رَهی نو

خواجه ربیع مشهد

تعداد بازدید: ۳۹۹۱۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

مشهد شهری با قدمت و تاریخی است که بناها و مکان‌های تاریخی زیادی در دل خود جا داده است. اگر شما قصد سفر به مشهد را دارید، دیدن آرامگاه خواجه ربیع را از دست ندهید. آرمگاه‌های خواجه مراد و خواجه ربیع از جاذبه‌های زیارتی و زیبای مشهد مقدس هستند. آرامگاه خواجه ربیع مشهد یک بنای تاریخی مربوط به عهد صفویه است که جدا از جنبه معنوی و زیارتی، به خاطر معماری زیبای آن جایگاه ویژه‌ای دارد. اما قسمت قابل تامل معماری این آرامگاه، کتیبه‌های خوش نقش فیروزه‌ای رنگ هستند که در داخل گنبد و ساقه خارجی آن توسط خطاط معروف عصر صفوی، علیرضا عباسی با خط ثلث خطاطی شده‌اند. بر روی کتیبه‌ها دو تاریخ 1026 و 1031 ه‍..ق به چشم می‌خورد که سال‌های احداث و تزیین بنا را نشان می‌دهد. در این کتیبه‌ها که با نام شاه عباس صفوی آغاز شده، آیه 62 سوره مبارک یونس و بخش‌هایی از خطبه 84 نهج البلاغه نوشته شده است. در بالای یکی از این کتیبه‌ها این نوشته به چشم می‌خورد: قال الرضا(ع): «ما حصل لی من القدوم بخراسان الزیاره ربیع بن خثیم» با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با این مقبره، زیبایی‌های آن و همچنین مسیرهای دسترسی به این آرامگاه، آشنا ‌کنیم.


جاهای دیدنی مشهد | جاذبه ها و تفریحات مشهد با عکس و آدرس


خواجه ربیع مشهد آدرس

 

خواجه ربیع مشهد کجاست

در شمال غربی استان خراسان رضوی؛ بزرگراه قائم؛ انتهای بلوار خواجه ربیع، گنبد فیروزه‌ای رنگ مقبره خواجه ربیع در بین سبزی درختان باغ به چشم می‌خورد. این مسیر اصلی دسترسی به آرامگاه از سمت جنوب است. دسترسی‌های دیگر آن شامل معابر فرعی گلشاد و ابوذر می شود. وجود پایانه اتوبوس در نزدیکی این آرامگاه رفت و آمد را به این مکان تاریخی آسان کرده و از آن‌جا که این منطقه یکی از مناطق پرتردد مشهد به شمار می‌آید اتوبوس‌های زیادی از قسمت‌های مختلف شهر از این پایانه عبور می‌کنند. مشهد دومین شهر ایران پس از تهران است که به مترو مجهز شد. خط چهار مترو از شهرک شهید بهشتی آغاز و بعد از گذر از حرم امام رضا(ع) به آرامگاه خواجه ربیع مشهد منتهی می‌شود. با استفاده از مترو به راحتی می‌توانید در هر نقطه‌ای از شهر به بازدید این آرامگاه بروید. بنابراین اگر به دنبال مسیری سریع و به دور از ترافیک هستید مترو بهترین گزینه می‌باشد. مسیر منتهی به آرامگاه نیز یکی از مسیرهای پرتردد تاکسی‌ها است و مطمئنا برای بازدید از این آرامگاه از نظر حمل و نقل به مشکل برنخواهید خورد.

فاصله خواجه ربیع تا حرم: فاصله آرامگاه خواجه ربیع تا حرم مطهر امام رضا (ع) حدود نه کیلومتر است که می‌توانید با اتوبوس واحد، مترو، تاکسی یا خودروی شخصی به آنجا تردد کنید. در آخر بازدید از این مکان زیبا باستانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با زیبایی معماری عصر صفوی و معماری اسلامی آشنا شوید. شما نیز تجربیات سفر خود به این مکان تاریخی را با ما به اشتراک بگذارید.

