رَهی نو

غذاهای محلی شیراز؛ لیست کامل غذاهای اصیل شیرازی

تعداد بازدید: ۳۴۳۲۷ ۶ تیر ۱۴۰۰

از قدیم گفتند خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش، حال ما می‌گوییم خوشا شیراز و عطر پلوهای خوشمزه و آش و کوفته‌های خوش‌طعمش! شیراز شهری  گردشگری  به حساب می‌آید؛ این شهر پر از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی است. علاوه بر آن خوراکی‌ها و غذاهای خوش رنگ و لعابی دارد که با یکبار امتحان کردن غذاها و خوراکی‌ها  شیفته آن‌ها می‌شوید.  تنوع غذای محلی شیراز با طعم فوق العاده‌اش بسیار بالاست و هر کدام عطر و بوی بی‌نظیری دارد.  با ما از طریق سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا سری به شیرین‌ترین بخش ماجرا، یعنی غذا گردی و غذاهای محلی شیراز بزنیم.

غذاهای معروف و خوشمزه شیراز

مقصدمان شیراز است و می‌خواهیم در کنار مردمان خونگرم و با صفای شیراز، به معرفی انواع غذاهای محلی  آن از جمله انواع پلو، آش و... بپردازیم. جالب است بدانید که شیرازی‌ها، هر روز صبح در وعده صبحانه‌شان آش سبزی و در وعده‌های عصر، کاهو و ترشی می‌خورند. 
اغلب غذاهای اصیل شیراز، شیرین است؛ چرا که عادت دارند در تهیه آن‌ها شکر یا یک چیز شیرین به کار ببرند. غذاهای شیرازی، رنگ و لعاب خاصی دارد که آب دهانتان را راه می‌اندازد و طعم آن برای همیشه زیر زبانتان باقی می‌ماند. 

انواع آش و آبگوشت شیرازی 

اما برویم سراغ آش‌ها که از غذاهای معروف شیراز است و عطر و طعم به یاد ماندنی دارند، زیرا عطر و بوی سبزی تازه و پیاز داغ آش‌های سنتی شیراز بی‌نظیر است. 

آش سبزی

یکی از معروف‌ترین آش‌های محلی شیراز، آش سبزی است. معمولاً شیرازی‌ها این آش را در صبحانه میل می‌کنند. آش سبزی همچنین از نذری‌های محبوبی است که در مراسم مذهبی مختلف میان مردم پخش می‌شود. این آش دارای گوشت گوسفندی و حبوبات فراوان است. به همین دلیل، در نگاه اول ممکن است آن را با آش شله قلمکار خودمان اشتباه بگیرید. مردم شیراز، راز خوشمزگی این آش را گوشت پخته شده و جا افتاده می‌دانند. به‌خاطر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی هم که دارد، معمولاً در روزهای سرد زمستانی محبوب‌تر است.

آش سبزی شیرازی

آش دوغ

این آش را شیرازی‌ها با گوشت چرخ‌کرده، لپه، سبزی، پیاز، برنج و ادویه درست می‌کنند. سبزی این آتش تنها شوید یا نعنا خشک است که البته می‌توان با سبزی‌های معطر همچون ترخون آن را خوشمزه‌تر کرد.

آش دوغ

آش ماست

آش محبوب دیگری که در غذاهای قدیمی شیراز می‌بینید، آش ماست است. این آش هم شبیه به آش دوغ است که البته ماست نیز به مواد آن اضافه می‌شود. بنابراین اگر به طعم آش دوغ علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آش ماست را نیز تجربه کنید.

آش ماست

آش انار

شاید برای اولین بار باشد که نام این نوع آش را می‌شنوید. جالب است بدانید که آش انار با آب انار و رب انار، نمک و سبزی، پیاز و زعفران دم کرده، یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های شیرازی است. در صورتی که به شیراز سفر کردید، حتماً طعم ناب این آش را تجربه کنید.

آش انار شیرازی

یخنی عدس و کلم

این غذا که مخصوص خود شیرازی‌هاست، از غذاهای قدیمی آن محسوب می‌شود که طعم خوشمزه‌ای دارد. این آش را با کلم قمری، پیاز، گوشت، لیموعمانی، عدس و ادویه درست می‌کنند.

یخنی شیرازی

انواع پلوهای شیرازی 

ادامه شکم گردی‌مان را با غذاهای پلویی شیراز طی می‌کنیم، به‌خصوص اگر دوست داشته باشید با غذاهای سنتی شیراز، دلی از عزا دربیاورید، مسلماً غذاهای پلویی حرف اول را می‌زنند.

