رَهی نو

موزه های اصفهان

تعداد بازدید: ۵۹۵۱ ۶ مهر ۱۴۰۰

اگر عاشق کندوکاو هستید و از دیدن نوستالژی‌ها و خاطرات قدیمی، دیوارهایی که گرم و سرد روزگار را چشیدند و خانه‌هایی که روزگاری برو بیایی در آن‌ها بوده لذت می‌برید، بازدید از موزه‌های اصفهان می‌تواند برایتان شور و هیجانی بی‌نظیر در این شهر داشته باشد. بنابراین با رهی نو همراه باشید؛ می‌خواهیم سری به جذاب‌ترین و بهترین موزه‌های اصفهان بزنیم.


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی اصفهان


فهرست کامل موزه‌های اصفهان

نصف جهان خود به‌عنوان جاذبه فوق‌العاده دیدنی، موزه‌ای بی‌حد و حساب جذاب به شمار می‌رود که تا توانسته دل از گردشگران داخلی و خارجی ربوده است. بنابراین موزه‌های آن نیز در دل ربایی دست کمی از خود این شهر ندارند. در ادامه لیستی از موزه‌های اصفهان را مشاهده می‌کنید.

 

موزه چهلستون اصفهان

در رأس موزه‌هایی که در لیست موزه‌های اصفهان قرار گرفته است، می‌خواهیم به موزه کاخ معروف چهلستون برویم. کاخی رؤیایی و جذابی که از دیدنی‌ترین بناهای فیروزه‌ای در این شهر به شمار می‌رود. این کاخ‌موزه دیدنی از زمان شاه عباس اول و دوم به جای مانده است و در جای‌جای تالار آن، می‌توانید زیبایی حیرت‌انگیز معماری صفوی را مشاهده کنید. داخل تالارها رفته و از تماشای معماری اصیل ایرانی در میان سقف طلاکاری شده لذت ببرید و در میان اتاق‌هایی با نقاشی‌های پر داستان، چرخی بزنید. در کنار هر تابلو، اطلاعات مورد نیاز نوشته شده است که شما را با دوره‌ای که نقاشی متعلق به آن است، آشنا کند. 

آدرس و ساعت بازدید از موزه چهلستون اصفهان: برای بازدید از این موزه دیدنی کافیست به میدان نقش جهان رفته و از آنجا با 5 دقیقه پیاده‌روی خود را به کاخ چهلستون برسانید. موزه در میدان امام حسین و در خیابان استانداری، منتظر حضور شما است. هر روز از ساعت 9:30 صبح الی 7 بعدازظهر فعال است. 

هزینه بازدید از موزه چهلستون: 3 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی است.

 

موزه های اصفهان

 

موزه کلیسای وانک اصفهان 

یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین موزه‌های اصفهان که حتماً باید از آن بازدید کنید موزه کلیسای وانک است. موزه در حیاط کلیسای حیرت‌انگیز و دیدنی وانک قرار دارد و توسط طاووس هونانیان ساخته شده است. او نویسنده کتاب تاریخ جلفای اصفهان بوده است. در این موزه که بچرخید، چند غرفه را می‌بینید که در هر کدام قسمتی از فرهنگ ارامنه و مسیحیت را به تصویر کشیده است. برای مثال در غرفه ارامنه، وقایع مربوط به نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها در قالب مستند و تصویر ارائه شده است. پس از بازدید از این موزه می‌توانید سری به کلیسای بیت‌اللحم نیز در همین حوالی بزنید. 

آدرس و ساعت بازدید از موزه کلیسای وانک اصفهان: برای بازدید از موزه هر روز از ساعت 8:30 الی 18:30 و جمعه تا ساعت 12:30 می‌توانید به محله جلفا رفته و مهمان کلیسای وانک شوید. 

هزینه بازدید از موزه کلیسای وانک: 10 هزار تومان برای گردشگران داخلی و 50 هزار تومان برای گردشگران خارجی است.

