رَهی نو

موزه جواهرات ملی ایران

تعداد بازدید: ۲۶۴۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

بازدید موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات یکی از حیرت انگیزترین موزه های تهران است. در افسانه‌های قدیمی زیاد در مورد یک غار پر از جواهر یا اتاق پر از طلا و... شنیده‌ایم و همیشه هم داستان طوری پیش می‌رفت که قهرمان قصه مثلا علی‌بابا وارد غاری پر از طلا می‌شد و مدتی مات و مبهوت زیبایی و برق طلا و جواهرات می‌ماند. موزه جواهرات ملی ایران، همان غار سحرآمیز قصه‌ها است. گاوصندوق خیلی بزرگی است که از لحظه‌ای که واردش می‌شوید انواع وسایل پوشیده شده از سنگ‌های قیمتی و جواهرات سلطنتی چشم‌تان را می‌گیرد و مدام با خودتان فکر می‌کنید چه کسانی این همه ظرافت و زیبایی را آن هم سال‌ها یا قرن‌ها پیش در استفاده از سنگ و جواهر به کار برده‌اند و حتما برای‌تان جالب خواهد بود وقتی ببینید شاهان در گذشته برای نگهداری پیش‌پا افتاده‌ترین چیزها هم از ظروف جواهرنشان استفاده می‌کرده‌اند؛ مثلا تنباکوشان را در انفیه‌دانی پوشیده از سنگ‌های اصل و قیمتی نگهداری می‌کرده‌اند. در ادامه بیشتر در مورد موزه جواهرات ملی ایران نوشته‌ایم. اگر دوست دارید از حال‌وهوای این موزه و وسایلش باخبر شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

ساعت کار موزه جواهرات ملی تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


ساعت کار موزه جواهرات ملی تهران

موزه ملی در ساختمان بانک مرکزی قرار گرفته است. این موزه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران است که می توانید برای تماشای انواع وسایل جواهرنشان سلطنتی می‌توانید در ساعت کار و بازدید از موزه جواهرات ملی تهران در روزهای شنبه تا سه‌شنبه یعنی بین ساعت 2 تا 4:30 بعدازظهر به موزه چهارراه استانبول در خیابان فردوسی بروید. فضای موزه به‌شدت امنیتی است. از همان اول که وارد ساختمان می‌شوید باید تمام وسایل همراه‌تان را تحویل بدهید، از گیت‌های امنیتی بگذرید و پس از خرید بلیت به همراه گروه بازدید کنندگان، وارد گاوصندوق بزرگ جادویی شوید. قبل از هر چیز نگهبانان مسلح توجه‌تان را به خودشان جلب می‌کنند ولی در هر حال نگهداری از این گنجینه‌ها، احتیاج به چنین گروه حفاظتی هم دارد. جواهرات در اینجا در 37 گنجه مختلف دسته‌بندی شده‌اند. در هر گنجه گروهی از وسایل طلایی که با جواهر و سنگ‌های قیمتی تزیین شده‌اند، نگهداری می‌شوند از ادوات جنگی و قلیان، جام، آفتابه و لگن، سرپوش غذا و گلدان گرفته تا سنجاق، گل سینه، انفیه‌دان، مدال و... .

آدرس موزه جواهرات ملی ایران

میدان امام خمینی تهران، خیابان فردوسی رو به روی سفارت ترکیه. اگر قصد دارید با مترو به موزه جواهرات ملی بروید می توانید در سه ایستگاه مترو امام خمینی، مترو فرودوسی و مترو سعدی پیاده شوید و با تاکسی یا اتوبوس به مقصد برسید. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

 

آثار تاریخی موزه جواهرات ملی ایران

طلا، جواهرات و سنگ‌های قیمتی هم ارزشمند هستند و هم زیبا و چشم‌نواز. در تاریخ ایران و در دوره‌های پادشاهی گوناگون، جواهرات سلطنتی زیادی دست‌به‌دست می‌شده‌اند، در جنگ‌ها به عنوان غنیمت به‌دست می‌آمدند و گاهی به‌عنوان هدیه و پیشکش به‌دست شاهان می‌رسیده‌اند ولی تا قبل از به قدرت رسیدن صفویان، در هیچ دوره‌ای تلاشی برای حفظ این گنجینه‌ها نشده است. وقتی پادشاهان صفوی روی کار آمدند به فکر جمع‌آوری و خرید طلا و جواهرات افتادند. نماینده‌هایی به کشورهای مختلف می‌فرستادند و تا می‌توانستند طلا، سنگ‌های قیمتی، جواهر و... می‌خریدند و حفظ می‌کردند.

