رَهی نو

پارک کوهسنگی مشهد

تعداد بازدید: ۲۱۷۵۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

پارک کوهسنگی مشهد کجاست

کوه بین رشته‌ کوه‌های بینالود قرار گرفته است. دو کوه کم ارتفاع سنگی که در این منطقه خوش آب و هوا قرار دارد، دلیل نامگذاری پارک کوهسنگی مشهد شد. کوه‌هایی که صعود به نوک آن برایتان آسان است و در میان آن، راه پله‌هایی از جنس خود کوه قرار داده شده تا از آن بالا بروید و هر جا هم که خسته شدید، دمی بنشینید و نفسی تازه کنید و سپس ادامه راه را بپیمایید. امکان ندارد مسافر شهر مشهد باشید و از طرفی اهل طبیعت و گشت‌وگذار هم باشید، اما در بین سفرهایی که به مشهد داشتید، تا به حال به کوهسنگی مشهد نرفته باشید. بیایید سری به طبیعت مشهد بزنیم و دلی از عزا در بیاوریم که روح آدمی در طبیعت است که جان تازه می‌گیرد و زنده می‌شود. پارک کوهسنگی مشهد یک اقامت سیاحتی محسوب می‌شود که از سال 1310 به خاطر داشتن آب و هوای ییلاقی و  طبیعت سنگی زیبا و طبیعی که داشت، یک مکان دیدنی و سیاحتی برای بازدیدکننده‌ها به شمار می‌رفت. از بین تکه کوه‌های بینالود، دو کوه سنگی مشرف به هم قرار گرفتند و خیابانی از وسط آن‌ها رد شده است. جایی که بعد از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی، سومین رتبه گردشگری را در مشهد به خود اختصاص داده بود.


جاهای دیدنی مشهد | جاذبه ها و تفریحات مشهد با عکس و آدرس


پارک کوهسنگی در مشهد

فاصله کوهسنگی مشهد تا حرم

حالا اگر بعد از گشت و گذار و تفریح بخواهید از کوهسنگی به سمت حرم بروید، با مترو فقط حدود 15 دقیقه زمان می‌برد تا به حرم برسید. هرچند که اگر از چشم انداز شب در ارتفاعات کوهسنگی، به اطراف نگاهی بیندازید، حرم مطهر را با گنبد و گلدسته‌های طلایی‌اش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این صحنه، برای عکاسی محشر است. اگر قصد داشته باشید از حرم مطهر به پارک کوهسنگی مشهد بروید، باید از خیابان امام رضا مستقیم پیش رفته تا به میدان بسیج برسید. حالا از خروجی اول به سمت راست خارج شده و در خیابان بهار وارد شوید. از اینجا مستقیم تا میدان تقی‌آباد پیش بروید و سپس از خروجی سوم خارج شده و وارد خیابان کوهسنگی می‌شوید. تا انتهای خیابان کوهسنگی که بروید، نمای کوه سنگی بزرگ را که نماد کوهسنگی است، خواهید دید.

مسیر دسترسی به مجموعه تفریحی کوهسنگی

کوهسنگی مشهد اینجا ضلع جنوب غربی مشهد بین دو قله از رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است. یک پارک مثلثی بیست هزار متری که در انتهای خیابان کوهسنگی مشهد قرار دارد. این پارک در کنار شهر و در جاده آسیایی مشهد بنا شده است. این پارک در بزرگراه کلانتری قرار گرفته است. بسته به اینکه با چه وسیله‌ای قصد بازدید از این منطقه گردشگری را دارید می‌توانید به صورت زیر به کوهسنگی برسید. اگر قصد دارید با مترو به این پارک بیایید، در ایستگاه شریعتی پیاده شوید و به سمت خیابان کوهسنگی حرکت کنید. اگر با اتوبوس هستید، خط بیت المقدس-کوهسنگی و پایانه زکریا شما را به مقصد کوهسنگی خواهد رساند. اگر هم با ماشین شخصی هستید تا انتهای کوهسنگی، ماشین‌تان را جلو آورده از همان جا بوستان کوهسنگی در مقابل چشمان‌تان می‌بینید.

