رَهی نو

آرامگاه نادرشاه افشار

تعداد بازدید: ۳۸۹۳۳ ۵ آذر ۱۳۹۶

آرامگاه نادرشاه افشار و باغ موزه نادری

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران است که در زمان حکومت خود، فتوحات و کشورگشایی‌های متعددی انجام داده است. گفته می‌شود، نادرشاه افشار به زیردستان خود دستور داد تا برای وی در «بالا خیابان»، یکی از محله‌های شهر مشهد آرامگاهی بسازند تا پس از مرگ پیکر وی را در آن دفن کنند. جالب است بدانید در چهار طرف حرم مطهر امام رضا (ع)، چهار خیابان به نام‌های خیابان طبرسی در شمال، امام رضا در جنوب، نواب صفوی در شرق و شیرازی در غرب قرار دارد. آرامگاه نادرشاه افشار در خیابان شیرازی در سمت بالا سر امام رضا واقع شده و از این رو مردم محلی به این خیابان و محله‌های اطرافش «بالا خیابان» می‌گویند.

 

آرامگاه نادرشاه در کجاست

آرامگاه نادرشاه افشار کجاست؟

آرامگاه نادرشاه را می‌توان در شهر مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا (نادری سابق)، ضلغ غربی چهارراه، داخل پارکی سرسبز که از آن به «مجموعه باغ موزه نادری»، یاد می‌شود مشاهده کرد. مجسمه‌ای از پیکر این پادشاه قدرتمند در آرامگاه وی خودنمایی می‌کند که سوار بر اسب در بالای سنگی بزرگ و رفیع قرار دارد و گروهی از سربازانش وی را همراهی می‌کنند. همانطور که قبلا هم گفتیم، آرامگاه نادر در شهر مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا، در پارکی سرسبز که به باغ موزه نادری شناخته می‌شود، قرار دارد. برای بازدید از این جاذبه زیبای گردشگری که تقریبا پس از حرم مطهر امام رضا (ع)، پربازدیدترین مکان دیدنی مشهد است، به حرم بروید و یک چهارراه بالاتر از حرم می‌توانید آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری را مشاهده کنید. اگر از حرم فاصله دارید، با کمک اتوبوس‌های درون‌شهری مشهد که مقصدشان حرم مطهر است، به ایستگاه حرم بروید و در ایستگاه پیاده شوید. از این مکان تا آرامگاه نادرشاه تنها 5 دقیقه پیاده‌روی است. پس از طی کردن این مسیر باغ موزه نادری را خواهید دید.

ساعت بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار: اگر به مشهد سفر کردید و قصد داشتید از آرامگاه نادرشاه دیدن کنید، می‌توانید هر روز از ساعت 8 صبح تا 16 عصر به این مکان بروید. قیمت بلیط به ازای هر نفر2500 تومان است. همچنین پیش از سفر بهتر است یکی از هتل‌های نزدیک این مکان را رزرو کنید. پیشنهاد ما هتل قصر طلایی مشهد است که در فاصله 3/5 کیلومتری و بازه زمانی 6 دقیقه‌ای از آرامگاه نادرشاه افشار قرار دارد.

فاصله آرامگاه نادرشاه افشار تا حرم: از حرم امام رضا (ع)، تا آرامگاه نادرشاه که در مجموعه باغ موزه نادری قرار دارد، باید مسیری پیاده‌روی را طی کنید که فقط 5 دقیقه طول می‌کشد.

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار

امر نادرشاه اطاعت شد و در سال 1145 هجری قمری در نزدیکی چهارباغ شاهی و درست در مقابل حرم مطهر امام رضا (ع)، بنایی ساخته شد از خشت وگل که همان آرامگاه نادرشاه افشار بود. البته در سال 1296 شمسی که مقارن با اواخر حکومت قاجاریان است، «احمد قوام»، ملقب به «قوام‌السلطنه»، نخست‌وزیر و سیاستمدار قاجاریان و پهلوی، دستور ساخت آرامگاه جدیدی برای نادرشاه افشار را صادر کرد. محل این آرامگاه جدید، در یکی از قبور نادری بود که تقریبا ویران شده و از بین رفته بود. سپس به دستور قوام‌السلطنه استخوان‌های نادرشاه از تهران به آرامگاه جدید منتقل شد.

تا سال 1335 شمسی انجمن آثار ملی ایران به فکر ساخت آرامگاهی جدید و البته در شان و منزلت این پادشاه قدرتمند ایران‌زمین افتاد. از این رو درست در جایی که قوام‌السلطنه آرامگاهی برای نادرشاه ساخته بود، آرامگاه دیگری احداث شد. پروسه ساخت آرامگاه جدید از سال 1336 شمسی تا سال 1342 به طول انجامید. سرانجام در 12 فروردین ماه سال 1342 شمسی آرامگاه جدید نادرشاه افشار با حضور پادشاه وقت «محمد رضا پهلوی»، و به تلاش انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری افتتاح شد. امروزه این مکان به عنوان موزه و زیر نظر مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد. جالب است بدانید در سال 1386 باغ موزه نادری به دلیل طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات قرار گرفت و پس از شش ماه تعطیلی در پایان سال 1386 شمسی فعالیت خود را از سر گرفت.