کلم پلو

کلم پلو، غذای معروفی است که احتمالاً بارها نام آن را شنیده باشید. در هرکجایی از ایران، این غذا با دستورالعمل متفاوتی پخت می‌شود، اما اصالت آن مربوط به شیراز است. کلم‌پلوی شیرازی از کلم قمری درست شده که برخلاف کلم‌پلوهای تهرانی، رنگی سبز با خلال‌هایی از کلم قمری دارد. بنابراین اگر طعم کلم‌پلوی تهرانی به مزاجتان خوش نیامده است، شاید بهتر باشد با کلم‌پلوی شیرازی تجدید نظر کنید. طعم ترخون و کلم به‌خوبی در این غذا احساس می‌شود.

کلم پلو شیرازی

شکر پلو

غذای اصیل دیگری که روبرویمان است، شکر پلو است که معمولاً در مراسم از آن استفاده می‌شود. این شکر پلو را معمولاً با گوشت بره یا گوشت گوسفندی به همراه خورشت میل می‌کنند. بنابراین اگر طعم شیرین پلو را دوست دارید، احتمالاً شکر پلو یکی از غذاهای مورد علاقه‌تان شود. این غذا، جزو غذاهای اعیانی شیرازی‌هاست. برنج، شکر، خلال نارنج، پوست پرتقال، خلال بادام و پسته، زعفران، گلاب، نمک و روغن از مواد اصلی برنج است. اکثراً این پلو را با خورش قیمه می‌خورند که به همراه سالاد شیرازی حسابی می‌چسبد.

شکر پلو

دمپخت شیرازی

اگر اهل غذاهایی مثل استامبولی دمپخت هستید، پس با ترکیب برنج و پیاز و انواع سبزی و حتی گوشت نباید مشکلی داشته باشید، دقیقاً ترکیبی که در دمپخت شیرازی استفاده شده است. این غذا را با انواع گوشت، حتی کلم، لوبیا، عدس، هویج و انواع سبزی درست می‌کنند. بنابراین، یک غذای سالم و کاملاً مقوی و البته خوشمزه است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را تجربه کنید.

دمپختک شیرازی

شیرازی پلو

این غذا همان مرغ و ته‌چین خودمان است که به سبک شیرازی‌ها مزه متفاوتی دارد؛ یک غذای سنتی است که با برنج، بادمجان، مرغ، زعفران، ماست، زرشک، فلفل و تخم‌مرغ درست می‌شود. اگر مهمانی رفتید و جلویتان شیرازی پلو گذاشتند، احتمالاً مخلفاتی مثل سالاد شیرازی یا ماست و سبزی نیز همراه با آن کنار دستتان بگذارند. پس حسابی نوش‌جانتان!

شیرازی پلو

پاچه پلوی شیرازی

از همین ابتدا بگوییم که اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با کله‌پاچه ارتباط برقرار نکردید و طعم کله‌پاچه برایتان نامطلوب است، احتمالاً این غذا به مزاجتان سازگار نیاید. اما اگر از عاشقان کله‌پاچه هستید، می‌توانید طعم متفاوت و جذاب آن را در پاچه پلوی شیرازی تجربه کنید. یک غذای پرکالری و چرب که اغلب در فصل زمستان میل می‌کنند. برنج، لپه، کشمش، گوشت چرب، زعفران، سرکه و شیره از ترکیبات این غذای چرب و خوشمزه است. در نظر داشته باشید کله‌پاچه پلوی شیرازی به دو روش طبخ می‌شود. به همین دلیل در صورتی می‌تواند یک طعم بی‌نظیر داشته باشد که فوت‌وفن درست کردن آن را بلد باشید.

پاچه پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی همان لوبیا پلوی خوشمزه خودمان است اما از جنس لوبیا سبز نیست. در این غذا، لوبیا پلو را با لوبیا چیتی، شوید، کره یا روغن حیوانی درست می‌کنند که در کنار مرغ، گوشت قلقلی یا گوشت چرخ‌کرده میل می‌کنند. به همراه سالاد شیرازی یا ماست، طعم متفاوتی از لوبیا پلو را تجربه می‌کنید که سال‌های سال مزه‌اش زیر زبانتان می‌ماند.

