رَهی نو

جزیره هندورابی

تعداد بازدید: ۳۳۲۱۴ ۴ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات مفید در مورد جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از توابع کیش به شمار می‌رود که در میان جاذبه‌های برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی کمتر از ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می‌کنند که در روستایی به نام هندورابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کنند.عمده‌ آن‌ها ماهی‌گیر و از اقوام عرب‌زبان کشورمان هستند. در نزدیکی روستای هندورابی می‌توانید آثار مخروبه‌ قریه‌های «الدورات» و «الصراه» را تماشا کنید که از زمان‌های دور به جا مانده‌اند. در سده‌ نهم هجری پرتغالی‌ها در این جزیره حضور داشتند که امروزه می‌توان آثار آن را مشاهده کرد.

 

جزیره هندورابی


چرا جزیره هندورابی به این نام معروف است؟

بیایید برای ورود به جزیره‌ هندورابی، اول ترمینولوژی این واژه را در بیاوریم. چرا به این جزیره هندورابی می‌گویند؟ در بررسی اسناد مکتوب از این جزیره، سه دلیل برای نام‌گذاری آن به «هندورابی» پیدا شده است. اولین و مهم‌ترین دلیل آن است که در اسناد مکتوب از هندورابی به عنوان ابرون یاد کرده‌اند. دلیل دوم آنکه هلندی‌ها در سال 1645 میلادی نام این جزیره را «هورن» گذاشته‌اند و این واژه در گویش مردم جزایر اطراف به «هندورابی» تغییر کرده است. واپسین دلیل هم بر اساس یکی از افسانه‌های قدیمی مردم جزایر خلیج فارس است که بر اساس آن، عاشق و معشوقی به نام‌های «هند» و «رابی» با هم به این جزیره می‌آیند و در آن زندگی می‌کنند و از آن به بعد، نام این جزیره به نام آن دو نفر موسوم می‌شود. که البته روشن است این وجه تسمیه، نه آنچنان نافذ و نه آنچنان مستند است.

 

جمعیت و امکانات هندورابی

هندورابی خالی از سکنه است. البته نه آنچنان که باید. تعداد محدودی سکنه دارد اما نه آنقدر که به توان آن را شهر دانست. هندورابی به لحاظ توسعه‌ شهری مثل هیچ‌کدام از جزایر دیگر خلیج فارس نیست. محل رفت و آمد مکرر قرار ندارد، مثل کیش و خارک فرودگاه‌های توسعه‌ یافته و مثل لاوان و سیری،‌ فرودگاه‌های کوچک ندارد. البته دولت به تازگی با تاسیس فرودگاهی کوچک در این جزیره کوشیده است توریسم این منطقه را قوی‌تر کند؛ اما با این‌ همه هنوز تنها راه رسیدن به هندورابی دریاست. پس،‌ هنوز در میان جزایر جنوب بکر و دیدنی است. هندورابی امکانات رفاهی قابل توجهی ندارد؛ اما سفر به آن جزیره‌ دوست‌ داشتنی می‌تواند شما را با اصالت جزیره‌های جنوبی ایران بیشتر آشنا کند. فرض کنید شما صبح‌تان را از توی چادری که در جزیره‌ هندورابی زده‌اید آغاز کنید؛ وقتی نخستین پرتوهای آفتاب از خلیج فارس از دریچه‌ چادر شما به صورت‌تان می‌تابد. در حالیکه از ظواهر مدرنیسم هیچ چیز عجیب و غریبی در نزدیکی شما وجود ندارد. این تجربه‌ بکر و منحصربه‌فرد تقریباً در هیچ‌کدام از جزایر خلیج‌فارس به دست نمی‌آید؛‌ مگر در هندورابی.

 

مسیر سفر به هندورابی

از کیش تا هندورابی حدوداً یک ساعت و نیم با کشتی راه است. همه‌ روزه از کیش بلیط کشتی برای رسیدن به هندورابی وجود دارد. این جزیره اگرچه فاصله‌ زیادی با جزیره‌ کیش ندارد، اما همواره زیر سایه‌ای امکانات رفاهی و اقامتی بیشتر جزیره کیش، از نظر توریست‌ها پنهان مانده است. با این‌حال، به جز طبیعت بکر، سواحل صخره‌ای بی‌نظیر، فرصت سفری تجربی به یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج‌فارس، هندورابی آثار باستانی‌ منحصربه‌فردی نیز دارد. یکی از آثار باستانی این جزیره خرابه‌های قریه «الدورات» واقع در روستای باستانی هندورابی است. دژهای نظامی پرتغالی‌ها که مربوط به دوره صفویه است در نزدیکی روستای هندورابی قراردارد. مناظر طبیعی هندورابی بسیار زیبا و مصفا است. می‌توانید در این مناظر جانورانی که با جذر و مد آب در ساحل افتاده‌اند را ببینید. همچنین در یک کیلومتری جنوب‌غربی این روستا آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که به‌نام «الصراة» معروف است، در این خرابه‌ها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شده‌است.

