رَهی نو

آشنایی با شهرستان چادگان ؛ بهشتی در اصفهان | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

  منطقه گردشگری چادگان اصفهان چون بهشتی سرسبز در دل استان کویری جای خوش کرده است که مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید. چادگان از طریق طبیعت زیبا و بکر، رود خروشان، باغ‌های دیدنی، درختان انبوه و بلند و مردم مهربان می‌تواند فضایی عالی برای عوض کردن حس و حال شما باشد.
استان اصفهان گستره و وسعت بزرگی دارد که بیشتر آن را شهرهای کویری تشکیل می‌دهد ولی شهرهایی که در مسیر استان چهارمحال و بختیاری قرار دارند به دلیل وجود رشته‌کوه‌های زاگرس، طبیعتی سبز و آب‌و‌هوایی مطبوع دارند.
شما می‌توانید پس از گردش در اصفهان و تماشای بافت قدیمی و بناهای تاریخی این کهن شهر، می‌توانید به سمت چادگان بروید و تجربه فراموش‌نشدنی را برای خود، دوستان و خانواده رقم بزنید. شناخت منطقه گردشگری چادگان در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شما کمک می‌کند تا در سفر به اصفهان به جاهای بکر و جدید بروید و خاطره سازی کنید.

معرفی چادگان اصفهان

چادگان به‌عنوان یکی از شهرستان‌های اصفهان به دلیل قرارگیری در کنار زاینده‌رود طبیعت بکری دارد. این شهر با آب‌و‌هوای خوش نه‌تنها گزینه‌ای برای گردشگران به‌حساب می‌آید بلکه برای شهروندان اصفهانی تفرجگاهی عالی محسوب می‌شود.
چادگان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای استان اصفهان شما را با جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد از طبیعت روبه‌رو می‌کند. این منطقه علاوه بر اینکه امکانات اقامتی و رفاهی مناسب دارد، فضاهای مختلفی برای تماشا و سرگرمی در خود جای داده است که مخاطبان زیادی دارند.
باغ‌های سرسبز، مزارع کشاورزی آباد، دام‌های زیبا و هنر و صنایع دستی ارزشمند، سفره نعمت را در این منطقه گسترانده‌اند و این اقلیم را به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل کرده است. شما می‌توانید در سفر به این سرزمین سبز، با گویش و آداب‌ورسوم مردم محلی آن آشنا شوید و قصه‌های شیرین و جذابی را از زبان آن‌ها بشنوید.

معرفی-چادگان-اصفهان

موقعیت جغرافیایی چادگان استان اصفهان

برای اینکه خود را به چادگان زیبای اصفهان برسانید بایستی حدود 115 کیلومتر از مرکز اصفهان فاصله بگیرید و به سمت استان چهارمحال و بختیاری حرکت کنید. شهر چادگان از شرق با شهرستان کرون، از غرب با فریدون‌شهر، از شمال با تیران و از جنوب با استان چهارمحال و بختیاری همسایگی دارد.
فریدن یکی از شهرهایی است که می‌توانید در شمال غربی چادگان به آن برسید. شهرستان چادگان به دلیل مجاورت با زاینده رود و رشته‌کوه‌های بزی نو، خوربه، کو سفید و دالان کوه هوایی عالی و چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد. چادگان شهر اصفهان حدود 1200 کیلومترمربع مساحت دارد و طبق آمار سرشماری سال 1395 جمعیتی نزدیک به 33000 نفر در این شهرستان تماشایی زندگی می‌کنند.

