رَهی نو

خانه غفوری

تعداد بازدید: ۱۱۷۳۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

به کوچه پس کوچه‌های اطراف حرم امام رضا (ع) که برویم، خانه تاریخی غفوری را مشاهده می‌کنیم که نشان دهنده زندگی مردم در گذشته است و سرگذشت اهالی خانه را نشان می‌دهد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید خانه غفوری مشهد شما را راضی می کند.

معرفی خانه تاریخی غفوری مشهد

یکی از شگفتی‌های تاریخی شهر مشهد خانه غفوری است که در میان بهترین خانه‌های تاریخی این شهر قرار دارد. این خانه بسیار زیبا و باشکوه با معماری سنتی و زیبایی خود هنر دست معماران ایرانی است و هنر آن دوران را نشان می‌دهد. خانه غفوری از دور توجه بازدید کننده را به سمت خود جلب می‌کند و ناخودآگاه او را به فکر می‌اندازد تا درباره سرگذشت این خانه بیشتر بداند.

تماشای آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای این بنا و همچنین ساعتی در حیاط ماندن هیجانی بی نظیر در فرد ایجاد کرده تا که هر بار که به مشهد می‌رود سری به یکی از این خانه‌های تاریخی بزند و از آنها بازدید کند.

تاریخچه خانه غفوری مشهد

خانه غفوری یکی از بناهای دوران قاجار است که اطلاعات دقیقی از زمان دقیق ساخت آن وجود ندارد. مساحت این خانه 1300 مترمربع است و در محله عیدگاه شهر مشهد قرار دارد.

طبق گفته‌های مردم، این خانه را یهودی‌ها ساخته‌اند و بیش از 150 سال قدمت دارد. بعدها شخصی به نام آقای چوب‌دار آن را خریده و مدتی در آن زندگی کرده است. طبق این گفته‌ها در سال 1330 برادر آقای چوب‌دار، آقای رشتی‌باف این منزل را از وی خریده و هر دو با هم در دو سمت خانه زندگی کرده‌اند.

اکنون بنا به نام غفوری شناخته می‌شود، چرا که همسر برادر آقای رشتی‌باف بعد از مرگ همسرش و برداری وی در این خانه ماند و خانه به وی رسید.

این خانه تا سال 1360 یک خانه مسکونی بود، اما بعد از این سال به مدت 18 سال هیچ کس در آن زندگی نکرده است. بعد مرمت و بازسازی‌هایی بر روی این بنا انجام شد و در حال حاضر از انجام به عنوان مهمان‌سرا استفاده می‌شود.

خانه غفوری کجاست؟

خانه غفوری مشهد در خیابان نواب صفوی قرار دارد. این خانه در کوچه عباسعلی خان، کوچه مسجد محمدیه، انتهای کوچه، پلاک 85 واقع شده است.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به مشهد را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید.

معماری و فضای خانه غفوری مشهد

معماری و فضای خانه غفوری مشهد

یکی از معماران برجسته آن دوران ساخت این بنا را انجام داده و از مصالحی خوبی در ساخت آن استفاده کرده است. دیوارهای خشتی با نمای آجری، سقف‌های چوبی با عایق‌کاری رطوبتی کاهگل و ایزوگام و در ورودی چوبی آن از زیبایی‌های منحصر به‌فرد این مکان محسوب می‌شوند. آجرهای مختلف با چیدمان زیبا در قسمت شاه‌نشین این بنا دیده می‌شود که توجه بازدیدکننده را به سمت خود جلب می‌کنند. این کاشی‌کاری‌ها با نام گره سرمه‌دان شناخته می‌شوند. آجرکاری بالای سر در ورودی مدل خفته راسته بوده و جلوه خاصی به بنا داده است. در داخل این بنا نیز گچ‌کاری و نقاشی‌های بسیار بی‌نظیری بکار برده شده که باید گفت هنر معماری هستند.

ورودی این خانه در ضلع جنوب غربی قرار دارد و دارای یک هشتی است. این هشتی با راهرویی بسیار بزرگ به سمت ضلع غربی متصل می‌شود. باید گفت که این خانه قسمتی به نام زمستان نشین دارد که در شمال حیاط ساخته شده است. این زمستان نشین تالاری مستطیل شکل داشته و دو اتاق در اطراف آن قرار دارد.

یک چاه آب قدیمی و البته حوضی بسیار زیبا زینت‌بخش حیاط این خانه شده که در زمان ورود چشم به آن خیره می‌شود. اما باید بدانید که در حال حاضر آب چاه خشک و فضای آن با خاک پر شده، اما حوض همچنان وجود دارد و می‌توان کنار آن نشست و از بنای خانه دیدن کرد.

مکان‌هایی مانند اندرونی، بیرونی، کلفت‌نشین، نوکرنشین، درشکه‌خانه و هشتی از مکان‌های اصلی این خانه هستند. بازدیدکننده در ابتدای ورود به خانه وارد هشتی می‌شود و بعد از طریق آن می‌تواند یا به طبق بالا بروند و یا اینکه وارد حیاط شود. حیاط این خانه کمی پایین‌تر از سطح خیابان است و دارای باغچه‌های مستطیل شکل بسیار بزرگی است.

نمامی این ساختمان با آجرکاری‌های نفیس، کاشی‌کاری‌های زیبا و رنگین و ... تزئین شده است.

طبقات خانه غفوری مشهد

به طبقه اول که بروید یک فضای صافی را مشاهده خواهید که قبلا یک حوض‌خانه بزرگ در همین مکان قرار داشته که تخریب شده است. پلکانی در کنار این حوض خانه قرار دارد که مسیر ارتباطی بین طبقات محسوب می‌شود. در طبقات بالای این خانه، درست بر روی حوض خانه اتاق پنج‌دری را خواهید دید که بسیار زیبا است.

در قسمت جنوبی این خانه در گذشته دو اتاق قرار داشته که در حال حاضر تبدیل به مغازه شده‌اند. پلکان موجود در پشت این مغازه‌ها راه ارتباطی بین طبقات هستند. اتاق‌های تودرتو در بالای این مغازه‌ها قرار دارند.

جاهای دیدنی در اطراف خانه غفوری

خانه غفوری مشهد در یک مکان بسیار خوب قرار دارد و در مسیر کوتاهی از حرم امام رضا (ع) واقع شده است. این مکان با نزدیکی به مکان دیدنی مشهد این فرصت را ایجاد می‌کند تا بازدید کننده بتواند به مکان‌های دیگری مانند خانه‌های تاریخی کرمانی، خانه توکلی، حسینیه رحیمیان، بازارسرشور، بازار رضا (ع)، خانه داروغه و... سری بزند و از زیبایی‌های تاریخی این مکان‌ها نیز بازدید کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محمود ۱۴۰۲/۵/۱۹

خانه غفوری همانطور که گفتید آجرکاری و کاشی کاری زیبایی دارد و در حیاط این خانه میتونی ساعتی بنشینی و لذت ببری

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۲۲

محمود عزیز از احساس زیباتون در مورد هنر ایران خوشحال هستیم و قدردان این هنردوستی شما هستیم

گرشاسب ۱۴۰۲/۴/۵

وای خیلی باحاله قسمت کلفت نشینی و نوکر نشینی جداست مگه نوکر و کلفت فرق میکنه🤣

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۵

گرشاسب عزیز بله هر کدام از این نامها مخصوص به سمت خاص برای کارهای مشخص بوده است. ممنون از ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...