رَهی نو

جاهای دیدنی تبریز

لیست دیدنی های تبریز

در زیبایی و جاهای دیدنی تبریز هیچ شکی نیست، علاوه‌بر اینکه این شهر را مرکز تمامی وقایع تاریخی و فرهنگی ایران می‌دانند.  البته که  شرایط اقلیمی و آب‌وهوای بی‌نظیرش نیز در محبوب و مشهور بودن آن بی‌تاثیر نبوده است. تمامی این موارد باعث شده که همواره مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا باشد. 

از طرف دیگر، این شهر، عنوان اولین‌ها را به خود گرفته؛ برای مثال اولین خیابانی که برق وارد آن شد و یا اولین پیشرفت‌ها در دنیای مدرن از این شهر آغاز گردید.

اما قضیه به این مواردی که به آن اشاره کردیم، ختم نمی‌شود. زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهر تبریز فراتر از اینهاست. چنین مواردی باعث شده تا این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به این شهر اختصاص دهیم. با همراهی با ما می‌توانید از دیدنی‌های تبریز آگاه شده و چنانچه قصد سفر به این شهر را دارید، با داشتن این اطلاعات، برای سفر خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

معرفی جاذبه ها و دیدنی های تبریز 

احتمالاً با ورود به شهر تبریز این سوال برای شما پیش بیاید که جاهای دیدنی تبریز کجاست؟ در این مقاله لیستی از مناطق دیدنی تبریز و همچنین مکان‌های تفریحی و تاریخی  به‌همراه آدرس آنها برای شما درج شده است. قطعاً خواندن این اطلاعات شما را مجاب به دیدن آنها خواهد کرد تا با بازدید از آنها و سیر و سفر به این مکان‌ها، دید جدیدی نسبت به این شهر پیدا کنید. 

معرفی جاذبه ها و دیدنی های تبریز

1. کویر قوم تپه

شاید خداوند همواره میخواسته به قوم ایرانیان هشدار دهد که تمام سرسبز‌ های دنیا نیز ممکن است روزی به کویری شنی تبدیل شوند. کویر قوم تپه این آیت خداوند است برای مردم ایران زمین که هرگز دیده نشد. و امروز شاهد تبدیل شدن ایران به کویر هستیم. شاید باید، با دیدی بازتر به سراغ دیدنی های تبریز برویم و نگاهی به این تپه شنی زیبا بیاندازیم، تا یادمان باشد، که هر سرسبزی و طبیعتی می‌تواند تبدیل به بیابانی شنی شود.

آدرس: شمال شرقی تبریز، صوفیان

کویر قوم تپه

2. قبرستان پینه شلوار

در میان کوه‌های سهند، قبرستانی را مشاهده می‌کنید که به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. دلیل معروف بودن این قبرستان، شکل عجیب و قریب این قبرها است که طبق گفته‌های بومیان این منطقه، عرفا و دولتمردان قرن هفتم تا نهم در آنجا مدفون شده‌اند.

 اهمیت قبرستان به قدمت آن و وجود قبرهایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی است. قبرستان پینه شلوار از نظر تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد. تاریخ‌نگاران معتقدند که جنس سنگ قبرها و نوشته بر روی آنها معین زمان تدفین است و می‌توان سه دوره تاریخی را در قبرستان شناسایی کرد.

آدرس: ۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادآباد مشایخ

قبرستان پینه شلوار

3. پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال باتوجه به آسیاب‌های سنگی و قلعه علی بیگ شهرت بالایی دارد. این پارک ملی با قرار گرفتن در لیست مکان های دیدنی تبریز، در بهار باتوجه به رویش انواع لاله‌های رنگارنگ، مسافران بسیاری را از سرتاسر ایران به سوی خود می‌کشاند.

آدرس: جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود

پارک ملی کنتال

4مقبره الشعرا

اگر می‌خواهید که یکی از گورستان‌های تاریخی ایران و جاذبه های تبریز مربوط به 800 سال پیش را ببینید، بهتر است به شهر تبریز و به مکانی به نام مقبره الشعرا بروید. در این گورستان، 400 عارف، شاعر و مردان معروف ایران و کشورهای نزدیک به خاک سپرده‌ شده‌اند. 

