رَهی نو

آرامگاه باباطاهر همدان

تعداد بازدید: ۸۷۶۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

درباره آرامگاه باباطاهر همدان

شهر همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، پنجمین شهر توریستی و فرهنگی کشور است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از جاذبه‎های مهم شهر همدان، آرامگاه باباطاهر معروف به باباطاهر عریان است. این بزرگوار یکی از شعرای شناخته‌شده و دوبیتی سرایان ایرانی بوده که در اواخر قرن چهارم و اواسط قرن پنجم هجری می‌زیسته‌ است.

درباره آرامگاه باباطاهر همدان

در حال حاضر آرامگاه باباطاهر که از لحاظ معماری نمونه‌ای از یک اثر عالی و تحسین‌برانگیز معاصر است، در شهر همدان قرار دارد. این جاذبه گردشگری، طرفداران زیادی دارد و در لیست علاقه‌مندان به ادبیات قرار گرفته است. ناگفته نماند، این اثر ارزشمند در 21 اردیبهشت ماه سال 1376 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه آرامگاه باباطاهر

تاریخچه آرامگاه باباطاهر1

باباطاهر یکی از شعرای برجسته دوران حکومت سلجوقیان است که آرامگاه او در شهر همدان، در میدانی به نام این شاعر بزرگ، یعنی میدان باباطاهر قرار دارد. باباطاهر به دلیل اینکه مسائل را به صورت بی‌پرده بیان می‎‌کرده، لقب «عریان» به آن اختصاص داده شده است. همان‎‌طور که گفته شد، آرامگاه این شاعر بزرگ در شمال شهر همدان و در میدان باباطاهر قرار دارد. 

آرامگاه باباطاهر از آن‌ جمله بناهایی است، که در طول تاریخ بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. با توجه به اسنادی که برجای مانده، بنای آرامگاه در قرن ششم هجری قمری دارای یک برج به شکل هشت‌ضلعی بوده است. این برج با آجر ساخته شده که متاسفانه با گذشت زمان از بین رفته است. 

تاریخچه آرامگاه باباطاهر

در زمان سلطنت پهلوی اول شهرداری وقت تصمیم به احداث یک ساختمان جدید به عنوان آرامگاه باباطاهر گرفت. این تصمیم اجرا شد، ولی به دلایلی به اتمام نرسید. جالب است بدانید، زمانی‌ که مشغول بازسازی آرامگاه بودند، یک لوح کاشی فیروزه‌ای رنگ که آیات قرآن به صورت برجسته و با خط کوفی روی آن حک شده بود، پیدا شد. اگر به موزه ایران باستان سری بزنید، این لوح را در آن مکان خواهید دید. عملیات بازسازی که در دوران پهلوی اول نیمه‌کاره ماند، در سال 1329 دوباره از سر گرفته و به اتمام رسید.

معماری آرامگاه باباطاهر

مهندسان طراح آرامگاه باباطاهر همدان، ساختمان اصلی آن را در ابعاد 10 در 10 طراحی کرده‌اند که توسط منشور‌ها پوشانده شده است. آرامگاه روی تپه‌ای ساخته شده که ارتفاع قاعده ساختمان آن از بالاترین سطح تپه حدود 30 متر و از سطح خیابان حدود 35 متر است. سنگ سفید و البته مرغوب در نمای آرامگاه به‌کار رفته و جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است. 

با ورود به ساختمان، 8 ستون گرانیتی خواهید دید البته؛ از گرانیت تراشیده شده در سنگ مزار، کف آرامگاه و پله‌ها هم استفاده شده است. مهندسان طراح برای آن‌که از استحکام و مقاومت بالای عمارت مطمئن شوند، کلاف‌هایی از بتون در قسمت داخل ساختمان استفاده کرده‌اند. همچنین، پی‌سازی ساختمان را با سنگ، آهک و عایق‌کاری انجام داده‌اند ضمن این‌که؛ استخوان‌بندی آرامگاه هم با آجر انجام شده است. 

