رَهی نو

جاذبه های گردشگری اطراف تهران در چهار فصل + تصویر

تعداد بازدید: ۷۲۰۲ ۱۲ تیر ۱۳۹۷

روزهای کاری و پر ترافیک و هوای آلوده پایتخت، ساکنین شهر را خسته می‌کند؛ بنابراین در آخر هفته یا روزهای تعطیل، اکثر افراد ترجیح می‌دهند به خارج از شهر رفته و ساعاتی را در جاهای دیدنی اطراف تهران سپری کنند. شاید تصورش برای شما هم سخت باشد اما در اطراف پایتخت پر جنب و جوش ایران، جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی وجود دارد.

شما می‌توانید در هر فصلی از سال، یکی از این مناطق را انتخاب کرده و در سفرهای یک یا چند روزه، از طبیعت بکر اطراف این شهر لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم تا مناطق گردشگری اطراف تهران را به طور کامل با شما بررسی کنیم. پس اگر ساکن تهران هستید و یا قصد سفر به این شهر را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

جاذبه های گردشگری اطراف تهران

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران در بهار

 

اگرچه عموماً شهر تهران را با ترافیک، سروصدا و آلودگی هوا می‍شناسیم، اما در اطراف این شهر، جاذبه‌های گردشگری بکر و زیادی وجود دارد. بخشی از پایتخت‌نشینان هر ساله ترجیح می‌دهند از تعطیلات نوروز استفاده کرده و سری به جاهای دیدنی اطراف تهران بزنند. شما می‌توانید در سفرهای نیم روزه، یک روزه یا چند روزه، به شهرهای اطراف تهران سفرکرده و از جاذبه‌های طبیعی آن‌ها لذت ببرید. در ادامه چند مورد از بهترین شهرهای اطراف تهران برای مسافرت در بهار را به شما معرفی خواهیم کرد.
همچنین بسیاری از مردم در شهرهای دیگر ایران نیز، این شهر را به‌عنوان مقصد سفر بهاری خود انتخاب می‌کنند. البته برای افرادی که از شهرهای دیگر به تهران سفر می‌کنند، یکی از چالش‌های اصلی، یافتن بهترین و مناسب‌ترین مکان برای اقامت است. اگر شما هم به‌عنوان یک مسافر نوروزی قصد سفر به تهران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با رزرو هتل ازطریق سایت رزرواسیون آنلاین هتل رهی نو، خیال خود را از بابت یافتن بهترین محل اقامت، راحت کنید.

 

کاشان؛ یکی از بهترین شهرهای اطراف تهران برای مسافرت


شهر کاشان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار بوده که حدود 245 کیلومتر با این شهر فاصله دارد؛ لذا شما می‌توانید به راحتی سفری یک یا چند روزه به کاشان داشته باشید. این شهر یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوستداران طبیعت، فرهنگ باستانی و شعر و ادب فارسی است.
به‌عنوان‌مثال، آتشکده هارپاک در روستای ابیانه و در نزدیکی شهر کاشان، یک انتخاب مناسب برای دوستداران بنا‌های باستانی در فصل بهار شناخته می‌شود. این آتشکده یکی از معابد به‌جامانده از دوران زرتشتیان بوده و افسانه‌های جذابی در خصوص آن وجود دارد. گفته می‌شود هارپاک یکی از وزرای هوخشتره (پدر کوروش کبیر) بوده است. 
زمانی که هوخشتره، پادشاه بزرگ ماد قصد داشته است تا پسر خود یعنی کوروش کبیر را به قتل برساند، هارپاک از کوروش حفاظت کرده و به این ترتیب در تاریخ ایران تاثیر بسیار مهمی داشته است. بسیاری از مردم هر ساله از آتشکده هارپاک به‌عنوان نمایی از تاریخ و فرهنگ ایران باستان، دیدن می‌کنند.



باغ فین کاشان


باغ فین و حمام فین کاشان، از دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار شناخته می‌شود. احتمالاً همه ما داستان قتل امیرکبیر، وزیر باهوش و ایران‌دوست قاجاری در حمام فین کاشان را شنیده‌ایم. باغ فین نیز در کنار این حمام تاریخی قرار داشته و هر ساله پذیرای بسیاری از مردم ایران در ایام نوروز است.
بهشت گل‌های محمدی، یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای شهرهای اطراف تهران برای مسافرت در نوروز است. هر ساله مردم از ایران و جهان، به قمصر کاشان سفر کرده و از چشم‌انداز زیبای گل‌های محمدی و عطر گلاب در این سرزمین بهشتی، لذت می‌برند. کویر ابوزید آباد، تپه سیلک، بازار سنتی کاشان و مقبره سهراب سپهری، از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان هستند. شما می‌توانید در یک مسافرت نیم روزی، صبح از تهران حرکت کرده و از دیدن این مکان‌های زیبا، در اطراف این شهر لذت ببرید.