مسیر دسترسی

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به چادگان وجود دارد که بهترین مسیر از سمت شهر اصفهان، بزرگراه اصفهان- تیران به‌حساب می‌آید. شما در این راه از شهر جذاب نجف آباد عبور می‌کنید. سپس بعد از گذر از تیران و مبارکه، به نزدیکی عسگران می‌رسید.
در همان نزدیکی در الوار باید از طریق دور برگردان در مسیر بازگشت بزرگراه قرار بگیرید. کمی بعد در سمت راست خود تابلو چادگان را خواهید دید که از آنجا تا دل این شهر دیدنی 35 کیلومتری را بایستی برانید. همچنین شما می‌توانید از مسیری که از شاهین شهر می‌گذرد، استفاده کنید. در این مسیر باید در آزادراه معلم به سمت شما اصفهان قرار بگیرید و پس از گذر از شاهین شهر، در جاده اصفهان- علویجه حرکت کنید.
زمانی که به علویجه رسیدید به سمت جاده علویجه- نجف آباد برانید تا در نزدیکی مبارکه در بزرگراه قرار بگیرید. سپس د.برگردان نزدیک عسگران را به سمت جاده برگشت دور بزنید و وارد جاده چادگان شوید و از چادگان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان لذت ببرید.

تاریخچه چادگان تماشایی اصفهان

در ایام قدیم نام این منطقه گردشگری پاراتاک بوده که با گذشت زمان به چادگان تغییر نام داده است. بخش چاد در کلمه چادگان از زبان ترکی می‌آید و شیار، دره و شکاف معنی می‌دهد. بخش گان این نام، پسوند نسبت محسوب می‌گردد.
از آنجا که این شهرستان آرام در میان دره‌ای کوچک قرار دارد نام چادگان برازنده آن است. از پیشینه تاریخی چادگان اطلاعات درستی در دسترس نیست ولی آنچه طبق روایات وجود دارد این شهر به دستور شاه‌عباس صفوی محل اتراق ترک زبان قرار گرفت تا آن‌ها از آب زاینده رود و هوای خوش منطقه بهره ببرند. بعضی از مورخان بر این باورند که آخرین پادشاه هخامنشی سپاه خود را در پاراتاک گردآوری کرده و از این منطقه به سمت همدان حرکت کرده است.
از طرف دیگر برخی از روایات از اقامت اسکندر در این منطقه حکایت می‌کنند که البته روستایی در جوار چادگان به نام اسکندری امروزه وجود دارد. در این‌روستا ستون‌های سنگی و ظروف سفالی قدیمی حاکی از آن است که این سرزمین قدمت تاریخی دارد.
در دوران قاجار چادگان که در کنار زاینده رود قرار دارد، به‌عنوان یکی از ییلاق‌های مهم اصفهان موردتوجه قرار می‌گرفت. امروزه این شهرستان به باغ‌ها و ویلاهای زیبا محل استراحت و تفرجگاه بسیاری از مردم به‌خصوص اصفهانی‌ها به‌حساب می‌آید.

امکانات رفاهی چادگان زیبای اصفهان

چادگان اصفهان از آن قسم شهرهایی است که آوازه‌اش به گوش همه رسیده است. این شهر دیدنی در حوالی زاینده‌رود، روی تپه‌های کوتاه، میان دره‌ای زیبا و در جوار کوه‌های مرتفع زاگرس چشم‌اندازی بی‌نظیر خلق می‌کند. از این‌رو گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای این شهر زیبا راهی چادگان می‌شوند. ظرفیت بالای گردشگری منطقه این شهرستان را به یک مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل کرده است.
زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ‌پنگ، پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه اسب‌سواری و سایت فرود جذابیت چادگان را دوچندان کرده است. همچنین می‌توانید در مجموعه تفریحی چادگان به همراه دوستان و خانواده در سکوهای نشیمن ساکن شوید و در اسکله قایقرانی با قایق‌های پدالی، موتوری و اتوبوس دریایی از طبیعت زیبای منطقه بهره ببرید.
در رستوران‌های بزرگ و بی‌بدیل چادگان می‌توانید در کنار صرف غذاهای خوشمزه و لذیذ، از مناظر زیبا و دیدنی لذت ببرید و خاطره‌های ماندگار برای خود رقم بزنید. استخر بزرگ چادگان به‌صورت جداگانه و هم‌زمان برای بانوان و آقایان در اوقات خوش شما شریک خواهد بود. این استخر با امکانات مدرن و به‌روز مجهز شده است.
شما می‌توانید در باند فرود هلیکوپتر به تماشای پروازهای نمایشی بنشیند. در چادگان امکان ماهیگیری و غواصی وجود دارد. از طرفی اگر اهل بازی و هیجان هستید می‌توانید خودتان را در کارتینگ، پینت بال، ماشین شارژی و رفتینگ چادگان سرگرم کنید. پیاده‌روی در یک هوای مطبوع و فضایی آرامش‌بخش می‌تواند نیاز این ‌روزهای هرکسی باشد. شما با قدم زدن در این طبیعت سرسبز در کنار آب‌وهوای روان می‌توانید ذهن خود را از شلوغی‌های روزمره دور کنید.

