رَهی نو

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف

تعداد بازدید: ۲۰۷۱ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

انعام دادن در سفر

هیچ چیز دشوارتر از تلاش برای کشف کردن این که به چه کسی، چه مقدار و چه زمانی باید انعام داد، نیست. خصوصاً وقتی در یک کشور خارجی هستید. شما با کارکنان فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، هتل‌ها و کافه‌ها رو به رو خواهید شد. آیا باید به همه انعام دهید؟ در مورد رانندگان اتوبوس، راهنماهای تور و بلمن چطور؟

واقعیت این است که قوانین از مکانی به مکان دیگر متفاوت است و این قضیه را دشوارتر می‌کند. در حالی که انعام دادن در آمریکا عادی است، اما در بسیاری از نقاط جهان معمول نیست. در واقع، در بعضی از کشورها مانند چین و ژاپن، اگر شما انعامی برای ارائه خدمات ارائه دهید، افراد ناراحت خواهند شد. قبل از سفر، بهتر است در مورد تجارب کشورهایی که قصد بازدید دارید تحقیق کنید.

در ادامه سعی می‌کنیم نگاهی به رسوم مکان‌های مختلف داشته باشیم:

آداب انعام دادن در کشورهای مختلف

انعام در آمریکا

انعام در فرودگاه یا ایستگاه‌های قطار: معمول است که به هر کس که در حمل و نقل چمدان به کمک شما می‌آید برای هر چمدان ۱ دلار یا 2 دلار اختصاص دهید. در صورت گرفتن اتوبوس در اطراف فرودگاه یا اجاره اتومبیل، همان دستورالعمل‌ها باید پیگیری شود: 1 تا 2 دلار برای هر چمدان. هنگامی که پیشخدمت ماشین شما را در اطراف ورودی هتل تحویل می‌دهد، باید یک یا دو دلار نیز به او بدهید.

انعام به کارکنان در هتل‌ها: پیشخدمتی که چمدان را به اتاق می‌آورد، باید 1 تا 2 دلار برای هر چمدان دریافت کند. شما باید برای خدمتکاری که اتاق را تمیز می‌کند 2 تا 5 دلار در روز پرداخت کنید و اگر هر روز صبح این کار را انجام دهید، احتمالاً خدمات بهتری دریافت خواهید کرد. نیازی به پرداخت انعام برای دربان و  درخواست‌های ساده نیست، اما باید 5 تا 20 دلار برای درخواست‌های بیشتر پرداخت کنید. به عنوان مثال، اگر نگهبان برای  شما در رستوران‌های شلوغ جا رزرو کند یا بلیط خاصی تهیه کنید، باید به او انعام دهید.

 

انعام دادن به راننده تاکسی: معمول است که یک راننده تاکسی 10 تا 15 درصد از کرایه را به عنوان انعام دریافت می‌کند.
در رستوران‌ها: در ایالات متحده آمریکا، به پیشخدمت‌ها بین  15 تا 20 درصد کل هزینه غذا انعام پرداخت می‌شود و متصدی بار، یک لیوان نوشیدنی می‌گیرد. 

انعام به راهنماهای تور: تمام راهنماهای تور باید برای خدمات ارائه شده علاوه بر قیمت تور، مقدار اندکی نیز دریافت کنند. مقدار انعام به طول تور (نیم‌روز یا کل روز) و میزان جذابیت برنامه بستگی دارد. می‌توانید 5 تا 10 دلار برای هر نفر در یک سفر نیم‌روز و به اندازه 10 تا 20 دلار برای هر فرد در تورهای روزانه اختصاص دهید.

نکات کلیدی انعام دادن در سراسر جهان

 

آداب انعام در کشورهای مختلف

 

1. آرژانتین : 10 درصد هزینه کل در رستوران‌ها و  دو پزو به ازای هر چمدان برای پیشخدمتی که چمدان‌ها را حمل می‌کند انعام پرداخت می‌شود، اما به راننده تاکسی انعام ندهید.

2.استرالیا : کسی انتظار انعام ندارد، اما پیشخدمت‌ها در هنگام ارائه پیشنهادات و راهنمایی شما مخصوصاً درباره‌ی رستوران‌های ارزان قیمت از دریافت 10 تا 15 درصد هزینه آن خوشحال خواهند شد. تنها فردی که باید به آن توجه کنید پیشخدمتی است که چمدان را حمل می‌کند و باید 1 دلار به ازای هر چمدان به او انعام دهید.

3.اتریش: در رستوران‌ها معمولاً هزینه‌ی خدمات به صورت خودکار اضافه می‌شود، اما در نظر گرفتن انعام هنگام پرداخت صورتحساب (معمولاً 10 درصد یا کمتر) رایج است. در بقیه‌ی موارد همان رسوم آمریکا در این کشور نیز به کار می‌رود.

4.برزیل: انعام در اینجا معمول نیست، اما می‌تواند ارائه خدمات عالی را تضمین کند. اکثر رستوران‌ها 10 درصد هزینه‌ی خدمات را به صورتحساب اضافه می‌کنند و پرداخت انعام به دلخواه شما است.

5.کانادا : رسوم پرداخت انعام در کانادا مشابه آمریکاست.

6.کارائیب: به طور کلی، جزایر کارائیب در دریافت انعام از آمریکا پیروی می‌کنند. با این حال، در بسیاری از اقامتگاه‌ها 10 تا 15 درصد هزینه‌ی خدمات دریافت می‌شود. ممکن است شما بخواهید مبلغ بیشتری به عنوان انعام پرداخت کنید اما قبل از آن سطح خدمات را در نظر بگیرید.