قمصر کاشان


قزوین، دیگر شهر اطراف تهران برای مسافرت در بهار


از دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار، شهر قزوین است. این شهر در حدود 150 کیلومتری تهران قرار داشته و با جاذبه‌های گردشگری زیاد خود، یکی از مقاصد اصلی مسافرین نوروزی شناخته می‌شود. همه جای این شهر پر است از بناهای تاریخی و زیبا؛ از مسجد جامع قزوین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران گرفته تا عمارت باغ سپهدارِ به‌جامانده از دوره قاجار؛ از باغستان‌های سنتی تا سرای سعدالسلطنه به‌عنوان بزرگ‌ترین کاروان‌سرای سرپوشیده داخلِ شهری ایران. جالب است بدانید که شهر قزوین هم مانند اصفهان، دارای عمارت چهل‌ستون است. البته بنای چهل‌ستون قزوین با نام «عمارت کلاه فرهنگی شاه طهماسب» نیز، شناخته می‌شود. این کاخ در دوره صفویه ساخته شده و در حال حاضر به موزه خوشنویسی تبدیل شده است.



الموت قزوین

 


سفری ییلاقی به دشت هویج در اطراف تهران

 

از دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار، روستاهای بزرگ و کوچک اطراف این شهر است. بسیاری از مردم تهران و مسافرین نوروزی، در تعطیلات عید به صورت نیم روزی یا یک‌روزه، به روستاهای اطراف تهران سفر می‌کنند. همچنین در صورتی که به عنوان مسافر به تهران سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هتل پارسیان آزادی تهران  و هتل پارسیان استقلال تهران را به عنوان دو مورد از بهترین هتل‌های تهران، برای اقامت انتخاب کنید.

لواسان به‌عنوان یکی دیگر از شهرهای اطراف تهران برای مسافرت شناخته می‌شود. بسیاری از ساکنین تهران آخر هفته‌های خود را در منطقه ییلاقی لواسان می‌گذرانند. اما شاید همه مردم با دشت هویج، به‌عنوان یکی از طبیعت‌های بکر اطراف لواسان آشنا نباشند. دشت هویج در روستای افجه در نزدیکی لواسان قرار داشته و با ارتفاع دو هزار و چهارصدمتر بالاتر از سطح دریا، یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار است. آبشار پسچوبک، قلعه ساکا و غار موزه دکتر وزیری، برخی دیگر از نقاط دیدنی نزدیک به دشت هویج هستند.

 

دشت هویج


دشت لار؛ بهشتی به وسعت دماوند


احتمالاً همه ما زمانی که نام کوه دماوند را می‌شنویم، شعر «ای دیو سپید، پای در بند ...» را به یاد می‌آوریم. دماوند همواره نماد شکوه و استواری برای مردم ایران بوده است. با اینکه نام این کوه برای ما بسیار شناخته شده است، اما شاید کمتر نام دشت دلار، در دامنه کوه دماوند را شنیده باشیم. یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران، قطعاً دشت لار است. این دشت ییلاقی و خوش آب‌وهوا، در فصل بهار پر از گل‌های رنگارنگ می‌شود. همچنین در اطراف این دشت، آبشار سفید آب و دریاچه و سد لار قرار دارد که می‌تواند لذت طبیعت‌گردی مسافرین را صد چندان کند. 

 

دشت لار

 


آبشار هریجان، دشت آزو و روستای زرین‌دشت فیروزکوه نیز، از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران برای مسافرت در فصل بهار شناخته می‌شوند. البته اینها تنها بخشی از جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار است. در اطراف تهران آبشارهای بسیار متنوع و زیبایی وجود دارد و شما می‌توانید هر روز به یکی از این مناطق بکر و جذاب، سفر کنید. همچنین مسافرینی که قصد اقامت در یکی از هتل‌های لوکس تهران را دارند، می‌توانند به هتل اسپیناس پالاس تهران مراجعه کنند. اسپیناس پالاس به عنوان لوکس‌ترین هتل در تهران، هرآنچه برای یک اقامت لاکچری نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.
 

