رَهی نو

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ

تعداد بازدید: ۲۶۰۴ ۱ آذر ۱۴۰۰

اگر می‌خواهید از زندگی روزمره و حتی تعطیلات کلیشه‌ای به جایی پناه ببرید یا لذتی هیجان‌انگیز را تجربه کنید که رنگ دیگری به تعطیلات‌تان بدهد، رفتینگ را در برنامه‌های خود قرار دهید. در این مطلب از رهی نو قصد داریم همه چیز را راجع به بهترین رودخانه‌های ایران برای رفتینگ به شما بگوییم. برای این لذت هیجان‌انگیز در دل رودخانه آماده‌اید؟

تصور کنید که قرار است سفری هیجان‌انگیز داشته باشید، چشمان‌تان را ببندید و خودتان را به امواج پرخروشی بسپارید که شما را با خروشی ملایم از دل رودخانه‌های آبی و زلال عبور می‌دهد. عطر خاک نم خورده و درختان سر به فلک کشیده در کنار قطرات آبی که از قایق‌سواری در رودخانه، صورت‌تان را لمس می‌کند، همه چیز را برای لذت بردن فراهم کرده است. این شما و این جذابیت یک سفر چند روزه برای دوری از هیاهوی زندگی شهری! دل به رودخانه بسپارید و در میان پیچ و خم هیجان‌انگیز مسیر رودخانه، لذت رفتینگ را تجربه کنید.

 

رفتینگ یا رودگردی چیست؟

آیا تا به حال در حالی که در کنار رودخانه، مشغول خوردن چای و گپ و گفت با دوستان‌تان بودید، چشم‌تان به قایق‌های بادی با سرنشینان جلیقه به تن خورده است؟ رفتینگ یا رودگری در واقع گشت و گذار و قایق‌سواری در مسیر یک رودخانه است. در واقع، شاید شما در هرجایی قایق‌سواری را تجربه کرده باشید، دریاچه، دریا و هر جای دیگر. اما لذت قایق‌سواری و هیجانی که خروش امواج رودخانه دارد، چیز دیگری است. در این مسیر، رودخانه شما را از میان مناظر طبیعی زیبا همچون کوه و جنگل و دشت می‌گذراند، با امواجش با شما بازی می‌کند، و در نهایت با نیروی پارو زدن مداومی که توسط شما انجام می‌شود، خاطره‌ای خوش و به یادماندنی برایتان رقم می‌زند.

رفتینگ نوعی ورزش هیجانی در دل رودخانه است که می‌توانید چه به صورت ورزش و چه به صورت تورهای مسافرتی آن را تجربه کنید؛ البته این کار نیاز به تخصص و تجهیزات لازم دارد. 

 

سطح‌بندی رودخانه‌ها در رفتینگ

در صورتی که قصد سفر رودخانه‌ای دارید، در نظر داشته باشید که 6 درجه سختی پیش رویتان است که به ترتیب سطح رفتینگ آن از مبتدی به پیشرفته ادامه پیدا می‌کند. درجه سختی آن از مسیر اول طوری است که کودکان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، هر چه به سطح بالاتر می‌رود، سخت‌تر شده تا سطح 6 که اغلب مخصوص ورزشکاران و افراد حرفه‌ای است.

درجه سختی یک برای رودخانه‌های رفتینگ طوری است که در این مسیر، آب ملایم و روان است و معمولاً موانعی که پیش رویتان است، ساده و راحت است. از 6 سال تا 60 سال می‌توانند این درجه از رفتینگ را امتحان کنند. اغلب رودخانه‌های زاینده‌رود و سفیدرود این ویژگی را دارند.

در درجه سختی دو، تقریباً امواج ناآرام پیش رویتان است. موانع کمی سخت‌تر از کلاس یک است؛ گرداب، چرخاب و همچنین بخش‌هایی از رودخانه با فشار آب بیشتر در اینجا قرار دارد. اگر جزو گردشگرانی هستید که دنبال ماجراجویی می‌گردید، می‌توانید این درجه را انتخاب کنید. سطح رودخانه‌های شهر گزنک در مازندران، سزار در استان لرستان و رودخانه سیروان در کردستان از جمله رودخانه‌هایی هستند که درجه سختی آن‌ها دو است.

