رَهی نو

موزه فرش تهران

تعداد بازدید: ۲۱۳۶۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

بازدید موزه فرش تهران

یکی از جالب ترین و زیباترین موزه های تهران موزه فرش است. وقتی به تاریخ و گذشته ایران نگاهی می‌اندازیم به جایگاه بالای هنر در بین ایرانیان پی می‌بریم هنرهایی که در تمام زمینه‌ها خود را به‌خوبی نشان می‌دهد و در هر دوره از تاریخ به‌نحوی زیبایی خود را نمایان می‌کند. هنر فرش‌بافی یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین هنرهای ایرانیان از دیرباز تا به‌حال بوده است. موزه فرش تهران بهترین جایی است که هنرهای دست ایرانیان را به رخ می کشد. با این اهمیتی که از تاریخ فرش در ایران می‌شناسیم انتظار می‌رود تا یک موزه از این هنر ایرانی وجود داشته باشد تا بتوان آن‌چه که اصالت فرش ایرانی است را به علاقه‌مندان در این بخش نشان داد. موزه فرش ایران استان تهران با به نمایش گذاشتن این هنر، جلوه‌های بی‌نظیری از فرش را برای علاقه‌مندان به تصویر کشیده است. هر روزه عاشقان تاریخ، هنر و فرش چه ایرانی و چه غیرایرانی از این موزه دیدن می‌کنند تا هم با فرهنگ ایرانی آشنا شوند هم از اصالت هنر فرش بافی بیشتر آگاهی پیدا کنند.

به نمایش گذاشتن و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در کنار هنر و تاریخ از اهداف اصلی راه‌اندازی این موزه بوده که تا حدود زیادی هم در این امر موفق عمل کرده است. فرش‌های به نمایش در آمده در این موزه از سرتاسر کشور است که نشان از گستردگی این هنر در بین مردم دارد، اما هر منطقه از ایران سعی کرده با توجه به فرهنگ خود فرش‌بافی کند. به شکلی که بینندگان با دیدن هر فرش می‌توانند حدس بزنند متعلق به کدام منطقه است.  فرش‌های موجود در این موزه مربوط به قرن نهم هجری تا به‌حال است و می‌تواند منبع بزرگی برای محققان باشد. تعداد قالی‌های این موزه به ۱۳۵ تخته فرش نفیس ایرانی می‌رسد که به‌طور عمده مربوط به مناطقی مانند: اصفهان، کاشان، کرمان، تبریز و ... است البته باید گفت در این موزه تابلو فرش هم به نمایش در می‌آید که نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. موزه فرش تهران دارای یک کتابخانه است که در آن ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های مختلف در دسترس علاقه‌مندان گذاشته شده تا در صورت نیاز اطلاعات بیشتری را در این حوزه کسب کنند. البته به غیر از کتاب‌خانه این موزه کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان در این حوزه برگزار می‌کند تا آن‌ها بیشتر با رشته‌هایی مانند قالی‌بافی، طراحی نقوش و مرمت قالی آشنا شوند. در طی سالیانی که این موزه شروع به فعالیت کرده است مراسم‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی در آن برپا شده که از معروفترین‌های آن می‌توان به نمایشگاه طرح بته که در دی ماه سال ۱۳۶۵ و همچنین نمایشگاه سجاده‌ها و قالیچه‌های طرح محراب که در دهه فجر سال ۱۳۶۴ برگزار شد اشاره کرد.

موزه فرش تهران کجاست


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


آدرس موزه فرش تهران

موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی-تقاطع دکتر فاطمی یا همان ضلع شمالی پارک لاله واقع شده است. اگر برای رفتن به موزه فرش تهران قصد استفاده از مترو را دارید در ایستگاه میدان انقلاب خط ۴ پیاده شوید و با تاکسی به کارگر شمالی و تقاطع دکتر فاطمی بروید. اگر هم با اتوبوس قصد رفتن دارید ایستگاه‌هایی برای مسیر میدان آزادی-میدان هفت تیر و میدان آزادی-میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله وجود دارند. برای سوار شدن و رفتن به آدرس موزه ملی فرش تهران به تاکسی باید از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی، خیابان کارگر شمالی و از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی استفاده کنید. این تاکسی‌ها به مناطق مختلف پارک لاله می‌روند.برای مشاهده ی نقشه مترو تهران کلیک کنید.

