رَهی نو

روستای پاژ و خانه فردوسی

تعداد بازدید: ۳۶۶۱۴ ۵ آذر ۱۳۹۶

نقاشی روستای پاژ

 

روستای پاژ، زادگاه حکیم و شاعر معروف ایران، ابوالقاسم فردوسی است و به همین خاطر توجه گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب کرده است. شما هم یکی از گردشگرانی باشید که لذت بازدید پاژ را از دست نمی‌دهد.

آشنایی با روستای پاژ در مشهد

پاژ نام یکی از روستاهای شهر مشهد است که در 15 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. کلمه پاژ در لغت به معنای هدیه است که از سوی فردی صاحب مقام به فرد دیگری داده می‌شود. روستای پاژ منطقه‌ای بسیار سرسبز دارد که مملو از باغ‌های انگور است. در حال حاضر وسعت روستای پاژ حدود 800 هکتار بوده و تقریبا حدود 4 هکتار این زمین‌ها متعلق به خانه‌های مسکونی است. عطر و بوی زندگی را می‌توان در روستای پاژ استشمام کرد و آثار و بقایایی از دوران گذشته را در آن مشاهده کرد. در 700 متری شمال غرب روستا، تپه ‎های باستانی قرار دارد که بقایا و آثاری از گذشته را می‌توان در آن قسمت‌ها یافت. تمامی این آثار متعلق به پاژ قدیم هستند و از آن دوران باقی مانده‌اند.

در شمال روستا تپه‌ای با قدمت نامعلوم واقع شده که در آن کاشی‌های رنگارنگ، خرده سفال و بقایایی از دوران گذشته وجود دارد. این آثار نشان می‌دهد که این تپه در گذشته مرکز و هسته اصلی روستا بوده است. تمامی این آثار نشان دهنده تاریخ کهن این روستا بوده و شیوه زندگی مردم را ترسیم می‌کنند. بعضی از کارشناسان تاریخی بر این باور هستند که این وسایل یادگاری از سده‌های اولیه قرون اسلامی تا حدود قرن دهم قمری هستند. یکی از اتفاقات جالبی که در گذشته برای دفاع از روستا انجام داده می‌شد این بوده که در اطراف آن خندقی می‌کندند تا دشمن نتواند وارد این روستا شود.

در سال 1389 بررسی‌هایی به منظور شناسایی منطقه انجام شد. این بررسی‌ها منجر به کشف قلعه‌ای بزرگ به اندازه 45 در 65 متر و ارتفاع 12 متر شد. این قلعه در میانه روستای کنونی پاژ قرار دارد که شواهد نشان می‌دهد که در اواخر عصر قاجار ساخته شده است. طبق شواهد تاریخی زمان ساخت این قلعه به سده‌های نخستین دوره اسلامی باز می‌گردد. همچنین گفته می‌شود که در اواخر دوره قاجار خانه‌هایی بر روی بقایای تاریخی این مکان ساخته شده است. یک خانه در سمت شرق قلعه قرار دارد که از سایر خانه‌ها بزرگ‌تر بوده و ارتفاع بیشتری دارد.

روستای پاژ کجاست؟

روستای پاژ یا همان زادگاه ابوالقاسم فردوسی در 15 کیلومتری شمال مشهد در تقاطع جاده کارده قرار دارد.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به مشهد را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید.

خانه فردوسی در روستای پاژ

خانه فردوسی در روستای پاژ

 

بر اساس شواهد و سندهای تاریخی روستای پاژ زادگاه حکیم ابولاقاسم فردوسی است. بر طبق این سندها فردوسی در 329 یا 330 هجری قمری در روستای پاژ چشم به جهان گشود. او در سن 30 سالگی نوشتن نظم شاهنامه را آغاز و بعد از 35 سال نوشتن آن را به اتمام رساند. در تاریخ نگاری نظامی عروضی سمرقندی نیز اشاره‌ای به محل تولد فردوسی شده است که این چنین می‌گوید: «ابولقاسم فردوسی از دهقانان توس بود و از دیهی (دهی) که آن دیه را پاژ خوانند و از ناحیت (ناحیه) تابران (توس) است؛ آن ده، بزرگ است و از وی هزار مرد بیرون آید. فردوسی در آن دیه، شوکتی تمام داشت.»

در بالا گفتیم که در اطراف قلعه خانه‌های قرار داشته که یکی از این خانه‌ها بلندتر از بقیه بوده است. این خانه که ارتفاع بیشتری از سایر خانه‌ها دارد گفته می‌شود که به دستور کدخدای روستا یعنی کریم اله اسدی چیزی حدود 90 سال پیش ساخته شده است. یک استاد کار از مشهد ساخت این بنا را انجام داد. این خانه دارای یک اتاق 3 در و دیوارهای خشتی و گلی است. این اتاق که از آن به عنوان نشیمن استفاده می‌کرده‌اند هنوز پابرجاست. گردشگران معتقد هستند که این خانه متعلق به فرودسی بوده است، اما این بنا کمتر از صد سال عمر دارد و ممکن است این فرضیه اشتباه باشد. گفته می‌شود صاحب این خانه علاقه زیادی به فردوسی داشته و مراسم شاهنامه خوانی در این خانه برگزار می‎کرده و ممکن است به همین خاطر نام خانه فردوسی را بر روی آن گذاشته شده باشد.

از دست ندهید! در سفرتان به مشهد حتما از آرامگاه نادرشاه افشار دیدن نمایید.

نقاشی روستای پاژ

نقاشی روستای پاژ

 

در اردیبهشت ماه سال 1391 یک نقاشی رنگ و روغن از نمای بالای روستای پاژ کشیده شد و به صورت کارت پستال در اختیار دوستان و علاقمندان فردوسی قرار گرفت. شهر مشهد دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است که از دوران مختلف برای آن باقی مانده است. در سفر به شهر زیبای مشهد حتما سری به جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آن بزنید و با قدمت این مکان‌ها آشنا شوید. فراموش نکنید که حتما پس از بازدید از خانه فردوسی سری به آرامگاه فردوسی نیز بزنید.


اقامت در هتل قصر طلایی مشهد، هتل هما 1 مشهد  و هتل درویشی مشهد را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سهند ۱۴۰۲/۴/۲۹

یادش گرامی و روحش شاد حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱

سهند عزیز ممنون که یادآوری نمودید یاد همه بزرگان گرامی باد

داریوش ۱۴۰۲/۳/۲

چقدر جالب چطور میشه تصور کرد در روستای به این کوچکی بدون هیچ امکانی حکیمی بزرگ چون ابوالقاسم فردوسی ماندگار میشود روستای پاژ و خانه فردوسی رو مشهدیان عزیز حتما برن ببینن به جای ما هم- یادش گرامی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

داریوش عزیز از توجه و علاقتون به بزرگان ایران و تاریخ و فرهنگ این کشور و ثبت آن در سایت رهی نو همچنین سپاسگزاریم و امیدواریم که همواره یاد این بزرگان در این مرز و بوم زنده بماند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...