رَهی نو

باغ گیاه شناسی مشهد

تعداد بازدید: ۴۰۴۶۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

اگر در سفر به سرزمین امام هشتم (ع) دنبال یکی از جاذبه‌های گردشگری متفاوت و زیبا هستید، بی‌تردید باغ گیاه شناسی مشهد که به آن بهشت گل‌های داوودی هم گفته می‌شود، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم بزند.

باغ گیاه شناسی مشهد

معرفی باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد در زمینی به اندازه 25 هکتار احداث شده و در 22 خرداد ماه سال 1392 افتتاح شد. این مجموعه باشکوه در مدت زمان یک سال و نیم مورد بهره‌بردای رسید. این باغ دارای 11 کلکسیون هنر، معماری منظر، علم گیاه شناسی و... است. در این مجموعه می‌توان44.776 متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ اصله درخت و درختچه، 12300 متر مربع پرچین، 25252 متر مربع گل دائم، 9500 متر مربع گل فصل و 68200 متر مربع معبر مشاهده کرد. در باغ گیاه شناسی مشهد شاهد کلکسیونی از گیاهان دارویی هستیم که در قطعه زمینی به اندازه یک‌ونیم هکتار در باغ گیاه شناسی احداث شده است. در این کلکسیون گیاه شناسی 400 نمونه ژنتیکی جمع آوری شده است. در میان آنها 180 گیاه دارویی و معطر از راسته گیاهی وجود دارد. باغ گیاه شناسی  همانند پارک کوه سنگی مشهد یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری مشهد است. 

باغ گیاه شناسی مشهد کجاست؟

این باغ در بلوار جمهوری قرار دارد. آدرس دقیق این باغ حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر است.

آدرس باغ گیاه شناسی مشهد

مسیرهای دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

 

مسیرهای دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد بسیار آسان و ساده است و به راحتی می‌توان به آن رسید. این باغ در بلوار جمهوری قرار دارد و اگر در سمت غربی مشهد باشید، باید به خودتان را به این بلوار را برسانید و بعد از تقریبا 15 دقیقه به باغ خواهید رسید. اما اگر شما در منطقه شمالی یا شرقی باشید، باید مسافتی به اندازه 18 کیلومتر را برای رسیدن به آن کنید. حالا اگر شما مستقیما از فرودگاه به سمت باغ حرکت می‌کنید، بعد از 5 دقیقه در مقابل باغ خواهید بود. بهتر است پیش از سفر خود بسته به بودجه ای که برای سفر خود مشخص کرده اید، یکی از هتل های مشهد را رزرو کنید. برای هر روزی که در این شهر هستید برنامه ریزی کنید و محل هتل را به نحوی انتخاب کنید که در نزدیکی مکان های دیدنی قرار داشته باشد تا بتوانید در سریع ترین زمان به بازدید از زیبایی های مشهد بروید. هتل قصر طلایی مشهد یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت شماست. این هتل در فاصله 3 کیلومتری و در بازه زمانی 7 دقیقه‌ای از این باغ قرار دارد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی

این مجموعه تفریحی، گردشگری و گیاه شناسی با هدف برگزاری انواع مراسم و همایش‌ها در شهر مشهد راه‌اندازی شد تا مضامین مختلف در آن اجرا شود. در فاز اول این مکان 2 سالن برای برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف قرار دارد. یکی از بخش‌های این باغ، سالن رستوان با منوی غذای ایرانی و عربی است. این سالن ظرفیت 400 نفری دارد و سالن همایش و کنفرانس این مجموعه با ظرفیت 450 نفری ساخته شده است. بام بوتاک از دیگر بخش‌های این مجموعه بوده که در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمانان عزیز است. اما اگر بخواهید در یک مکان متفاوت از انواعی از نوشیدنی‌های خوش عطر و طعم لذت ببرید، به بخش دمنوش سرا بروید و از محصولات ارگانیک تهیه شده از دست‌رنج کشاورزان نوش جان کنید. نه تنها در این قسمت می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم و سرد میل کنید، بلکه می‌توانید انواعی از بستنی‌ها، کیک‌ها و... را نیز نوش جان کنید. آبمیوه سرا نیز در بین باغ‌های میوه قرار دارد و در یک محیط بسیار سرسبز و دنج و راحت بهترین نوشیدن‌ها را ارائه می‌دهد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

 

در فاز دوم نیز بخش‌های دیگری مانند:

  • پارک حیوانات ماقبل تاریخ
  • بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده در شرق کشور
  • مرکز طب سنتی و داروخانه گیاهی
  • باغ طبیعت و شادی کودکان
  • باغ تروپیکال (مشابه باغ عدن ایتالیا که محلی برای پرورش انواع گیاهان و میوه‌ها است)
  • یکی از بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌هایی که در شرق کشور قرار دارد
  • باغ پرندگان
  • باغ میوه (می‌توانید وارد این باغ شوید و سبدی به همراه خود ببرید تا از میوه‌های دلخواه از درختان بچیند و آنها را طبق وزن بخرید)
  • دهکده صنایع دستی
  • دهکده اقوام مصلی (آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف)
  • خانه روستایی گل آباد (مجموعه زیبای روستایی)
  • فست فود و کافه تریا
  • شهربازی سرپوشیده

گونه های گیاهی باغ گیاه شناسی مشهد

در این مجموعه انواعی از گیاهان دارویی در فضایی به اندازه یک هکتار قرار دارد که تاکنون بیش از 700 نمونه ژنتیکی از این گل از سرتاسر ایران جمع آوری شده و در این مکان ارائه می‌شود. هر ساله در فصل پاییز جشنواره‌ای برای به نمایش گذاشتن انواع نمونه‌های این گل برگزار می‌شود. تنوع زیادی در رنگ، شکل و ارتفاع این گیاه وجود دارد. این گل یکی از گیاهان دارویی محسوب شده و از گل‌های خشک این گیاه برای درمان بعضی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی، افزایش تمرکز و... استفاده می‌کنند. در کشور چین از سرگل این گیاه برای چای سنتی استفاده کرده و همچنین در مواردی از آن به عنوان حشره کش استفاده می‌کنند.

گونه های گیاهی باغ گیاه شناسی مشهد

 

  • باغ رز از دیگر بخش‌های دیدنی این مجموعه است که در آن 120 نوع گل رز قرار دارد که متعلق به 300 گونه مختلف هستند. این گل‌ها در کنار هم مجموعه‌ای بسیار زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند.
  • کلکسیون باغ صخره‌ای از دیگر بخش‌های گونه‌های گیاهی است که در آن انواعی از گل‌های فصلی و صخره‌ای نگه داری می‌شود. البته قسمتی نیز برای پرورش آنها در همین باغ در نظر گرفته شده است.
  • در قسمت باغ میوه این مجموعه بیش از 140 نوع درخت میوه قرار دارد و 30 گونه از درختان نیز در این مکان یافت می‌شود. در کلکسیون گلخانه نیز چیزی بیش از 40 نوع گیاه نگه داری و پرورش داده می‌شود.

ساعت بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

این باغ یکی از جاهای دیدنی مشهد بوده و هر روزه از ساعت 7 صبح تا 7 عصر برای بازدید عموم مردم باز است.

باید گفت که با توجه به میزان آلودگی شهرها وجود و احداث چنین باغ‌های در گوشه و کنار شهرها ضروری است و به ما این فرصت را می‌دهد در یک مجموعه زیبا قدم بزنیم و اکسیژن خالص را به ریه‌های خود برسانیم. باغ‌هایی شبیه این مجموعه دم و بازدم را برای ما آسان و لذت بخش می‌کنند.


اقامت در هتل هما 1 مشهد  و هتل درویشی مشهد را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
معصومه ۱۴۰۲/۵/۱۶

بسیار زیبا و عالی کسانی که به فضای سبزو گیاهان علاقه دارن واقعا لذت میبرن که معمولا هم ادما از زیبایی و هوای خوب لذت میبرن مشهد خیلی جاهای دیدنی داره و در یک سفر فرصت نمیشه باید بارها رفت و دیدنی هاش رو دید که خیلی هم قشنگ

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

.معصومه جان از ابراز احساست در سایت رهی نو بسیار خوشحال شدیم امیدواریم در کنار رهی نو سفرهای خوش و لذتبخشی را تجربه کنید

ارمیا ۱۴۰۲/۳/۲

این باغ قطعا از جاذبه های گردشگری مشهد هست و بسیار زیباست فضای عطرآگین و رنگین روحت رو نوازش میده و آروم میکنه عشق

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

ارمیا جان از توصیف زیبا و دلنشین شما در مورد باغ بزرگ گیاه شناسی مشهد سپاسگزاریم و امیدواریم که همه ایرانیها در هر جای ایران بتوانند مکانهای دیدنی ایران رو دیده و لذت ببرند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...