 

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

عمارتی به نام عمارت رکیب خانه، امروز میزبان هنرهای تزئینی شده است که قدمت آن به زمان صفویه برمی‌گردد. این عمارت در دوره قاجار تحت مرمت و بازسازی قرار می‌گیرد و از اندرونی آن استفاده اختصاصی می‌شود. در سال 1375، عمارت رکیب خانه تبدیل به موزه هنرهای تزئینی شده و صدها اثر هنری از هنرمندان اصفهانی و دیگر هنرمندان به آغوش خود پذیرفته است. بخش‌های مختلفی را از این موزه می‌توانید مشاهده کنید. از اثرات زیبای خط و کتابت گرفته تا آثار لاکی و روغنی، از دستبافت‌های سنتی و آثار فلزی و چوبی همگی به زیبایی و هنرنمایی تمام عیار در اینجا قرار دارد. جالب است بدانید در این موزه آثار میرعماد و دخترش، آثار مروی سلطان علی مشهری و میرزا رضا کلهر از هنرمندان ایرانی نیز وجود دارد. تماشای این موزه شما را احتمالا به حیرت وا دارد. 

آدرس و ساعت بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان: هر روز به جز جمعه‌ها از شنبه تا چهارشنبه 8:00 الی 13:00 و پنجشنبه 8:00 الی 12:00، جمعه‌ها می‌توانید برای بازدید به خیابان پر رمز و راز استانداری اصفهان رفته و روبروی دانشگاه هنر اصفهان این موزه را تماشا کنید. 

هزینه بازدید از موزه هنرهای تزئینی: برای گردشگران داخلی 2500 تومان و برای گردشگران خارجی 15 هزار تومان است.

 

لیست موزه های اصفهان

 

موزه هنرهای معاصر اصفهان 

در مجاورت کاخ چهلستون در نزدیکی میدان نقش جهان چشم‌تان به عمارت دیگری مربوط به دوران صفوی می‌خورد که در حال حاضر به ‌عنوان موزه هنرهای معاصر در اصفهان کاربرد دارد. این ساختمان و عمارتی که می‌بینید در دوران قاجار مرمت شد و در دوران پهلوی کاربری آن تغییر کرد. در نهایت بعد از تبدیل به موزه هنرهای معاصر، محیط و فضای سبز در اطراف آن ساخته شد و تبدیل به یکی از موزه‌های مورد علاقه گردشگران شد. اگر به هنر علاقه دارید، بازدید از این موزه می‌تواند الهام‌بخش شما باشد. 

آدرس و ساعت بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان: از ساعت 9 صبح الی 7 بعدازظهر می‌توانید برای بازدید از موزه به میدان امام حسین و خیابان استانداری رفته و از موزه بازدید کنید.

هزینه بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان: برای گردشگران داخلی 1500 تومان و برای گردشگران خارجی 12 هزار تومان است.

 

بهترین موزه های اصفهان

 

موزه حمام علیقلی خان اصفهان (موزه مردم شناسی اصفهان)

سراغ یکی دیگر از موزه‌های به جای مانده از دوران صفوی می‌رویم. موزه حمام علیقلی خان که امروز تبدیل به یکی از پرطرفدارترین موزه‌های مردم شناسی در اصفهان شده است. این موزه متعلق به سال 1091 هجری شمسی است. این موزه را علیقلی خان که از درباریان صفوی بود مطابق با معماری اصیل ایرانی و اصفهانی ساخته است. در این موزه، یک حمام بزرگ، یک حمام کوچک و یک فضای چال حوض قرار دارد که حمام‌ها دارای دو بخش سربینه و گرم خانه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته در هر کدام از این بخش‌ها مردان و زنان به ‌صورت جداگانه و با آدابی خاص از آن استفاده می‌کردند. این موزه گنبدی با 8 ستون سنگی که روی آن قرار گرفته است، در همان ابتدا می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. در دور و اطراف موزه ماکت‌های مختلفی را می‌بینید که فرهنگ مردم اصفهان را به تصویر کشیده است. 

مکان و زمان بازدید از موزه حمام علیقلی خان اصفهان: برای بازدید از موزه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 الی 13 و سپس 14:30 الی 17 و روزهای تعطیل تا ساعت 13 می‌توانید به خیابان مسجد سید رفته و روبروی خیابان طیب، در خیابان آیت‌الله بیدآبادی این موزه را ببینید. 

هزینه بازدید از موزه حمام علیقلی خان: 5 هزار تومان برای گردشگران داخلی و 15 هزار تومان برای گردشگران خارجی است.