امکانات-رفاهی-چادگان-زیبای-اصفهان

مکان‌های دیدنی چادگان باصفای اصفهان

زیبایی‌های طبیعی و جاهای تفریحی چادگان برای هر سلیقه و سنی می‌تواند جذاب باشد. پس پیشنهاد می‌شود در انتخاب این شهر برای گردش و تفریح سخت‌گیری نکنید و لذت تماشای چادگان سرسبز را از دست ندهید.  شما می‌توانید در شهر نصف جهان از مکان های دیدنی چون کاخ چهل‌ستون، پل خواجو، عمارت عالی قاپو، سی و سه پل، بازار قیصریه، میدان نقش‌جهان، منارجنبان و غیره بازدید کنید و سپس در یک روز نو به سمت چادگان حرکت کنید.
جاذبه های چادگان تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید برای هدف‌های مختلف در یک سفر کوتاه برنامه‌ریزی کنید. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی چادگان می‌پردازیم.

 دهکده تفریحی زاینده رود

دهکده تفریحی زاینده رود در فاصله 6 کیلومتری جنوب شرق شهر چادگان واقع‌شده است. این دهکده در ساحل دریاچه سد زاینده رود قرارگرفته و به دلیل موقعیت مکانی و امکانات تفریحی متنوع، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان اصفهان تبدیل‌شده است.
شما می‌توانید در این دهکده تفریحی قایق‌سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و تله‌کابین را تجربه کنید و در پارک ساحلی و روی پل چوبی قدم بزنید. همچنین می‌توانید از موزه مردم‌شناسی، باغ پرندگان و آکواریوم این مجموعه دیدن کنید.
راه‌اندازی شده است.

 انالوجه

روستای انالوجه در استان اصفهان، شهرستان چادگان و دهستان چنارود قرار دارد. این روستا در فاصله 22 کیلومتری شمال غربی چادگان، یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می‌گردد. روستای انالوجه آب‌وهوای کوهستانی دارد و شما در سفر به این روستا می‌توانید از دالانکوه، چشمه سراب، زاینده رود، امامزاده سید محمد و غیره دیدن کنید. معاشرت با مردم ترک زبان این منطقه که اصالتی شیرازی دارند، تجربه شگفت‌انگیزی خواهد بود. روند تغییرات نام روستا به ترتیب از گذشته، ایلچه، ایلانچه، آنالوچه و انالوجه بوده است.

خانه معظم‌الملک میرپنج

خانه معظم‌الملک میرپنج به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی چادگان در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۱۵ در آثار ملی ایران ثبت گردید. این خانه تاریخی به نام‌های خانه انالوئی، عمارت سنگی و خانه حضرت قلی خان نیز شناخته می‌شود که به دوره قاجار برمی‌گردد. برای بازدید از خانه معظم‌الملک میرپنج باید به خیابان آبشار چادگان بروید.
حیاط خانه معظم‌الملک میرپنج حیاطی وسیع و مستطیل شکل است که در مرکز آن حوضی بزرگ قرار دارد. در دو طرف حیاط تالارها و اتاق‌های متعددی وجود دارد. تزئینات خانه معظم‌الملک میرپنج شامل نقاشی‌های دیواری، آینه‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری می‌شود. خانه بخش‌های اندرونی و بیرونی دارد. بخش اندرونی محل زندگی خانواده و بخش بیرونی محل پذیرایی از مهمانان بوده است.