شرایط ورودی پارک کوهسنگی

در ایام تعطیلات این پارک همچنان از صدای آدم‌هایی که در آن به تفریح و استراحت مشغول هستند، پر از جمعیت است. پارک همیشه باز است اما در زمان‌های تعطیل ممکن است شهربازی یا رستوران یا مجتمع تفریحی تعطیل باشد. بهترین زمان رفتن به کوهسنگی،  بعد از ظهر و عصر است که چشم‌انداز کوه و آسمان جلوه دیگری دارد. پارک ورودیه ندارد. برای بازدید و گشت و گذار در آن، از یک تا 4 ساعت، شاید وقت شما را بگیرد. بهترین فصل هم بهار و اوایل تابستان است که قدم زدن در میان کوه‌های این پارک را لذت‌بخش‌تر می‌کند. البته در زمستان و آب و هوای برفی کوهستان، عبور از برف‌ها در این طبیعت، زیبایی خود را دارد.

تاریخچه پارک کوهسنگی

قدمت این پارک به زمان قبل از شاه عباس برمی‌گردد. جالب است بدانید شاه عباس در سن 16 سالگی در جلوی پارک کوهسنگی مشهد تاج‌گذاری کرد. میرزا ابراهیم رضوی که در زمان حکومت صفویان زندگی می‌کرد، از فیلسوفان و حکیمان بزرگ مشهد بود که مقبره او در این منطقه ساخته شده است. ناصرالدین شاه هم در سفری که در سال 1284 به مشهد آمد، برای دیدن مقبره میرزا ابراهیم وارد این منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا شد. هفت قبر دیگر نیز کنار مقبره میرزا رضوی قرار دارد که از جمله آن‌ها مقبره شیخ اسدالله یزدی و شیخ سیف الله عیسی است که امروزه در قله کوه به صورت چند مقبره‌ای قرار گرفته است.

در آن زمان هنوز این منطقه حالت ییلاقی خود را حفظ کرده بود به خصوص در سال 1310 که یک استخر بزرگ در آن ساختند و آب قنات را به سمت این استخر هدایت می‌کردند زیبایی این فضای ییلاقی دو چندان شده بود. تلفیق استخر و فضای سرسبز در میان سنگ‌ها، طبیعتی دل‌انگیز را برای مردم به وجود آورد. تا اینکه در سال 1318 مهندسان آلمانی یک ساختمان دو طبقه در منطقه کوهسنگی ساختند و با گل کاری و نرده کشی آن را زیباتر کرد و تا خیابان راه آهن مشهد گسترش داد. از طرفی شهردار آن زمان میلان ایتالیا، تعدادی مجسمه سنگی به شهردار مشهد هدیه کرد که از بین آن‌ها دو عدد مجسمه شیر در جلوی در ورودی و دو عدد مجسمه انسانی کنار استخر نصب شد. البته بعد از انقلاب، مجسمه‌های انسانی برداشته شدند اما شیرها همچنان بر جای خود باصلابت باقی ماندند.

در سال 1340 خیابان کوهسنگی از طریق خیابان‌های طولانی و درختکاری شده به بدنه اصلی شهر رسید. تا آن زمان این پارک، یک تفرجگاه در خارج از شهر محسوب می‌شد، که مردم مشهد، برای گذراندن ساعات خوش، به این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا، سرسبز و سنگی وارد می‌شدند. بعدها با گسترش شهر مشهد تبدیل به یک بوستان شد. قبل از انقلاب اولین باغ وحش مشهد در ضلع غربی این پارک کوهسنگی ساخته شد که امروز از محل آن فقط یک آسمان خراش باقی مانده است.

بوستان کوهسنگی

جاهای دیدنی پارک کوهسنگی مشهد

مجموعه تفریحی کوهسنگی، شامل باغ سنگی، باغ ورزشی، باغ آرامگاه، تالار و رستوران، شهربازی و... می‌باشد. می‌توانید به سمت دریاچه رفته و لذت قایق پدالی یا جت اسکی را در کوهسنگی تجربه کنید. به محض ورود به این منطقه، چنددقیقه‌ای در هوای کوهستانی آن بنشینید و اکسیژن خالص استشمام کنید. برای بالارفتن از کوه‌ها از روی پله‌های سنگی از جنس خود کوه، بگذرید، تا به بالای کوه برسید. از این چشم انداز به خصوص اگر در غروب آفتاب به آن برسید، زیبایی مشهد با نمایی از گنبد حرم مطهر، زیبایی این فضا را دو چندان کرده و شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. موزه خراسان هم در انتهای این پارک خودنمایی می‌کند که با الهام از معماری کاخ خورشید در کلات نادری ساخته شده است. بعد از گشت و گذار داخل پارک و دیدن جزیره پرندگان و سر زدن به مراکز خرید متنوع پارک کوهسنگی مشهد، می‌توانید به انواع رستوران‌هایی که در دامنه کوه و کنار دریاچه قرار گرفتند، بروید و دلی از عزا در بیاورید تا خستگی‌‌تان در رود.