 

زمانی که افغان‌ها به ایران حمله کردند مقدار زیادی از جواهرات را با خود به افغانستان بردند که البته بعدها نادرشاه افشار بخش زیادی را از هند و افغانستان پس گرفت و به ایران برگرداند. مقداری را به‌عنوان غنایم به سپاهیان و امیران بخشید. بخشی را به حرم امام رضا در مشهد فرستاد و باقی جواهرات زیبا و طلاها امروزه در موزه جواهرات ملی تهران نگهداری می‌شوند. در ادامه از مهم‌ترین و معروف‌ترین جواهرات زیبای سلطنتی موجود در موزه نوشته‌ایم.

 

الماس دریای نور

نادرشاه افشار دو قطعه الماس بزرگ به نام‌های کوه نور و دریای نور داشت. الماس کوه نور پس از مرگ نادرشاه به‌دست احدشاه درانی پادشاه افغانستان افتاد و به آن‌جا برده شد. بعد از مدتی هندی‌ها این الماس گرانبها را به‌دست آوردند و به ملکه انگلستان هدیه دادند. امروز کوه نور روی تاج ملکه الیزابت خودنمایی می‌کند. الماس دریای نور پس از مرگ نادر به نوه‌اش یعنی شاهرخ میرزا رسید. بعد از شاهرخ به ترتیب به دست لطفعلی‌خان زند و آقا محمدخان قاجار افتاد. پس از مرگ آقا محمدخان به سفارت روسیه برده شد و مدتی در آن‌جا نگهداری می‌شد ولی پس از مدتی مشروطه‌خواهان توانستند دریای نور را از روس‌ها پس بگیرند و به گنجینه جواهرات قاجار بسپارند. الماس دریای نور یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های شناسایی شده در جهان است که حدود 182 قیراط وزن دارد و باعث افتخار است که در موزه جواهرات ایران قرار گرفته است. این الماس به رنگ صورتی است و از این نظر از کمیاب‌ترین الماس‌های دنیا به‌شمار می‌رود که در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.
 

الماس دریای نور در موزه جواهرات

تخت نادری

پادشاهان در طول تاریخ همیشه بر تخت‌هایی باشکوه و زیبا تکیه می‌زده‌اند. تخت‌هایی جواهرنشان که در شان بزرگی شاهان باشند ولی در بین همه، تخت نادری چیز دیگری است. فتحعلی‌شاه در دوره حکومتش دستور داد تا یک تخت مرصع و میناکاری شده بسازند و با جواهرات زیبا و سنگ‌های قیمتی ریز و درشت تزیین کنند. گروهی از هنرمندان و صنعت‌گران ایرانی در ساخت تخت نادری شرکت داشتند و در تزیینش از 22 هزار قطعه سنگ قیمتی و جواهر استفاده کردند. روی تخت نقش 3 حیوان حکاکی شده است. از دو طرف پشتی تخت، دو اژدها با سری شبیه طوطی به سمت پایین کشیده شده‌اند. روی اولین پله عمودی نیز نقش برجسته یک شیر به چشم می‌خورد که انگار قصد دارد شکوه و جلال شاهان تکیه بر تخت زده را به رخ بکشد. داخل ترنج‌های مشبک نیز دو طوطی تزیین شده با جواهرات دیده می‌شوند. چشم برداشتن از این کره که کلکسیونی از طلا و جواهرات خزانه سلطنتی ناصرالدین شاه بوده است، چندان راحت نیست. انسان با دیدن جزئیات و دقت به‌کار رفته در ساخت این کره مبهوت می‌ماند و دوست دارد ساعت‌ها محو تماشای زیبایی‌هایش شود. کره جواهر نشان در سال 1253 خورشیدی ساخته شده است و برای درست کردنش از 34 کیلوگرم طلای خالص استفاده کرده‌اند. جای‌جای کره با حدود 51366 قطعه جواهر تزیین  شده است.