زلزله سال 1193 هجری قمری موجب ویران شدن این گورستان و مدفون شدن آرامگاه این شاعران گردید. در سال 1350 مسابقه‌ای با عنوان ایجاد یک طرح برای یادبود این شاعران و عارفان برگزار شد که درنهایت طرح غلامرضا فرزان مهر در این مسابقه برنده شد. در نهایت این طرح اجرایی گردید و هم‌اکنون بازدیدکنندگان در زمان رفتن به مقبره الشعرا آن را خواهند دید.

مقبره الشعرا 5

5. پارک ائل گلی تبریز

از محبوب‌ترین جاهای تفریحی تبریز که در زمان سفر به این شهر می‌توان از آن بازدید کرد، پارک ائل گلی تبریز است. اگر قصد قدم زدن در مکانی آرام را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این پارک غافل نشوید.

گردشگاه شاه گلی تبریز یکی از گردشگاه‌های زیبای ایران به‌شمار می‌رود که گردشگران می‌توانند در آنجا به تفریحاتی مانند قایقرانی پرداخته و کودکان هم در شهربازی لوناپارک به تفرج بپردازند. هتل پارس ائل گلی تبریز در این منطقه سالانه پذیرای مسافرینی از سرتاسر دنیا است. آدرس: بلوار ملکی، پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز

6. جنگل ارسباران

جنگل ارسباران، بخش وسیعی از کلیبر تا سیه رود را به خود اختصاص داده است. باتوجه به سرسبزی و بناهای باستانی آن مانند قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر، از شهرت بالایی بین مخاطبان طبیعت و دوست‌داران تاریخ برخوردار است.

اگر قصد رفتن به این منطقه رویایی و بی‌نظیر را دارید،  اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور را برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید؛ چون زیبایی‌های این جنگل در نفس‌گیرترین و جذاب‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

آدرس: شمال کوه‌های قوشا داغ

جنگل ارسباران

7.بازار بزرگ تبریز

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان، بازار تبریز است که در لیست جاذبه های گردشگری تبریز قرار دارد. این بازار در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله به‌طور کامل از بین رفت که مجدداً بازسازی شد.

بازار تبریز به جاهای مختلف شهر  دسترسی کامل دارد؛ به‌طوری‌که از غرب به مسجد جامع، از شرق به عالی قاپو و از شمال به رودخانه مهران رود راه پیدا می‌کند. سراهای این بازار در سه طبقه ساخته شده که هرکدام از این طبقات کاربردهای خاص خود را دارد. طبقه اول برای انبار کالا درنظر گرفته شده، طبقه دوم مختص تجارت‌خانه و طبقه سوم نیز برای استراحت اختصاص پیدا کرده است.

آدرس: خیابان جمهوری اسلامی

بازار بزرگ تبریز

8.کلیسای استفانوس مقدس

در تبریز عده زیادی از ارامنه و مسیحی ساکن هستند و همین امر موجب شده تا کلیساهای مختلفی ازجمله کلیسای استفانوس مقدس در آنجا ساخته شود. برای رفتن به این کلیسا می‌توانید با یک ساعت و نیم رانندگی به طرف شهر جلفا، آن را ببینید.

قدمت کلیسای استپانوس به قرن نهم میلادی برمی‌گردد و جزو کلیساهای مهم ارامنه در ایران است.نام این کلیسا از نام شهید اول راه مسیحیت یعنی استپانوس گرفته شده که ویرانی‌های ایجاد شده بر روی آن، موجب شده که به خارابا کلیسا نیز معروف باشد.

کلیسای استفانوس مقدس

9. بازار فرش

بازار فرش تبریز بسیار به بازار تهران شبیه است و از نظر تاریخی قدمتی بیشتر از بازار تهران دارد. دلیل معروف بودن بازار فرش این است که تبریز قدمت بیشتری از شهر تهران دارد. در بازار فرش تبریز، تیمچه‌های متعددی با دالان‌هایی باریک به هم متصل شده‌اند.

