رَهی نو

شهر زیرزمینی کاریز

تعداد بازدید: ۳۵۲۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

شهر تاریخی کاریز کیش

اگر به کیش سفر کنید و بعد از تجربه کردن تفریحات مهیجی همچون غواصی، جت اسکی، پاراسل و ... روزتان را به طبیعت گردی و تاریخ گردی نگذرانید، بخش مهمی از لذت گشت و گذار در کیش را از دست دادید. شاید عجیب باشد که بدانید در کیش با همین آب و هوای گرمی که لباس‌تان را خیس می‌کند، مکانی وجود دارد که بر خلاف آب و هوای شرجی کیش، چنان هوای خنک و دلچسبی را به تن‌تان می‌نشاند که تجربه آن خالی از لذت نیست. می‌خواهیم به جایی از این جزیره سفر کنیم که همچون گنجی با ارزش تا مدت‌ها گوشه‌ای از زیر زمین به حال خودش رها بود تا اینکه نعمت وجود آن توسط یک سرمایه‌گذار ایرانی کشف شد. تمام این صحبت‌ها راجع به شهر زیرزمینی کاریز است.

شهر زیرزمینی کاریز در کجاست

شهر زیرزمینی کاریز کیش

سرزمین کاریز یکی از قنا‌ت‌های قدیمی در کیش بوده که قدمتش به 2500 سال پیش برمی‌گردد. بخش جالب ماجرا اینجاست که با حضور در این سرزمین زیر زمینی، به قناتی پا می‌گذارید که در عمق 16 متری زمین ساخته شده است. ساختار مرجانی این شهر، کاریز را تبدیل به یکی از مهم‌ترین قنات‌های کیش و حتی ایران کرده است. روی دیوار و سقف‌های آن، فسیل انواع آبزیان از جمله صدف و مرجان را می‌بینید که به زیبایی این قنات اضافه کرده است. آبی که در این قنات زیرزمینی می‌بینید از محله‌هایی به نام صفین و باغو سرچشمه گرفته است و به شهر قدیمی حریره می‌رسد. حلقه‌های چاهی که در این قنات می‌بینید اغلب در لایه مرجانی و به ارتفاع 6 متر حفر شده که آب را در خود نگهداری می‌کرد.

مرجان‌هایی که روی سقف کاریز به صورت فسیل درآمدند، کار تصفیه آب حاصل از بارش باران را انجام می‌دادند و در اختیار مردم این منطقه قرار می‌گرفت. ماجرا از این جا برایتان جالب می‌شود، که به محض ورود به قنات، بدون توجه به اینکه در چه فصلی از سال وارد این قنات شدید، حتی اگر در بیرون از اینجا زیر نور آفتاب و هوای شرجی کیش در حال تبخیر شدن باشید، با ورود به اینجا نسیم خنکی که گونه‌هایتان را نوازش می‌کند، حسابی روح‌تان را تازه می‌کند.

ورودی‌های مختلف کاریز با نورهای رنگی تزئین شده که جذابیت فضا را برای گردشگران بیشتر کرده است. در بدو ورودتان از پله‌هایی با ارتفاع کوتاه پایین رفته و در حالیکه که توجه‌تان به سقف شیشه‌ای و رنگی بالای سرتان جلب می‌شود، تابلوی خوشامد گویی شهر کاریز را در مقابل‌تان می‌بینید. شهری که پیش رو دارید، دالان به دالان و پرپیچ و خم است.

نمای درونی شهر کاریز در کیش

مکانی که امروز آن را به عنوان شهر زیرزمینی کاریز می‌شناسید، تا چند سال پیش، یک مخروبه قدیمی با مرجان‌های فسیل شده، بود. تا اینکه یک مهندس ایرانی ساکن آلمان با سرمایه گذاری که در این منطقه انجام می‌دهد، آن را مرمت و بازسازی کرده و این مجموعه تاریخی را دوباره سرپا کرد. ضمن اینکه همچنان کیفیت آب قنات در طول بازسازی این شهر زیرزمینی حفظ شد تا تبدیل به یکی  بهترین جاهای دیدنی کیش و البته سوژه تاریخی عکس‌های شما شد.

