رَهی نو

خواجه اباصلت

تعداد بازدید: ۱۲۰۱۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

آرامگاه خواجه اباصلت

 

شهر مشهد یکی از شهرهای مذهبی ایران است که آرامگاه‌های زیادی در آن قرار دارد. آرامگاه خواجه اباصلت یکی از این آرامگاه‌ها است که محبوبیت بسیار زیادی در میان شیعیان دارد و خیلی‌ها به بازدید آن می‌روند. در سفر خود آرامگاه خواجه ربیع، خواجه مراد و خواجه اباصلت را فراموش نکنید.

آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت مشهد

آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت مشهد

 

خواجه اباصلت یکی از دانشمندان، محدثین و راویان زمان خود بوده و در مجالس روسای ادیان، متکلمان و دانشمندان مختلف حضور داشته است. او فردی بسیار ایمن بود بطوریکه در زمان وفات امام رضا (ع) در کنار وی حضور داشت. در ابتدا باید گفت که بنای آرامگاه خواجه اباصلت یک مکان بسیار قدیمی بود، بطوریکه با گذشت زمان چیزی بیش از یک بقعه نیمه مخروبه از آن باقی نماند. در زمان گسترش شهر مشهد با کمک کربلایی محمد علی درویش که یکی از عرفای سده هشتم هجری بود تعمیراتی روی آن صورت گرفت. کربلایی محمد یک بنای چهار ضلعی و یک گنبد بر روی مقبره خواجه اباصلت ساخت. البته در سال‌های بین 1310 و 1352 شمسی مرمت‌ها و الحاقاتی روی این بنا صورت گرفت. در طی سال‌های بعد این آرامگاه مجددا بازسازی شد و با زیربنای 920 متر مربع با شیوه جدید مرمت شد.

آرامگاه خواجه اباصلت از قرن‌های پیش مورد توجه شیعیان بوده و حتی گروهی از مردم که علاقه شدیدی به این خواجه داشتند، وصیت می‌کردند که در کنار وی دفن شوند. در اطراف مقبره اباصلت سنگ قبرهای بسیار زیادی وجود دارد که بسیار قدیمی هستند و نشان دهنده تاریخچه طولانی این مکان هستند. یکی از این آرامگاه‌ها متعلق به درویش علی متوفی است.

خواجه اباصلت که بود؟

خواجه اباصلت یکی از خادمین بسیار خاص و البته امین علی بن موسی الرضا بود. او از جمله صحابین برجسته امام رضا محسوب می‌شد که در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود. نام اصلی او عبدالسلام بن صالح بن سلیمان بود که به نام خواجه باصلت شهرت یافت. جد اعلای او از هرات خراسان محسوب می‌شده و به همین دلیل این لقب را برای وی انتخاب کرده‌اند. خواجه اباصلت به نظر بسیاری از علمای شیعه و سنی فردی بسیار راستگو، اهل علم و حدیت، زاهد، مردم دوست و البته اهل سفر بوده است. او بعد از اینکه حضرت امام رضا (ع) از شهر مدینه به خراسان آمد، به این شهر سفر کرد و برای همیشه در این شهر ماند. خواجه اباصلت حضور ملازم و همراه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بود چگونگی شهادت او را توسط مامون عباسی به طور کامل در کتاب وفاه الرضا شرح داده است. خواجه اباصلت هروی در سال 232 هجری قمری از دنیا رفت. وفات وی طبق گفته سمعانی اباصلت در زمان حکومت طاهر بن عبدالله بن طاهر روی داده است.

ارامگاه خواجه اباصلت کجاست؟

آرامگاه خواجه اباصلت در جاده مشهد به فریمان قرار دارد و درست در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد واقع شده و نرسیده به بهشت رضا (ع) است.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به مشهد را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید.

معماری آرامگاه خواجه اباصلت

معماری آرامگاه خواجه اباصلت

 

این بنا فضای بسیار زیبایی دارد و هنر دست هنرمندان و معمارین ایرانی را نشان می‌دهد. گنبد آرامگاه خواجه اباصالت هرمی شکل بوده و به صورت چند ضلعی ساخته شده است. مقبره آرامگاه بزرگ بوده و در اطراف آن نیز اتاق‌هایی برای استراحت ایجاد شده است. این بنای چند ضلعی بوسیله چهار در که در اطراف آن قرار دارد به بیرون راه پیدا می‌کند. آینه‌کاری‌های ایوان بنا بسیار زیبا بوده و کاشی‌کاری‌های زیادی در اطراف دیده می‌شود. کاشی‌های این بنا هفت رنگ است و شکل زیبایی به بنا داده‌اند. رواق‌های مستطیلی این آرامگاه دیدنی هستند. یکی از زیبایی‌های این بنا کاشی‌های بسیار رنگین و زیبایی است که با رنگ فیروزه‌ای از دور توجه را به خود جلب می‌کنند. این کاشی‌ها نه تنها فضای مذهبی و معنوی ایجاد می‌کنند، بلکه چشم انداز زیبایی برای مقبره ایجاد کرده‌اند.

در داخل این آرامگاه آینه‌کاری‌های بسیار زیبایی وجود دارد که بسیار چشم‌نواز هستند و چشم بیننده را به خود خیره می‌کنند. البته در کنار این آرمگاه امکانات و خدمات رفاهی زیادی ساخته شده است که مسافرین بعد از بازدید از این آرامگاه می‌توانند به این مکان بروند و از آنها نیز استفاده کنند. رستوران یکی از این امکانات است که بهترین غذاهای مشهدی را سرو می‌کند.

اگر تا به حال از آرامگاه شیخ حافظ ابردهی دیدن نکرده‌اید بهتر است سری هم به این آرامگاه در مشهد بزنید.


اقامت در هتل قصر طلایی مشهد، هتل هما 1 مشهد  و هتل درویشی مشهد را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...