رَهی نو

موزه هنرهای معاصر

تعداد بازدید: ۱۹۶۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از حیرت انگیزترین موزه های تهران است. موزه‌ها بیانگر هنر و فرهنگ یک کشور هستند و مانند یک گنجینه تاریخ یک ملت را به یدک می‌کشند. موزه هنرهای معاصر یکی از برجسته‌ترین و سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. نه تنها آثار و کارهای داخل موزه، بلکه ساختمان موزه نیز از معماری شگفت‌انگیزی برخوردار بوده و نشان‌دهنده معماری مدرن است.

 

سردر موزه هنرهای معاصر

 

ساختمان این موزه ساخته شده از سنگ و بتن است. این موزه 8500 متر مربع بوده که دیوارهای آن 2500متر مربع مساحت دارند.موزه هنرهای معاصر تهران که در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله تهران واقع شده است در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار کامران دیبا و با پشتیبانی فرح پهلوی در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع (به جز باغ تندیس‌ها) بنا شد. این موزه در مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید و شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تأسیس خود است. بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر در یک دوره محدود و مشخص هستند.

 

موزه هنرهای معاصر گنجینه‌های هنر مدرن را دربردارد.ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها، به هشتی می‌رسد. در دل هشتی‌، اثر زیبا و نوین فکر، که توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته شده است‌، خودنمایی می‌کند. این مجموعه موزه یکی از 5 تا 10 کلکسیون مهم هنر نوگرا را در قلب خود جای داده است.
 

نمای خارجی موزه هنرهای معاصر


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


3 هزار اثر از آثار نخبگان هنرهای تجسمی در این موزه نگه داری می‌شود. 400 مورد از این آثار ارزش زیادی دارند که آثار هنرمندانی مانند پیکاسو، ماگریت، ارنست، گوگن، وارهول، پولاک، لویت، جاکومتی و... هستند. موزه هنرهای معاصر در سال 1356 ساخته شد و دارای آثاری است که ارزش آنها بیش از 5 میلیارد دلار تا 10 میلیارد دلار تخمین زده است. این موزه 9 گالری دارد. 3 مورد از این گالری‌ها متعلق به نگهداری آثار ارزشمند هنرمندان است و 6 گالری دیگر که موقت به شمار می‌آیند در مسیر بازدید بازدیدکنندگان است. نه تنها در داخل گالری‌ها، بلکه در محیط بیرونی نیز آثار و مجسمه‌های هنرمندان دیده می‌شود که متعلق به افراد مختلف دنیا هستند.

 

موزه هنرهای معاصر کجاست؟

موزه‌های هنرهای معاصر از جمله دیدنی‌های شگفت‌انگیز شهر تهران به شمار می‌آید که همه روزه پذیرای مهمانان داخلی و خارجی بسیار زیادی است. این موزه در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. برای اینکه به موزه هنرهای معاصر بروید، می‌توانید از مترو استفاده کنید. برای رفتن به موزه در ایستگاه انقلاب اسلامی پیاده شوید. بعد از خروج از مترو می‌توانید سوار تاکسی شوید و خود را به خیابان کارگر شمالی برسانید. البته اگر اهل پیاده‌روی و تفریح هستید می‌توانید بعد از پیاده شدن از مترو با پای پیاده به موزه بروید. این پیاده‌روی کمی طولانی است اما لذت بخش خواهد بود. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

 

مسیر دیگری که می‌توانید استفاده کنید، استفاده از اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی است. با سوار شدن در این اتوبوس‌ها می‌توانید در ایستگاه ضلع جنوبی پارک لاله پیاده شوید و در امتداد مسیر به موزه بروید.

 

ساعت بازدید موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر همه روزه برای بازدید عموم مردم باز است. این موزه در طی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17:45 به مردم خدمات رسانی می‌کند و در جمعه‌ها از 14 برای بازدید باز است. قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر برای هر نفر 20 هزار تومان است که در زمان ورود گرفته می‌شود. اما این نکته را در نظر بگیرید اصلا بلیط خود را دور نیندازید چرا که ممکن است چندین بار از شما خواسته شود که بلیط خود را نشان دهید.

 

پلان موزه هنرهای معاصر تهران

این موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است. همانطور که گفته شد این موزه با الهامی از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ساخته و هنر را به همه نشان می‌دهد. هر فردی که به بازدید از این موزه می‌آید وارد یک مسیر چرخشی در اطراف و پیرامون فضای موزه خواهد شد. این بازدیدکننده‌ها بعد از بازدید و تماشای نگارخانه‌ها به هشتی می‌رسند. در این هشتی اثر هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی که از روغن و پولاد ساخته شده چشم همه را به خودر خیره می‌کند. این یک اثر نوین ماده و فکر بوده که در اینجا قرار گرفته است.
 

