رَهی نو

موزه های شیراز

تعداد بازدید: ۷۱۳۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰

شیراز یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین شهرهایی است که در کنار جاذبه‌های طبیعی و دیدنی که دارد، می‌تواند شما را با تاریخی آشنا کند که کمتر از آن سخن به میان آمده است. این سری گشت‌وگذار رهی نو در میان موزه‌های مشهور و دیدنی شیراز می‌گذرد. موزه‌هایی که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست و می‌تواند صفای سفرتان را بیشتر کند؛ به ‌خصوص اگر به تاریخ و موزه‌گردی علاقه داشته باشید. سفرنامه‌تان را باز کنید که قرار است خاطراتی از خاطرات قدیم و دور در آن بنویسید. 


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی شیراز


فهرست کامل موزه‌های شیراز

حیف است که تا شیراز بیایید و بی‌خیال بازدید از موزه‌های دیدنی در این شهر شوید. بنابراین در ادامه با هم لیست موزه‌های شیراز را مرور می‌کنیم. موزه‌های شیراز، غنی‌ترین اطلاعات تاریخی را در خود نگه داشته است که با بازدید از آن، پرده‌ای از بخش‌های مختلف تاریخ از جلوی چشمان‌تان کنار خواهد رفت. موزه‌های شیراز، از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های شیراز است که هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به آغوش می‌کشد. 

 

موزه پارس شیراز 

از جذاب‌ترین و بهترین موزه‌های شیراز آغاز می‌کنیم. موزه گردی ما در موزه پارس واقع در خیابان زند است. جایی که رنگ و بویی از دوران زندیه دارد و از سال 1315 تبدیل به موزه شده است. در کنار این موزه می‌توانید سری به آرامگاه کریم خان زند در بخش شاه نشین عمارت بزنید. اینجا میعادگاه آثاری ارزشمند از دوره‌های مختلف تاریخ است. از شمشیر کریم خان زند گرفته تا نقاشی و کتیبه‌ها، اشیای تزئینی در این موزه دیدنی، جای گرفته است. 

آدرس و ساعت بازدید موزه پارس: برای تماشای موزه پارس به میدان شهرداری شیراز رفته و در مقابل ارگ کریم‌خان موزه را خواهید دید. ساعت بازدید آن از ۷:۳۰ تا ۲۰ است. 

هزینه بازدید از موزه پارس شیراز: برای گردشگران داخلی 4 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

 

موزه های شیراز

 

موزه تخت جمشید شیراز 

سراغ یکی از مهم‌ترین و بهترین موزه‌های شیراز می‌رویم. در اینجا می‌توانید شاهد آثار دیدنی و جذابی باشید که از دوران خشایار شاه به جای مانده است. سرستون و نیزه، گل میخ طلا، کتیبه حرم خشایار شاه، مجسمه‌های سنگی و بسیاری از آثار دیدنی در اینجا برایتان جالب خواهد بود. این موزه ماحصل دوران خشایار شاه است که روزگاری به عنوان کاخ ملکه استفاده می‌شد. 

آدرس و ساعت بازدید موزه تخت جمشید: برای تماشای موزه به مرودشت رفته و در  تخت جمشید بناهای حیرت‌آور موزه را تماشا کنید. ساعت کار موزه در شش ماه اول سال ساعت ۷:۳۰ صبح تا 19:30 است و در شش ماه دوم سال ساعت 8 صبح تا ۱۸ است. 

هزینه بازدید از موزه تخت جمشید شیراز: برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

 

لیست موزه های شیراز

 

موزه هنرهای تجسمی خانه فروغ الملک 

در خانه فروغ الملک، موزه‌ای برپا است که به موزه هنرهای تجسمی معروف است. از این خانه قدیمی، آشپزخانه، حمام و اسطبل و دو خانه از دوران قاجار باقی مانده است که توسط فروغ الملک قوامی در اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. این بنا در سال 1381 پس از بازسازی به حسن مشکین فام تعلق گرفت و او هم اینجا را تبدیل به موزه هنرهای معاصر در شیراز کرد. آثار ارزنده از هنرمندان شیرازی، همچون خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و هنرهای تجسمی در اینجا وجود دارد که برای اهل هنر و تاریخ، جذابیت خود را دارد.

