رَهی نو

بوستان مینیاتوری مشهد

تعداد بازدید: ۲۳۲۵۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

پارک مینیاتوری مشهد

مکانی که در این مطلب با نام بوستان مینیاتوری مشهد به آن پرداخته می شود، با سرمایه‌ای قریب بر ۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ ساخت آن آغاز شد. فضاسازی‌های کلی مانند ساخت چندین ماکت ارزشمند از ایران باستان و ایران معاصر همچنین ساخت برخی از مهمترین امکانات رفاهی در این بوستان مینیاتوری زمانی قریب به ۳ سال را به خود اختصاص داد. سرانجام مسئولین اجرا و ساخت این پروژه منحصربه‌فرد در خراسان رضوی در آخرین ماه از بهار ۱۳۹۵ این مکان را برای بازدید عموم افتتاح کردند. گرچه در زمان افتتاح هنوز بخش‌های در دست ساخت بود، اما مدیریت ساخت مکان‌های آماده به گونه‌ای انجام گرفت که توانست بازدیدکنندگان زیادی را به اینجا جذب کند. پارک‌ها و مکان‌های مشابهی در سال‌های قبل و بعد از افتتاحیه بوستان مینیاتوری ساخته شد، اما هیچکدام نتوانست جایگاه این پارک را خدشه‌دار کند. پارک ایران کوچک از زمان افتتاح تا امروز توانسته است کار خود را به خوبی ادامه دهد.

بوستان مینیاتوری در مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد کجاست؟

بوستان مینیاتوری یک پدیده کم‌نظیر در استان خراسان رضوی است. اینجا مکانی بسیار بزرگ، با مساحتی قریب به ۸ هکتار است. مردم این بوستان را با نام ایران کوچک می‌شناسند. دلیل این نامگذاری به ظاهر جالب و عجیب، دست‌سازهایی است که در آنجا قرار دارد. دست‌سازهایی که  هر کدام به تنهایی نمادی از ایران و نشانی از گوشه گوشه این ملک بزرگ هستند. بوستان مینیاتوری مشهد یک فضای بسیار دل‌انگیز است، که در آن چند مهندس و طراح خوش‌فکر و اهل ذوق با ساختن ماکت‌هایی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از سراسر ایران بزرگ، توانسته‌اند نمونه‌ای دیدنی هرچند کوچک از ایران را به بازدیدکنندگان ارائه کنند. جاذبه‌های دیدنی این بوستان زیبا را به صورت اساسی می‌توان به سه دسته جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی دسته‌بندی نمود. می‌توانید یک روز کامل را در این بوستان زیبا بگذرانید، به‌طوری که هیچ نمایی برایتان تکراری نشود. گردشگری در این بوستان به نوعی سفری کوتاه به استان‌های تاریخی ایران است.

شرایط کاری بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری یک مجموعه بسیار منظم با قوانین از پیش تعریف شده‌است. اگر می‌خواهید برای بازدید به این مکان بسیار جذاب سر بزنید، باید بدانید که ساعات کاری پرسنل این بوستان، از ساعت ۸ صبح تا ۲۲:۳۰ است. این بوستان در تمام روزهای هفته آماده و پذیرای تمام بازدیدکنندگان عزیز است. همچنین در تمامی ایام تعطیلات رسمی مانند تعطیلات نوروز نیز این بوستان باز است. همواره می‌توانید در تمام روزهای هفته و در ساعات کاری برای دیدار از این بوستان منحصربه‌فرد و زیبا به اینجا بیایید.

آدرس بوستان مینیاتوری: همواره می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی و یا وسیله نقلیه عمومی از مسیر بزرگراه میثاق به  بلوار الهیه در بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶ از این مکان دیدن نمایید. هزینه ورودی این مکان برای هر شخص بسیار مناسب و حدود ۱۰ هزار تومان است.