 



دریاچه شورمست


 

جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران در تابستان

 

گرمی هوا در فصل تابستان، در آخر هفته‌ها ساکنین پایتخت را ترغیب به سفر چندساعته و چندروزه می‌کند. مناطق مختلفی در اطراف تهران با آب و هوای مناسب و چشم‌انداز زیبا وجود دارند که می‌توانند به عنوان مقصد سفر تابستانی شما انتخاب شوند. در ادامه این مقاله ما چند مورد از این جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران را به شما معرفی می‌نماییم تا بتوانید به دلخواه یک یا چند مورد را برای سفر انتخاب نمایید.

 

روستای کردان

یکی از بهترین و شناخته‌ شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران، روستای کردان است. این روستای سرسبز و زیبا که از توابع ساوجبلاغ استان البرز است، به‌خاطر وجود رودخانه‌ای که از ارتفاعات کهار سرچشمه می‌گیرد و از دل کردان عبور می‌کند، مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. آب‌وهوای خنک آن در تابستان و طبیعت دلکش، نظر هر فرد طبیعت‌ دوستی را به خود جلب می‌کند.
 

روستای کردان

 

 

روستاهای کن-سلقان و لواسان

 

کن و سلقان دو روستا هستند که در نزدیکی و شمال‌ غرب تهران واقع شده‌اند. این دو روستا به دلیل وجود رودخانه کن که از ارتفاعات توچال سرچشمه می‌گیرد، منطقه حاصلخیزی شناخته شده و پوشیده از درختان و علفزارهای زیبا هستند. لواسان نیز یک روستای ییلاقی در شهرستان شمیرانات است و در هر فصلی از سال می‌توان به آنجا رفت. اما تابستان به دلیل آب‌وهوای خوب، می‌تواند محل خوبی برای استراحت گردشگران تهرانی باشد. از جاذبه‌های گردشگری لواسان می‌توان به مجموعه بزرگ اردوگاه فرهنگی ورزشی امام خمینی، پارک قاضی آباد و... اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال یک مقصد گردشگری جذاب در اطراف تهران هستید، این دو روستای زیبا با آب و هوای مطبوع در فصل تابستان را از دست ندهید.

 

روستای کن سولقان در اطراف تهران

 

 

سد لتیان و آبشار دره اسکلیم رود

 

سد بتنی و بزرگ لتیان که درگذشته با نام فرحناز شناخته می‌شد، روی رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان ساخته شده است. مناطق اطراف این سد آب‌وهوای مطبوعی دارد و محلی برای گردش و تفریح در روزهای تعطیل برای مردم تهران و مسافرین به این شهر است. شنیدن صدای گوش‌نواز آب و همچنین هوای پاک، مزیت این محل را دوچندان کرده و افراد را به سمت خود ترغیب می‌کند. همچنین اگر دیدن آبشار لذت می‌برید، پیشنهاد ما به شما آبشار دره اسکلیم است. این آبشار در ده لفور زیبا و سرسبز، در شهرستان سرپل‌ سفید قرار دارد. آب‌تنی در این محل و هوای گرم تابستان بسیار دلچسب و لذت‌بخش است و تجربه آن را برای ساکنین پایتخت در روزهای تابستانی، به‌شدت توصیه می‌کنیم.

 

آبشار دره اسکلیم رود

 

 

دیدنی‌های اطراف تهران در پاییز

با ورود به پاییز و خنک شدن هوا، چهره بعضی مناطق ایران بسیار زیبا و خوش‌آیند شده و رنگ‌های متنوع پاییزی، جلوه قشنگی را به آن می‌بخشد. از مناظر دیدنی پاییزی در اطراف تهران عبارت‌اند از:

 

روستای برگ جهان

 

روستای برگ جهان از توابع لواسان استان شمیرانات بوده که منطقه‌ای با آب‌وهوای مطلوب دارد. اگرچه در بهار و تابستان هم می‌توان به اینجا سفر کرده و از مناظر دیدن کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم که دیدن طبیعت پاییزی آن با انواع درختان با برگ‌های زرد و نارنجی را از دست ندهید. ناگفته نماند که بهتر است لباس گرمی هم همراه خود داشته باشید. روستای برگ جهان، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه لواسانات است و سفال‌هایی که در آن یافت شده، توسط کاوش‌های باستان‌شناسی تایید شده و قدمت این منطقه را ثابت می‌کند.

البته متأسفانه، همانند بسیاری از مناطق دیگر، در گذر زمان و به ویژه در دهه‌های اخیر، آثار و ساختمان‌های قدیمی آن به دلیل حوادث طبیعی و ساخت و سازهای بی رویه، تخریب شده‌ و به جای آن ساختمان‌های جدید ساخته شده‌اند.