آدرس و ساعت بازدید از موزه هنرهای تجسمی: ساعت بازدید از موزه هر روز به جز ایام سوگواری از ساعت 8 صبح الی 7 بعدازظهر است. برای بازدید از موزه به بلوار آیت الله دستغیب رفته و در محل سنگ سیاه، در پشت امامزاده بی بی دختران از این بنای تاریخی بازدید کنید. 

هزینه بازدید از موزه هنرهای تجسمی خانه فروغ الملک: برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

 

بهترین موزه های شیراز

 

موزه نظامی عفیف آباد شیراز 

اگر به ادوات نظامی علاقه دارید، به باغ عفیف آباد رفته و در موزه نظامی باغ عفیف آباد چرخی بزنید. در طبقه اول این موزه، انواع اسلحه و ادوات نظامی را خواهید دید. انواع سلاح‌های سرد مانند شمشیر، زره، کلاه خود و ... و انواع سلاح‌های گرم همچون تفنگ شکاری، تپانچه، مسلسل و … معلق به دوره‌های دور به جای مانده است. در اینجا حتی می‌توانید انواع تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه را ببینید. طبقه دوم نیز موزه عبرت است. البته نه مانند موزه عبرتی که در تهران است. در این بخش می‌توانید بعضی از اسباب و اثاثیه دوران پهلوی را ببینید. بنابراین اگر چشم‌تان به پیانوی باشکوهی افتاد تعجب نکنید که از جشن‌های 2500 ساله باقی‌مانده است. 

آدرس و ساعت بازدید موزه نظامی عفیف آباد: برای بازدید از این موزه نظامی، به خیابان قصرالدشت در جنوب شیراز بروید. در انتهای خیابان عفیف آباد، می‌توانید این موزه زیبا را ببینید. ساعت بازدید از موزه هر روز از ساعت 8 صبح الی 1 ظهر و 3 بعدازظهر الی 7 بعدازظهر است. 

هزینه بازدید از موزه نظامی عفیف آباد شیراز: برای گردشگران داخلی 3 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

موزه شاهچراغ شیراز 

مگر می‌شود به شیراز آمد و از خیر تماشای آرامگاه شاه چراغ گذشت؟ اینجا علاوه بر اینکه یک مکان مذهبی و زیارتی برای زائران است، در بخش صحن حرم شاهچراغ، یک موزه دیدنی قرار گرفته است که می‌توانید آثار قبل اسلام را در آن ببینید. از جمله آثاری که در این موزه نگهداری می‌شود شامل قرآن نفیس، نسخ خطی، سکه‌های باستانی، انواع ظروف قدیمی سفالی و شیشه‌ای و فلزی، انواع اسلحه به جای مانده از زمان‌های دور و دراز، اشیای قدیمی همچون فانوس و چراغ و بسیاری از دیدنی‌های دیگر در این موزه قرار گرفته است. 

آدرس موزه شاهچراغ شیراز: برای بازدید از موزه هر روز از ساعت 8 صبح الی 9 شب می‌توانید از این موزه دیدن کنید. آدرس موزه شاهچراغ، میدان احمدی، آستان حضرت شاهچراغ است. 

هزینه بازدید از موزه شاهچراغ شیراز: 2 هزار تومان برای گردشگران داخلی و 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی است.

 

موزه شاهچراغ شیراز

 

موزه مشاهیر شیراز، خانه قدیمی زینت الملک

یکی دیگر از موزه‌های شیراز که خانه قدیمی بزرگان درباری بود، خانه قدیمی زینت الملک است که برای محمد رضا خان قوام الملک ساخت آن به پایان رسید. این خانه محل زندگی قوام‌ها بود و از طریق زیرزمین به نارنجستان راه پیدا می‌کرد. این خانه دیدنی شبیه موزه مادام توسو در لندن است؛ بنابراین بازدید از آن را از دست ندهید. 

