می‌توان به سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران و پارکینگ اشاره کرد. این منطقه به اینترنت دسترسی دارد و برای ورود به پیست باید ورودی بپردازید.

 

جاذبه های گردشگری زنجان

 

رودخانه قزل اوزن

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های شمال غرب کشور است. قزل اوزن از دهستان سارال، واقع در شهرستان سنندج سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه همچنین یکی از سرچشمه‌های رودخانه سفید رود است که در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. قزل اوزن با 500 کیلومتر طول، به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های شناخته می‌شود. این رود جایگاه بسیار مهمی دارد و در کتاب‌های تاریخی کهن نیز به آن اشاره شده است. قزل اوزن در مسیر حرکت خود موجب آبادانی و سرسبزی شهرها و روستاهای اطراف خود شده و مناظر طبیعی منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.

 

غار کتله خور

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای دنیا است و به عنوان دومین غار بزرگ جهان شناخته می‌شود. در این غار تارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام نام مخصوصی دارند. رسوبات و قندیل‌های آهکی موجود در هر بخش، اشکال متفاوتی دارند. بخش‌های مختلف غار بر اساس چیزهایی که بیشترین شباهت را به این اشکال دارند، نام‌گذاری شده‌اند. شیر خوابیده، سفره عقد، مریم مقدس، بیستون و نخل سوخته، نام بخش‌هایی از غار کتله هستند. نورپردازی درون غار، زیبایی این اشکال را دوچندان کرده است. اگر قصد دارید از تمام بخش‌های این غار بازدید کنید، باید 3 الی 4 ساعت برای این کار وقت بگذارید. بازدید از این غار، به خصوص برای خانواده‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

 

دریاچه پری (خندقلو)

دریاچه پری (خندقلو یا شورگلی) یکی از جاهای دیدنی ماهنشان و تنها دریاچه طبیعی موجود در استان زنجان است. این دریاچه حدودا 500 متر وسعت دارد اما چشم‌انداز بسیار زیبایی در اطراف آن وجود دارد. در اطراف دریاچه پری دشتی پهناور وجود دارد و مراتع سرسبز و زمین‌های کشاورزی اطراف آن را احاطه کرده‌اند. توصیه می‌شود برای بازدید از این مناظر بی‌بدیل، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید؛ چراکه در فصل‌های سرد، دسترسی به دریاچه کمی دشوار می‌شود. پس از بازدید از دریاچه پری، می‌توانید از قلعه بهستان، قلعه لک‌لک‌ها، دودکش جن و تپه‌های آلا داغ لار که در نزدیکی دریاچه قرار دارند نیز بازدید کنید.

 

تپه‌های آلا داغ لار

تپه‌های آلا داغ لار یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری زنجان هستند. این تپه‌ها با خاک‌های رنگارنگ پوشانده شده‌اند. مشاهده تپه‌هایی با رنگ‌هایی همچون جعبه مدادرنگی، ممکن است این حس را در شما ایجاد کند که روی سیاره دیگری قدم می‌زنید. علت پدید آمدن خاک‌هایی با رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید، مواد معدنی موجود در خاک است.

 

تپه‌های آلا داغ لار در جاده شهرستان ماهنشان قرار دارند. هنگامی ظهر که تابش نور خورشید بیشتر از سایر اوقات روز است، می‌توانید در کنار این تپه‌ها عکس‌های جذابی بگیرید.

 

تپه‌های آلا داغ لار

 

پل میر بهاءالدین

پل میر بها الدین (پل اژدهاتو یا پل کهنه) یکی از جاهای دیدنی زنجان است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. پل میر بها الدین بر روی رود زنجان‌رود بنا شده است. این پل در نزدیکی جاده زنجان به کردستان قرار دارد. انعکاس نمای آجری این پل در آب زیر پل، صحنه‌ای بسیار زیبا و تماشایی را ایجاد کرده است. این پل سه دهانه (دو دهانه کوچک و یک دهانه بزرگ) دارد که به صورت طاق‌های ضربی ساخته شده‌اند. معماری خاص این پل، نمایانگر معماری خاص و اصیل ایرانی است.

 

حمام سنتی حاج داداش

حمام سنتی حاج داداش یکی از حمام‌های قدیمی زنجان است. این حمام در نزدیکی بازار سنتی و مسجد میرزایی قرار دارد. گنبد حمام سنتی حاج داداش بر روی 4 ستون از جنس سنگ بنا شده است. گفته می‌شود که تراش دادن ستون‌ها و ساخت گنبد توسط هنرمندان همدانی انجام شده است. این حمام اکنون به سفره خانه سنتی تغییر کاربری داده اما بافت و معماری اصلی در آن حفظ شده است.

 

موزه باستان شناسی و مردان نمکی

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان (خانه ذوالفقاری) ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد. اشیا این موزه قدمتی چند هزارساله دارند و رموز تاریخی بسیاری در آن‌ها نهفته است. مردان نمکی، 5 مرد هستند که پیکر آن‌ها با نمک مومیایی شده است. این مومیایی‌ها در معدن نمک چهرآباد یافت شده‌اند. این موزه در خیابان زینبیه شرقی زنجان قرار دارد. معماری موزه، یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار است. در این معماری با وجود اینکه از سبک قدیمی اروپایی الهام گرفته شده، اصلت ایرانی نیز حفظ شده است.