لوبیا پلو شیرازی

هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای محبوب شیرازی‌های عزیزمان، هویج پلو است. هویج، شکر، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ، دارچین و زعفران از مواد اصلی این غذای خوشمزه است. معمولاً زرشک، خلال بادام و پسته هم به آن اضافه می‌کنند تا علاوه بر تزیین زیبایی که به اشتهای شما کمک می‌کند، طعم آن را نیز بهتر کند.

هویج پلو

پلو اسفندی

اگر سمت شهرستان آباده شیراز بروید و یک غذای محلی درخواست کنید، احتمالاً به شما پلو اسفندی را پیشنهاد دهند. پلویی خوشمزه که در میان شیرازی‌ها محبوب است. این پلو با هفت غله مانند عدس، لوبیا، نخود، ماش، جو و گندم درست می‌شود؛ میخک پودر شده و ادویه پلویی نیز جزو ترکیبات حذف نشدنی آن است. گوشت گوسفند را نیز در کنار آن به همراه پیاز و ادویه مخصوص تفت داده شده، قرار می‌دهند که طعم آن بی‌نظیر است. در صورتی که لوبیا را دوست نداشته باشید، معمولاً بدون لوبیا نیز آن را درست می‌کنند.

پلو اسفندی

آلبالو پلو شیرازی

یکی از معروف‌ترین، محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شیراز، آلبالو پلو است که معمولاً در تابستان طبخ می‌شود. شیرازی‌های خوش‌ذوق این غذا را با گوشت قلقلی درست می‌کنند که در ترکیب با میوه ترش آلبالو، هم ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد و هم خوشمزه است. آلبالو پلو سرشار از منابع غنی کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و انواع ویتامین است. در صورتی که عزیز مبتلا به بیماری‌های قلبی یا روماتیسمی دارید، او را به شیراز برده و به این غذای خوشمزه‌ی دستپخت شیرازی‌ها دعوت کنید که برایشان مفید است.

آلبالو پلو شیرازی

انواع کوفته‌های شیرازی

اگر اهل کوفته‌ها و غذاهای سنتی هستید، این قسمت خوشمزه را از دست ندهید. در اینجا می‌خواهیم سری به کوفته‌های خوشمزه شیراز بزنیم.

کوفته سبزی شیراز

اگر تصورتان از رنگ کوفته، رنگ نارنجی مایل به قرمز کوفته خوشمزه تبریزی است، باید بگوییم که کوفته سبزی شیرازی به میان آمده تا تمام تصورتان را نقش‌ برآب کند. کوفته سبزی شیراز از غذاهای معروف این منطقه است که با گوشت، برنج، نخود، پیاز و سبزی درست می‌شود. البته مانند کوفته تبریزی داخل آن را با آلو یا گردو و کشمش پر می‌کنند؛ تنها تفاوتی که با کوفته تبریزی دارد، نحوه آماده‌سازی سس آن است. برخلاف کوفته تبریزی، سس کوفته سبزی شیرازی با سبزی و برنج آماده می‌شود و شبیه به آش است. به همین دلیل، به آن آش کوفته سبزی هم می‌گویند. این نوع کوفته شیرازی، از کوفته هلوی شیرازی بزرگتر است.

کوفته شیرازی سبزی

کوفته هلوی شیرازی

این نوع کوفته، ظاهر و اندازه‌ای شبیه به هلو دارد. در واقع، بدون اینکه هلویی در آن به کار رود، شکل و شمایل هلو دارد. هلوی شیرازی را با گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ، هویج، آرد نخودچی، کشمش، گردو، پیاز داغ و آلو بخارا درست می‌کنند. تصور کنید این هلو در کنار سالاد شیرازی مزه‌دار شده، چه ترکیب دلبرانه‌ای برای یک وعده ناهار درست می‌کند.

کوقته هلو شیرازی

کوفته گشنیز شیرازی

یکی دیگر از کوفته‌های شیراز با طعمی متفاوت و خوشمزه، کوفته معروف گشنیز است. مواد تشکیل دهنده آن شامل گشنیز، تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌کرده، برنج و گوجه‌فرنگی می‌شود. این کوفته، به‌خاطر گشنیزی که در آن به کار رفته، طعم خاصی دارد که باید آن را حتما آن را تجربه کنید. 