7.چین: در چین انعام دادن مرسوم نیست مگر در یک مورد: راهنمای تور، بین ۵ تا ۱۰ دلار برای هر نفر در یک گشت نیم روزی و ۱۰ تا ۲۰ دلار برای هر نفر در گشت روزانه پرداخت می‌شود. 

8.فرانسه : 15 درصد هزینه‌ی خدمات همیشه در تمام رستوران‌ها و بارها در صورتحساب گنجانده شده و انعامی فراتر از آن انتظار نمی‌رود. با این حال می‌توانید 5 یا 10 درصد اضافی برای خدمات عالی پرداخت کنید. راننده تاکسی‌ها معمولاً  یک یا دو یورو به عنوان انعام و پیشخدمتی که چمدان را حمل می‌کند باید یک یورو به ازای هر چمدان دریافت کند.

9.آلمان : هزینه‌ی خدمات به صورت خودکار در صورتحساب‌های رستوران گنجانده شده است، اما رند کردن مبلغ پرداختی و یا پرداخت 5 تا 10 درصد اضافی برای خدمات خوب رایج است. انعام راننده تاکسی 5 تا 10 درصد است، به بلمن  یک یورو به ازای هر چمدان، و یک یا دو یورو در روز برای پیشخدمتی که اتاق را نظافت می‌کند باید پرداخت شود.

10.هنگ کنگ در اینجا انعام رایج است. 10 درصد خدمات به طور کلی در صورتحساب‌های رستوران در نظر گرفته شده است، اما می‌توانید برای سرویس عالی مبلغ اضافه‌ای پرداخت کنید. معمولاً در مورد رانندگان تاکسی، هزینه سفر را رند می‌کنند. برای بلمن دو تا سه دلار به ازای هر چمدان در نظر گرفته می‌شود.

11.ایتالیا : انعام در ایتالیا اجباری نیست. هزینه‌ی خدمات اغلب در صورتحساب رستوران‌ها در نظر گرفته می‌شود با این حال می‌توان صورتحساب را رند کرد و یا مبلغی اضافه برای خدمات عالی پرداخت کنید. برای بلمن یک دلار به ازای هر چمدان در نظر گرفته می‌شود و هزینه‌ی تاکسی‌ها رند پرداخت می‌شود.

12.ژاپن انعام در ژاپن غیرمعمول است و گاهی اوقات به عنوان بی ادبی دیده می‌شود، به خصوص اگر سعی کنید مستقیماً به فردی پول بدهید. راهنماهای تور و رانندگان اتوبوس باید مزایایی دریافت کنند، اما بهتر است در پاکت ارائه شود. مبلغ 5 تا 10 دلار به ازای هر نفر برای یک سفر نیم‌روز و 10 تا 20 دلار به ازای هر نفر برای تورهای روزانه به صورت انعام پرداخت می‌شود.

13.مکزیک: همان رسوم متداول در آمریکا را دارد.

14.سنگاپور: در هتل‌ها فقط باید یک یا دو به ازای هر چمدان پرداخت کنید. در رستوران ها 10 درصد هزینه‌ی خدمات بر روی کلیه‌ی صورتحساب‌ها اعمال می‌شود، اما اگر شما از خدمات خیلی راضی باشید، می‌توانید 10 درصد اضافی بپردازید. اگر مایل باشید می‌توانید کرایه تاکسی را رند پرداخت کنید اما ضروری نیست.

15.آفریقای جنوبی: بین 10 تا 20 درصد در رستوران‌ها انعام پرداخت می‌شود. راهنماهای تور گروه باید 10 تا 15 راند برای گشت روزانه به ازای هر نفر  دریافت کنند در حالی که راهنماهای خصوصی به طور کلی 50 راند برای تورهای نیم‌روزه و 100 راند برای سفرهای روزانه دریافت می‌کنند. حدود 50 راند برای مهماندار هتل در نظر بگیرید و 5 راند به ازای هر چمدان به بلمن پرداخت کنید. رانندگان تاکسی نیز 10 درصد کرایه را دریافت می‌کنند.

16.تایلند: انعام در تایلند معمول نیست، اما اگر مایل باشید و پرداخت کنید با خوشحالی پذیرفته می‌شود. میزان انعام و پرداخت آن کاملاً به میل شما بستگی دارد.

17.امارات متحده عربی: کارکنان مهمانداری هتل‌ها در این کشور به طور کلی درآمد کمی دارند، و با وجودی که انتظار انعام ندارند اما اگر پرداخت کنید، بسیار قدردانی خواهند کرد. 10 تا 15 درصد در رستوران‌ها برای انعام در نظر بگیرید، کرایه تاکسی‌ها را رند پرداخت کنید و 5 تا 10درهم برای هر چمدان به بلمن انعام دهید. 

18.ترکیه: در ترکیه انتظار می‌رود بین ۵ تا ۱۰ درصد در رستوران‌ها و کافه‌ها در نظر بگیرید. کارکنان هتل بسته به وظایفشان بین ۵ تا ۲۰ لیر انعام می‌گیرند. رانندگان تاکسی انعام نمی‌گیرند اما بهتر است کرایه را رند پرداخت کنید.
برای اطلاعات بیشتر می توانید کتاب راهنمای Fodor را ببینید و یا یک برنامه مانند Global Tipping را در گوشی هوشمند خود دانلود کنید تا بتوانید اطلاعات مربوط به انعام را در مقصد بررسی کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
النا ۱۴۰۲/۹/۱۵

بسیار جالب بود این موضوع رو کمتر کسی به فکرش میرسه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۸

النای عزیز ممنون از توجه تون و خوشحالیم که مورد استفاده تون قرارگرفت

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...