آدرس: خیابان امام تبریز

بازار فرش

10. مسجد کبود

یکی از مساجد بسیار قدیمی و مکان های دیدنی تبریز که به قرن نهم هجری و دوران قراقویونلوها برمی‌گردد، مسجد کبود تبریز یا مسجد جهانشاه است. البته که این مسجد را به نام‌های دیگری از جمله گوی مسجد، عمارت، مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه نیز می‌خواندند. مسجد کبود یکی از شکوهمندترین آثار مربوط به قرن نهم هجری و گویای معماری بی‌نظیر هنرمندان آن دوران است.

 نقش‌ها  و کاشی‌کاری‌های ظریفی که بر روی این بنای تاریخی انجام شده، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. همچنین کاشی‌های فیروزه‌ای آن در کنار خطوط ثلث و نستعلیق و طرح‌های بی‌نظیرش،  نشان از ذوق و هنر معماران آن دوران است. 

مسجد جامع تبریز در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله دچار خسارت‌های بسیار زیادی شد که امروزه به‌جز چند پایه و تعدادی سردر، چیز دیگری از آن باقی نمانده است.

آدرس: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت

مسجد کبود

11. خانه علی مسیو

در شهر تبریز برخی بناهای تاریخی مانند خانه علی مسیو وجود دارد که در عین کوچک بودن، معماری خاص آن به سبک قاجار، موجب شده که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. این خانه متعلق به علی مسیو، تاجر تبریزی بود.

احتمالاً این سوال برای شما پیش بیاید که چرا چنین لقبی را برای او انتخاب کرده‌اند؟ سفرهای بسیار زیاد این شخص به کشورهای اروپایی مانند فرانسه موجب شده که لقب موسیو را برای او انتخاب کنند.

شرکت داشتن علی مسیو شهردار تبریز، در انقلاب مشروطه موجب شده که خانه وی مورد توجه علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کشورمان قرار گیرد. این خانه با داشتن زیرزمین‌هایی که به کوچه‌های پشتی راه پیدا می‌کردند،  محل فرار افراد حاضر در جلسات بودند.

آدرس: تبریز.خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، پلاک ۵۰

خانه علی مسیو

12. خانه مشروطه تبریز

خانه‌های تاریخی زیادی در تبریز وجود دارد که از زیباترین آنها می‌توان به خانه مشروطه  با قدمتی بیش از 150 سال اشاره کرد. اهمیت این خانه به این دلیل بود که تصمیم‌گیری‌های مهم در دوران مشروطه در آنجا گرفته می‌شد.

خانه مشروطه با مساحتی نزدیک به 1300 مترمربع و سبک معماری قاجار، ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی است که اکنون به موزه و محلی برای علاقه‌مندان به تاریخ مشروطه تبدیل شده است. 

آدرس: بازار تبریز، راسته کوچه

خانه مشروطه تبریز

13. کلیسای کاتولیک ها

کلیسای کاتولیک‌ها (عذرای توانا) یکی از سمبل‌های همزیستی ایرانیان با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف است که در سالت 1923 میلادی ساخته شد. معماری بیشتر کلیساها به‌صورت صلیب ساخته شده اما طراحی این کلیسا به‌شکل مستطیل است.

کلیسای کاتولیک، از کلیساهای تاریخی و  مذهبی شهر تبریز است که به مسیحیان کاتولیک تعلق دارد. مردم تبریز بی‌تردید یکی از متعصب‌ترین مردم ایران نسبت به دین  و مذهب خود هستند. ولی این موضوع باعث نشده تا این مردم در طول تاریخ عرصه را برای پیروان مذاهب دیگر تنگ کنند و سند تاریخی این موضوع نیز کلیسایی متعلق به 1291 خورشیدی است.

