رَهی نو

معرفی خانه صرافلار تبریز (موزه سفال تبریز) | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۵۸ ۵ آذر ۱۳۹۶

کهن‌شهر تبریز را باید گشت و تک‌تک آثار تاریخی و فرهنگ مردمان آن را از نزدیک لمس کرد. خانه‌های قدیمی و قجری تبریز که امروزه بیشتر آنها به موزه‌ها تبدیل شده‌‌اند، پر از حرف‌های نگفته هستند که تنها با دیدن آنها می‌توانید به حس و حال آن دوران پی ببرید. یکی از این بناهای قدیمی، که از دوران قاجار به‌جا مانده، خانه صرافلار تبریز است که به موزه سفال نیز شهرت دارد.
خانه صرافلار تبریز یکی از بناهایی است که با معماری سبک قاجاری خود چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. متاسفانه امروزه دیگر شاهد چنین خانه‌های اصیلی نیستیم. خانه‌هایی که با حوض‌های کوچک آبی همراه با ماهی‌های قرمز، دیوارهای آجری و حیاط‌هایی که با ریختن آب، بوی خاک نمناک در مشام آدم می‌نشست را برای ما تداعی می‌کند.
بیشتر خانه‌های قدیمی این شهر در حال بازسازی و مرمت هستند تا به موزه یا مراکز فرهنگی تبدیل شوند. اگر کنجکاو شده‌اید تا اطلاعات بیشتری در مورد این بنای تاریخی بدست بیاورید، تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو ما را همراهی کنید.

خانه قدیمی صرافلار

تبریز همواره محل گذر وقایع تاریخی بوده؛ به‌طوری‌ که رد پای هر حکومتی در آن دیده می‌شود. بناهای قدیمی زیادی در شهر تبریز وجود دارند که یکی از آنها خانه قدیمی صرافلار واقع در خیابان شمس تبریزی است. موزه زنده سفال نام دیگری است که برای آن انتخاب کرده‌اند.
خانه صرافلار یکی از بناهای به‌جا مانده از دوران قاجار و پهلوی است که در دو طبقه زیرزمین و فوقانی ساخته شده است.  ایوان‌های گچ‌بری شده، آجرکاری‌ها و پنجره‌های چوبی که در آن از معماری سبک قاجار استفاده شده، زیبایی این عمارت را دوچندان کرده است.
با دیدن این اثر تاریخی، شما با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ به‌این معنا که در عین دیدن یک بنای تاریخی، آموزشگاه سفال را نیز مشاهده می‌کنید. چنانچه به این هنر علاقمندید، می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کرده و سفالگری را بیاموزید. همچنین می‌توانید از قسمت فروشگاه آن نیز آثار سنتی زیبایی را نیز به‌عنوان سوغات، خریداری کنید.

خانه قدیمی صرافلار

خانه صرافلار کجاست؟

خانه صرافلار یا موزه سفال در شهر تبریز، خیابان شمس تبریزی، مقابل ایستگاه گرو، خیابان شهید نوروزی و در کوچه صرافلار قرار دارد.

خانه صرافلار کجاست

تاریخچه خانه صرافلار

همانطور که گفته شد، خانه صرافلار یکی از بناهای قدیمی شهر تبریز است که قدمت آن به دوره قاجار و پهلوی می‌رسد. این بنا در ابتدا متعلق به خاندان صرافلار بوده و آخرین ساکنین آن خانواده علوی بوده‌اند.  خانه صرافلار تبریز در سال 1374 توسط سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی، به‌عنوان نمایشگاه موزه سفال تبریز بازگشایی شد که موجب جذب هنردوستان و سفالگران شده است.

