رَهی نو

موزه استانداری تبریز به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۳۱۸ ۵ آذر ۱۳۹۶

زمانی‌که تاریخ کشورها و شهرها را مطالعه می‌کنید، احتمالاً بخواهید اشیاء و لوازمی که در این کتاب‌ها با آنها آشنا می‌شوید، از نزدیک لمس کنید. موزه‌ها بهترین مکان برای دیدن این اشیاء هستند. موزه استانداری تبریز یکی از مکان‌هایی است که در زمان سفر به این شهر می‌توانید از آن بازدید کنید. 
شاید تصور کنید که این موزه شبیه به دیگر موزه‌هایی است که تابه‌حال از آنها بازدید کرده‌اید، اما موزه استانداری تبریز با همه آنها تفاوت دارد. در این مکان قطعاً شما با اشیاء باستانی روبرو نخواهید شد، بلکه هدایای ارزشمندی را می‌بینید که از سایر کشورها به استانداران آذربایجان شرقی هدیه داده شده‌اند. در ادامه این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو سعی داریم تا اطلاعات بیشتری درمورد این موزه به شما ارائه کنیم.

معرفی موزه استانداری تبریز

یکی از مکان‌های دیدنی شهر تبریز، موزه استانداری تبریز است که با بازدید از آن می‌توان به تاریخ و فرهنگ این شهر پی برد. معماری زیبای این بنا درکنار کاشی‌کاری‌های فیروز‌ه‌ای آن، جذابیت این عمارت را دوچندان کرده است. دفتر اصلی استانداری همچنان در این بنا فعالیت دارد و به‌همین دلیل یکی از مکان‌های مهم این شهر به‌شمار می‌آید. این بنا به جهت قدمت و مهم بودنش، در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معرفی موزه استانداری تبریز

تاریخچه موزه استانداری تبریز

قدمت موزه استانداری تبریز به دوره زندیه و قاجاریه برمی‌گردد. حاکمان محلی در دوره قاجار این بنا را برای سکونت خود انتخاب می‌کردند که بعدها به یک مکان تفریحی برای شاهزادگان تبدیل شد.  در مکان فعلی کاخ استانداری، عمارت شمس العماره بود. این عمارت بنای زیبایی بود که در چهار طبقه داشت. این بنا طبق اسناد تاریخی ثبت شده، به نجف قلی خان (پسر مرتضی قلی خان) تعلق داشت. 
نامی که برای عمارت شمس العماره انتخاب کرده بودند، در طول تحولات تاریخی دستخوش تغییرات زیادی شد. در ابتدا برای این عمارت، نام درب اعلی را انتخاب کردند. بعدها عباس میرزا با انتخاب این عمارت برای محل سکونت ولیعهد خود، نام عالی قاپو را برای آن برگزید. اما ناصرالدین شاه با روی کار آمدن، نام آن را تغییر داد و نام شمس العماره را برای آن انتخاب کرد.
در سال 1312 آتش‌سوزی بزرگی در این عمارت رخ داد که موجب از بین رفتن بخش بسیار بزرگی از این بنا شد. ساختمان استانداری که در حال حاضر آن را می‌بینید، در زمان استاندار سمیعی ساخته شده که آثار به‌جا مانده از دوره زندیه و قاجار در آنجا قابل مشاهده است.

تاریخچه موزه استانداری تبریز

موزه استانداری تبریز کجاست؟

برای بازدید از موزه استانداری تبریز باید به مرکز شهر تبریز بروید. این موزه در محله مقصودیه، خیابان ارتش شمالی، خیابان کره نی خانه قرار دارد.