روستای کوهستانی مذکور دارای چشم اندازهای منحصر به فردی است که شامل کوه ها، رودخانه و باغ‌های سرسبز می‌گردد. جالب است بدانید که آرامش و سکوت بی‌نظیری در همه جای این منطقه وجود دارد و به این دلیل، گردشگران به آنجا جذب می‌شوند. در این جا، علاوه بر طبیعت زیبا، چند جاذبه گردشگری دیگر نیز وجود دارد ازجمله: قلعه دختر، که در شمال روستا واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.

همچنین در ارتفاعات شمال غربی روستا، یک غار معروف به زندان‌ خانه لار وجود دارد. این غار همچنین به نام غار خمیره شناخته می‌شود. آرامگاه امام‌ زاده اسماعیل نیز در غرب روستا واقع شده و در تپه‌ای به نام تنگل‌ خانه قرار دارد. آبشار برگ جهان، که در شمال شرق روستای برگ جهان قرار دارد، نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

 

 

روستای برگ جهان در اطراف تهران

 

روستا و آبشار ایگل

 

روستای ایگل هم مانند روستاهای خوش‌‌آب‌وهوای تهران برای بهار و تابستان مناسب است، اما پوشش گیاهی مختلف آن جلوه زیبایی را از پاییز به نمایش می‌گذارد. به‌خاطر وجود پوشش‌های گیاهی مختلف، گونه‌های مختلف حیوانات مانند: روباه، شغال، خرگوش، بز، میش و ... در آنجا زندگی می‌کنند. برای گردش پاییزی در آبشار و روستای ایگل و کوچه‌باغ‌های پاییزی که به دالان عشاق معروف است، لباس گرم و کفش مخصوص کوهنوردی را فراموش نکنید.

مسیر برای رفتن به روستای ایگل و تماشای آبشار ایگل، از جاده لواسانات به‌سمت فشم آغاز می‌شود. در طول این مسیر و نزدیک به روستای آهار، تابلوی روستای ایگل را مشاهده خواهید کرد و باید به جاده فرعی مراجعه کنید تا به ایگل برسید. وقتی به ایگل رسیدید، خودروی خود را پارک کنید، زیرا برای رفتن به آبشار باید تقریباً دو ساعت در مسیر پیاده‌روی کنید. این مسیر کم شیب و نسبتاً صاف است. در طول این مسیر پیاده‌روی، قله پوشیده از برف توچال به چشم می‌خورد و مشاهده آن و چشم‌انداز اطراف لذتبخش خواهد بود.

لازم به ذکر است که در روستای ایگل ممکن است به مشکل پارک خودرو برخورد کنید چراکه خیابان‌ها و کوچه‌ها در ایگل بسیار باریک و تنگ است و هیچ پارکینگی در آن وجود ندارد. بنابراین، بهتر است خودرو را خارج از روستا پارک کنید. همچنین اگر به عنوان مسافر به تهران سفر کرده‌اید و نمی‌دانید در کدام هتل اقامت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به بخش هتل های پنج ستاره تهران در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو مراجعه نموده و یک هتل را به دلخواه انتخاب کنید.

 

آبشار ایگل اطراف تهران

 

 

روستای سنگان

 

روستای سنگان از روستاهای تاریخی اطراف تهران و از توابع کن است. این روستا آب‌وهوای مطبوعی دارد و در هر فصلی از سال می‌توان از این محل دیدن کرد. حتی در زمستان هم به دلیل یخ‌زدن آب آبشار سنگان بسیاری افراد تمایل به دیدن آنجا دارند. پوشش گیاهی اطراف روستا در پاییز، موجب شده که افراد، دیدن پاییز این منطقه را از دست ندهند. برای دسترسی به روستا و آبشار سنگان، باید از سمت کرج و غرب تهران عبور کنید. بعد از میدان دهکده المپیک، در اتوبان همت به سمت شرق حدود سه کیلومتر را طی کنید و از محل میدان دوم شهران به سمت کن بروید.

سپس از خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود حرکت کنید و بعد از حدود ۱۰ کیلومتر، در سه‌راهی که تابلوی سنگان را نشان می‌دهد، به سمت چپ بروید. در نهایت، با طی این مسیر به روستای سنگان پایین و سپس به روستای سنگان بالا خواهید رسید.

