رَهی نو

آبشار هریجان

تعداد بازدید: ۱۱۵۶۴ ۲ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات مفید برای سفر به آبشار هریجان

 شمال کشور از آن مناطقی است که همیشه و در هر فصلی پذیرای مسافران زیادی است. فاصله اندک آن از تهران و سرسبزی‌اش باعث شده اولین گزینه برای سپری کردن تعطیلات باشد. با وجود این هنوز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آن ناشناخته مانده است. آبشار هریجان یکی از مکان‌های به نسبت بکر برای گردشگری در شمال کشور عزیزمان ایران است. آب و هوای هریجان معتدل است. این موضوع برای مسافران بسیار مطبوع است و یک انتخاب بی‌نظیر برای گذراندن تعطیلات بهاری و تابستانی به حساب می آید. ما قصد داریم در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره این نقطه گردشگری در ایران در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین با ما همراه باشید.

 

آبشار هریجان کجاست

 

آدرس روستای هریجان و آبشار هریجان کجاست؟

هریجان نام روستایی در استان مازندران است. نکته شگفت‌انگیز درباره این روستا این است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران روستای هریجان مازندران از لحاظ اقامت دائمی خالی از سکنه شده است. مگر تعداد اندکی از روستایی‌هایی که در اینجا باقی مانده باشند. با توجه به این موضوع هریجان این روستای سحرانگیز، با جاذبه‌های گردشگری مانند آبشار بی‌نظیرش مکانی بسیار بکر برای یک تفریح کوتاه یا چند روزه برای شما به حساب می‌آید. این روستا در محدوده کلاردشت مازندران واقع شده است. این منطقه جزو مناطق حفاظت‌شده زیستی به حساب می‌آید. در غرب این  روستا آبشار مشهور هریجان خودنمایی می‌کند. گردنه هزارچم با داشتن این آبشار زیبا در خود به مکانی بس تماشایی مبدل گشته است. اگر می‌خواهید به این مکان مسافرت کنید، باید از مسیر جاده چالوس عازم این سفر شوید. برای رسیدن به اولین تاج آبشار هریجان باید مسیر کوتاهی را پیاده روی کنید.

 

بهترین فصل سفر به آبشار هریجان

 آب و هوای این آبشار بسیار معتدل و مطلوب است. زمستان و پاییز هریجان با تمام زیبایی‌های طبیعی و آبشار نیمه‌یخ زده‌اش، نمی‌تواند مکان مناسبی برای یه گردش و مسافرت مناسب باشد. اما روزهای گرم هریجان در بهار و تابستان بهترین گزینه برای گریز از تمام شلوغی‌ها به دامن طبیعت است. روستای هریجان منحصراً در فصل بهار و اردیبهشت که تمام ایران یکپارچه بهشت است، بهشت هریجان با تنوع گیاهی منحصر به فرد خود می‌تواند به شگفت‌انگیز ترین مکان تبدیل می‌شود. پس اگر تمایل به دیدن آبشار هریجان دارید، در اردیبهشت یک زمان را خالی کنید. چراکه در این ماه رویش گل‌های فصلی کوتاه عمر آغاز می‌شود. این زیبایی خیره کننده در خرداد ماه نیز بسیار مسرور کننده است. با این وجود اگر نتوانستید بعد از تعطیلات نوروز در اردیبهشت زمان مناسبی را در تقویم پیدا کنید، خرداد ماه فصل پایانی بهار و ابتدای تابستان نیز می‌تواند دومین گزینه پیش روی شما باشد.

 

ویژگی‌های منحصربه فرد آبشار هریجان

این آبشار دیدنی دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی است، و این شگفتی‌ها باعث شده است، که محیط زیست این مکان را مورد محافظت قرار دهد. از جاذبه‌های منحصربه‌فرد روستای هریجان و آبشارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشت‌های گل و علفزارهای بی نظیر هریجان، که چریدن و چرای دام در آن‌ها ممنوع است.
  • گونه‌های جانوری بسیار زیبا اما وحشی مانند پلنگ، خرس، بز و کبک که در منطقه محافظت شده قرار گرفته‌اند؛ تا برای گردشگران خطرات احتمالی به وجود نیاید.
  • آبشار باریک اما مرتفع با تاج‌های متعدد.
  • کوتاه‌ترین تاج آبشار هریجان دارای 9 متر ارتفاع است.
  • این آبشار دارای جاده‌های فرعی بکر و متنوعی است، هر کدام از این جاده‌ها شما را به بهشت برین شمال ایران می‌رساند. اما یادتان باشد خطر مواجه شدن با حیوانات وحشی نیز در کمین است. به همین دلیل از گردشگران خواسته می‌شود که به این مناطق نروند و اگر علاقه زیادی به این کار دارند، باید حتماً از اداره محیط زیست چالوس مجوز رسمی بگیرند.