معماری آرامگاه باباطاهر

اگر به دیواره‌های آرامگاه باباطاهر نگاه کنید، مثلث‌های متساوی‌الساقین را خواهید دید که نگاهتان را بی‌اراده به سمت آسمان می‌برد. اینجا است که می‌توان به ذوق و هنر معماران این بنای ارزشمند که درواقع بیان‌کننده مفهوم عروج است، پی برد. 

از نکات جالب در مورد معماری بنا، تیز بودن زاویه‌های دیواره‌ها است. این تیزی باعث می‌شود، تماشاگر حس کند، دیواره‌ها بسیار بلند و مساحت ساختمان کوچک به نظر می‎رسد البته؛ این فقط یک حس است، و آن هم نشات‌گرفته از خلاقیت معمار در طراحی قسمت‌های تشکیل‌دهنده ساختمان است.

چگونه به آرامگاه باباطاهر برویم؟

برای رفتن به آرامگاه باباطاهر کافی است، ابتدا به بلوار فلسطین و پس از با عبور از بلوار نیروی انتظامی و بلوار ستار ابراهیمی، به میدان باباطاهر بروید. بد نیست بدانید، در فاصله نزدیکی از آرامگاه باباطاهر جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند: گنبد علویان، امامزاده عبدالله، موزه هگمتانه و آرامگاه ابوعلی سینا هم قرار دارد و می‌توانید به بازدید و تماشای هر کدام از این آثار ارزشمند تاریخی هم بپردازید.

چگونه به آرامگاه باباطاهر برویم

چه هتل هایی در نزدیکی آرامگاه باباطاهر برای اقامت وجود دارد؟

اگر تصمیم گرفته‌‎اید به همدان سفر کنید و سری هم به آرامگاه باباطاهر بزنید، خوب است با 6 هتلی که در نزدیکی آرامگاه قرار دارد، آشنا شوید

هتل باباطاهر

نزدیک‌ترین هتل به آرامگاه، هتل 5 ستاره باباطاهر همدان، نام دارد که دقیقا در ضلع شرقی آرامگاه واقع شده است. هتل، اتاق و سوئیت‎های مجهزی دارد که با اقامت در هرکدام، تجربه‎‌ای به‌‎یادماندنی برایتان رقم می‌زند. به یاد داشته باشید، باتوجه به 5 ستاره بودن هتل باباطاهر، امکانات و خدمات رفاهی خوبی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که می‎توانید از آن‌ها استفاده کنید و لذت ببرید.

هتل باباطاهر1

هتل خاتم همدان

هتل خاتم همدان، هتلی 3 ستاره است و در فاصله 1.5 کیلومتری از آرامگاه قرار دارد. پیاده از این جاذبه تاریخی تا هتل تنها 3 دقیقه فاصله است. این هتل نسبت به ستاره‌هایی که دارد جزو هتل‌های خوب و قابل قبول همدان محسوب می‎‌شود. 

هتل خاتم همدان

هتل پارسیان بوعلی همدان

این هتل 4 ستاره کمی دورتر از دو هتل قبلی است و فاصله آن از لحاظ زمانی با آرامگاه باباطاهر حدود 9 دقیقه است. از هتل تا آرامگاه باید مسیر 4.43 کیلومتری را طی کنید. ساختمان مرکزی هتل پارسیان بوعلی با دو باغ زیبا احاطه گردیده و در مجموع دارای ۳۶ باب اتاق لوکس و مجهز به تمامی امکانات رفاهی است.

هتل پارسیان بوعلی همدان

هتل بین المللی امیران 1 همدان

یکی دیگر از هتل‌هایی که فاصله زیادی با آرامگاه باباطاهر همدان ندارد، هتل بین المللی امیران است. این هتل فقط 10 دقیقه با آرامگاه فاصله دارد و باید مسیر 5.97 کیلومتری را برای رسیدن به آرامگاه باباطاهر طی کنید. این هتل 4 ستاره، اتاق و سوئیت‌های زیبا با امکانات رفاهی خوب دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی از یک سو مشرف به منظره زیبای کوه الوند و از سوی دیگر مشرف به چشم انداز گسترده همدان است

هتل بین المللی امیران 1 همدان1

هتل پارسیان همدان

در فاصله 6 کیلومتری از آرامگاه باباطاهر هتل پارسیان همدان قرار دارد. از لحاظ زمانی هم 12 دقیقه بین هتل و آرامگاه فاصله است. این هتل در میدان قائم و در بلوار ارم این شهر ساخته شده و با امکانات مدرن و پرسنل مجربی که دارد، آماده پذیرایی از گردشگران و میهمانان عزیز است.