آدرس موزه مشاهیر: برای بازدید از این بنای تاریخی به خیابان پرخاطره کریم‌خان زند رفته و در آن جا شمایل این خانه قدیمی پر حکایت را خواهید دید. 

هزینه بازدید از موزه مشاهیر (زینت الملک): برای گردشگران داخلی 3 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

 

موزه نارنجستان شیراز

پس از بازدید از موزه زینت الملک، به تماشای موزه نارنجستان در باغ نارنجستان بروید. این بنا یادگاری از محمدعلی خان و پسرش محمدرضا خان است. آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا در کنار آجرکاری و منبت‌کاری و نقاشی‌های دیدنی، این موزه را تبدیل به یکی از جاذبه‌های پر طرفدار شیراز کرده است. 

آدرس موزه نارنجستان: برای بازدید از این موزه کافیست خود را به خیابان پر جاذبه کریمخان زند برسانید. درب شیخ شما را به موزه هدایت خواهد کرد. 

هزینه بازدید از موزه نارنجستان قوام: برای گردشگران داخلی 3 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

موزه نارنجستان شیراز

 

موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز 

این موزه در سال 1390 راه‌اندازی شده و نسبت به بقیه موزه‌ها تقریباً تازه تأسیس است. این موزه به‌ عنوان دومین موزه سنگ و گوهر در ایران بعد از موزه سنگ تهران توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. در باغ ارم شیراز که مشغول گشت‌وگذار هستید می‌توانید سری به طبقه همکف ساختمان اصلی واقع در این باغ بزنید. در این باغ حدود 140 نوع سنگ قیمتی می‌بینید که به‌ عنوان سنگ‌های نایاب شناخته شده است.

آدرس موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز: برای بازدید از این موزه به خیابان ارم شیراز رفته و همزمان که در باغ ارم مشغول گشت‌وگذار هستید، موزه سنگ و گوهر دریای نور انتظار بازدیدتان را می‌کشد. این موزه از ساعت 8 صبح تا 9 شب باز است. 

هزینه بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز: اطلاعات دقیقی از هزینه این موزه در دسترس نیست.

 

موزه گرمابه شیراز، حمام وکیل معروف 

آوازه حمام وکیل و مجموعه وکیل نه ‌تنها در شیراز که در کل ایران و حتی میان گردشگران خارجی پیچیده است. این بنای تاریخی را می‌توان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی دانست که هر ساله میزبان گردشگران تعداد زیادی از گردشگران است. جالب است بدانید این موزه در ابتدا بعد از یک دوره مرمت و بازسازی، به رستوران و سپس به موزه فرش تبدیل شد. پس از مدتی در نهایت با توجه به کاربری اصلی این بنای تاریخی که گرمابه‌ای باصفا در شیراز بود، به فهرست آثار ملی در شیراز درآمد. در حال حاضر در این موزه مجسمه‌های مومی شکلی را می‌بینید که در حالت استحمام و آداب ویژه مخصوص دوره قدیم، قرار گرفتند.

آدرس و ساعت بازدید از موزه گرمابه شیراز: برای بازدید از موزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب می‌توانید به خیابان لطفعلی خان زند رفته و در میان جذابیت‌های این خیابان، به سمت خیابان طالقانی حرکت کنید. موزه حمام وکیل را در این جا خواهید دید. 