خانه-معظم‌الملک-میرپنج

آرامگاه کاوه آهنگر

آرامگاه کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه، از توابع شهرستان چادگان و در استان اصفهان واقع‌شده است. این آرامگاه در نزدیکی دریاچه سد زاینده‌رود و در دامنه کوه دالانکوه قرار دارد. این مکان مقصد بسیاری از علاقه‌مندان و طرفداران ایران باستان به‌حساب می‌آید. در قدیم روستای مشهد کاوه را با نام کودلیه می‌شناختند که بعد از قیام کاوه آهنگر و قرار گرفتن آرامگاه او و پسرش، به دهستان کاوه و مشهد کاوه تغییر نام داد.
آرامگاه کاوه آهنگر، به‌عنوان نمادی از ظلم‌ستیزی و آزادی‌خواهی، برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است. این آرامگاه هر ساله از گردشگران و مسافران بسیاری استقبال می‌کند.

دریاچه سد زاینده رود

در چادگان استان اصفهان می‌توانید از دریاچه سد زاینده رود دیدن کنید. این دریاچه در روستای یانچشمه در نزدیکی چادگان قرار دارد. دریاچه پشت سد زاینده رود حدود 45 کیلومترمربع مساحت دارد که ورودی این دریاچه از رودخانه زاینده رود شکل می‌گیرد.
سال 1349 این دریاچه آرام تأسیس شد و از آن زمان تاکنون به‌عنوان یکی از جاهای تفریحی اصفهان و چادگان مورد استقبال گردشگران و شهروندان اصفهانی قرار گرفته است. شما می‌توانید در این دریاچه ماهیگیری را تجربه کنید و به صید ماهی قزل‌آلا بپردازید. همچنین می‌توانید با قایق‌های این دریاچه، از قایق‌سواری در یک هوای مطبوع لذت ببرید. همچنین در اطراف دریاچه می‌توانید کمپ کنید و از تماشای مناظر طبیعی و سکوت دریاچه لذت ببرید. با عکاسی در این منطقه می‌توانید خاطراتی زیبا را ثبت کنید.

سوغات شهرستان چادگان

به برکت وجود زاینده رود در منطقه چادگان کشاورزی، باغداری و دامداری هنوز در این شهرستان زنده است و شما در سفر به این سرزمین می‌توانید انواع میوه‌ها، محصولات کشاورزی، پنیر، دوغ محلی و ... را تهیه کنید. حضور مردم ترک قشقایی، اصفهانی و بختیاری‌ها در این منطقه به پدید آمدن یکی از معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان کمک می‌کند. قالی و گلیم چادگان که شهرت جهانی دارد، هنر دستان مردمان این سرزمین است.

بهترین زمان سفر به چادگان اصفهان

شما می‌توانید در تمام فصل‌های سال به شهرستان چادگان سفر کنید. این شهر در فصل بهار و تابستان آب‌و‌هوایی خنک و مطبوع دارد که علت آن قرارگیری در منطقه کوهستانی و نزدیکی به زاینده رود است. در فصل بهار طبیعت چادگان سرسبز، باغ‌های آن شاداب و دشت‌های آن پر از گل است که چشم‌اندازی رؤیایی را رقم می‌زند.
فصل پاییز درختان چادگان به هزار رنگ در می‌آیند و منظره‌ای خارق‌العاده را رقم می‌زنند. شما همچنین می‌توانید در فصل زمستان به چادگان سفر کنید. در این فصل به علت بارش برف و باران، رودخانه و سد زاینده رود پر آب است که محیطی عالی برای تفریحات آب محسوب می‌شود.