 

نیمتاج نورالعین

محمدرضا شاه پهلوی در سال 1338 با فرح دیبا ازدواج کرد و در مراسم عروسی یک نیمتاج زیبا روی سر عروس تازه گذاشت. سفارش ساخت این تاج الماس‌نشان به یک جواهرساز آمریکایی به نام هری وینستون داده شده بود. نیمتاج معروف، از ترکیبی از الماس‌های زرد و سفید ساخته شد و یک الماس صورتی چشم‌گیر در مرکزش نصب شد. الماس صورتی نورالعین نام داشت. بعدها در تحقیقاتی که انجام شد که از طریق آن متوجه شدند نورالعین دراصل در کنار دریای نور یک تکه الماس کامل بوده است که بعدها به دو تکه تقسیم می‌شود و یکی دریای نور و دیگری نورالعین نام می‌گیرند و هر دوی این جواهرات زیبا در موزه جواهرات ملی ایران در معرض دید عموم قرار دادند.

 

نیمتاج نورالعین نیم تاج فرح در موزه جواهرات ایران

تاج کیانی

شاهان قاجار در زمان حکومت‌شان از تاجی زیبا و آراسته به جواهرات قیمتی استفاده می‌کردند. تاج کیانی که بعد از دوره ساسانیان ساخته شده و در دوره فتحعلی شاه تغییراتی در آن به‌وجود آمده بود، بین شاهان قاجار دست‌به‌دست می‌چرخید و شکوه و عظمت را از پدران به پسران منتقل می‌کرد. با پایان یافتن دوره حکومت قاجاریان و روی کار آمدن رضا شاه، دوره پادشاهی تاج کیانی نیز تمام شد. رضاشاه علاقه‌ای به استفاده از تاجی که بر سر شاهان قاجار نشسته بود، نداشت. بنابراین دستور داد تاج جدیدی برایش بسازند و تاج کیانی را برای همیشه به خزانه جواهرات ایران سپرد. تاج کیانی 32 سانتی‌متری با جواهراتی مثل الماس، یاقوت، زمرد، مروارید و... تزیین شده است و برای بازدیدکنندکان موزه جواهرات ملی تهران یادآور شکوه و عظمت شاهانی است که البته امروز جز نامی از آن‌ها باقی نمانده است.

 

فیروزه هایی به رنگ دریا

در موزه ملی جواهرات، گنجه‌ای به وسایلی که با فیروزه‌های بزرگ و کوچک تزیین شده، اختصاص دارد. از شمشیر و سرقلیان گرفته تا جقه و سنجاق. در بین تمام این وسایل فیروزه نشان یک جقه بسیار زیبا وجود دارد که تزییناتش چشم انسان را لحظاتی خیره می‌کند. جقه، دراصل پیش کلاهی است که شاهان روی کلاه و بالای پیشانی‌شان می‌گذاشته‌اند. جقه معروف توسط نیرالدوله، والی خراسان به ناصرالدین‌شاه هدیه داده شده است. روی فیروزه‌های ردیف بالایی جقه نقش بالاتنه ناصرالدین‌شاه نقش بسته و در ردیف‌های پایین‌تر هم به ترتیب یک ردیف الماس و دوباره فیروزه کار شده است.

