رَهی نو

آرامگاه فردوسی مشهد

تعداد بازدید: ۱۹۰۱۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

کمتر کسی است که حکایت رستم و سهراب را نشنیده باشد و از اژدهای سه سر ضحاک و خیزش کاوه آهنگر اطلاع نداشته باشد. اگر اهل شاهنامه‌خوانی و سبک حماسی آن هم نباشید، قطعا سراینده شاهنامه ایران را می‌شناسید. می‌خواهیم امروز سری به بزرگترین حماسه آفرین ایران بزنیم. یکی از جاهای دیدنی مشهد که بازدید از آن را نباید از دست داد، رفتن به شهر طوس است تا مهمان شاهنامه نویس بزرگ ایران شویم. همراه رهی نو باشید.

 

سراینده پارسی‌گوی که بیش از 30 سال از عمرش را صرف سرودن شاهنامه کرد، حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی بود. استاد سخن که باعث غنی شدن ادبیات ایرانی شد، امروز در مکانی که قصد بازدید از آن را دارید، خوابیده است. اگر تا به حال شاهنامه را نخواندید پیشنهاد می‌کنیم حتما، چند قسمت آن را هم که شده، با جان و دل بخوانید و به نقش آوردن اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ ایرانی را در ابیات آن ببینید.

 

آرامگاه فردوسی مشهد

تاریخچه مقبره فردوسی

اگر برایتان سوال است که چرا آرامگاه حکیم بزرگ خارج از شهر است، حکایتی برای شنیدن دارد. در گذشته با توجه به اینکه فردوسی، پیرو مذهب شیعه بوده، مخالفان شیعه، پس از وفات او، اجازه دفنش را در داخل شهر نمی‌دهند. به همین دلیل تدفین او در باغی که متعلق به خودش، و در نزدیکی مشهد در شهر توس، انجام می‌شود. آرامگاه فردوسی اولین بار به دست یکی از طرفداران او به نام ارسلان جاذب انجام می‌گیرد.

 

هنر دست او تا 100 سال دوام داشت. بارها آرامگاه فردوسی به دلایل مختلف مورد تخریب قرار می‌گرفت اما در نهایت توسط دوستداران ادب پارسی دوباره ساخته شد. از حمله مغول و تخریب مقبره گرفته تا تلاش محمدتقی بهار برای بازسازی مجدد آن، نمونه‌ای از این دست تغییرات است. در ابتدا بودجه مالی مورد نیاز برای ساخت مقبره وجود نداشت که در کنار بودجه تصویبی مجلس و کمک‌های مردمی که زمین و باغ خود را به این منطقه اهدا کردند، بازسازی مقبره آغاز شد. در نهایت در سال 1313، جشن هزاره فردوسی از آن رونمایی شد. بازسازی کامل در سال 1347 توسط مهندس سیحون انجام و به شکل فعلی تبدیل شد.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مشهد، جاذبه ها و تفریحات مشهد با عکس و آدرس


بخش‌های مختلف آرامگاه فردوسی

از همان ابتدای ورودتان به باغ سرسبز با وجود آفتاب داغ مشهد، در تابستان، این مکان همچنان زیبایی و طبیعت چشم نوازی دارد که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمی که جلو می‌روید، ابهت مجسمه فردوسی و یک بنای مربعی شکل سفید رنگ از جنس ستون و سنگ و کاشی، توجه‌تان را جلب می‌کند. مجسمه فردوسی، هنر دست هنرمند ایرانی ابوالحسین صدیقی است که در ایتالیا ساخته شده و از آن جا به این مکان آمده است. در هر ضلع این بنای مربعی شکل، دو ستون قرار گرفته که در بین آن اشعار استاد سخن هک شده است. با وجودی که در بیرون از بنا، معماری آن از زمان هخامنشیان الهام گرفته است، اما داخل بنا به سبک معماری دوره اشکانیان طراحی شده است. 20 ستون مرمری در پایین و 8 ستون بخش فوقانی قرار دارد.