تاریخچه خواجه ربیع مشهد

خواجه ربیع در تاریخ ربیع بن خثیم ثوری کوفی است که از اصحاب پیغمبر و از سرداران سپاه حضرت علی(ع) بوده است. گفته می‌شود وی از خویشان معاویه بن ابوسفیان نیز بوده و در سال‌های آخر حکومت حضرت علی(ع) و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه به قصد دوری از نزاع، در نیمه دوم قرن اول هجری از عربستان به خراسان مهاجرت کرد و در نوغان که آن زمان مرکز ولایت توس بود اقامت گزید. تاریخ وفات وی را بین سال‌های 61 تا 63 ه‍.ق اعلام کرده‌اند.
نقل کرده‌اند که امام رضا هنگام ورود به خراسان بین سال‌های 200 تا 203 ه‍.ق قبر وی را زیارت کرده‌اند. بنای فعلی آرامگاه در اوایل سده یازدهم به توصیه شیخ بهایی، شاعر و عارف نامدار ایرانی احداث شد. گفته می‌شود این بنا در سال‌های 1026 تا 1031 ه‍.ق به دستور شاه عباس و به سرپرستی یکی از سادات رضوی به نام "میرزا افلغ" ساخته شد.

این بنای مهم دوره صفوی با مساحت بیش از 660 متر، در میان باغی بزرگ و باصفا در روستایی به نام "حسین آباد خواجه ربیع" قرار گرفته است. گفته می‌شود این روستا نیز جز موقوفات مزار خواجه ربیع بوده است. اداره باغ و آرامگاه در ابتدا به عهده متولی خاص بوده اما در قرن اخیر به عهده آستان قدس رضوی است. همچنین باغ خواجه ربیع مشهد یکی از قبرستان‌های مهم شهر مشهد به شمار می‌آید. فتحعلی خان قاجار در سال 1139 ه‍.ق توسط نادرخان افشار در این باغ کشته شد و مقبره وی در زیر گنبد آرامگاه قرار دارد. به همین دلیل این آرامگاه در دوره قاجاریه نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود.

معماری آرامگاه خواجه ربیع مشهد

گنبد این آرامگاه برروی بنای هشت ضلعی قرار گرفته که چهار طرف آن چهار ایوان اصلی و چهار ضلع دیگر آن هشت حجره دو طبقه ساخته شده‌ است. از طریق چهار ایوان اصلی راهروهایی به سمت درون مقبره وجود دارد. از میان دیوارها و پشت چهار ایوان اصلی، چهار ورودی به شاه‌نشین‌ها دارد. چهار ایوان پشت بسته کوچک در چهار گوشه بنا است. در دوجانب ایوان اصلی اتاق‌های مربعی شکل ایجاد شده و در گوشه‌های شمال غربی و جنوب شرقی راه پله‌هایی به سمت بام بنا ساخته شده است. آرامگاه خواجه ربیع در تاریخ 15 دی‌ماه 1310 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

ارتفاع این گنبد دو پوششه فیروزه‌ای، 18 متر است. کاشی کاری گنبد در سال 1347 توسط سازمان ملی حفاظت آثار باستانی مرمت شده است. درون بنا، ضریح طلایی رنگ به همراه کاشی کاری‌های معرق که نقش‌های هنری و گیاهی زیبایی را به همراه نقش‌های اسلیمی و رنگ‌های فیروزه‌ای،طلایی و اخرایی ترسیم کرده، زیبایی خاصی را به بنا داده است که علاوه بر چشم‌نوازی جسم، روح و دل بیننده را صفا می‌بخشد. کاشی‌های به کار رفته درون بنا، کاشی‌های زیر رنگی یا زیر نقشی هستند که اصطلاحا به آن‌ها کاشی زرین نیز گفته می‌شود. این نوع کاشی بیشتر در دوره صفوی استفاده می‌شد و نمونه‌هایی از این نوع کاشی را می‌توان در حرم امام رضا(ع) دید. نقش‌های اسلیمی، اشکال هندسی مانند شش ضلعی‌ها با رنگ‌های معدنی خصوصا طلا جز ویژگی‌های اصلی این کاشی‌ها می‌توان نام برد.


هتل های مشهد + آدرس و عکس | رزرو هتل در مشهد با تخفیف ویژه


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مستانه ۱۴۰۲/۵/۱۸

طلاکاری با رنگ فیروزه ای واقعا ترکیب جالب و دل انگیزی شده در این معماری زیبا مرحبا به این هنر

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

مستانه عزیز بسیار عالی بیان نمودید و ذوق هنری شما قابل تحسین است موفق و پیروز باشید

soroush ۱۴۰۲/۳/۲

در عظمت و شکوه این عمارت همین بس که معماری آن در معماری تاج محل هند از عجائب هفتگانه جهان نقش داشته والهام گرفته شده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

سروش عزیز بسیار عالی گفتید و از نکته سنجی و دقت نظرتون سپاسگزاریم موفق و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...