رَهی نو

همه چیز در مورد خانه سرخه ای تبریز | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۰۴۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

شهر تبریز از گذشته تاکنون محل زندگی افراد بسیار مهم و نامی بوده است. با اینکه این افراد در قید حیات نیستند، اما خانه‌های آنها تبدیل به مکان‌های تاریخی شده که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنها بازدید می‌کنند. یکی از این خانه‌های تاریخی، خانه سرخه‌ای است.   تا پایان  این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو  با ما همراه باشید تا  اطلاعات بیشتری  در مورد این بنای تاریخی به شما ارائه کنیم.

معرفی خانه سرخه ای تبریز

خانه سرخه‌ای یکی از خانه‌های تاریخی و دیدنی تبریز است که در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به میرزا مهدی فراشباشی، داماد مظفرالدین شاه بود. باتوجه به گذشت مدت زمان زیاد از زمان ساخت این خانه، همچنان می‌توان زیبایی را در این بنا دید.
زمانی‌که وارد این خانه می‌شوید، سبک معماری قاجاری اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. مساحت این خانه 1400 مترمربع و دارای دو طبقه است. همچنین دو حیاط اندرونی و بیرونی، ایوان‌های ستون‌دار، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، حوض‌خانه بزرگ، طنبی وسیع، تالار، زیرزمین، حمام و گچ‌بری‌های متنوع از دیگر بخش‌های این خانه هستند. نام خانه سرخه ای در سال 1379 وارد لیست آثار ملی ایران شد.
میراث فرهنگی، این خانه ‌را در سال 1385 از مالک آن یعنی سرخه ای خریداری کرد. سپس کار مرمت و بازسازی آن را از سال 1397 به‌دست گرفت. تا به الان مبلغ 8 میلیارد تومان برای مرمت این بنا هزینه شده تا با تغییر کاربری، آن را به هتل، رستوران، کافی‌شاپ و بوتیک تبدیل کنند.

معرفی خانه سرخه ای تبریز

خانه سرخه ای کجاست؟

خانه سرخه ای یکی از بناهای تاریخی تبریز است که در محله تاریخی و قدیمی سرخاب تبریز قرار دارد. برای رفتن به این خانه باید وارد شهر تبریز شده، سپس وارد خیابان شهید بهروزیه شوید که در انتهای کوچه بافته چی، خانه سرخه ای را خواهید دید.

خانه سرخه ای کجاست

بخش های مختلف خانه سرخه ای

طبقه همکف

شامل مطبخ، تالار، اتاق‌های گوشواره‌ای و ایوان‌‍‌های ستون‌دار هستند که به حیاط بیرونی و اندرونی باز می‌شوند.

طبقه اول

اتاق‌های قسمت اندرونی یا زمستان‌نشین از دیگر بخش‌های طبقه همکف هستند که با پنجره‌های بزرگ و رنگی، نور و دید خوبی را به بیرون از خانه دارند.

حمام خانه 

زمانی‌که وارد زیرزمین خانه سرخه‌ای می‌شوید، حوضخانه بزرگی را خواهید دید که سبک معماری خاص قاجار در آن به‌طور مشخص دیده می‌شود. حمام خانه سرخه ای در بخش شمالی این بنا قرار دارد که با مرمت و بازسازی جدید، این بخش را از خانه جدا کرده‌اند. معمار این خانه، برای ایجاد جذابیت بصری بیشتر از آیینه‌کاری و گچ‌کاری استفاده کرده است.

زیرزمین

در زیرزمین خانه سرخه ای، حوض‌خانه بزرگ و زیبایی را خواهید دید که از طریق پله‌ها به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

مکان های دیدنی نزدیک خانه سرخه ای

اگر برای دیدن خانه سرخه ای به شهر تبریز می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم فقط به بازدید از این خانه اکتفا نکنید. در اطراف این بنا، جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

امامزاده سید حمزه

امامزاده سید حمزه از اماکن مذهبی نزدیک خانه سرخه ای در تبریز است که شجره‌نامه ایشان به موسی‌بن جعفر می‌رسد. این امامزاده در زمان سلطان محمود غزنوی می‌زیست که البته محبوب این شاه بود. اگر برای دیدن خانه سرخه ای به تبریز می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم ضریح مقدس این امامزاده را نیز زیارت کنید.