 

تاج پهلوی

وقتی رضاشاه به سلطنت رسید علاقه‌ای به استفاده از تاج کیانی نداشت. بنابراین از دو جواهرساز برجسته خواست تاجی درخور تاج‌وتختش برایش بسازند. سراج‌الدین جواهری و امیر بخارا با هنرمندی تمام شروع به ساخت تاج کردند. روی زمینه‌ای از مخمل قرمز، بادقت و ظرافت  3380  قطعه الماس، 5 قطعه زمرد، 2 قطعه یاقوت و 368 مروارید نصب کردند، در قسمت بالایی تاج کنگره‌هایی به سبک شاهان ساسانی درآوردند و در بالاترین قسمت تاج یک پر طاووس گذاشتند. این تاج در سال 1304 ساخته شد و رضاشاه و پسرش محمدرضا در مراسم تاجگذاری از آن استفاده کردند. اگر به موزه جواهرات ملی ایران سری زدید این تاج را ببینید و از آن به عنوان نمادی از عظمت تاریخ ایران یاد کنید.
 

تاج کیانی در موزه جواهرات ملی

 

کره جواهرنشان

ناصرالدین شاه که علاقه زیادی به جواهرات ایران و زرق‌وبرق‌شان داشت در زمان پادشاهی‌اش دستور داد یک کره زمین با استفاده از طلا و جواهرات گوناگون بسازند. پایه این کره از طلای خالص ساخته شده و با جواهر تزیین شده است. ابراهیم مسیحی که ساخت این کره را برعهده داشته است، برای نشان دادن دریاها از زمرد و برای خشکی‌ها از یاقوت استفاده کرده‌است. فتحعلی‌شاه در سفرهایش این تخت را همراه می‌برده ولی در وقت‌های دیگر استفاده خاصی از تخت ارزشمندش نمی‌کرده است. آخرین باری که از این تخت استفاده شد در سال 1346 و زمان تاجگذاری محمدرضا شاه بود.
 

جمع بندی

شاهان همیشه علاقه داشتند شکوه و جلالشان را به رخ دیگران بکشند و از آن‌جایی که خودشان را والا و سرور تصور می‌کرده‌اند تا حد زیادی به دنبال جواهرات زیبا و اشیای قیمتی بودند. تا جایی که می‌توانستند از وسایل جواهرنشان و تزیین شده با سنگ‌های قیمتی و طلایی استفاده می‌کردند و تاجی از الماس و یاقوت روی سرشان می‌گذاشتند. پس از بازدید این زرق و برق‌های چشم نواز، به استراحتی هرچند کوتاه نیاز دارید. هتل اسکان الوند تهران در فاصله 6 کیلومتری و بازه زمانی 26 دقیقه‌ای از موزه جواهرات گزینه مناسبی برای اقامت است. هتل استقلال تهران نیز گزینه مناسبی است. زیراکه تنها 25 دقیقه با موزه فاصله دارد. رستوران هتل نیز منوهای ویژه ای دارد که میتوانید طعم خوش غذاهای اصیل ایران و حتی غذاهای ملل را بچشید. بعد از رزرو هتل، می توانید با خیالی آسوده از زیبایی و شکوه جواهرات و وسایل طلایی در موزه جواهرات ایران بازدید کنید. حتی ابزارآلاتی که به نظر می‌رسد چندان مهم نیستند در این‌جا با تزییناتی از سنگ و جواهر دیده می‌شوند. اگر به تاریخ علاقه دارید، می‌خواهید با جنبه‌های پیدا و پنهان زندگی مرفه و اشرافی شاهان آشنا شوید سری به موزه جواهرات ملی ایران بزنید و از وسایل باارزش آن دیدن کنید.

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهیا ۱۴۰۲/۲/۲۰

نادرشاه انقدر عرضه داشت که الماس کوه نور را از آن خود کرده بود یا با تلاش خودش بدست اورده بود نمیدونم ولی بالاخره از چنگ ایران در|وردند چرا باید انگلستان باشه الان واقعا چرا ما اموالمون دست خودمون نیست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

همره عزیز رهی نو ما هم تلاش میکنیم تا با جذب توریست های بیشتر در زمینه تاریخ و فرهنگ، کشور رو بیشتر به دنیا معرفی کرده تا از این طریق هم بتوان از اموال این سرزمین بهتر نگهداری کرد

مهران ۱۳۹۸/۳/۲۳

ایران عجب تاریخی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

مهران عزیز بله همینطوره که گفتید هم تاریخ عجیبی و هم جغرافیای زیبا و جذابی دارد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...