 

موزه حمام علیقلی خان اصفهان


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان ؛ بهترین زمان سفر به اصفهان


موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه دیگری که پیش رویمان است، به تاریخ دوره تیموریان برمی‌گردد. به همین دلیل احتمالاً در میان اصفهانی‌ها آن را به ‌عنوان تالار تیموری هم بشناسند. در این موزه، آثاری توسط دکتر جعفریان در طول 37 سال از قسمت‌های مختلف ایران جمع‌آوری شده است که موجب جذابیت این موزه شده و در آن می‌توانید بخش‌های مختلفی را از تاریخ طبیعت مشاهده کنید. اگر به زمین‌شناسی یا جانورشناسی علاقه دارید، این موزه احتمالاً برایتان جذاب باشد. از جانوران بدون مهره گرفته تا سالن‌های زمین‌شناسی و گیاه‌شناسی، سالن مهره‌داران، جغرافیا، سالن‌های آموزشی و بسیاری دیگر از دیدنی‌های آموزنده در اینجا انتظارتان را می‌کشد. از همان بدو ورودتان با تماشای ماکت‌های دایناسورها که در محوطه قرار دارد، منظره‌ای متفاوت را می‌توانید ببینید که شما را برای ماجراجویی بیشتر به داخل سالن می‌کشد. می‌توانید پس از بازدید از موزه هنرهای تزئینی و کاخ چهلستون به این موزه بیایید. 

آدرس و زمان بازدید از موزه تاریخ طبیعی اصفهان: برای بازدید از موزه به آدرس موزه‌های چهلستون و هنرهای تزئینی، یعنی تقاطع خیابان سپه و استانداری رفته و هر روز از ساعت 9 صبح الی 5 بعدازظهر می‌توانید از موزه بازدید کنید. 

هزینه بازدید از موزه تاریخ طبیعی: برای گردشگران داخلی 3 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

 

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

موزه موسیقی اصفهان

اگر اهل هنر و موسیقی هستید، بازدید از موزه موسیقی آن هم در شهر فیروزه‌ای اصفهان می‌تواند از جذاب‌ترین تفریحاتی باشد که پیش رویتان قرار دارد. برای بازدید از موزه، دل‌تان را با آوا و نواهای شنیدنی همسو کرده و به دنیای سازها و ادوات موسیقی در این موزه پای گذارید. در اینجا سازهایی را خواهید دید که نمونه‌اش در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. بیش از 300 نوع ساز عجیب و دیدنی در این موزه وجود دارد که می‌تواند جذابیت سفرتان را بیشتر کند و خاطرات شیرینی را از آن برای شما باقی بگذارد. در این موزه می‌توانید از بخش‌های مختلف همچون تالار سازهای محلی، تالار سازهای ملی، سرای موسیقی سرا، سرای سرآهنگان، عکاسخانه و کارگاه ساز سازی بازدید کنید. هرکدام از این بخش‌ها دنیایی از موسیقی را برایتان نشان خواهد داد. در بخش فروشگاه موزه هم می‌توانید ساز موردعلاقه خود را خریداری کنید. در نزدیکی موزه نیز با گشت‌وگذار در خیابان مهرداد می‌توانید دلی از عزا درآورده و سپس به سمت بازدید از کلیسای وانک و مجله جلفا بروید. 

آدرس و زمان بازدید از موزه موسیقی اصفهان: برای بازدید از موزه هر روز از ساعت 9 صبح الی 9 شب می‌توانید به خیابان توحید میانی رفته و در خیابان شهید قندی پلاک 7 موزه را مشاهده کنید. 

هزینه بازدید از موزه موسیقی اصفهان: اطلاعات دقیقی از قیمت بلیط این موزه در دسترس نیست. 

 

موزه موسیقی اصفهان

 

خانه مشروطه اصفهان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در اصفهان خانه مشروطه اصفهان است که متعلق به نورالله نجفی بوده و امروز تبدیل به مکانی برای شرح وقایع زمان مشروطه شده است. در این بنای تاریخی دو شاه نشین، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق خواهید دید که علاوه بر ذکر تاریخ، معماری اصیل ایرانی را نیز به رخ می‌کشد. اینجا روزگاری محل گردهمایی علما و روشنفکران، آزادی خواهان و رجال سیاسی بوده است. قدمت خانه‌ای که می‌بینید به زمان قاجار برمی‌گردد. شیشه‌های رنگی و حیاط دل‌انگیز و معماری خانه، حس نوستالژی به شما می‌دهد که دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در این خانه دوست‌داشتنی بمانید و لذت ببرید. 

مکان و زمان بازدید از موزه خانه مشروطه اصفهان: هر روز از ساعت 8 صبح الی 6 بعدازظهر می‌توانید به تماشای این موزه در ضلع شرقی میدان امام، خیابان نشاط کوچه چهاردهم بروید. 