 

راهنما و مسیرهای دسترسی به آبشار هریجان

مسیر سفر به هریجان از جاده چالوس: اگر پایتخت‌نشین هستید و می‌خواهید این بار یک مسیر متفاوت را از جاده چالوس برای سفر خود انتخاب کنید، کلاردشت و روستای هریجان یک انتخاب رؤیایی برای شماست. مسیر چندان هم دور نیست. می‌توانید 5 ساعته مسیر تهران تا هریجان را سفر کنید. وقتی از تهران یا هر مسیر دیگری که در آن قرار دارید وارد جاده چالوس شدید، حدود 4 کیلومتر بعد از سیاه بیشه، در اولین پیچ سمت راست خود تابلوی رستوران معروف "جعفر میردار سلطانی" را مشاهده خواهید کرد. در قسمت پشت این رستوران یک فرعی قرار دارد. پس از ورود به این فرعی چیزی حدود 4.5 تا 5 کیلومتر مسیر را باید به صورت مستقیم بروید، تا به طبیعت هریجان برسید. مسیر پیش روی شما در روستا آسفالت نشده است. با این وجود جاده به قدر کافی مناسب است که با وسیله نقلیه شخصی خود بتوانید مسیر خاکی روستا را طی کنید. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، آبشار هریجان در غرب روستا قرار گرفته است.

 

هنگامی که از جاده وارد روستا هریجان شدید، به مسیر خود آنقدر ادامه دهید تا به اولین فرعی سمت چپ خود برسید. در این زمان مسیر خود را به سمت چپ تغییر داده و برای رسیدن به آبشار وارد این فرعی شوید. طول مسیرتان از ابتدای روستا تا اولین فرعی کمتر از 500 متر خواهد بود. اگر بخواهید با وسیله نقلیه خود تا نزدیکی آبشار بروید، کمی برایتان مشکل خواهد بود. بهترین راه برای شما پیاده روی 15 تا 30 دقیقه‌ای برای رسیدن به آبشار است. البته برای ورود به مناطق ممنوعه وحش باید مسیر پشت آبشار که طولانی‌تر است را با پای پیاده طی کنید.

 

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به آبشار هریجان

اگر با این فکر که با یک چمدان پر از لوازم شخصی به هریجان بروید و در آنجا هتل یا استراحتگاهی را اجاره کنید، به سمت هریجان می‌روید، از این سفر صرفه نظر کنید. اگر سفری یک روزه را تجربه کرده اید، پیشنهاد می کنیم شب را در یک اتاق راحت و با امکانات خوب سپری کنید تا خستگی کامل از تن شما بیرون برود. یکی از هتل هایی که نزدیک این مکان دیدنی زیبا و محبوب قرار دارد هتل پارسیان خزر چالوس یا هتل هایت خزر است. فاصله این هتل تا آبشار حدود 1 ساعت و 30 دقیقه با ماشین است. رزرو هتل را باید پیش از اقدام خود به این سفر انجام دهید. زیرا در روستای هریجان و نزدیکی آبشارش هیچ اقامتگاه توریستی یا هتلی وجود ندارد. شما باید برای این سفر کلیه تجهیزات اسکان را با خود به هریجان بیاورید. چادر برای اسکان از ملزومات اساسی است. وسایل لازم برای برپایی آتش، مواد غذایی، چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید. یادتان باشد شما در حال سفر به منطقه‌ای تقریباً بکر هستید، بنابراین تمامی لوازم ضروری را برای سفر به همراه خود داشته باشید؛ تا بتوانید بی دغدغه ساعات بسیار زیبایی را در دشت‌های زیبا و آبشار هریجان بگذرانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...