آدرس: تبریز، محله میارمیار

کلیسای کاتولیک ها

14.موزه بزرگ آذربایجان

از موزه‌های بسیار مهم ایران که البته جایگاه دومین موزه باستان‌شناسی کشور را به خود اختصاص داده، موزه آذربایجان است. این بنا دارای 2400 مترمربع، سه طبقه و یک سالن نمایش است که در هر طبقه از آن شاهد چند اتاق و کتابخانه خواهید بود.

در موزه آذربایجان، آثار هنری و تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام نگهداری می‌شود. همچنین اشیاه عتیقه که تعداد آن به 2300 قطعه می‌رسد نیز در این موزه برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: خیابان امام، جنب مسجد کبود

موزه بزرگ آذربایجان

15.کوه عون بن علی

در شمال تبریز کوهی به نام کوه عون بن علی یا عینالی وجود دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 1960 متر است. در زمان دیدن این کوه، دره‌ها، قله‌ها و تپه‌هایی را خواهید دید که همگی در یک محدوده جغرافیایی مشخص دیده می‌شوند.

از جنوب این کوه به فرودگاه تبریز، از شمال به رودخانه تلخ رود، از شرق به چشمه کهلیک و از غرب به شهرک‌های شهر تبریز راه پیدا می‌کنید. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این کوه، سالانه گردشگران زیادی به این مکان می‌روند؛ به‌همین دلیل امکانات رفاهی مانند رستوران و تله‌کابین برای آسایش توریست‌ها درنظر گرفته شده است.

آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران

کوه عون بن علی

16.ارگ علیشاه

بلندترین و قدیمی‌ترین دیواری که می‌توان در تاریخ ایران به آن اشاره کرد، ارگ علیشاه است که قدمتی بیش از 700 سال دارد. بنای ارگ علیشاه به‌اندازه‌ای بلند بود که از فاصله بسیار دور نیز مشاهده می‌شد. 

این بنا در ابتدا به‌صورت مسجدی بسیار بزرگ، در سال 718 تا 739 در زمان وزارت علیشاه ساخته شد. در هنگام ساخت آن، سقف این بنا فرو ریخت که مرگ علیشاه، دلیلی بر متوقف شدن ادامه ساخت آن شد.

ارگ علیشاه، در دوره‌های مختلف تاریخ، کاربردهای گوناگونی داشت؛ به‌طوری‌که در دوران قاجار از این بنا برای نگهداری غلات و انبار مهمات نظامی استفاده می‌شد. همین امر موجب شد که در اطراف آن، حصاری قرار داده شود و به نام ارگ، تغییر نام دهد.

ارگ علیشاه

17. کندوان تبریز

شاید تصور کنید که جاذبه‌های شهر تبریز بیشتر مدیون آثار تاریخی و ساخته شده باشد؛ اما هستند مکان‌های طبیعی و زیبایی که در نزدیکی این شهر، توجه بسیاری از گردشگران را به خودجلب کرده‌اند. روستای کندوان تبریز یکی از این مکان‌های گردشگری است که در فاصله 48 کیلومتری تبریز قرار دارد.

این روستا با داشتن قدمتی بیشت از 7000 سال، در میان صخره‌هایی قرار گرفته که از عجیب‌ترین و خاص‌ترین روستاهای ایران به‌شمار می‌رود. تعداد گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، به‌قدری زیاد است که در آنجا هتلی مانند هتل لاله کندوان برای توریست‌ها افتتاح شده است.

فعالیت آتشفشان کوه سهند موجب شد که این روستا به شکلی که در تصویر می‌بینید، به‌وجود بیاید. البته که عدم فعالیت این کوه در حال حاضر موجب شده که هیچ خطری، متوجه ساکنین این روستا نباشد.  زندگی مردم در میان حفره های سنگی کوه که شبیه کندو است این مکان را به گردشگاه و تفرجگاه مردم تبدیل کرده است. 

آدرس:  ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان 

کندوان تبریز

اقامت در تبریز

هتل‌های بسیاری در تبریز وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این کلان شهر ایران، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره مانند هتل لاله پارک تبریز می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن، هتل مورد نظر خود را  رزرو کنید.

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...