بهترین زمان سفر به کاریز

شهر کاریز در جزیره کیش

معمولا حال و هوای جنوب رفتن، در فروردین و اردیبهشت یا حتی کمی قبل‌تر در زمستان به سر اهل سفرها می‌زند. چون در حالت عادی کیش گرم و شرجی است. اگر تابستان هم بخواهید بروید، تبخیر می‌شوید. بهترین زمان سفر همان ماه فروردین است که اگر می‌خواهید اسیر شلوغی‌های عید نشوید، تا اردیبهشت فرصت دارید از این جاذبه زیبا و خنک دیدن کنید.

ساعت بازدید از کاریز کیش

نمای ورودی شهر کاریز کیش

هر زمان که قصد بازدید از کاریز کیش را داشتید، از 9 صبح تا 10 شب می‌توانید برای دیدن این محل، اقدام کنید. سر جمع گشت‌وگذار و بازدید از کاریز، حدود دو ساعت زمان می‌برد. برای رفتن به این شهر تاریخی، بایستی یا از تور هتلی که در آن اقامت دارید استفاده کنید و یا با تاکسی‌های لاکچری جزیره، به بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارو بیایید تا به ورودی شهر کاریز کیش برسید.

قیمت ورودی کاریز کیش

برای ورود و بازدید از این فضای تاریخی سنتی، بلیطی به ارزش حدود40 هزار تومان را تهیه می‌کنید که نسبت به امکاناتی که شهر زیر زمینی دارد، مناسب است. منتها اگر عزیز ناتوان یا سالخورده همراه‌تان است، در نظر داشته باشید به علت پله‌ها و مسافت پرپیج و خمی که دارد، عبور از این قنات برای آن‌ها دشوار است. بنابراین مناسب آن‌ها نیست.

امکانات کاریز کیش

امکانات شهر تاریخی کاریز کیش

نمایشگاه و موزه زنده‌ای که در ادامه مسیر کاریز برپا شده است، غرفه‌های مختلفی از صنایع دستی، عکاسخانه، موزه و آمفی تئاتر، جذابیت این قنات را چندین برابر کرده است. اگر قصد خرید سوغاتی داشتید می‌توانید از غرفه صنایع دستی و بازارچه در ادامه مسیر خرید کنید.

موزه مرجانی کاریز، ارزش دیدن دارد. آن را از دست ندهید! در این موزه فسیل‌هایی از مرجان و آبزیان به همراه اسناد تاریخی جزیره کیش و خلیج فارس می‌بینید. اگر دلتان خواست سری به تنها مسجد مرجانی دنیا بزنید، الان وقتش رسیده است. کاریز مسجدی دارد که از فسیل و سنگواره‌های دریایی ساخته شده است که همین به جذابیت آن اضافه کرده است.

کاریز یک رستوران سنتی با طراحی دلنشین دارد که در مرکز شهر قرار گرفته است و دلتان می‌خواهد ساعت‌ها روی تخت‌های سنتی آن نشسته و از فضا لذت ببرید. در حالیکه آبی روان از حوضچه‌های مقابل هر تخت می‌گذرد، اگر خوش شانس باشید، آن تایمی که شما به این مکان دیدنی قدم گذاشتید، برایتان موسیقی محلی هم می‌نوازنند تا لذت‌تان را تکمیل کنند.

اگر مایل باشید در اینجا می‌توانید همچون زنان جنوبی، نقش حنا روی دستان‌تان بزنید. در مسیر تونل شاهنامه می‌توانید یک قایق سواری کوچکی داشته باشید و بعد از گذر از هفت خوان، به میان رقص نورها و موسیقی‌های زنده‌ که به افتخار شما نواخته می‌شود، وارد شوید.

در انتهای مسیری که در این قنات طی می‌کنید، یک فضای باز با مناظر جذاب طراحی شده که برای استراحت می‌توانید با سفارش یک نوشیدنی خوشمزه از کافه کاریز، طعم بازدید از این شهر زیرزمینی را تا مدت‌ها زیر زبان‌تان حفظ کنید.

اگر اهل تاریخ هستید و نحوه زندگی گذشتگان، برایتان پر از حکایت‌های جذاب است، شهر تاریخی کاریز را از دست ندهید.

راهنما: اگر برای انتخاب هتل مناسب در شهر زیبای کیش مردد هستید، ما برای شما لیستی از بهترین هتل‌های کیش را فراهم کرده‌ایم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...