موزه استانداری تبریز کجاست

آثار دیدنی و تاریخی موزه استانداری تبریز

در این موزه می‌توانید صنایع دستی مانند انواع فرش‌های دستبافت، آثار چوبی، سنگی، شیشه‌ای، تابلوها، تصاویر و هدایایی را که از سوی مقامات و شخصیت‌های کشورهای خارجی به والیان آذربایجان شرقی اهدا شده‌اند، مشاهده کنید. برخی از این کشورها عبارتند از: روسیه، چین، اوکراین، بولیوی، ارمنستان، عراق و هند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک موزه تبریز

همان‌طور که گفتیم موزه استانداری در مرکز شهر تبریز واقع شده است. اگر قصد دارید تا بازدیدی از این موزه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از جاذبه‌های گردشگری نزدیک این موزه که در ادامه به ذکر آنها می‌پردازیم، هم دیدن کنید.

مسجد کبود

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران که در قرن نهم هجری ساخته شده، مسجد کبود است. این مسجد به کاشی‌های آبی رنگ و خطاطی‌های هنرمندانه خود شهرت دارد.

موزه آذربایجان

یکی از موزه‌های باستان‌شناسی ایران که در آن می‌توانید 1200 قطعه عتیقه از دوره‌های مختلف تاریخی را ببینید. این موزه در نزدیکی مسجد کبود تبریز قرار دارد.

موزه آذربایجان

بازار تبریز

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در این بازار می‌توانید صنایع دستی، لباس‌های محلی، غذاهای خوشمزه و آثار تاریخی را ببینید و خرید کنید.

بازار تبریز

خانه مشروطه

یکی از مهم‌ترین مرکز فعالیتهای مشروطیت در ایران که در آن می‌توانید تاریخچه و اسناد ملی را مطالعه کنید. این خانه در خیابان شریعتی واقع شده است.

خانه مشروطه

زمان مناسب برای دیدن موزه استانداری تبریز

باتوجه به سرد بودن شهر تبریز، پیشنهاد می‌کنیم که سفر خود را برای اوایل تیر تا اوایل شهریور برنامه‌ریزی کنید. در این بازه زمانی، آب‌وهوای تبریز خنک و معتدل است و به‌راحتی و در یک هوای مطلوب می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنید.

سخن پایانی

تبریز است و جاذبه‌های تاریخی بسیارش که معماری خاص آن هوش از سر هر گردشگری خواهد برد. موزه استانداری تبریز یکی از مکان‌های تاریخی است که به‌دلیل قدمت طولانی‌ و مهم بودنش، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این موزه مکانی است که در آن، هدایای کشورهای مختلف به والیان آذربایجان شرقی نگهداری می‌شود. این موزه دو دوره زندیه و قاجاریه را به خود دیده و تبدیل به یک بنای تاریخی شده است. این عمارت در حال حاضر، به‌عنوان مرکز استانداری این شهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
اگر شهر تبریز را برای سفر چند روزه خود انتخاب می‌کنید، بهتر است که هتل خود را قبل از شروع سفرتان رزرو کنید. سایت رهی نو به شما کمک می‌کند تا هریک از هتل‌های تبریز مانند هتل لاله پارک تبریز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رزرو کرده و با اقامت در این هتل خاطره خوشی برای خود رقم بزنید. درصورت داشتن هرگونه سوال می‎‌توانید با پشتیبانی رهی نو در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد موزه استانداری

موزه استانداری کجاست؟

این موزه در مرکز شهر تبریز، در محله مقصودیه، خیابان ارتش شمالی، خیابان کره نی خانه قرار دارد.

موزه استانداری تبریز مربوط به چه دورانی است؟

قدمت این موزه طولانی است و زمان ساخت آن به دوره زندیه برمی‌گردد که هم در دوره زندیه و هم در دوره قاجار محلی سکونت پادشاهان و شاهزادگان بود.

آیا امکان بازدید از موزه استانداری تبریز وجود دارد؟

بله، در تمام روزهای سال بازدید از این موزه امکان‌پذیر است. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند در تعطیلات نوروز و مناسبت‌های مختلف از این موزه بازدید کنند.

گردشگران در این موزه چه لوازمی را خواهند دید؟

گردشگران در این موزه، هدایایی که کشورهای مختلف مانند چین، روسیه، بولیوی، اوکراین، عراق و غیره به والیان آذربایجان شرقی هدیه داده بودند را مشاهده می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...