رَهی نو

موزه شهدای 27 دی ؛ یادگاری از شهیدان دانشگاه تبریز

تعداد بازدید: ۱۳۷۳ ۵ آذر ۱۳۹۶

مردم ایران و به‌خصوص جوانان غیور ایرانی، همواره دفاع از آب و خاک کشور عزیزمان را از وظایف خود می‌دانستند. بطوری‌که جان و تن خود را فدای کشور کردند.  نمونه‌ای از آن جنگ تحمیلی دفاع مقدس بود که جوانان ایرانی آن 8 سال مداوم در مقابل رژیم بعث عراق ایستادگی کردند. اما این مقاومت فقط به جنگ تحمیلی خلاصه نمی‌شود. یک مورد دیگر از ایستادگی در برابر دشمن، شهیدان 27 دی تبریز هستند.
موزه شهدای 27 دی تبریز یک موزه تاریخی و انقلابی است که در دانشگاه تبریز واقع شده است. این موزه یادگاری از 22 دانشجوی شهید دانشکده فنی است که در بمباران 27 دی سال 1365 توسط رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند. اگر به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه‌مند هستید، این موزه را از دست ندهید. در ادامه این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این موزه را در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی موزه شهدای 27 دی

موزه شهدای 27 دی تبریز در زمینی به مساحت 800 مترمربع ساخته شده است. این موزه از دو طبقه تشکیل شده که در طبقه اول سالن‌های نمایش، اداری و امور مربوط به شهدا دیده می‌شود. در طبقه دوم نیز سالن‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و مراسم گوناگون اختصاص داده شده است. 
در این موزه عکس‌ها، لباس‌ها، کتاب‌ها، مدال‌ها، اسلحه‌ها، دستگاه‌های طراحی شده، وصیتنامه‌ها، دست‌‍نوشته‌های و سایر وسایل شخصی این شهدا به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه شهدای 27 دی در سال 1386 افتتاح شد و در سال 1399 به‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. 
موزه شهدای 27 دی تبریز یکی از موزه‌های معنوی و مهم شهر تبریز است که بازدید از آن می‌تواند برای شما تجربه‌ای آموزنده و متفاوت باشد. این موزه نشان‌دهنده مقاومت، شجاعت و عشق به وطن دانشجویان ایرانی است که با جان خود برای حفظ آزادی و استقلال کشور مبارزه کردند.

معرفی موزه شهدای 27 دی

تاریخچه موزه 27 دی تبریز

موزه 27 دی تبریز نمادی از ایثار و فداکاری دانشجویان ایرانی در دوران جنگ تحمیلی است که با تولید مهمات و تجهیزات نظامی به دفاع از کشور خود کمک می‌کردند. در واقع وظیفه پشتیبانی و خدمت‌رسانی به رزمندگان اسلام را برعهده داشتند.  این دانشجویان در کارگاه‌های فنی دانشگاه تبریز مشغول بودند که در 27 دی سال 1365 توسط هواپیماهای عراقی مورد حمله قرار گرفتند. 
در این حمله 22 نفر از دانشجویان به شهادت رسیده و 4 تن از آنها جانباز شدند. این شهدا به‌عنوان شهدای 27 دی شناخه شده و در میان مردم ایران محبوبیت و احترام زیادی پیدا کردند. چنین اتفاقی در دانشگاه تبریز موجب شد که از دانشگاه تبریز با عنوان مشهد الشهدای دانشگاه‌های ایران یاد کنند.
به جهت زنده نگه داشتن یاد این شهدا و همچنین ترویج فرهنگ ایثار، در صحن دانشگاه تبریز، موزه‌‎ای با نام موزه شهدای 27 دی ساخته شد که در آن وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته این شهیدان قرار داده شده است.

تاریخچه موزه شهدای 27 دی

دستاوردهای موزه 27 دی تبریز

موزه شهدای 27 دی تبریز به‌گونه‌ای است که چنانچه دانشجویان نیاز به تحقیق و مطالعه داشته باشند، می‌تواند از آثار ارزشمندی که در این موزه قرار داده شده، استفاده کنند. برای یادبود و زنده نگه‌داشتن شهدای دانشگاه تبریز، هر سال در تاریخ 27 دی، در دانشکده فنی مراسمی برگزار می‌شود تا یادمان بماند این دانشجویان جان خود را فدای کشور کردند.

