رَهی نو

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان

تعداد بازدید: ۳۲۱۸ ۵ آذر ۱۳۹۶

موزه تاریخ طبیعی تبریز

یکی از جاهای دیدنی  تبریز، موزه تاریخ طبیعی یا همان موزه حیات وحش تبریز است که علاقمندان خاص خود را دارد. این موزه یکی از کامل‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های طبیعی ایران است که مجموعه وسیعی از گونه‌های مختلف حیوانات را در خود جای داده است.

آشنایی با موزه تاریخ طبیعی آذربایجان

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان در زمینی به مساحت 200 متر در سال 1372 احداث شد و مجموعه کاملی از تاریخ طبیعی ایران به‌شمار می‌آید. این موزه محلی برای نگهداری حیوانات تاکسیدرمی شده و جانوارن مختلف است. حیوانات مختلفی مانند پرندگان، چرنگان، حشرات، خزندگان و... در این موزه به چشم می‌خورند که بعضی از آنها متعلق به گونه‌های نادر هستند.

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌های دیگری که شامل سخت پوستان و بندپایان است به نمایش می‌گذارد.

بهتر است بدانید که در بخشی از این موزه غرفه‌ای را مشاهده خواهید کرد که ماکت‌های دایناسورهای دوران دوم زمین‌شناسی در آن به نمایش گذاشته شده است. باید گفت که این حیوانات یادآوری‌کننده حیوانات 50 میلیون سال پیش هستند.

در سفرتان به تبریز از خانه دکتر صحتی دیدن نمایید.

در موزه تاریخ طبیعی آذربایجان چه اطلاعاتی وجود دارد؟

در موزه تاریخ طبیعی آذربایجان چه اطلاعاتی وجود دارد

درباره نمونه‌هایی که در این موزه مشاهده می‌کنیم می‌توانیم اطلاعات کاملی از مشخصات آنها بفهمیم. این اطلاعات شامل نام حیوانات، نام علمی آنها، زادآوری، رژیم غذایی، پراکنش جغرافیایی و چگونگی زندگی جانوران می‌شود. در کنار این اطلاعات می‌توان اطلاعاتی درباره سیر طبیعی حیات زیست‌کره برای هر یک از این حیوانات مشاهده کرد.

گونه‌های حیوانی تاکسی درمی شده

حیوانات تاکسی‌درمی شده‌ای که در این موزه قرار دارند شامل مارهای سمی، خزندگان، انواع خرچنگ‌ها، عقرب‌ها، پروانه‌ها، دوکفی‌های دریای خزر و خلیج فارس و... هستند. بعضی از این گونه‌ها خشک شده‌اند و بعضی دیگر در شیشه یا الکل نگهداری می‌شوند.

در میان حیوانات تاکسی‌درمی شده پرندگان شکاری مانند طرلان، بحری، بالابان، عقاب و پرندگان دریایی، ماهیان و آبزیان، حیوانات اهلی و وحشی مانند گرگ‌ها، گراز، کفتار، شغال، گورکن و... نیز دیده می‌شود.

پستانداران اهلی این موزه شامل بز، گوزن، مارال، قوچ ارمنی، قوچ اوریال و آهو می‌شوند که جلوه خاصی به موزه داده‌اند. در این میان پستانداران وحشی نیز وجود دارند. بعضی از گونه‌ها مانند گوزن، قوچ مارکوپولو، قوچ برفی، شیر آفریقایی، گنو، شاموا، گوزن کاریبو، گورخر آفریقایی و... از سایر نقاط دنیا به این موزه آورده شده‌اند.

آدرس و مسیر دسترسی به موزه تاریخ طبیعی آذربایجان

مسیر دسترسی به موزه تاریخ طبیعی آذربایجان

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان در یک خیابان پررفت و آمد قرار دارد و دسترسی به آن آسان است. این موزه در چهارراه آبرسانی، ابتدای بلوار آزادی به سمت میدان جهاد، نرسیده به مسجد طوبی در طبقف زیرزمین اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی قرار دارد.

در هر جای تبریز که باشید فقط کافی است خود را به بزرگراه آزادی برسانید. این موزه در ابتدای بزرگراه قرار دارد. اما باید بدانید که این موزه در یک مکان پر رفت و آمد بوده و در بیشتر هفته روز شلوغ است.

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید.

ساعت بازدید از موزه تاریخ طبیعی تبریز

موزه تاریخی طبیعی بهترین مکان برای علاقه‌مندان به حیاط وحش است و فرصتی ایجاد کرده تا که این افراد بتوانند همه روزه، بجز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح تا 2 بعدظهر به موزه مراجعه کنند و از حیوانات این موزه بازدید کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...