شهربازی پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی امروزه از مجموعه تفریحات و سرگرمی‌ها و جاذبه‌های تشکیل شده است که مخاطب را سرگرم می‌کند. شهربازی کوهسنگی جایی است که معمولا میزبان خانواده‌ها و بچه‌ها قرار گرفته است. در زمان‌هایی خاص که این شهربازی تعطیل است، می‌توانید از سایر فضاهای سبز پارک استفاده کنید. یکی از بهترین شهربازی‌های مشهد، همین شهربازی سرپوشیده کوهسنگی است که برای فراغت و لذت کودکان، جای فوق‌العاده‌ای است.  اینجا به شهربازی بچه‌های انقلاب معروف است.

مسجد پارک کوهسنگی مشهد

علاوه بر جاذبه‌های تفریحی که این پارک دارد، دو مسجد گرانیتی چهارگوش با طراحی زیبا به نام مسجدالنبی و مسجد امام المنتظر قرار دارد. مسجد امام المنتظر در انتهای خیابان کوهسنگی در دو طبقه طراحی شده است و ظرفیت حدود 700 نفر دارد. این مسجد آسانسور ندارد در نتیجه برای رفت و آمد عزیزان سالمند و ناتوان ممکن است کمی سخت باشد. اما مسجدالنبی به خصوص در شب، جلوه زیبایی دارد. چشم انداز این مسجد در شب که چراغ‌ها روشن می‌شود و گنبد سبز رنگ مشهد، به نمایش درمی‌آید، برای عکاسی صحنه زیبایی دارد. در روز هم معماری این مسجد و مصالحی که در ساخت آن به کار رفته است، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازار کوهسنگی مشهد

بعد از آن که گشت و گذارهایتان تمام شد، قایق سوار شدید، در حال کالسکه سواری بستنی میل کردید، و برای ناهار در یکی از رستوران‌های جذاب و خوش غذای کوهسنگی، ناهارتان را خوردید، حالا نوبت چرخیدن میان بازارهای بزرگ و متنوع کوهسنگی است. از ابتدای خیابان کوهسنگی، ساختمان سفید و بزرگ بازار زیست خاور، به چشم می‌خورد. از همین جا تا انتهای کوهسنگی انواع و اقسام بازارهای سنتی برپا شده است که می‌توانید انواع لباس‌های سنتی، وسایل تزیینی، لوازم خانه، خوراکی، چادر، پارچه و ... را مشاهده کنید و خیالتان از بابت خرید سوغاتی و یادگاری‌های ماندگار سفرتان به مشهد، راحت باشد. آیا شما هم تجربه رفتن به پارک کوهسنگی مشهد را داشتید؟ آیا دلتان در بخشی از کوهسنگی باز مانده است که بخواهید برای دیدن دوباره کوهسنگی، به آن‌جا مراجعه کنید؟ یا تا به حال به این منطقه خوش آب و هوای کوهستانی قدم نگذاشتید؟ پیشنهاد می‌کنم حتما این سری که به مشهد رفتید، از پارک بزرگ کوهسنگی دیدن کنید و خاطرات و لذت سفرتان را دو چندان کنید. بهتر است پیش از سفر به مشهد، برای فراهم کردن آسایش و راحتی خود، یکی از بهترین هتل‌های مشهد یعنی هتل قصر طلایی مشهد را رزرو کنید. این هتل در فاصله 7/4 کیلومتری و بازه زمانی 11 دقیقه‌ای از پارک کوهسنگی قرار دارد.

رستوران کوهسنگی مشهد

و اما برویم سراغ بخش خوشمزه ماجرا، از قدیم گفتند کوهسنگی با شیشلیک‌ها و دیزی‌هایش مشتری جذب می‌کند. به خاطر کاربری توریستی که این پارک دارد پر از کافی شاپ و رستوران‌های با صفا در دامنه و بالای کوه و حتی کنار دریاچه بوده که حیف است زیبایی و لذت خوردن و تماشای زیبایی ‌ها را از دست بدهید. رستوران‌های سنتی و مدرن با انواع و اقسام غذاهای باکیفیت و خوشمزه که می‌توانید دلی از عزا دربیاورید.