هزینه بازدید از خانه مشروطه اصفهان: برای تمامی بازدیدکنندگان رایگان است. 

 

خانه مشروطه اصفهان

 

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش

موزه علوم و فنون، متعلق به موزه‌ای با آثاری از انواع وسایل و تجهیزات مربوط به شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و ... است. در این موزه می‌توانید سیر تغییر و تحول آموزش و پرورش را ببینید. بخش‌هایی چون نجوم و اپتیک نیز برای علاقه‌مندان در این موزه به ‌تازگی برپا شده است که به جذابیت آن اضافه کرده است. در صورتی که دانش‌آموز هستید یا لیدر یک گروه دانش‌آموزی هستید، بازدید از موزه می‌تواند بسیار مفید باشد. 

زمان و مکان بازدید از موزه علوم و فنون آموزش و پرورش: برای بازدید از موزه هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح الی 2 بعدازظهر می‌توانید به دروازه شیراز رفته و در خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، بعد از فروشگاه بزرگ هایپر، کوچه شماره 24 موزه را ببینید. 

هزینه بازدید از موزه علوم و فنون آموزش و پرورش: اطلاعات دقیقی راجع به هزینه بلیط این موزه در دسترس نیست.

 

موزه عصارخانه شاهی 

پس از بازدید از میدان نقش‌جهان و دیدنی‌های اطرافش، سری به موزه عصارخانه در بازار عطرهای میدان نقش‌جهان بزنید. این بنا به دستور شاه‌عباس در سال 1021 قمری ساخته شده است و روزگاری محل روغن‌گیری از دانه بود. روغن‌گیری به سبک و سیاق قدیم روش مخصوصی داشت که در موزه عصار خانه تا حدودی می‌توانید با آن آشنا شوید. زمانی که مشغول گشت‌وگذار در بازار قیصریه هستید، می‌توانید از موزه عصارخانه شاهی بازدید کنید. 

آدرس و زمان بازدید از موزه عصارخانه شاهی: هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 9:30 صبح الی 17 بعدازظهر می‌توانید به بازار عطارها رفته و در ورودی سرای مخلص به بازدید از موزه عصارخانه شاهی بروید. 

هزینه بازدید از موزه عصار شاهی: برای بازدیدکنندگان داخلی 5 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 15 هزار تومان است.

 

موزه عصارخانه شاهی

 

باغ موزه پروانه‌ها در اصفهان 

اگر به موزه رؤیایی پروانه‌ها علاقه دارید، به پارک ناژوان اصفهان رفته و با باغ شگفت‌انگیزی روبرو شوید که بیش از چندین نوع گل و گیاه را در خود به آغوش گرفته است. انواع درختچه‌ها، بگونیا، فیکوس‌ها، لیندا، سیکاس و بسیاری از گیاهان دیگر در اینجا قرار دارد. جذاب‌ترین بخش ماجرا اینجاست که می‌توانید قاب‌هایی از پروانه ببینید که از 2200 پروانه تاکسیدرمی شده است. تا اینجا هستید می‌توانید از تفریحات دیگر باغ همچون شهربازی، باغ خزنده، تله‌سیژ هم لذت ببرید. 

ساعت و مکان بازدید از باغ موزه پروانه‌ها: برای بازدید از این مکان هر روز از ساعت 8 صبح الی 8 شب می‌توانید به باغ واقع در اتوبان شهید حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان بروید. 

هزینه بازدید از باغ موزه پروانه‌ها: بازدید از این موزه رایگان است.

با هم گشتی در اصفهان زدیم و لیستی از بهترین موزه‌های این شهر فیروزه‌ای را دیدیم. اصفهان یک گنجینه‌ای عظیم از تاریخ را در خود دارد که در سفرتان به این شهر، می‌توانید از بخشی از آن پرده بردارید. شما برای بازدید، کدام یک از موزه‌های اصفهان را انتخاب می‌کنید؟ دلتان می‌خواهد کدام موزه‌ها را ببینید و تا به حال به تماشای کدام موزه رفتید؟ برایمان از تجربه سفر تاریخی‌تان به این شهر پر حکایت زیبا بنویسید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محمودی ۱۴۰۲/۸/۲۳

موزه موسیقی اصفهان هم موزه کاملی از موسیقی ایران هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

محمودی عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو ثبت نمودید هرجا که هستید موفق و سلامت باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...