دستاوردهای موزه 27 دی تبریز

مکان های دیدنی نزدیک موزه 27 دی

اگر برای بازدید موزه 27 دی به شهر تبریز می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از جاهای دیدنی نزدیک این موزه که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، دیدن کنید.

مسجد کبود تبریز

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد تبریز که با کاشی‌های آبی، فیروزه‌ای و طرح‌های اسلامی تزئین شده، مسجد کبود است. این بنا در سال 870 هجری قمری تاسیس شد که دارای یک صح بزرگ است. در بخش میانی این مسجد حوضی برای وضو گرفتن دیده می‌شود. در اطراف صحن آن نیز شبستان‌هایی قرار داده شده که در آن زمان به‌عنوان مامنی برای فقرا و حتی مکانی برای درس خواندن طلاب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مسجد کبود تبریز

موزه قاجار

در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام محله ششگلان، عمارتی دیده می‌شود که متعلق به یکی از رجال سیاسی دوره قاجار به‌ نام امیرنظام گروسی است. وی این بنا را در دوره ناصرالدین شاه برای خود ساخت که البته روزهای تلخ و شیرین زیادی به خود دیده است.
در زمان پهلوی این عمارت تغییر کاربری داد و به اداره دارایی و اداره فرهنگ تبدیل شد. البته عمارتی که در حال حاضر آن را می‌بنید، صرفاً بخشی از آن است و قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده است. میراث فرهنگی در سال 1370 با خریداری این بنا، آن را مورد بازسازی قرار داد. سپس در سال 1385 با تمام شدن مرمت، از آن با ‌عنوان موزه قاجار از رونمایی کرد.

موزه قاجار تبریز

بازار تبریز

دیدن مکان‌ها و به‌خصوص بازارهای قدیمی حس و حال عجیبی به انسان می‌دهد. اگر به این دسته از مکان‌ها علاقمندید، حتماً سری به بازار تبریز بزنید. این بازار بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان است که به‌دلیل نوع معماریش، شاهکار معماری ایرانی محسوب می‌شود.
در بازار تبریز شاهد سراها، بازارچه‌ها و کاروانسراهایی خواهید بود که در سه طبقه ساخته شده‌اند. طبقه اول برای انبار اجناس، طبقه دوم به تجارتخانه‌ها اختصاص یافته و طبقه سوم آن نیز برای استراحت ایجاد شده است.

بازار تبریز

زمان بازدید از موزه 27 دی

بازدید از موزه 27 همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 الی 15 امکان‌پذیر است. بازدیدکنندگان می‌توانند مدت زمان 1 الی دو ساعت در این موزه حضور داشته باشند.

مسیر دسترسی به موزه 27 دی تبریز

مسیر دسترسی به این موزه بسیار آسان است. بعد از ورود به شهر تبریز وارد بلوار 29 بهمن می‌شوید که در آنجا دانشگاه تبریز را خواهید دید.

هتل های نزدیک موزه 27 دی تبریز

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فرهنگ و تاریخ کشورمان برایتان اهمیت دارد و در کنار آن به دیدن موزه‌ها علاقمندید، حتماً سری به این موزه بزنید. چنانچه از شهرهای دور به شهر تبریز سفر می‌کنید، بهتر است که محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید. در این شهر، هتل‌های مختلفی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به هتل لاله پارک تبریز اشاره کرد. سایت رهی نو به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان هتل مورد نظر خود را رزرو کنید. 

سخن پایانی

موزه شهدای 27 دی تبریز نشانه‌ای از شهامت و ایثار در روزی که آسمان این شهر به خون شهدای بی‌گناه پر شد. در این موزه میت‌وانید با عکس‌ها، وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های این شهیدان آشنا شوید و از زندگی آنان بیاموزید. این موزه یادآور این است که شهادت نه پایان بلکه آغازی برای زنده نگهداشتن ارزش‌های انقلاب و وطن است.

سوالات متداول  در مورد موزه 27 دی تبریز

موزه 27 دی کجاست؟

این موزه در صحن دانشگاه تبریز است که در بلوار 29 بهمن قرار دارد.

شرایط بازدید از موزه شهدای 27 دی به چه صورت است؟

بازدید از این موزه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 الی 15 امکان‌پذیر است.

جاهای دیدنی نزدیک موزه 27 کدامند؟

مسجد کبود، بازار تبریز، موزه قاجار.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...