هتل های اصفهان نزدیک به چادگان سرسبز

سفر به اصفهان و چادگان به یک اقامت عالی نیاز دارد زیرا که دیدنی‌های این استان تمامی ندارد. شما می‌توانید از اصفهان به سمت چادگان حرکت کنید و پس از تماشای کوه‌های سر به فلک کشیده، رودهای خروشان، دشت‌های سبز و رنگین و تفریحاتی جذاب برای اقامت به اصفهان برگردید. هتل باکیفیت آسمان اصفهان در خیابان شهید مرتضی مطهری، مقابل پل فلزی قرار دارد که اقامت در اتاق‌های آن چشم‌انداز زیبا از زاینده رود و شهر تاریخی ارائه می‌دهد.
این هتل چهار ستاره در سال 1384 با مساحت 9000 مترمربع در یک ساختمان 13 طبقه شروع به فعالیت کرد. هتل آسمان در دل شهر تاریخی قرار دارد و از این‌رو دسترسی شما به مکان‌های تاریخی، تفریحی و مراکز تجاری اصفهان آسان می‌شود.
در سال 1399 هتل آسمان اصفهان طبق استانداردهای روز جهانی جهت ارتقای کیفیت خدمات خود موردبازسازی قرار گرفت. شما می‌توانید یکی از 90 واحد اقامتی هتل را رزرو کنید و از امکاناتی چون یخچال، چای‌ساز، مینی بار، مبلمان، صندوق امانات، اینترنت، تلویزیون، تلفن و ... استفاده کنید.
همچنین با رزرو هتل آسمان باشکوه اصفهان می‌توانید از استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، صرافی، لاندری، فروشگاه، اتاق چمدان، تاکسی‌سرویس، کافی‌نت و ... بهره ببرید. اقامت در هتل آسمان رؤیایی اصفهان به شما این امکان را می‌دهد که در اولین و تنهاترین رستوران گردان این شهر طعم خوب غذاهای ایرانی و فرنگی را بچشید.
در رستوران خورشید هتل می‌توانید انواع پیتزا، کنتاکی، ساندویچ را سفارش دهید و از مناظر شهر زیبای اصفهان و رود خروشان زاینده رود لذت ببرید. اگر سفر شما به اصفهان کاری باشد می‌توانید از سالن‌ همایش هتل آسمان مجلل اصفهان با ظرفیت 350 نفر استفاده کنید که امکاناتی چون ویدئو پروژکتور، خدمات صوتی و تصویری، نورپردازی و... را شامل می‌شود. اقامت در هتل آسمان اصفهان با حضور کارکنان مجرب و عالی و وجود امکانات مدرن و نوین می‌تواند سفر شما را از خاطره‌های شیرین و دل‌نشین پر کند.

کلام پایانی

گردش در طبیعت بکر چادگان اصفهان از آن دست تجربه‌هایی است که نباید از آن غافل شد. شما می‌توانید برنامه سفر به چادگان را از یک روز تا چند روز در نظر بگیرید. در این شهر اقامتگاه‌هایی جذاب در باغ‌های زیبا قرار دارد که می‌تواند برای شما یک تجربه عالی محسوب شود.
چادگان استان اصفهان یک منطقه ییلاقی با آب‌و‌هوای خوب، مناظری عالی، امکانات تفریحی درجه‌یک، مکان های دیدنی متنوع و مردمانی زحمت‌کش و خونگرم میزبان مردم سراسر ایران است و در رقم زدن یک خاطره خوب و به‌یادماندنی در سفر به استان اصفهان نقش بسزایی دارد.

سؤالات متداول در مورد چادگان اصفهان 

چادگان کجاست؟

چادگان شهرستانی در استان اصفهان است که در فاصله 115 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

آب‌وهوای چادگان چگونه است؟

چادگان آب‌وهوای کوهستانی دارد. زمستان‌ها در این شهر سرد و پربرف و تابستان‌ها خنک و دلپذیر است.

چه جاذبه‌های گردشگری مهمی در چادگان وجود دارد؟

شما در سفر به چادگان می‌توانید از دریاچه سد زاینده‌رود، آرامگاه کاوه آهنگر، روستای انالوجه، چشمه سراب، کوه دالانکوه، خانه معظم الملک میرپنج، دهکده تفریحی زاینده رود و ... دیدن کنید.

فاصله هتل زیبای آسمان اصفهان تا بافت تاریخی چقدر است؟

هتل آسمان تا بافت تاریخی فاصله‌ای ندارد و شما با صرف زمانی 5 دقیقه تا 10 دقیقه با خودرو می‌توانید از تماشای سی و سه پل، میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، پل خواجو و ... لذت ببرید.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...