رَهی نو

کویر چوپانان

تعداد بازدید: ۹۶۵۶ ۹ آذر ۱۳۹۶

بیابان همیشه یک آرامش مرموز در خود دارد. دراز کشیدن روی شن‌های گرم بیابان در یک غروب زیبای خورشید آرامش فراموش نشدنی دارد که ممکن است هرگز در مکان دیگری تجربه نکنید.
کشور ایران در یک فلات وسیع قرار دارد. یک ششم از این فلات با بیابان‌هایی پوشیده شده است که دارای آب و هوای خشک است.

 

 

یکی از دلایل اصلی که بیابان‌های ایران را منحصر به فرد و خاص می‌کند این است که در این بیابان‌ها زنجیره‌های بی پایانی از کوه‌ها را می‌یابید که چشم‌اندازی زیبا ساخته‌اند. شن، آسمان روشن و درخشان و سکوت محض، ویژگی‌های مشترک بیابان ایرانی است. با این حال هر یک از بیابان‌های ایران، ویژگی خاص خود را دارد.
اصفهان، یکی از استان‌های اصلی کویری در ایران است. روستاهای متعدد و اقامتگاه‌های کویری بسیاری مانند روستا و کویر مصر، روستای چوپانان، روستای عروسان و... در این منطقه از جاذبه‌های گردشگری اصفهان به شمار می‌آیند.

 

روستای کویر چونان

روستای صد و ده ساله چوپانان با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در هشتاد کیلومتری استان انارک اصفهان قرار دارد و این کویر مخوف که  توسط ماسه زارهایی که به ریگ جن معروف است، احاطه شده است. این روستای زیبا در سال ۱۲۸۰ توسط چند شتربان اهل انارک تأسیس شد. تپه‌های کویری حاشیه‌ای چوپانان آنچنان ارتفاع گرفتند که گویا روستا در عمق دره‌ای قرار گرفته است. خانه‌ها و بادگیرها در هرم گرما همچون سرابی به چشم می‌آیند. آنها در این روستا قناتی حفر کردند و پس از تکمیل قنات متوجه شدند آب آن برای کشاورزی مناسب است و به این ترتیب پایه اولیه روستا گذاشته شد. امروزه اکثر ساکنان روستا کامیون‌دار هستند و در معدن‌های اطراف این روستا کار می‌کنند. کوه‌های عباس‌آباد، عروسان،  کشکی، زرمو، کوه سفید و کوه‌های کوچه، این روستای زیبا را جذاب‌تر کرده‌اند. معدن سرب نخلک با قدمتی ۲۰۰۰ ساله در پنجاه کیلومتری این روستا واقع شده و اکثر جوانان روستا در آن مشغول به کار هستند. 
انار، انجیر، گندم، جو، یونجه، پسته و سیفی کاری از محصولات چوپانان هستند. نخلستان‌های این روستا در هنگام ورود چشم‌ها را به خود جلب می‌کند و زیبایی منحصر به فردی دارد. در سال‌های اخیر اداره جنگل‌بانی و منابع طبیعی، به منظور تثبیت شن‌های روان اطراف روستا، اقدام به کاشت بوته‌های تاق کرده است که تا حدودی این منطقه را جنگلی نشان می‌دهد.
چوپانان به علت کویری بودن تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. در زمستان و بهار بادهای و باران‌های شدیدی می‌آیند که آب کشاورزی روستا را تأمین می‌کند.

 

جاذبه های کویر چوپانان

جذابیت‌های کویر چوپانان

پیاده‌روی در طول تپه‌های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی‌های نمکی، شتر سواری، جمع شدن کنار آتش در شب و تماشای آسمان پر ستاره بی‌نظیر و خیره کننده‌ای، سفر شما را فراموش نشدنی خواهد کرد. همان‌طور که خورشید به آرامی در آسمان ناپدید می‌شود، به آرامی صحنه‌ای با شکوه از درخشش میلیون‌ها ستاره به نمایش در می‌آید. درخشش راه شیری را در این منطقه نزدیک‌تر از هر گوشه جهان می‌توان لمس کرد.
در روستای چوپان هیچ هتلی وجود ندارد و تجربه زندگی در خانه‌های محلی و افراد بومی سفر را هیجان انگیز‌تر می‌کند. خانه‌های محلی در فضایی باز و محیطی سنتی پذیرای مسافران است و به جز لذت بردن از معاشرت با افراد بومی، می‌توانید غذاهای محلی را نیز تجربه کنید. در تابستان می‌توانید در دل کویر چادر بزنید و از تماشای آسمان پرستاره لذت ببرید اما در زمستان حتماً باید سرپناهی گرم داشته باشید.
دقت داشته باشید که در جاده منتهی به چوپانان، استراحتگاه و توقفگاهی نیست و در اکثر مناطق موبایل نیز از دسترس خارج است.

 

عکس کویر و روستای چوپانان

 

نکات سفر به کویر!!!

قبل از حرکت به سمت این روستای زیبا و فریبنده از سلامت خودروی خود مطمئن شوید و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید. در طی اقامت خود نیز برای گشت زنی حتماً نقشه، قطب‌نما، آب و غذا کافی همراه داشته باشید. بهتر است از افراد بومی به عنوان راهنما استفاده کنید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
هیراد ۱۴۰۲/۱۱/۹

همینطور که گفتید تجربه زندگی در خانه های محلی و افراد بومی هیجان سفر رو بالا و لذتبخش تر میکند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۱۰

هیراد عزیز خیلی هم عالی خوشحالیم که همراهان با ذوق و با سلیقه ای مثل شما داریم

بابک ۱۴۰۲/۱۱/۴

همینطور که گفتید تجربه زندگی در خانه های محلی و افراد بومی هیجان سفر رو بالا و لذتبخش تر میکند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۹

بابک عزیز ممنون که نظرتون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید امیدواریم سفرهای لذتبخش اینچنینی در پیش داشته باشید

میترا ۱۴۰۲/۴/۳

بخاطر اینکه موبایل آنتن نمیده خیلی مهم است که تجهیزات کامل همراه داشته و اگر حرفه ای نیستید تنها نرید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۳

میترا جان همانطور که در مقاله هم توضیح داده شده نباید به تنهایی در کویر سفر کرد از توجه شما هم بسیار سپاسگزاریم دوست عزیز

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...