ساعت کار موزه فرش تهران

این موزه فقط در روزهای تعطیلی رسمی و دوشنبه‌ها تعطیل است و ساعت بازدید از موزه فرش تهران همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ پذیرای بازدید کنندگان است. قیمت بلیط در این موزه چه برای اتباع ایرانی و چه اتباع غیر ایرانی ۲۵۰۰ تومان است. کار ساخت موزه فرش ایران در سال ۱۳۴۰ آغاز شد، اما همه چیز برای ساخت آن خوب پیش نرفت و تا ۱۵ سال به‌صورت نیمه کاره باقی ماند. البته باید این نکته را باید گفت که هدف اولیه از ساخت این بنا احداث یک گالری بوده است. در سال ۱۳۵۵ دوباره ساخت این بنا از سر گرفته شد و یک سال و نیم بعد در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. از آثار منحصر به فرد در موزه فرش تهران میتوان به شاهکارهای فرش ایرانی می‌توان به فرشی که تصویر میرزا کوچک‌خان جنگلی را به تصویر کشیده نام برد. در این فرش شما می‌توانید میرزا کوچک‌خان جنگلی را همراه با لباس‌های نظامی و اسلحه ببینید. اندازه این فرش ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی متر است و توسط هنرمندان کاشانی بافته شده است و تاریخ بافت آن به اواخر دوران قاجاریه باز می‌گردد. از دیگر آثار این مجموعه می‌توان به قالیچه‌های شاهنامه بایسنقری که نشان دهنده تاریخ ادبی و ... ایران است اشاره کرد. این آثار توسط استاد موسوی سیرت با کمک گرفتن از تکنولوژی کامپیوتری خلق شده است. تابلو فرش‌های نفیس و گران‌سنگ تبریز همچنین فرش‌هایی از شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آثاری ارزشمند از دوران صفویه از دیگر آثار نفیس و موجود در این موزه جذاب است.

پلان موزه فرش تهران

قدیمی ترین فرش جهان در موزه فرش ایران

قدیمی‌ترین فرش دنیا در این موزه فرش ایران در سال ۱۹۴۹  توسط محقق و باستان‌شناس روسی سرگی رودنکو که برای موزه آرمیتاژ کار می‌کردند در جنوب سیبری کشف شد. نام این فرش پازیریک است و دلیل نام گذاری آن هم منطقه‌ای است که فرش در آن پیدا شده است. این فرش از پشم بافته شده و ۱.۹۸ در ۱.۸۹ سانتی‌متر اندازه آن است. قدمت این فرش به دوران هخامنشیان باز می‌گردد که نشان از سابقه فرش بافی در ایران و این موزه که از مکانهای دیدنی تهران محسوب میشود دارد.

تحلیل معماری موزه فرش تهران

همان‌طور که فرش‌های این موزه نظرها را به‌خود جلب می‌کند بنا و معماری ساختمان این موزه نیز به همان میزان چشم‌نواز و زیباست. نمای کلی این موزه به‌صورت مدرن طراحی شده و آذین‌های بیرونی این بنا شبیه به دار قالی و سیاه چادرهای عشایری است که بی‌ربط به نوع کاربری موزه هم نیست. مهندس این میراث ارزشمند عبدالعزیز فرمانفرمائیان است که در مدرسه هنرهای زیبای پاریس به تحصیل در رشته معماری پرداخت و پس از آن در سال ۱۳۳۰ به ایران بازگشت. بنای اصلی موزه فرش به رنگ سفید و در وسعتی به فضای ۱۲۰۰۰ متر مربع است اما بخشی از موزه که در آن نمایش فرش‌ها برگزار می‌شود مساحتی معادل ۳۴۰۰ مترمربع وسعت دارد.