معماری پارک کوهسنگی مشهد

قدمت این منطقه به همان زمان تاج گذاری شاه عباس و حتی قبل‌تر برمی‌گردد که برای مردم مشهد یک منطقه خوش آب و هوای روستایی محسوب می‌شد. سنگ‌های کوه از جنس گرانیت یا اصطلاحا سنگ خارا است که به آن سنگ همه کاره نیز می‌گویند. با سازه‌های مهندسان آلمانی که به منطقه کوهسنگی، وارد شد، شکل و شمایل منطقه ییلاقی کوهسنگی به پارک خوش‌ساز کوهسنگی تبدیل شد. بعد از آن هم با اضافه کردن طرح‌های توسعه و گردشگری، پارک کوهسنگی به یکی از نقاط گردشگری تبدیل شد. جالب است بدانید کوه‌های سنگی این پارک از جنس گرانیت و کمیاب است و در ساخت آرامگاه نادرشاه افشار از سنگ‌های همین کوه استفاده شد.

عمق استخر پارک کوهسنگی

این استخر با قدمت 70 ساله خود، حدود 15 متر طول و 10 متر عرض دارد. عمق 1/5 متری استخر، با وجود نرده‌های محافظ، کاملا ایمن شده است. اطراف استخر هم با سنگ‌های حجاری، فرش شده است. البته مراقب باشید اگر شنا بلد نیستید، زمانی که استخر پر از آب شده است، از حفاظ‌های دور استخر، جلوتر نروید. چون سابقه استخر برای غرق شدن طرفدارانش چندان خوب نیست. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم خیلی راحت، برای تفریح، عکاسی و تماشای استخر، به محدوده حفاظ‌های دور استخر بسنده کنید و روز پر خاطره خود را، شیرین سازید.

ویژگی های پارک کوهسنگی مشهد

این پارک با آب و هوای کوهستانی که دارد، نفس‌تان را تازه می‌کند. جذابیت آن ارتفاعات کوه سنگی است که حتی اگر کوهنورد هم نباشید، شما را برای بالارفتن از پله‌هایی که از جنس کوه هستند، ترغیب می‌کند. چرا که با رسیدن به آن بالا، تمام شهر زیر پایتان است و چه چیزی لذتبخش‌تر از دیدن منظره شهر، فارغ از شلوغی و دود و آلودگی؟ از درب ورودی پارک دو مجسمه شیری ساخته شده است، که مدت‌ها است محل شیربازی تخیلی کودکان شده است. استخر، مراکز خرید، رستوران، کافی شاپ، مجتمع تفریحی، شهربازی کودکان همه لذت شما را از این منطقه سرسبز بیشتر می‌کند. برای آنکه خستگی‌تان بیرون رود، مدتی همراه با عزیزان‌تان، کنار آب‌نمای زیبای کوهسنگی بنشینید و یا کالسکه  سوار شده و در حال بستنی خوردن، از فضای سرسبز اطراف لذت ببرید. اگر هم قصد خرید داشتید می‌توانید به برکت بازار کوهسنگی، هر چه دلتان می‌خواهد در این بازار بگردید و خرید کنید. زیباترین منظره پارک، پرندگانی بوده که بر فراز کوه دو قلوی گرانیتی، در حال پرواز هستند. راستی تا اینجا هستید، از موزه خراسان غافل نشوید که از بناهای چشمگیر پارک کوهسنگی مشهد بوده و با الهام از قصر خورشید نادر ساخته شده است. باید گفت امکانات پارک به قدری تکمیل است که شما هیچ نگرانی راجع به جای پارک ماشین، سرویس بهداشتی، رستوران، مغازه و فضای آزاد نخواهید داشت.


هتل های مشهد + آدرس و عکس | رزرو هتل در مشهد با تخفیف ویژه


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
میزبان ۱۴۰۲/۵/۱۹

سنگ انرژی زیادی داره بخاطر همین فضاهایی که سنگ زیاد دارن آرام و زیبان

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۲۲

میزبان عزیز کاملا درست میفرمایید نظرات شما و دیگر دوستان همواره راهنما و کمک کننده هست

نهال ۱۴۰۲/۴/۵

کوه سنگی مثل پارک جمشیدیه تهران میمونه من دوبار رفتم فضاش خیلی خوب بود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۵

نهال جان ممنون که در سایت رهی نو نظرتون رو ثبت کردید همیشه به گردش و شادی باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...