هتل پارسیان همدان

مجتمع اقامتی عباس آباد همدان

در بلوار ارم همدان و در فاصله 7.06 کیلومتری از آرامگاه باباطاهر، مجتمع اقامتی عباس‌ آباد همدان برای پذیرایی و اسکان از گردشگران و مسافران آماده ارائه خدمات است. از آرامگاه تا هتل 14 دقیقه فاصله است که در جنوب شرقی همدان و دامنه کوهستان الوند بنا شده و به کل شهر اشراف دارد.
لازم به ذکر است، شما می‎توانید از طریق سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، لیست هتل‎های همدان را بررسی کرده و با توجه به قیمت و امکانات آن‌ها، هتل و اتاق مدنظرتان را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

مجتمع اقامتی عباس آباد همدان

در نزدیکی آرامگاه باباطاهر از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

از جمله جاهای دیدنی همدان که به آرامگاه باباطاهر نزدیک است، می‌توان به گنبد علویان، امامزاده عبدالله، موزه هگمتانه و آرامگاه بوعلی سینا اشاره کرد که نهایتا با پیمودن مسافتی کمتر از 10 دقیقه‌ به آن‌جا خواهید رسید. همچنین، موزه و سفره‌ خانه سنتی حمام قلعه، کلیسای گریگوری استپان، آرامگاه استر و مردخای و برج تاریخی قربان در فاصله‌ای بین 1 تا 3 کیلیومتری آرامگاه قرار دارند.

گفتنی است، محل آرامگاه باباطاهر تنها خانه ابدی وی نیست بلکه؛ بزرگان دیگری مانند: محمد ابن‌عبدالعزیز، ابوالفتح اسعد، میرزا علی نقی کوثر و مفتون همدانی از شاعران قرن ۱۴ نیز در جوار باباطاهر آرمیده اند.

معمار آرامگاه باباطاهر کیست؟

در سال 1345 یکی از مهندسان مشهور به نام مهندس هوشنگ سیحون، به همراه مهندس فروغی، طرح جدیدی از آرامگاه را ارائه دادند. بنابراین؛ از سال 1346 پروسه ساخت آرامگاه شروع و پس از 3 سال به اتمام رسید. همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کرده‌ایم، آرامگاه باباطاهر در میدانی به نام ایشان که مستطیل‌شکل و فضای پیرامون آن سرسبز است، قرار دارد.

معماری زیبا و فوق‌العاده آن، نمونه‌ای از معماری معاصر است که کارشناسان آن را تلفیقی از معماری سده‌های هفتم و هشتم می‌دانند. احتمالا معمار و طراح اصلی این بنای باشکوه تاریخی فرهنگی کشورمان می‌خواهد به بیننده این حس را القا کند، آرامگاه باباطاهر همدان مکانی کوچک اما؛ امن برای دست‌یابی به آرامش ابدی است. اگر به پیرامون فضای داخلی قبر باباطاهر نگاه کنید، کتیبه‌هایی از جنس کاشی مشاهده خواهید کرد. این کتیبه‌ها در قسمت پایین مزار هم وجود دارد. 

درواقع 24 قطعه سنگ منقوش به 24 دو بیتی بوده که خود باباطاهر آن‌ها را سروده است. البته؛ علاوه‌بر این کتبیه‌ها، دو لوح برنجی هم در محوطه داخل آرامگاه وجود دارد که روی هر کدام نوشته‌هایی حک شده است.  یکی از لوح‌ها اسامی هیات موسس انجمن آثار ملی که در ساخت بنا دخالت داشته‌اند و در لوحه دوم اسم تعدادی از افرادی که در فضای آرامگاه باباطاهر به خاک سپرده‌ شده‌اند، نقش بسته است.