  1. ساختمان اصلی موزه فرش ایران: فضای داخلی موزه دارای دو تالار اصلی است که طبقه هم‌کف آن دارای ۱۵۰۰ متر زیر بنا است و محل دائمی نمایشگاه به‌شمار می‌رود که در آن انواع فرش و گلیم برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش درآمده است. طبقه دوم آن که محل برگزاری غیر دائم یا فصلی فرش است دارای ۸۰۰ متر زیر بنا بوده و بسته به هر فصل و شرایط فرش‌های مختلفی در آن برای بازدید به نمایش در می‌آیند. فضاهای دیگر این موزه به کتابخانه، بخش مدیریت، محل آموزش، چایخانه و... اختصاص یافته است. نمای بیرونی این ساختمان تو خالی طراحی شده است تا در فصل تابستان از ورود هوای گرم به داخل جلوگیری کند. در داخل سالن اصلی فرش‌ها را به صورت افقی یا عمودی برای عموم مردم به نمایش گذاشته‌اند فرش‌هایی را هم که بر روی زمین به نمایش درآمده توسط یک تخت از کف موزه فاصله داده‌اند تا برای بازدید راحت‌تر باشد. البته این نکته را هم باید گفت برای هر فرش به‌طور جداگانه‌ای نورپردازی صورت گرفته تا بیننده راحت‌تر جزئیات آن را ببیند.
  2. ورودی موزه فرش تهران: درب ورودی موزه در یک فرورفتگی بین شمشادها قرار دارد که به آن زیبایی و جلوه خاصی داده است. پس از ورود مسیر شما از میان فضای سبزی می‌گذر تا به نمازخانه موزه برسید. نمازخانه‌ای که توسط کامران دیبا یکی از بهترین معماران معاصر بدون سقف طراحی شده است. این نمازخانه دارای دو مکعب تو در تو است که مکعب بیرونی در راستای بنا و خیابان و مکعب داخلی رو به قبله است. این بنا کاملا از بتن و سیمان ساخته شده و نمای آن هم به رنگ سیمان است در ورودی این نمازخانه یک جفت گالشی فلزی قرار داده‌اند که بی‌ربط به فضای معنوی و نمازخانه نیست. با عبور از نمازخانه به بنای اصلی موزه می‌رسید جلوی پلان موزه فرش تهران تعدادی پله کوتاه و کم ارتفاع قرار دارد از آن که بالا بروید وارد سالن اصلی می‌شوید و در ابتدا باید بلیط تهیه کنید. باگذر از این بخش به یک سالن بزرگ می‌رسید که چهار فرش ۷۰ متری در آن قرار دارد و در وسط سالن یک حوض قرار گرفته است. برای ادامه راه و ورود به سالن اصلی باید رو فرشی پلاستیکی بپوشید.
  3. جزئیات فضای موزه فرش ایران: طراحی سقف سالن اصلی موزه به شکل مربعی طراحی شده است که با یک اختلاف سطحی کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. فضای داخلی این موزه با فضای خارجی کمترین ارتباطی را دارد به همین‌ دلیل از سیستم تهویه در این موزه استفاده شده که این تأسیسات در فضای خالی بین سقف و سقف کاذب قرار گرفته است. البته سیستم تهویه باید دمای این موزه را همیشه بین ۱۹ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد نگه دارد و رطوبت آن هم چیزی بین ۵۲ تا ۵۴ درصد باشد. دلیل این امر این است که همه فرش‌ها از مواد آلی ساخته شده‌اند و در صورتی که دمای مناسبی در موزه نباشد مورد هجوم کپک، قارچ، حشرات و ... قرار می‌گیرد. فضای این موزه بزرگ بوده و برای دیدن فرش‌ها نیاز به زمان است از همین‌رو برای استراحت بازدیدکنندگان بخش‌هایی را برای نشستن قرار داده‌اند که متناسب با فضای موزه طراحی شده است هرچند که این موزه یک چایی‌خانه هم دارد که برای استراحت به آن هم می‌توانید، سر بزنید.

موزه فرش ایران استان تهران

فرشهای موزه فرش

  1. فرش بختیاری: در بدو ورود به موزه با یک فرش بختیاری روبه‌رو می‌شوید که با وجود سادگی دارای زیبایی کاملی است. رنگ‌های اصلی و به‌کار برده شده در این فرش قرمز، سفید و مشکی هستند. در این قالی یک نظم بافتی وجود دارد که از دنباله یک الگوی خشتی است. تکرار این الگوها در کنار سادگی آن نشان‌دهنده اصالت فرش خشتی در بین بختیاری‌ها است.
  2. فرش اصفهان: فرش اصفهانی یکی از معروف‌ترین فرش‌های ایران است که در موزه فرش ایران به‌خوبی شاهد آن هستیم. عمده کارهای فرش اصفهان به دوران صفویه باز می‌گردد به‌گونه‌ای که برای تشخیص این فرش‌ها می‌توانید به نقش آن نگاه کنید و ببینید که چقدر به معماری و نقش‌هایی که بر روی سقف در دوران صفویه به‌کار می‌رفته است، شباهت دارد.
  3. فرش مشهد: یکی از ویژگی‌های بارز در فرش مشهد نبودن طرحی کلی و واحد است. با نگاه کردن به این نوع فرش جزئیات زیادی را می‌توانید ببینید که بر روی فرش نقش بسته است. یکی از اساسی‌ترین ویژگی های فرش مشهد وجود کمینه‌گرایی در آن است که این فرش زیبا را از سایر فرش‌ها جدا می‌کند.
  4. فرش کرمان: فرش کرمان را می‌توان به دو دسته شهری و روستایی تقسیم بندی کرد. از شاخصه‌های بارز در این فرش طرح‌های آن است که به‌صورت شخصیت‌های تاریخی یا داستانی مانند شاهنامه را به‌صورت یک قصه روایت می‌کند. البته وجود تصویر حیوانات هم از دیگر مشخصه‌های این نوع فرش در موزه فرش تهران است.
  5. فرش تبریز: اوج هنر را می‌توان در فرش تبریز دید. این فرش پر از نقش و نگاره‌های بزرگ است که هم انسان و هم حیوان در آن به‌چشم می‌خورد. یک تقارن در فرش تبریز دیده می‌شود که می‌توان آن را در نقش‌ها و رنگ‌ها یافت.
  6. فرش کاشان: بی‌تردید یکی از مهم‌ترین گونه‌های فرش در دنیا متعلق به کاشان است. این نوع فرش در استفاده از همه رنگ‌ها و به‌کار گیری آن‌ها در کنار یکدیگر شهره است. از نمادهای بارز در فرش کاشان می‌توان به شاخ‌وبرگ و ترنج‌های دندانه‌دار در طرح‌های آن اشاره کرد.
  7. فرش قشقایی: این نوع فرش به‌سادگی در طرح‌هایش معروف است به‌شکلی که برای بافتن آن از الگوی خاصی استفاده نمی‌کنند و طرح‌ها را به‌صورت ذهنی بر روی فرش پیاده‌سازی می‌کنند. این‌گونه بافت را در هیچ جای جای دیگری یافت نمی‌کنید. از مشخصه‌های دیگر در این فرش پایین بودن رج‌های آن است.