رودخانه‌های با درجه سه معمولاً قسمت‌های پرفشارتر و موانع بیشتری از سطح دو دارند. جذابیت و هیجان این سطح از رفتینگ بیشتر است. در صورتی که جزو قایق‌رانان یا طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستید که به اندازه کافی تجربه این نوع تفریح را دارید، می‌توانید به رودخانه‌هایی از جمله رودخانه ارمند بروید.

به درجه چهار که می‌رسید، حتماً نیاز است قبل از رفتن به رودخانه میزان امواج را بررسی کنید. صخره‌های بزرگ و مسیر و موانع بزرگ‌تری که در اینجا وجود دارد، به راحتی می‌تواند مسیر قایق شما را عوض کند. این سطح اصطلاحاً جزو رودخانه‌های وحشی است که تنها قایقرانان حرفه‌ای و ورزشکاران می‌توانند از پس آن بربیایند.

درجه 5 و 6 که بالاترین سطح سختی رفتینگ است، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سطح آب به اندازه مخصوصی باشد و از طرفی امواج باید قبل از رفتینگ، بررسی شوند. تنها در صورتی می‌توانید به این سطح برسید که جنون قایق‌رانی و تخصص کافی داشته باشید. اینجا ممکن است با آبشارها با ارتفاع بلند نیز روبرو شوید که قایق شما را به پایین‌ترین سطح پرتاب می‌کند؛ بنابراین به اندازه هیجانی که به شما می‌دهد، مهارت کافی هم می‌طلبد.

 

بهترین زمان برای رفتینگ در رودهای ایران

برای آب‌تنی و قایق‌سواری بهترین زمان بهار و تابستان است. بسته به نوع رودخانه‌ای که برای رفتینگ انتخاب می‌کنید، فصل‌های بهار و تابستان فصل‌های محبوبی برای طرفداران رفتینگ است.

 

معرفی رودخانه‌های مناسب رفتینگ در ایران

تصویر قایق‌سواری روی امواج را به خاطرتان بیاورید. بله در ایران نیز رودخانه‌های پرجوش و خروشی وجود دارد که می‌تواند هیجانی بی وصف نصیبتان کند؛ از مازندران و اصفهان گرفته تا سیروان و کردستان. در ادامه با هم برخی از این رودخانه‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

رودخانه زاینده رود 

در فصل بهار این رودخانه آب فراوانی دارد. سه مسیر مختلف در زاینده‌رود وجود دارد که برای رفتینگ گزینه مناسبی است. معمولاً این رودخانه سطح 2 و 3 دارد. کوتاه‌ترین مسیر آن 3 کیلومتر است و برای افراد در بازه سنی 12 تا 50 سال مناسب است. در هنگام رفتینگ در این رودخانه در نظر داشته باشید که به سمت پل زمان خان نروید! این قسمت برای قایقرانی خطرناک است. برای استفاده از تور رفتینگ زاینده‌رود می‌توانید از طریق دو تور اقدام کنید. تور روستای سوادجان تا پل زمان خان و دیگری تور امامزاده باباپیر احمد.

 

رودخانه هراز

این رودخانه در استان مازندران قرار دارد که مسیر رفتینگ آن 2 ساعت است. تا قبل از گزنک، درجه سختی رفتینگ در رودخانه هراز 2 و 3 است. بخش‌هایی از رودخانه نیز امواج سطح 4 به بالا دارند که در این بخش حتماً باید تخصص و مهارت کافی را برای قایقرانی داشته باشید.

 

رودخانه‌های مناسب رفتینگ در ایران

 

رودخانه سفید رود

رودخانه پرخروش سفیدرود، از مسیر رفتینگ بکر و زیبایی عبور می‌کند که احتمالاً یک دست‌تان به پارو و دست دیگرتان به دوربین عکاسی است. درجه سختی این رودخانه نیز 2 و 3 است.

