رَهی نو

همه چیز در مورد موزه تاریخ طبیعی اصفهان | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

گاهی دیدن مکان‌های جدید در سفر مانند موزه‌ها، سفر را متفاوت و خاطره‌انگیز می‌کند. اگر بخواهیم یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی اصفهان را بگوییم، حیف است که به‌راحتی از موزه تاریخ طبیعی اصفهان بگذریم. موزه تاریخ طبیعی شهر اصفهان درصدر جاذبه‌های دیدنی این شهر قرار گرفته؛ زیرا حکایت‌گر حیاط موجودات روی کره زمین است.

موجوداتی که میلیون‌ها سال پیش در این کره خاکی زندگی می‌کرده و منقرض شده‌اند و موجوداتی که همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند. با توضیحاتی که درمورد این موزه به شما ارائه دادیم، حدس می‌زنیم که کنجکاو شده‌اید تا در مورد آن اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید. پس این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را از دست ندهید.

آشنایی با موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان، یکی از پربازدیدترین مکان‌هایی است که بیشتر گردشگران در زمان سفر به این شهر تمایل دارند تا از آن بازدید کنند. این موزه در سال 1367 و به همت استاد دانشگاه اصفهان «دکتر جعفریان» در یک ساختمان تاریخی به نام تالار تیموری، افتتاح شد که گویای تاریخ آفرینش طبیعت و جهان است.
تمامی آثاری که در این موزه وجود دارد، در طی 37 سال تلاش برای جمع‌آوری آثار طبیعی از سراسر ایران و جهان توسط دکتر جعفریان تهیه شده است.  زمانی‌که وارد این موزه می‌شوید، آثار مختلف در کنار سبک معماری دوره تیموری، سبک متفاوت و خاصی را ایجاد کرده که همین امر، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

آشنایی با موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟

موزه تاریخ طبیعی بین استانداری اصفهان و خیابان‌های سپه قرار دارد که برای رفتن به آن می‌توانید هم از اتومبیل شخصی خود هم با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟

سبک معماری موزه تاریخ طبیعی در اصفهان

همانطور که گفتیم این موزه در یک ساختمان قدیمی مربوط به قرن نهم هجری در تالار تیموری قرار گرفته؛ به‌همین دلیل زمانی‌که به این موزه نگاه می‌کنید، سبک معماری آن دوران را به‌وضوح خواهید دید. در این ساختمان قدیمی، ایوان و تالارهایی وجود دارد که هرکدام از آنها به دیگری راه پیدا می‌کنند. هنگامی‌که به این عمارت می‌نگرید، سبک معماری ایرانی اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. گچ‌بری‌های بی‌بدیل در کنار مقرنس‌کاری‌های آجری، زیبایی این عمارت را دوچندان کرده است.
در قسمت شرقی این بنای تاریخی، حوض فیروزه‌ای رنگی به نام چهار حوض، که مربوط به دوره صفویه است، خودنمایی می‌کند. در دوره صفویه، این بخش از بنا، دفترخانه پادشاه محسوب می‌شد. البته این بنا در دوره‌های مختلف پادشاهی در ایران، کاربردهای مختلفی داشت که گاهاً به‌عنوان قرائت‌خانه و کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بخش های مختلف موزه طبیعی در اصفهان

موزه تاریخ طبیعی بخش‌های مختلفی دارد که از هرکدام از آنها برای نگهداری آثار مختلفی ازجمله زمین‌شناسی، علوم طبیعی، گیاهی، جانوری و جغرافیایی استفاده می‌شود. در ادامه به تفصیل هریک از بخش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بخش های مختلف موزه طبیعی در اصفهان

سالن راهنمای موزه

زمانی‌که وارد موزه می‌شوید، احتمالاً به یک راهنما برای ورود به بخش‌های مختلف نیاز داشته باشید. در سالن راهنمای موزه می‌توانید با استفاده از اطلاعات و نقشه‌هایی که قرار داده شده، به سالن‌های مختلف این موزه راهنمایی شوید.

سالن جانوران مهره دار

همانطور که از نام این سالن مشخص است، در این بخش، حیوانات مهره‌دار که به‌صورت تاکیسدرمی هستند، قرار دارند. ازجمله جانورانی که در این سالن وجود دارند، می‌توان به خزندگان، دوزیستان، پرندگان، پستانداران و ماهیان اشاره کرد.

سالن جانوران مهره دار

سالن جانوران بدون مهره

سالن بعدی به جانوران بدون مهره تعلق دارد که شامل نرم‌تنان، تک سلولی‌ها، بندپایان، مرجان‌ها، اسفنج‌ها و انواع و اقسام جانوران بی‌مهره هستند. البته زیستگاه تمامی این جانوران در ایران نیست و برخی از آنها را آقای دکتر جعفریان از دیگر کشورهای خارجی خریده است.