ورودی بوستان مینیاتوری مشهد

جاذبه طبیعی پارک مینیاتوری مشهد

شرح امکانات این پارک را از جاذبه‌های تاریخی آن شروع می‌کنیم. در این پارک یا به اصطلاح رسمی بوستان، ماکت‌هایی از اماکن تاریخی کهن ایران مانند تخت جمشید، پل خواجو، آرامگاه شاعران و فرهیختگان بزرگی مانند فردوسی توسی و عطار نیشابوری، باغ شازده کارون و روستای کندوان قرار دارد. این ماکت‌ها به حدی با جزئیات ساخته شده‌است، که هنگامی که از نزدیک آنها را می بینید، گویی به آن شهر سفر کرده‌اید. افرادی که به این بوستان رفته و این ماکت‌های زیبا را از نزدیک دیده‌اند، بر این موضوع تاکید داشتد که این ماکت‌ها بسیار شبیه بناهای اصلی طراحی و ساخته شده است. از ماکت‌های بناهای اساطیری که گذر کنیم، کمی جلوتر می‌توانید ماکت‌های بناهای سازه‌ای مهم ایران را مانند سد کارون، ایستگاه راه آهن مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید‌ هاشمی‌نژاد با تمام جزئیات آن ببینید.

اما این ماکت‌های با شکوه که به راستی شما را شگفت‌زده خواهند کرد، تازه ابتدای این سفر هیجان‌انگیز را برایتان رقم می‌زند. همانطور که در این پارک جلوتر بروید، به جاذبه‌های طبیعی آن می‌رسید. در اینجا باغ و مناظری پر از گل‌های رنگارنگ و زیبا می‌تواند شما را به وجد آورند. بازی رنگ‌ها با طراحی هنرمندانه باغبانی توانسته فضایی بسیار توریستی را فراهم سازد. پس از گذر از فضای سبز بی‌نظیر بوستان مینیاتوری مشهد به جاذبه‌های تفریحی آن می‌رسید. رودخانه‌ای طبیعی به طول قریب به ۳۰۰ متر نیز در این بوستان توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. دریاچه بسیار زیبا با مساحتی قریب به ۳۰۰۰ متر مربع نیز در این بوستان وجود دارد. بنابراین همانطور که می‌بینید از ۴ گوشه ایران یک بنای ماندگار در اینجا وجود دارد. افرادی که به این بوستان رفته‌اند، توصیه می‌کنند که هر کسی که می‌خواهد سراسر ایران را با جزئیات زیبایش ببیند، به این بوستان سر بزند.

امکانات پارک مینیاتوری مشهد

در این بوستان بزرگ فضای بازی با تمام امکانات برای کودکان راه‌اندازی شده است.  علاوه بر آن فضای بزرگتری نیز برای انجام بازی‌های محلی و سنتی ایران برای افراد بزرگسال نیز مهیا گشته است. پیست ویژه مسابقه برای ماشین کنترلی که با شکل نقشه ایران طراحی شده است، نیز به نوبه خود یک نوآوری بسیار زیبا در بوستان مینیاتوری مشهد به حساب می‌آید و از امکانات رفاهی آن است. امکانات رفاهی دیگر در بوستان مینیاتور مشهد عبارتند از: سرویس‌های بهداشتی در فاصله‌های مشخص در سراسر بوستان، پارکینگ اختصاصی، و یک سکوی بلند و بزرگ ویژه اجرای مراسم‌های مختلف. در کنار تمام این تشریفات بی‌نظیر امکانات در دست ساخت این بوستان هنوز افتتاح نشده است. همچنین رستوران‌ها و فضاهایی برای صرف وعده‌های مختلف با بهترین کیفیت نیز در این بوستان وجود دارد.

رستوران بوستان مینیاتوری مشهد

در بوستان مینیاتوری همواره می‌توانید بهترین غذاهای سنتی و ملل را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت صرف کنید. رستوران‌هایی که در کنار بوستان مینیاتوری قرار دارند، در منوهای غذایی خود انتخاب‌های متنوعی را در اختیار بازدیدکنندگان با هر سلیقه غذایی قرار می‌دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
آسیه ۱۴۰۲/۴/۲۹

بوستان مینیاتوری مشهدپاتوقمون شده با دوستان مشهدی خب خیلی فضاش بزرگ و هرچقدر ادم بیاد بازم جا هست این خوبه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱

آسیه عزیز خیلی خوب که از این فرصت استفاده میکنید و باعث شادی و رضایت خود و دوستانتون میشید از این بابت ما هم خوشحال شدیم

فهیمه ۱۴۰۲/۴/۵

پیست ویژه ماشین های کنترلی خیلی باحاله برای اونایی که ماشین سواری هم دوست دارن کلا مشهدیا خیلی خلاقن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۵

فهیمه بانو بله مشهدی ها هم مثل تمام ایرانیهای دیگه باهوش و خلاق هستند اگرچه هرکسی دوستدار و طرفدار شهری است. بهترین ها رو براتون آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...