 

بخش های مختلف آرامگاه فردوسی

از موزه فردوسی غافل نشوید. 4 بخش مختلف در موزه از وسایل رزمی مثل گرز و سلاح گرفته تا عتیقه‌های قدیمی را در آن خواهید دید که برایتان جالب است. این اشیا متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری است. در تالار آرامگاه شاهد تندیس‌هایی از شاهنامه هستید، که هنر دست پسر ابوالحسن صدیقی است.

 

مسیرهای دسترسی به آرامگاه فردوسی

هر کجا که هستید، برای بازدید بایستی به 20 کیلومتری مشهد حد فاصل روستای اسلامیه و توس بروید. از شهر مشهد به سمت قوچان حرکت کنید. به سه راهی فردوسی که رسیدید به سمت شرق بپیچید تا وارد بلوار بهارستان شوید. از همین جا تا انتهای بلوار، مقبره شاعر شاهنامه نویس، چشم‌نوازی می‌کند. اگر قصد دارید با وسایل حمل و نقل عمومی به این مکان بیایید، اتوبوس‌های خط 202 مشهد شما را در بازه 45 دقیقه‌ای به آرامگاه می‌رسانند.

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به مشهد را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید.
 

داخل آرامگاه فردوسی

جاهای دیدنی اطراف مقبره آرامگاه فردوسی

بعد از سلام دادن به حکیم بزرگ و بازدید از منزلگاه نهایی‌اش، سراغ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دیگر می‌رویم. در همین محوطه آرامگاه فردوسی، می‌توانید از موزه و کتابخانه فردوسی دیدن کنید. جایی که انواع شاهنامه، ادوات جنگی، و بسیاری از عتیقه‌های اهدا شده در آن خواهید دید. اگر اهل شعرخوانی و شاعر گردی هستید می‌توانید از همین جا سری به مقبره اخوان ثالث بزنید.

 

بقعه تاریخی هارونیه را فراموش نکنید. اگر دلتان هوای طبیعت بکر و خالص کرد، روستای گلمکان یا چناران را از دست ندهید. مکان‌های فوق العاده بکر و زیبا همچون طرقبه و شاندیز، ابرده و کلاته برفی را پس از بازدید از این جا، ببینید. می‌توانید طوری برنامه را بچینید که بعد از بازدید از مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، به شاندیز رفته و خودتان را به یک شیشلیک خوشمزه دعوت کنید.

 

همچنین میتوانید به روستای پاژ رفته و از خانه فردوسی دیدن کنید.

 

در سفرتان به مشهد، حتما به شهر توس رفته و از آرامگاه فردوسی دیدن کنید. عکس‌هایی خاطره‌انگیزی از اینجا می‌توانید ثبت کنید که سفرتان را جذاب‌تر کند. انعکاس بنای مربعی شکل بر آب داخل استخر روبروی آن، که پشت مجسمه فردوسی قرار گرفته، زیبایی اینجا را دو چندان کرده است. تماشای شکوه مقبره فردوسی در کنار فضای سرسبز و دلباز آن، حال و هوایتان را عوض می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
امیر ضرابی ۱۴۰۲/۶/۲۹

جالب بود نمیدونستم مجسمه فردوسی در ایتالیا ساخته شده و بعد به ایران اومده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۴

امیر عزیز ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردید و خوشحالیم که به اطلاعاتتون افزوده شد

محمدرضا ۱۴۰۲/۵/۱۵

افراد معمولی فکر میکنن شاهنامه فقط یک داستان در صورتیکه حقایقی تاریخی از گذشته و آینده گفته که کسی ازش خبر نداره فقط روشن بینان میتونن فعلا درک کنن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

محمدرضای عزیز از اظهار نظرتون در سایت رهی نو بسیار سپاسگزاریم طبیعتا هر کسی به اندازه دایره تجربیات و درک خود از هر چیزی بهره مند میشود

مرضیه ۱۴۰۲/۲/۲۳

از داستانهای کتاب های درسی فارسی جذاب ترینش همین داستانها و شعرهای شاهنامه بود که خیلی دوست داشتم و سریع حفظ میکردم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

مرضیه جان علاقه شما رو به این زمینه تحسین میکنیم و از بیان خاطره خود در سایت رهی نو خوشحالیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...