هزینه بازدید از موزه گرمابه (حمام وکیل) شیراز: هزینه بازدید از این موزه برای گردشگران داخلی 4 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

 

موزه گرمابه شیراز، حمام وکیل

 

موزه لباس‌‌های سنتی و آیینی شیراز (خانه صالحی)

سراغ یکی دیگر از خانه‌های قدیمی شیرازی می‌رویم که امروز تبدیل به موزه لباس‌های سنتی شده است. خانه صالحی از بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که تبدیل به موزه لباس‌های سنتی شده است. در تمام طول خانه شاهد معماری بی‌نظیر ایرانی خواهید بود که از گچ‌کاری، و سقف‌های چوبی گرفته تا بنای اصلی خانه، نقش و نگاری از هنر معماری در دوره قاجار به رخ کشیده است. بخش اندرونی و بیرونی خانه، با اتاق‌های سه دری و پنج دری، دیوارهای حیاط و کاشی کاری‌های دیدنی با طرح‌های اسلیمی، گل و مرغ و تصاویری از دوران قاجار زیبایی چشم‌نوازی را به نمایش درآورده است.

آدرس و ساعت بازدید از موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز: برای بازدید از این موزه به بافت تاریخی شهر رفته و روبروی شاهچراغ به کوچه هفت پیچ بروید. خانه صالحی شما را به داخل دعوت می‌کند. 

هزینه بازدید از خانه صالحی شیراز: اطلاعات دقیقی از هزینه بازدید از این موزه در دسترس نیست.

 

موزه سنگ شیراز 

سراغ یکی دیگر از باشکوه‌ترین موزه‌های شیراز می‌رویم. موزه سنگ هفت تنان، آرامگاه هفت تن از عرفای شیرازی است که در سال‌ها پیش در دامنه کوه چهل مقام دفن شدند. بی‌کتیبه بودن سنگ‌ها نشان از گمنام بودن این عرفا است. با این وجود می‌توانید نقشی از خطوط کوفی، نستعلیق، نسخ، توقیع را ببینید. مکانی که مشاهده می‌کنید متعلق به قرون سوم تا یازده هجری قمری است. 

آدرس و ساعت بازدید از موزه سنگ شیراز: از ساعت 8 صبح الی 5 بعدازظهر می‌توانید در انتهای بلوار هفت تنان به تماشای این موزه بروید. 

هزینه بازدید از موزه سنگ شیراز: برای گردشگران داخلی 4 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

 

موزه سنگ شیراز

 

موزه موسیقی شیراز 

خانه دیگری که نقش و نگار قدیمی به خود دارد و توانسته با آواها و نواها زیبایی چشم‌گیری برای گردشگران ایجاد کند، موزه موسیقی شیراز است. این موزه زیبا و دیدنی، از خانه‌های به جا مانده در دوران قاجار است که متعلق به شخصی به نام منطقی نژاد بوده است. اتاق‌های متعدد این موزه، از اتاق شنیداری، اتاق دیداری، آرشیو صوتی تصویری، اسناد و دلنوشته‌های استادان موسیقی و گالری سازهای ایرانی تشکیل شده است که برای موسیقی دوستان جذابیت زیادی خواهد داشت.

آدرس و ساعت بازدید از موزه موسیقی شیراز: برای بازدید از این موزه به میدان احمدی رفته، در پشت مسجد نو این موزه را خواهید دید. 

هزینه بازدید از موزه موسیقی شیراز: برای بازدیدکنندگان داخلی 15 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 50 هزار تومان است.

 

موزه موسیقی شیراز

 

در جای جای شهر شیراز، حکایت و داستان‌های دور و درازی نهفته است که با بازدید از موزه‌های شیراز می‌توانید به بخشی از آن دست پیدا کنید. این گنجینه‌های تاریخی و طبیعی را از دست ندهید. سفرنامه شیرازتان را با خاطره به یادماندنی از موزه‌های دیدنی این شهر، تکمیل کنید. 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
داریوش ترازمند ۱۴۰۲/۸/۲۳

خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش خداوندا نگه دار از زَوالش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

داریوش عزیز ممنون که یادی از حافظ عزیز کردید و از یادآوری غزل زیبایش بهره بردیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...