 

در سال‌های ۹۰۸ هجری قمری، ۱۵۰۲ میلادی تا ۱۶۴۸ میلادی که پرتغالی‌ها کنترل مناطق جنوب ایران را در دست داشتند جزیره هندرابی نیز از از پایگاه‌های لشکری و بازرگانی آنان بود و در آن سازه‌ها و تاسیسات دفاعی و مسکونی بنیاد کردند. ویرانه‌های دهکده پرتغالی‌نشین و یک دژ امروزه در نزدیک روستای کنونی جزیره دیده می‌شود. در سال ۱۲۱۲ قمری، یعنی در زمان پادشاهی فتح‌علی‌شاه قاجار، هندرابی از توابع ایالت فارس بود.

 

جزیره هندورابی

 

چه زمانی می‌شود به هندورابی سفر کرد؟

از مهم‌ترین جاذبه‌های هندورابی تماشای تخم گذاری لاک‌پشت‌هاست. فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از نیمه اسفند تا نیمه خرداد است. اگرچه  بهترین فصل سفر به این جزیره را آذر تا فروردین می‌دانند. در بقیه مواقع سال هم از کیش تورهای یک روزه به مقصد این جزیره دایر است ولی به خاطر شرجی بودن و دمای بالای هوا در تابستان، کمتر کسی‌ است که بخواهد به این منطقه سفر کند.

 

تنوع جانوری همچنین در هندورابی بسیار وسیع است. سواحل شمالی پر از مرجان‌اند، شاهین و باز هم می‌شود در این نقطه دید، اما تنوع ماهی‌ها و آبزیان بیشتر است. جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان از جمله این ماهی‌هایند که کوچک و رنگارنگند و به وضوح در سواحل این جزیره‌ رویایی قابل مشاهده‌اند.

 

توسعه گردشگری و تفریحات هندورابی

سال 1393 با دستور رئیس‌جمهوری طرح توسعه‌ توریسم در هندورابی تصویب شد. با تصویب این طرح، توسعه‌ توریسم در جزیره هندورابی مورد توجه قرار گرفت. راه‌اندازی یک باشگاه تفریحات آبی در جزیره، با هدف ارائه موتورهای چهارچرخ ساحلی و همچنین جت‌اسکی برای تفریحات آبی از جمله این فعالیت‌ها بود. همچنین با تصویب طرح توسعه هندورابی، ساخت هتل، رستوران و دیگر امکانات تفریحی در جزیره هندورابی کلید خورده است؛ اما توسعه توریسم در این منطقه همچنان به کندی صورت می‌پذیرد.

 

جزیره هندورابی در سال گذشته دارای یک رستوران شد. این رستوران در کنار کلوپ دریایی قرار دارد و مهم‌ترین و به‌ یادماندنی‌ترین غذاهای آن ماهی و میگو است؛ ولی از آنجایی که بیشتر توریست‌ها‌ برای کمپ کردن به این منطقه می‌آیند با خودشان وسایل پخت و پز و غذا  هم همراه دارند.
 

اگر قصد دارید به هندورابی سفر کنید، کم‌کم وقت سفر به این جزیره زیبا فرا رسیده است. یک بلیط از جزیره کیش، یا بندرلنگه به مقصد هندورابی بگیرید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید توی آن جزیره دلپذیر چادر بزنید. اگر نه، آنجا چادر برای مسافران و توریست‌ها یافت می‌شود. می‌توانید شبی را در یکی از چادرها بگذرانید. اگر این را هم دوست نداشتید، می‌توانید در خانه محلی‌ها بمانید و اگر این هم برای شما دلپذیر نبود، می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های رسمی اما کوچک بگذارنید. اما هر کاری می‌کنید،‌ یادتان باشد تجربه سفر به هندورابی از جمله‌ دلپذیرترین و منحصربه‌فردترین تجربیات شما خواهد شد. 

 

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی - گردشگری این جزیره زیبا، روستای باغو است. اگر به کیش سفر کردید این مکان زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید! 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهرداد ۱۴۰۲/۶/۲۸

طلوع آفتاب در این جزیره بینظیر است جزیره هندورابی طبیعت بکر و جذابی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۶/۲۸

مهرداد عزیز البته که طلوع آفتاب در تمام جزیره ها بسیار زیباست اما در جزیره هندورابی همانطور که گفتی به دلیل بکر بودن طبیعت آن زیباتر است

شیما ۱۴۰۲/۴/۱۰

مرسی که علت نامگذاری جزیره هندورابی رو توضیح دادید تشکر

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۱

شیما جان ممنون از حضور شما در سایت رهی نو در هر سفری که داشتید از خدمات ما بهره مند شوید شاد و پیروز باشید

امیر مختاری ۱۳۹۸/۱۲/۲۵

از مطالب جزیره هندورابی لذت بردیم

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۲

امیر عزیز امیدواریم سایر مطالب سایت مانند مطلب جزیره هندورابی مورد پسند شما قرار بگیره.باتشکر

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...