 

بهترین جاهای دیدنی‌ زنجان

 

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یکی از یادگاری‌های بر جای مانده از دوران قاجار است که در بنای آن ترکیب زیبایی از مذهب و هنر ایرانی دیده می‌شود. اولین چیزی که در ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کند، گنبد فیروزه‌ای رنگ مسجد است که آیات قرآنی بر روی آن نگاشته شده است. این مسجد در قسمت قدیمی شهر قرار دارد. پس از بازدید از مسجد جامع زنجان می‌توانید از بازار قیصریه که در نزدیکی مسجد قرار دارد نیز بازدید کنید.

 

بازار سنتی زنجان

بازار سنتی زنجان نه تنها مکانی برای خرید، بلکه یکی از جاذبه‌های تاریخی زنجان است. این بازار در زمان حکومت آقا محمد خان قاجار ساخته شد و هنوز هم به همان شکل سنتی استفاده می‌شود. بازار سنتی زنجان دارای هشت راسته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از زرگرها، کفاش‌ها، بزازها و سراج‌ها. در بازدید از این بازار می‌توانید سوغاتی‌های زنجان را خریداری کرده و به عنوان یادگاری به شهر خودتان ببرید. بازار سنتی زنجان در قسمت قدیمی شهر و روبه‌روی دروازه قلتوق قرار دارد.

 

مجموعه تفریحی ائل داغی

اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌شود از مجموعه تفریحی ائل داغی بازدید کنید. این مجموعه در فاصله کوتاهی از شهر قرار دارد و می‌توانید در عین لذت بردن از هوای پاکیزه آن، از امکانات تفریحی و ورزشی استفاده کنید. در این مجموعه تفریحی، هر ساله جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود از بادبادک‌بازی گرفته تا جشنواره آش‌ها محلی که در آن سعی می‌شود رسوم، آداب و فرهنگ بومی منطقه، معرفی شود. این مجموعه وسعت زیادی دارد و می‌توانید در مسیرهای مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کنید. یکی از چیزهای جالبی که می‌توانید در مسیر خود ببینید، تندیس فولادی یک آهو است. علت نصب این تندیس این است که دشت سهرین زنجان تنها محل در شمال غرب کشور است که آهوها زندگی می‌کنند.

 

رختشوی خانه

رختشوی خانه زنجان در اواخر دوره قاجار تاسیس شد. رختشوی خانه زنجان، بنایی منحصربه‌فرد است که مانند آن در هیچ کجای جهان نیست. استفاده از این بنا در هر ساعت از شبانه روز به صورت رایگان برای عموم مردم ممکن بود. هدف از احداث رختشوی خانه این بود که زنان خانه که در گذشته وظیفه شستشوی لباس‌ها را برعهده داشتند، در سرمای زمستان‌های سرد زنجان اذیت نشوند و این کار را در ساختمانی سرپوشیده انجام دهند. دسترسی به این رختشوی خانه از خیابان سعدی (محله باباجمال چوقوری)، کوچه فرهنگ، امکان‌پذیر است.

 

جاهای دیدنی زنجان

 

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود که در دوره ایخانیان ساخته شده است. گنبد سلطانیه به دستور پادشاه مغول بنا شد. در روکش کاشی‌های گنبد سلطانیه از رنگ‌های لاجوردی و فیروزه‌ای استفاده شده است که زیبایی بنا را دوچندان می‌کند. این گنبد دوجداره است و تاکنون هیچ نمونه قدیمی‌تری در هیچ کجای جهان پیدا نشده است. این ویژگی باعث شده تا بنای گنبد در برابر لرزش‌های زلزله و تغییرات دمایی، آسیب‌ناپذیر شود.

 

معبد داش کسن یا اژدها

معبد داش کسن یا اژدها ترکیب بی‌نظیری از معماری ایرانی و چینی است. منطقه‌ای که این معبد در آن قرار دارد نیز به چین ایران شهرت دارد. در معماری این معبد، نقش برجسته اژدها که نمادی از معماری چین است، دیده می‌شود. برخی معتقد هستند که معبد داش کسن در زمان ایلخانیان ساخته شده و برخی دیگر، آن را متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند. طراحی نقش‌های پیچیده در ساخت این معبد نشانگر این موضوع است که سنگ‌تراشان در آن زمان از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها بهره برده‌اند. این معبد در 5 کیلومتری روستای ویر شهرستان سلطانیه قرار دارد.

 

مکان های دیدنی زنجان

 

دودکش جن

دودکش جن جاذبه‌ای شگفت‌انگیز است که بومیان منطقه ساخت آن را به جنیان نسبت داده‌اند. دودکش جن یک پدیده طبیعی است که در آن سنگ‌ها در اثر فرسایش، شکلی شبیه به قارچ پیدا می‌کنند. دژ عظیمی که در پای این دودکش‌ها قرار دارد، نشان‌دهنده قدمت بالای این جاذبه طبیعی است. در پشت دودکش‌ها قلعه اسرارآمیز بزرگی وجود دارد که به قلعه بهستان با تخت دیو معروف است. دودکش جن در 20 کیلومتری شهرستان ماهنشان قرار دارد.

 

آبشار شارشار

آبشار شارشار یکی از جاهای دیدنی زنجان است که گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند. آبشار شارشار در ناحیه‌ای خوش آب و هوا قرار دارد. در نزدیکی این آبشار دشتی پر از لاله‌های واژگون و گیاهان دارویی کوهی خودنمایی می‌کند. منطقه باصفا و خوش آب و هوای این آبشار، برای تفریحات خانوادگی مناسب است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...