بخش های مختلف موزه طبیعی در اصفهان

سالن زمین شناسی

چنانچه به زمین‌شناسی علاقه داشته باشید، این بخش مورد سلیقه شما است. در این سالن، می‌توانید مواد تشکیل‌دهنده زمین که شامل سنگ‌های معدنی و کانی‌ها هستند را تماشا کنید. همچنین فسیل‌های دریایی، سنگ‌های آذرین و کریستال‌ها از دیگر مواردی هستند که در این سالن وجود دارند. لازم به‌ذکر است تمامی مواردی که در این بخش مشاهده می‌کنید، مربوط به 580 میلیون سال قبل هستند.

سالن زمین شناسی

سالن جغرافیای طبیعی

در این سالن، نقشه‌های برجسته شهری، نقشه‌های توپوگرافی و زمین‌شناسی وجود دارد. همچنین می‌توانید نقشه‌های مختلف پوشش گیاهی که در ایران وجود دارد را هم در این سالن تماشا کنید که حاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند. 

سالن گیاه شناسی

از سالن‌های ویژه موزه تاریخ طبیعی در اصفهان می‌توان به سالن گیاه‌شناسی آن اشاره کرد. انواع گیاهان صنعتی، دارویی، بدون گل وگل‌دار در این بخش قابل مشاهده هستند. همچنین گیاهان خشک هم در این سالن وجود دارند که در کنار نمونه‌های خارجی قرار گرفته‌اند. همچنین می‌توانید گیاهان و ساقه درختانی که به‌شکل فسیل وجود دارند نیز در این سالن مشاهده کنید.

سالن کمک آموزشی

اگر تمایل دارید تا در مورد این موزه طبیعی اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، می‌توانید وارد سالن کمک آموزشی شوید. در این بخش وسایل کمک آموزشی که از آنها برای تحقیقات استفاده شده، قرار دارند. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از تصاویر و اسلایدهای مختلف، اطلاعات کاملی درمورد جهان هستی به‌دست بیاورند.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه طبیعی

نزدیک بودن موزه تاریخ طبیعی به جاذبه‌های دیدنی و همچنین هتل‌هایی مانند هتل عباسی اصفهان که در نزدیکی این شهر قرار دارند، یکی دیگر از دلایلی است که گردشگران برای بازدید به آنجا می‌روند. از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    میدان نقش جهان
•    کاخ چهل ستون
•    خانه تاریخی ملاباشی
•    کاخ عالی قاپو
•    دروازه قیصریه
•    مسجد شیخ لطف الله
•    انگورستان ملک التجار
•    خانه تاریخی مشیرالملک
•    عصارخانه شاهی

جاهای دیدنی نزدیک به موزه طبیعی

زمان بازدید از موزه طبیعی در شهر اصفهان

باتوجه به اینکه امکان بازدید از این موزه در حال حاضر وجود ندارد، نمی‌توان از این موزه دیدن کرد. اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید با موزه تاریخ طبیعی تماس بگیرید.

سخن پایانی 

موزه تاریخ طبیعی اصفهان یکی از مکان‌‎هایی است که به شما در درک چگونگی آفرینش جهان به‌صورت عملی کمک می‌کند. شما در این موزه می‌‎توانید موجوداتی که میلیون‌ها سال قبل در کره زمین زندگی می‌کردند را از نزدیک مشاهده کنید. به‌نظر می‌رسد دیدن چنین موزه‌ای بتواند اطلاعات ارزشمندی از این کره خاکی و نحوه پیدایش آن به شما ارائه کند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر سفری به نصف جهان داشتید، بازدید از این موزه در برنامه خود بگنجانید.

سوالات متداول درمورد موزه تاریخ طبیعی در اصفهان

موزه تاریخ طبیعی شهر اصفهان کجاست؟

اصفهان، تقاطع استانداری اصفهان و خیابان سپه.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به موزه تاریخ طبیعی در اصفهان کدام‌اند؟

میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، خانه تاریخی ملاباشی، کاخ عالی قاپو، دروازه قیصریه، مسجد شیخ لطف الله، انگورستان ملک التجار، خانه تاریخی مشیرالملک و عصارخانه شاهی.

آیا امکان بازدید از موزه تاریخ طبیعی در اصفهان وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر این موزه تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

کدام هتل‌ها در نزدیکی موزه تاریخ طبیعی وجود دارند؟

هتل جمشید، هتل سپاهان، هتل ایران، هتل شیخ بهایی، هتل پیروزی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...