 

رودخانه سزار 
آب این رودخانه از کوهستان‌های ازنا، الیگودرز، بروجرد و دنا سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه عرض کمی دارد و امواج آن درجه سختی از 2 تا 4 دارند. بنابراین هم مبتدیان و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند رفتینگ هیجان‌انگیزی در این رودخانه داشته باشند.

 

بهترین زمان برای رفتینگ در رودهای ایران

 

رودخانه ارمند

این رودخانه از محبوب‌ترین رودخانه‌ها است که همچون سزار درجه سختی از 2 تا 4 دارد. مسیر 20 کیلومتری رودخانه حدوداً  4 الی  5 ساعت برای رفتینگ زمان می‌برد. بهترین زمان رفتن به این رودخانه بهار است. اگر آماتور و مبتدی هستید، می‌توانید تابستان که آب کمتری دارد، برای رفتینگ در این رودخانه انتخاب کنید.  این رودخانه در شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ

 

رودخانه سیروان

سراغ معروف‌ترین رودخانه کردستان می‌رویم. این مسیر به واسطه داشتن مسیر پر پیچ و خمی که دارد، درجه سختی بین 3 تا 5 دارد. برای رفتینگ بایستی به بخش هورامان بیایید، چرا که بقیه قسمت‌ها امکان رفتینگ ندارد. در صورتی که مبتدی یا حرفه‌ای هستید، این رود شرایط را برای رفتینگ برایتان فراهم کرده است.

 

رودخانه کرج

از مسیر کنار چالوس که می‌گذرید احتمالاً رودخانه مشهور کرج را دیده باشید؛ این رود از کوه البرز سرچشمه گرفته است. در بخش‌هایی از این رود می‌توانید با سطح 2 به عنوان مبتدی رفتینگ داشته باشید و در بخش‌های دیگر رود نیز با سطح 4 در صورت حرفه‌ای بودن در رفتینگ می‌توانید هیجانی دیگر را تجربه کنید.

به جز رودخانه‌هایی که برایتان نام بردیم، رودخانه‌های دیگری همچون اروند در خوزستان، بختیاری در چهارمحال و بختیاری، کشکان در لرستان، زاب در آذربایجان غربی، سیمره در ایلام و آب ملخ در اصفهان وجود دارد که البته شرایط دقیقی از قایق‌سواری در این رودخانه‌ها در دسترس نیست. 

 

معرفی رودهای مناسب رفتینگ نزدیک تهران

برای استفاده از رفتینگ‌های هیجان‌انگیز در اطراف تهران، می‌توانید رودخانه کرج یا هراز را انتخاب کنید که در نزدیکی تهران قرار دارند. تور این رودخانه‌ها معمولاً در فصل‌ بهار برپا است و می‌تواند هیجانی به یادماندنی را از قایق‌سواری و رفتینگ در رودخانه‌های حوالی تهران به شما دهد. رودخانه هراز به‌خاطر موقعیت مناسبی که در حد فاصل نارنجستان و محمدآباد قرار گرفته است، آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رودهای رفتینگ کرده است.

با هم همراه شدیم و بر روی آب رودخانه‌های ایران به این ورزش هیجان‌انگیز، پرداختیم. در نظر داشته باشید که برای انجام رفتینگ نیاز به تجهیزات لازم دارید؛ به خصوص در رودخانه‌هایی با درجه سختی دو به بالا، فکر انداختن تیوب انداختن و با دست پارو زدن در رودخانه را نکنید. آیا شما هم تا به حال این ورزش هیجان‌انگیز را تجربه کردید؟ برایمان از تجربه‌تان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
saharr ۱۴۰۲/۸/۲۰

هیچ چیزی به اندازه رفتینگ و شنا کلا بازیهای آبی نمیتونه منو سرحال کنه ارتباطی که با این خلقت زیبا و دلچسب دارم عالیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۱

سحر عزیز از ابراز احساستون و بیان تجربه تون در سایت رهی نو سپاسگزاریم و امیدواریم همواره تجربیات دلچسب داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...