 

روستای سنگان اطراف تهران

 

 

دیدنی‌های اطراف تهران در زمستان

 

بعضی از اهالی تهران و توابع آن، با شروع زمستان از رفتن به گردش در آخر هفته و تعطیلات امتناع می‌کنند. اگر از آن‌ها در زمستان درباره جاهای دیدنی اطراف تهران بپرسید، می‌گویند سرد است و نمی‌توان زیاد به دور و اطراف رفت، بهتر است داخل همین تهران باشیم. در مقابل، بعضی افراد هم با شناسایی تفرجگاه‌های زمستانی، از تعطیلات خود نهایت استفاده را می‌برند. اگر می‌خواهید بدانید که زمستان در اطراف تهران کجا بریم مکان‌های زیر را توصیه می‌کنیم.

 

پیست اسکی آبعلی، توچال و خور

 

اسکی از تفریحات زمستانی و محبوب ساکنین تهران است و با آغاز فصل سرماه و بارش برف، افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. این پیست در شهرستان آبعلی قرار داشته و شامل پیست‌های مختلفی است که هرکدام از امکانات متفاوتی مانند تله‌کابین و تله‌اسکی برخوردار هستند. پیست اسکی مجتمع ورزشی تفریحی توچال نیز به عنوان یکی دیگر از پیست‌های معروف و شناخته شده تهران، با آغاز زمستان، مقصد سفر بسیاری از پایتخت‌نشینان است. علاوه بر اسکی، می‌توانید از امکانات تفریحی مانند: تله‌کابین، هتل، تله‌سیژ، سورتمه و کوهنوردی هم در این منطقه بهره‌مند شوید.

روستای خور از روستاهای ساوجبلاغ استان البرز است. محل قرارگیری این روستا در منطقه کوهستانی و سردسیر، سبب شده که زمستان‌های پربرفی را در این منطقه مشاهده کنیم. پیست اسکی خور هم به هنگام بارش برف کافی، فعالیت خود را آغاز می‌کند و افراد زیادی را در آخر هفته، از تهران و کرج به سمت خود جذب می‌کند. البته طبیعت بکر این منطقه در فصل‌های دیگر هم میزبان گردشگران زیادی است.

شما می‌توانید در فصل زمستان به هر یک از این پیست‌های اسکی که تمایل دارید رفته و از تفریحات هیجان انگیز زمستانی لذت ببرید. همچنین در صورتی که ساکن شهر تهران نیستید و قصد رزرو هتل در این شهر را دارید، می‌توانید لیست همه هتل‌ های تهران در سایت رهی را مشاهده نموده و یک مورد را به دلخواه انتخاب نمایید.

 

پیست اسکی در اطراف تهران
 

 

کلام پایانی

شهر تهران عموما با شلوغی و ازدحام شناخته می‌شود. اما در اطراف این شهر پرجمعیت، مناطق طبیعی و زیبایی وجود دارد. هر یک از این مناطق در فصل خاصی از سال، مناسب سفر کردن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا هر یک از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران را در فصل‌های مختلف با شما بررسی نماییم. لذا شهرهای اطراف تهران، روستاها و مناطق طبیعی و زیبای اطراف این شهر را در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم بررسی کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

پرسش‌های متداول

 

دشت آزو کجا قرار دارد؟


این دشت در جنوب شرق روستای نوا در استان مازندران، شهرستان آمل و بخش لاریجان قرار دارد. 

 

جاذبه‌های گردشگری دشت آزو چه نام دارند؟


دریاچه ساهون و آبشار یخی نوا، دو مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دشت آزو شناخته می‌شوند.

 

 آدرس هتل پارسیان استقلال تهران کجاست؟


تهران، تقاطع بزرگراه شهید چمران و خیابان ولیعصر (عج)
 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
میرزایی ۱۴۰۲/۹/۱۲

وای چه مقاله بامزه ای تفریحات تابستان شنا و اب تنی خیلی خوب بود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۳

میرزایی عزیز ممنون از توجه شما و اینکه وقت گذاشتید مقاله رو مطالعه نمودید

رضامنیر ۱۴۰۲/۹/۱۲

ابشار دره اسکلیم رود توی تابستون خیلی خنکه و میچسبه خداوکیلی عالیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۳

رضای عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو نظرات شما عزیزان کمک بسیاری به دوستان دیگر میکند

قاسم سلیمانی دودران ۱۴۰۲/۴/۶

سلام قبلا با شما در سفر بم کرمان یزد کار کرده بودم از اینکه این اطلاعات را دادید تشکر میکنم و دوباره سفر هوس کردم این بار در تهران

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۰

سلام آقای سلیمانی گرامی بسیار عالی که تجربتون رو ثبت نمودید همواره خدمات رهی نو برای بهترین سفر و اقامت شما مهیا هست خوشحال میشویم مجدد با شما همسفر شویم.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...