کوفته گشنیز

فرهنگ غذایی شیرازی‌ها

یکی از جذاب‌ترین فرهنگ‌های غذایی را می‌توانید در فرهنگ غذاهای مردم شیراز ببینید. غذا خوردن در میان مردم شیراز تنها یک عادت ساده رفع گرسنگی نیست؛ آن‌ها از این فرصت برای دور هم‌نشینی و معاشرت بیشتر استفاده می‌کنند. این را می‌توانید در بعد از ظهرهای شیراز، در پارک‌های شهر و میان مردم خونگرم شیراز ببینید که بساط دور هم‌نشینی‌شان را به همراه خانواده و دوستانشان در پارک پهن کردند.
عرقیات و نوشیدنی‌های طبیعی در میان عادت غذایی مردم شیراز جایگاه خاصی دارد. بعید نیست زمانی که مهمان خانه‌شان شوید، به‌جای پذیرایی با آبمیوه‌های کارخانه‌ای، با شربت عرق بهارنارنج و بیدمشک تازه از شما پذیرایی کنند. معمولاً در غذاهای شیرازی، به‌جای گوشت‌های تکه‌ای، گوشت‌های قلقلی را می‌بینید. این سبک گوشت در غذاهای شیرازی معمول‌تر و محبوب‌تر است. با توجه به اینکه شیراز مرکبات فراوانی هم دارد، هیچ بعید نیست که در غذاهایشان، اغلب لیمو، نارنج یا پرتقال ببینید.

در شیراز کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

حالا که این همه دلمان آب شد و آب دهانمان از غذاهای رنگی و خوش طعم شیرازی، راه افتاد، این سؤال پیش می‌آید که در سفر به شیراز، غذاهای محلی خوشمزه‌ای را که در بالا به آن اشاره کردیم، در کجا بخوریم؟ بهترین کار این است که خودتان را به یک رستوران سنتی یا رستوران‌های هتل‌های معروف شیراز دعوت کنید. از آن جایی که هتل‌ها، میزبان مسافران خارج از شیراز هستند، از سویی مهمان‌نواز هم هستند و با غذاهای محلی شیراز از شما پذیرایی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید طعم ناب غذاهای سنتی شیراز را تجربه کنید، بهتر است به فکر اقامت در یکی از هتل‌های شیراز باشید. کافیست که در مدت اقامتتان در بهترین هتل‌های شیراز اقامت کنید تا طعم غذای باکیفیت را در شیراز تجربه کنید. انواع رستوران‌هایی همچون:

  • رستوران ایرانی، ایتالیایی و دریایی در هتل بزرگ شیراز
  • رستوران پانوراما در هتل بزرگ شیراز
  • رستوران پرنیان در هتل هما شیراز
  • رستوران مارلین در هتل الیزه شیراز
  • رستوران کلاسیک و لابی لانژ در هتل زندیه شیراز

به این ترتیب، علاوه بر تماشای رستوران‌ها و منوی با کیفیت غذاهای هتل، می‌توانید یک اقامت به یاد ماندنی هم داشته باشید. 

کلام پایانی 
در سفر به شیراز شما هم می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن دیدن کنید و هم از طعم غذاهای شگرف آن لذت ببرید.  پس اگر به شیراز سفر کردین اصلا از مزه کردن غذاهای محلی آن غافل نشوید و تجربه کردن غذاهای لذیذ و خوش طمع شیرازی را تجربه کنید. 

 

سوالات متداول در مورد غذاهای محلی شیراز 

انواع غذاهای محلی شیراز را نام ببرید؟

آلبالو پلو، کلم پلو، کوفته هلو، آش انار و...

هویج پلوی شیراز از چه مواد اولیه ‌ای تشکیل شده است؟

هویج، شکر، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ، دارچین و زعفران، زرشک، خلال بادام و پسته

طرز تهیه لوبیا پلوی شیرازی  به چه صورت است؟

لوبیا پلو شیرازی از جنس لوبیا سبز نیست. در این غذا، لوبیا پلو را با لوبیا چیتی، شوید، کره یا روغن حیوانی درست می‌کنند که در کنار مرغ، گوشت قلقلی یا گوشت چرخ‌کرده میل می‌کنند.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نازنین ۱۴۰۲/۹/۲

شیراز و این همه انواع کوفته ! فکر میکردم تبریز بایدانواع کوفته داشته باشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

نازنین عزیز ممنون از توجه تون و تمام شهرهای ایران پر از غذاهای سنتی هست و میدونید که در همین زمینه هم دارای رتبه جهانی است

شیرازی ۱۴۰۱/۸/۳

هنر شیرازیهای اصیل بی انتهاست

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۷

دوست عزیز در اینکه مردمان خوب شیراز، هنرمند و اصیل هستند شکی نیست. غذاهای محلی شیراز بی نظیرند.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...