در خانه صرافلار چه بخش هایی دیده می شود؟

زمانی‌که خانه صرافلار را می‌بینید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، پلاک سفالی آن است که بالای درب این بنا خودنمایی می‌کند.  همانطور که گفته شد، این خانه دارای دو بخش فوقانی و زیرزمین است. حوض بزرگی در وسط حیاط و دو باغچه بسیار زیبا با درختان سربفلک کشیده در اطراف آن از دیگر زیبایی‌های این خانه محسوب می‌شوند. خانه سفیدرنگ صرافلار با ایوان بزرگ، پنجره‌های نورگیر و ستون‌های گچ‌بری شده، گویای فرهنگ و سنت ایران هستند.
در زیرزمین این خانه دو اتاق، یک راهرو و یک اتاق بزرگ‌تر دیده می‌شود. هنرجویان در این بخش از خانه که از آن به‌عنوان کارگاه سفال استفاده می‌شود، کارهای هنری خود را انجام می‌دهند. همچنین اجتماعات و جلسات فرهنگی – هنری و البته گاهاً نمایشگاه‌هایی برای نمایش آثار هنرمندان سفالگر هم در آنجا برگزار می‌شود.
در طبقه بالا نیز ظروف سفالی ساخته شده توسط هنرمندان نگهداری می‌شود که البته بازدیدکنندگان می‌توانند این آثار زیبا را خریداری کنند. همینطور افرادی که به سفالگری علاقمندند، امکان اینکه تجربه سفالگری را در کنار اساتید حرفه‌ای داشته باشند، وجود دارد.

زمان بازدید از موزه سفال

گردشگرانی که به موزه سفال علاقمندند، می‌توانند در تمامی روزها به جز روزهای جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح الی 17 از این موزه بازدید کنند. برای بازدید از این موزه بهتر است که ابتدای روز را انتخاب کنید تا بتوانید تمامی بخش‌های آن را ببینید. بازه زمانی برای دیدن این موزه یک ساعت و نیم است.

مکان های گردشگری نزدیک خانه صرافلار

اگر برای بازدید از خانه صرافلار یا موزه سفال به شهر تبریز سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که موزه قاجار تبریز را هم ببینید. این خانه متعلق به امیرنظام گروسی، سیاست‌مدار و نویسنده دوران قاجار بود.  از دیگر جاهای دیدنی نزدیک موزه سفال تبریز می‌توان به مسجد صاحب‌الامر، بازار مشروطه و بازار تبریز اشاره کرد.

هتل های نزدیک موزه سفال تبریز

شهر تاریخی تبریز پر است از خانه‌های قدیمی که قدمت بیشتر آنها به دوره قاجار برمی‌گردد. دیدن این آثار و بناهای تاریخی، کار یک روز و دو روز نیست و برای دیدن آنها به زمان بیشتری نیاز دارید. به همین دلیل بهتر است که برنامه سفر و محل اقامت خود را برای چند روز تعیین کنید.
همانطور که می‌‍دانید هتل‌های زیادی در شهر تبریز وجود دارد. پس از این بابت اصلاً نگران محل اقامت خود نباشید. از هتل‌هایی که می‌توان در زمان سفر به این شهر در آن اقامت کرد، هتل لاله پارک تبریز  است که با قرار گرفتن در لیست هتل‌های 5 ستاره، بهترین امکانات رفاهی را برای مهمانان درنظر گرفته است. رزرو این هتل را می‌توانید از طریق سایت رهی نو در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

رستوران های نزدیک موزه سفال تبریز

•    رستوران ایپک یولو
•    رستوران پاتریس
•    رستوران دربار
•    رستوران شازده

سخن پایانی

تبریزگردی و دیدن آثار تاریخی آن یکی از جذابیت‌های این شهر است که باعث می‌شود با مشاهده آنها به ادوار گذشته سفر کنید. خانه‌هایی که امروزه دیگر کسی در آنها ساکن نیست و بیشتر آنها به موزه تبدیل شده است. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، باید بگوییم که دیدن این آثار و خانه‌موزه‌ها خالی از لطف نیست. در واقع بازدید این اماکن، شما را با سبک زندگی و فرهنگ مردمان گذشته آشنا می‌کند و با دیدن آنها بهتر می‌توانید زندگی آن دوران را درک و از نزدیک لمس کنید.

سوالات متداول در مورد موزه سفال

خانه صرافلار کجاست؟

این خانه که به موزه سفال هم شهرت دارد، در تبریز و در خیابان شمس تبریزی قرار دارد.

موزه سفال تبریز متعلق به چه دوره‌ای است؟

این موزه متعلق به دوران قاجار و پهلوی است که در ابتدا متعلق به خاندان صرافلار و آخرین صاحب آن، خانواده علوی بود.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک خانه سفال تبریز کدامند؟

موزه قاجار، مسجد صاحب‌الامر، بازار مشروطه و بازار تبریز.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...