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

هتل‌های نزدیک موزه فرش تهران

  • فاصله هتل لاله تهران تا موزه فرش، 700 متر است و حدودا 5 دقیقه زمان نیاز دارید تا پیاده به آنجا برسید. 
  • فاصله هتل اسکان الوند تهران تا موزه فرش، 5 کیلومتر است و حدودا 19 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
  • فاصله هتل فردوسی تهران تا موزه فرش، 6 کیلومتر است و حدودا 17 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
  • فاصله هتل هما تهران تا موزه فرش، 8.2 کیلومتر است و حدودا 14 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.

جمع بندی

هر سرزمینی دارای هنری است که از آن به‌عنوان نماد برای معرفی خود به جهانیان بهره می‌برد. از آن‌جایی که اصالت فرش را با ایران می‌شناسند، چنین موزه‌ای توانسته در طی سالیان گذشته گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به‌خود جذب کند. موزه‌ای با این قابلیت هم فرهنگ اصیل ما را به دنیا نشان داده هم توانسته در بخش صنعت گردشگری و درآمدزایی موفق عمل کند. از ویژگی‌های جالب موزه فرش تهران این است که در کنار ارائه فرش‌های قدیمی و نفیس محل آموزش، پژوهش و یک نمایشگاه هم هست همچنین از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن وجود قدیمی‌ترین فرش دنیا در موزه است. البته نباید معماری و ساختمان این موزه را فراموش کنیم که یکی از ویژگی‌های اصلی در آن است. این ویژگی تا جایی اهمیت دارد که بنای آن چشم هر بیننده‌ای را به‌خود خیره می‌کند. اگر در ایام تعطیلات عید و یا هر فرصت دیگری که به شما دست داد زمان کافی برای بازدید از این آثار تاریخی و نمادین را داشتید پیشنهاد میکنیم این فرصت را از دست ندهید. هنر نزد ایرانیان است و بس. نگران اقامت خود هم نباشید چرا که چند هتل در نزدیکی موزه قرار دارند که می توانید بسته به بودجه خود انتخاب مناسبی داشته باشید. حتی میتوانید برای صرف غذا به رستوران هتل استقلال تهران مراجعه کنید. رستورانی لوکس با غذاهای اصیل ایرانی که طعم و مزه غذاهای ایرانی را به بهترین شکل در ذهن شما ثبت خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
علی ۱۴۰۲/۲/۲۰

قدیمی‌ترین فرش دنیا فرش ایران هست که در جنوب سیبری کشف شد! جالب چجوری رفته اونجا

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

همره عزیز رهی نو به دلیل اینکه حقایق در مورد این فرش مشخص نیست. کاشف این قالیچه، پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجهٔ شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد بیشتر پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها یا مادها می‌دانند. اما همچنان دربارهٔ تاریخچهٔ حقیقی این فرش نظریه‌های متفاوتی داده شده‌

نگار ۱۴۰۲/۲/۱۹

موزه فرش تهران به خوبی نشاندهنده هنر ایرانیان هست خیلی خوشحالم از اینکه این موزه تاسیس شد و نگهدارنده چنین اثار ارزشمندی هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۹

نگار جان بسیار خوشحالیم از اظهار نظرتون و توجه به آثار ارزشمند هنری ایران موفق و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...