پلان موزه هنرهای معاصر

 

در اینجا سعی شده طراحی به نحوی باشد که دید مناسبی از حیاط مرکزی به بوستان ایجاد شود تا که بازدید کننده بتواند یک رابطه با بوستان داشته باشد. این رابطه در محیط داخلی نیز در بین پنجره‌های دیواری سقفی حفظ می‌شود. وجود مجسمه‌های صاحب نام و مشهور در محوطه وسیع باعث شده نام «باغ مجسمه» به آن داده شود. این محوطه با مجسمه‌های خود یادآور باغ‌های ایرانی است.

 

مجسمه های بیرونی موزه هنرهای معاصر

 

موزه مجموعه‌ای است متشکل و نظام یافته از بخش‌های امور هنری‌، امور اداری‌، روابط‌ عمومی‌، کتاب‌خانه تخصصی‌، روابط بین‌الملل‌، سینما تک‌، سمعی و بصری‌، خدمات نمایشگاهی‌، راهنمایان هنری‌، مراقبان‌، حراست‌، آرشیو آثار هنری‌، دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌ها، فروشگاه کتاب و همچنین کافی‌شاپ‌ است. در کتاب‌خانه تخصصی موزه هزاران عنوان کتاب فارسی و غیرفارسی در زمینه‌های معماری‌، نقاشی‌، طراحی‌، ارتباط تصویری‌، عکاسی‌، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری گرد آمده است‌.

 

بهترین زمان بازدید از موزه هنرهای معاصر

اگر تصمیم به بازدید از این موزه را دارید، بهتر است روزی را انتخاب کنید که هوا مناسب باشد. منظور این است که فضای داخلی موزه برای قدم زدن بسیار ایده‌آل و مناسب شده و یکی از گزینه‌های تفریحی موزه به شمار می آید. پس در نظر بگیرید که هوا سرد و بارانی نباشد که نگران خیس شدن خود شوید و هوای گرم را نیز انتخاب نکنید تا بتوانید در محوطه قدم بزنید. نکته دیگر این است که روز را برای بازدید از این مجموعه انتخاب کنید تا آثار را دقیق زیر نور طبیعی ببینید.

 

بازسازی موزه هنرهای معاصر

تقریبا چیزی بیش از 2 سال است که اقداماتی برای مرمت و بازسازی موزه انجام شده است. این مرمت و بازسازی برای تغییر دکوراسیون و افزایش گنجایش نمایشگاه انجام می‌شود تا موزه چهره‌ای جدید به خود بگیرد. طبق گفته‌های اولیه قرار بود موزه در مدت 4 تا 5 ماه بازسازی شود، اما متاسفانه هنوز موزه باز نشده است. دلیل اصلی این تاخیر را بخاطر گرانی مصالح و فرسایی شدن پروژه می‌دانند.

 

تجزیه و تحلیل موزه هنرهای معاصر

در طی دوران گذشته‌، در عرصه هنرهای تجسمی ایران موزه هنرهای معاصر کانون اصلی و نقطه تحولات و رخدادهای شاخص محسوب می‌شده است. موزه در طی این دوران تمام تلاش خود را کرده است تا گوهر اصلی خلاقیت را بشناسد. بعد از کشف و شناخت گوهر خلاقیت آن را به مردم معرفی می‌کند و بهترین و جذاب‌ترین آثار هنری را برای نسل‌های بعدی در گنجبنه خود حفظ می‌کند.

 

هتل‌های نزدیک موزه هنرهای معاصر تهران

  • هتل لاله تهران - فاصله تا موزه هنرهای معاصر 700 متر است یعنی 2 دقیقه فاصله دارید.
  • هتل دیگری که پیشنهاد می‌شود، هتل استقلال تهران است. از این هتل تا موزه هنرهای معاصر تنها 12 کیلومتر، یعنی 20 دقیقه فاصله دارید.
  • هتل اوین تهران پیشنهاد دیگر ما به شما است. از موزه معاصر تا این محل 14 کیلومتر، یعنی 24 دقیقه فاصله دارید.
  • از هتل‌های با کیفیت و نزدیک به موزه معاصر می‌توان به هتل هما تهران اشاره کرد. تنها 13 کیلومتر، یعنی 14 دقیقه فاصله دارید.

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...