ساعت بازدید آرامگاه باباطاهر همدان

ساعات بازدید آرامگاه باباطاهر همدان با توجه به فصول سال کمی متفاوت است. درواقع در شش ماه نخست سال درب‌ این جاذبه گردشگری تاریخی از ساعت 8:30 صبح تا 19:30 عصر برای بازدید گردشگران و مسافران باز است. همچنین، در 6 ماه دوم سال از ساعت 8:30 صبح تا 17:00 عصر می‌توان به تماشای آرامگاه رفت.

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید، ایران سرزمینی با تاریخی کهن بوده که گنجینه‌های باارزشی را در گوشه و کنار این کشور به یادگار گذاشته است. این گنج‎‌ها طرفداران زیادی دارند و افراد مختلفی را به سمت خود می‌کشانند. آرامگاه باباطاهر عریان که در همدان واقع شده است، جدای از اینکه مقبره یکی از بزرگترین شعرای ایرانی به شمار می‌آید، فضای سبز مناسبی نیز دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند اوقات خوشی را در آن سپری کنند.

از سویی دیگر، گاهی در این مکان برخی مراسمات سنتی برگزار می‌شوند که اگر شانس با شما یار باشد، شرکت در آن‌‎ها خالی از لطف نیست. این آرامگاه، علاوه‎براهمیت زیادی که از نظر معنوی دارد، از سمت معماری و زیباشناختی نیز حائز اهمیت است و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

پرسش‌های متداول

آدرس هتل باباطاهر چیست؟

همدان، آرامگاه باباطاهر، ضلع شرقی آرامگاه

آرامگاه باباطاهر کجا است؟

آرامگاه باباطاهر عریان در میدان باباطاهر همدان قرار دارد.

آرامگاه باباطاهر محل دفن چه کسی است؟

این آرامگاه محل دفن یکی از مشهورترین شاعران دوبیتی‌سرای ایرانی است.

ساعت بازدید از آرامگاه باباطاهر چه زمانی است؟

ساعت بازدید از این جاذبه در ۶ ماه اول سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
همدانی ام ۱۴۰۲/۸/۱۷

سلام ببخشید آرامگاه روز جمعه باز هست؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

همدانی عزیز بهتر است با شهرداری همدان تماس بگیرید و مطمئن شوید

سینا ۱۴۰۲/۷/۶

آرامگاه باباطاهر چه سالی ساخته شد؟ معمارش ایرانی بود؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۰

سینای عزیز با توجه به اسنادی که برجای مانده، بنای آرامگاه در قرن ششم هجری قمری دارای یک برج به شکل هشت‌ضلعی بوده است و احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است

میترا ۱۴۰۲/۴/۲۸

بیشتر بناهای تاریخی همدان شبیه همند و همه ارامگاه ها هم شش ضلعی اند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۹

میترای عزیز بله درست میگید شباهت زیادی بین این آثار هست که نشان میدهد معماران آن زمان این طرح را برای آرامگاه ها مناسب میدانستند و براستی هم زیباست

ارسلان ۱۴۰۲/۳/۲

باباطاهر عزیز می گوید مکن کاری که بر پا سنگت آیو جهان با این فراخی تنگت آیو چو فردا نامه خوانان نامه خوانند تو را از نامه خواندن ننگت آیو درس زندگی آزادی و انسانیت فقط کافی است به نوشته های بزرگان روی آوریم تا این درسها رو بگیریم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۳

ارسلان عزیز کاملا درست میگید فرهنگ ادبی غنی کشور ما به خوبی و کامل آموزه های لازم رو برای زندگی شخصی و اجتماعی میدهد امیدواریم که ما مردم ایران بهره بیشتری از ایشان ببریم تشکر و سپاس فراوان از شما دوست عزیز

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...