 

معماری و پلان آرامگاه نادرشاه افشار

 

معماری آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه افشار همان گونه که پیش‌تر هم توضیح داده شد، در باغ موزه‌ای واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد. مساحت این باغ موزه برابر با  14400 متر مربع است. معمار این جاذبه گردشگری، آرامگاه را به صورت دو شکل مربع و مثلث طراحی و ساخته‌ است. درواقع بنا از تالار مقبره و دو موزه تشکیل شده است. یکی از موزه‌ها محلی برای نگهداری وسایل جنگی است که در زمان نادرشاه استفاده می‌شد و موزه دوم هم محل نگهداری سلاح‌هایی است که در زمان پیش از حکومت نادرشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. برجی رفیع هم در محل آرامگاه دیده می‌شود، که محل قراردادن مجموعه مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سربازان سپاهش است. «ابوالحسن صدیقی»، از مجسمه‌سازان مطرح کشور سازنده مجمسه نادرشاه و سربازانش بوده که اثری زیبا و تماشایی را خلق کرده است.

مصالحی که در ساخت مقبره نادرشاه مورد استفاده قرار گرفته، بیشتر از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت است. این سنگ‌ها را از مکانی به نام کوهسنگی مشهد (این منطقه در داخل شهر مشهد است و به عنوان دومین مجموعه تفریحی و علمی پس از پارک جنگلی ملت مشهد، به‌شمار می‌رود)، تهیه کرده‌اند. دیوارهای داخل آرامگاه هم با استفاده از سنگ‌های مرمر اُخرایی رنگ (زرد مایل به قهوه‌ای)، مراغه ساخته شده است. درواقع دلیل استفاده از این سنگ‌ها، تصویرسازی بهتر به قتل رسیدن نادرشاه در داخل چادر است. بد نیست بدانید، نادرشاه داخل چادری عشایری بود که به قتل رسید. در اطراف آرامگاه نادر هم می‌توانید باغی را ببینید که ساختمان‌های فرعی تالار اجتماع و کتابخانه و همچنین سرویس و گلخانه در آن قرار دارد. همچنین در قسمت شمالی آرامگاه نادرشاه، محل دفن سردار خراسان «محمد تقی پسیان»، به‌چشم می‌خورد.

مجموعه باغ موزه آرامگاه نادرشاه

در محل آرامگاه نادرشاه افشار، موزه نادری که درواقع متشکل از دو تالار است، قرار دارد. یکی از تالارها مختص نمایش اشیا و ابزارآلات جنگی است که در دوران افشاریه استفاده می‌شد. تالار دوم هم محل نگهداری سکه، ظروف و هدایایی است که از دوران صفویه تا دوره معاصر برجای مانده است. از دیگر اشیای نگهداری شده در باغ موزه می‌توان به لوله توپ جنگی اشاره کرد که غنیمت گرفته از پرتغالی‌ها است و قدمت آن به سلطنت نادرشاه بازمی‌گردد. در قسمت پای برج آرامگاه نادر هم لوله توپ جنگی قرار دارد که متعلق به فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتغال است.


اقامت در هتل هما 1 مشهد  و هتل درویشی مشهد را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
آرمین شکری ۱۴۰۲/۶/۲۹

من رفتم موزه نادری قشنگه به یکبار دیدنش میارزه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۴

آرمین عزیز ممنون از ثبت تجربتون در سایت رهی نو پیروز و موفق باشید

سعید ۱۴۰۲/۵/۱۶

نادر شاه چه اعتقادی داشته که آرامگاهش کنار حرم باشه جالب و مجسمه سنگی که براش ساختن خیلی قشنگه که نمادی از جنگ ها و پیروزیهاش هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

سعید عزیز بله همینطور که گفتید و مجسمه ها نماد زیبایی از دستاوردهای ایشان است که قابل تقدیر است و ایرانیان همواره قدرشناس هستند

بهنام ۱۴۰۲/۲/۲۳

نادرشاه افشار از قدرتمندترین پادشاهان ایران است که بسیار لایق و شایسته بود و دست روس و افغان و ترک رو از ایران کوتاه کرد اما چه باید کرد که همیشه برای ایران بخاطر ثروت و زیبایی بی انتهایش نقشه کشیدند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

بهنام جان امیدورایم که همواره ایران از گزند کسانی که بخواهند آسیب بزنند و در حفاظت این دیار کوشا نباشند در امان باشد

رضا ۱۳۹۸/۴/۲۸

مهمترین چیز آدرسشه که ننوشتید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

رضای عزیز منظورتون آرامگاه نادرشاه اگر هست آدرس نوشته شده آرامگاه نادرشاه را می‌توان در شهر مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا (نادری سابق)، ضلغ غربی چهارراه، داخل پارکی سرسبز که از آن به «مجموعه باغ موزه نادری»، یاد می‌شود مشاهده کرد.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...