امامزاده سید حمزه

موزه بهتونی

موزه بهتونی اولین موزه شخصی در کشور است که دیدن آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این موزه متفاوت از تمام موزه‌هایی است که تابه‌حال دیده‌اید.  در این موزه، مجسمه غذاهای محلی شهرها را مشاهده می‌کنید که توسط شخصی به نام استاد محمد بهتونی ساخته شده است. برای ساخت این مجسمه‌ها از گچ و سیمان استفاده شده که ساخت هرکدام از مجسمه‌ها یک تا دو هفته زمان برده است.
در موزه بهتونی می‌توانید علاوه‌بر آشنایی با آداب و رسوم شهر تبریز، غذاهای محلی این منطقه و دیگر شهرها و کشورها را هم بشناسید. همچنین شیرینی، تنقلات، خشکبار، حبوبات و میوه از دیگر مجسمه‌هایی است که در این موزه آنها را خواهید دید.

موزه بهتونی

آرامگاه شهریار

از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک خانه سرخه ای می‌توان به آرامگاه شهریار اشاره کرد. این آرامگاه در خیابان ثقه‌الاسلام محله سرخاب واقع شده است. آرامگاه شهریار، نام‌های دیگری مانند حظیره‌الشعره، قبرستان سرخاب و حظیره‌القضاه دارد.
حوادث طبیعی چون زلزله و گذر زمان باعث شد تا بخش‌های زیادی از این آرامگاه از بین برود. باتوجه به متروکه شدن این بنا، در دهه 50 مسابقه‌ای برگزار شد که طی آن قرار بود تا طرحی برای بازسازی این آرامگاه انتخاب شود. درنهایت طرح غلامرضا فروزان انتخاب و آماده اجرا شد.

آرامگاه شهریار

بهترین زمان سفر به خانه سرخه ای تبریز

تبریز در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد، به‌همین دلیل نمی‌توان برای سفر به این شهر، زمان دقیقی اعلام کرد. اما اگر قصدتان از سفر به این شهر دیدن مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی است، بهتر است زمان سفر خود را به ماه‌های گرم و نیمه اول سال موکول کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی خانه سرخه ای در تبریز پرداختیم. این خانه یکی از بناهای باقی‌مانده از دوره قاجار است که متعلق به فردی به نام میرزا مهدی فراشباشی، داماد مظفرالدین شاه بود.  میراث فرهنگی در سال 1385 کار مرمت آن را به‌دست گرفت تا بعد از این بازسازی با ایجاد تغییراتی در آن، هتل، رستوران، کافی‌شاپ و بوتیک در آن راه‌اندازی شود.
شهر تبریز مکان‌های تاریخی زیادی دارد که در این مقاله هم به چند مورد آن اشاره کردیم. اگر به این شهر سفر می‌کنید، احتمالاً برای دیدن این مکان‌ها چند روزی در این شهر مهمان باشید. به‌این ترتیب بهتر است برای اقامت خود یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل لاله پارک تبریز را رزرو کنید تا اقامت در این هتل، سفر را به کامتان لذت‌بخش کند. اگر از سفر به این شهر و بازدید از خانه سرخه ای خاطره‌ای دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد خانه سرخه ای

خانه سرخه ای کجاست؟

برای رفتن به این خانه باید وارد شهر تبریز شده، سپس وارد خیابان شهید بهروزیه شوید که در انتهای کوچه بافته چی، خانه سرخه ای را خواهید دید.

چه مکان‌های گردشگری در نزدیکی خانه سرخه ای وجود دارد؟

امامزاده سید حمزه، موزه بهتونی و آرامگاه شهریار. 

خانه سرخه ای مربوط به کدام دوره تاریخی است؟

این خانه یکی از بناهای باقی‌مانده از دوران قاجار است که متعلق به فردی به نام میرزا مهدی فراشباشی، داماد مظفرالدین شاه بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...