رَهی نو

آنچه که باید درمورد پل شهرستان اصفهان بدانید  | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۱۶ ۲ اسفند ۱۴۰۲

جاذبه‌ها و دیدنی‌های اصفهان بی‌حدوحصر است؛ به‌گونه‌ای که انگشت به دهان مانده و چشمانتان از این همه زیبایی طبیعی و آثار تاریخی‌اش خیره خواهد ماند. پل شهرستان اصفهان، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی بازمانده از دوران ساسانی است که بر روی پل زاینده رود قرار دارد.
مردم شهر اصفهان این پل را به نام پل جسر حسین یا پل حاجی هم می‌شناسند که البته قدیمی‌ترین پل این شهر به‌شمار می‌آید. در ادامه این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو قصد داریم تا اطلاعات بیشتری درمورد تاریخچه، سبک معماری و همچنین جاذبه‌های دیدنی نزدیک آن به شما ارائه دهیم. 

پل قدیمی شهرستان اصفهان

پل زیبای شهرستان اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین پل‌های تاریخی ایران است که بر روی رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان قرار دارد. این پل در دوره ساسانیان ساخته شده و در دوره‌های بعدی چندین بار مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. 
پل مذکور دارای ویژگی‌های معماری و فرهنگی بسیاری است، به‌گونه‌ای که می‌توانید نشانه‌هایی از آثار دوره دیالمه و سلجوقیان را در آن مشاهده کنید. البته برخی از باستان‌شناسان بر این باورند که اساس ساخت این پل، از معماری و طراحی دوره هخامنشی گرفته شده است. 

پل قدیمی شهرستان اصفهان

پل تاریخی شهرستان کجاست؟

این پل در فاصله 4 کیلومتری شرق اصفهان و در خیابان مشتاق و خیابان سلمان فارسی واقع شده است. 

پل تاریخی شهرستان کجاست

مسیر دسترسی به پل قدیمی شهرستان

برای رفتن به پل حاجی اصفهان در ابتدا باید از خیابان بازارچه پل گذر کرده و سپس به ابتدای پل برسید. حال می‌توانید با دیدن شکوه، زیبایی و استقامت آن در دوره‌های مختلف تاریخ، لذت ببرید.

تاریخچه پل جی اصفهان

پل جسر حسین در اصفهان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه زاینده رود است که براساس شواهد تاریخی، قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. اما نشانه‌هایی از سبک معماری دوران هخامنشی در پایه‌های آن به چشم می‌خورد.
برخی منابع از این پل به‌عنوان یک پل جنگی و نظامی یاد کرده‌اند که برای ارتباط با شهرها و روستاهای جنوبی اصفهان ساخته شده بود. این پل در زمان حکومت محمد شاه قاجار در سال 1220 شمسی تعمیر و مرمت شد و در سال 1352 شمسی مجدداً مورد بازسازی قرار گرفت. پل شگفت‌انگیز شهرستان در تاریخ یک دی 1348 با شماره ثبت 889 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه پل جی اصفهان

نام های دیگر پل تاریخی شهرستان

در طول تاریخ، برای پل قدیمی شهرستان اصفهان، نام‌های زیادی انتخاب شده که یکی از آنها پل جی است. این نام برگرفته از نام شهر اصفهان در دوره پیش از اسلام است که در منابع مختلف تاریخ به چشم می‎‌خورد. برخی منابع نیز از این پل به نام پل جسر حسین یاد کرده‌اند که احتمالاً به‌خاطر وجود مقبره راشد بالله، خلیفه عباسی در نزدیکی آن است. برخی از افراد نیز این پل را به نام پل حاجی می‌شناسند. اما در حال حاضر به‌دلیل اینکه این پل در نزدیکی روستایی به نام شهرستان واقع شده، نام شهرستان را برای آن انتخاب کرده‌اند.

نام های دیگر پل تاریخی شهرستان

معماری پل جسر حسین

پل حاجی اصفهان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ دارد و بر روی سنگ‌های طبیعی کف رودخانه استوار شده است. چشمه‌های این پل دارای طاق‌های هلالی هستند که از آجر ساخته شده‌اند. بدنه پل نیز از سنگ، ملات، خشت، آجر و ساروج تشکیل شده است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگ‌فرش قدیمی، در حدود 105 متر و عرض آن از 25/4 تا 5 متر متغیر است. 
پل حاجی اصفهان همچنین دارای آب‌برهای نیم دایره است که در دو سمت پل قرار دارند. این آ‌ب‌برها برای تنظیم جریان آب و جلوگیری از فشار آب‌ بر روی پل طراحی شده‌اند. روی پایه‌های پل نیز دهلیزهایی وجود دارند که برای استراحت و دیدن منظره زیبای رودخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دهلیزها در گذشته، محلی برای برگزاری مراسم و جشن‌های مذهبی و فرهنگی بوده‌اند.
زمانی‌که به پل جسرحسین می‌نگرید، متوجه شباهت‌هایی میان آن و پل‌هایی نظیر شادروان شوشتر و دزفول خواهید شد. البته که این موضوع چندان تعجب‌آور نیست؛ چون تمامی این پل‌ها در زمان ساسانیان ساخته شده و معماری آنها در یک سبک اجرا شده است.
سبک پل‌سازی در دوران باستان به این شکل بود که رودخانه‌هایی با بستر صخره را انتخاب می‌کردند. همچنین بخش‌های باریک رودخانه را به‌جهت صرفه‌جویی در مصرف مصالح استفاده می‌کردند. نحوه ساخت پل‌ها به‌این‌صورت بود که در ابتدا صخره‌ها را تراش داده و سپس با استفاده از مصالح لازم، اقدام به ساخت پل می‌کردند. پل جسر حسین نیز به همین روشی که گفتیم، ساخته شده است.
در دوره ساسانیان در کنار شهرهای نزدیک به رودخانه‌ها، پل‌های زیادی می‌ساختند تا مردمان آنها در رفاه باشند. همچنین سدسازی از دیگر برنامه‌های عمرانی این دوره بود که چنین مواردی موجب شکوفایی و رشد شهرها می‌شد.

معماری پل جسر حسین

جاذبه های دیدنی نزدیک به پل حاجی اصفهان

پل تاریخی شهرستان اصفهان در محله جی قدیم واقع شده که در لیست قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان قرار دارد. در اطراف این پل، آثار تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها بازدید کرد. این آثار عبارتند از: 

مسجد جامع جی

مسجد جی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اصفهان است که به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. این مسجد با داشتن گنبدها، ایوان‌ها، شبستان‌ها و مناره‌هایش، شکوه و جلوه خاصی دارد.

کهن دژ اصفهان

از دیگر دیدنی‌های نزدیک به پل زیبای شهرستان می‌توان به سارویه یا کهن دژ اصفهان اشاره کرد. این دژ فاصله بسیار کمی با پل حاجی دارد که با طی یک مسافت کوتاه می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

کهن دژ اصفهان

شهربازی

همچنین اگر نیاز به یک مکان تفریحی دارید، شهربازی و پارک ساحلی نیز از دیگر جاذبه‌های نزدیک به پل معروف شهرستان است. شما می‌توانید اوقات فراغت خود را در آنجا بگذرانید.

سخن آخر

یکی از آثار شگفت‌انگیز استان اصفهان، پل شهرستان و مربوط به دوره ساسانیان است که همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. باتوجه به اینکه قدمت این پل بسیار زیاد است، در زمان‌های مختلفی مورد مرمت قرار گرفته که البته در حال حاضر فقط امکان پیاده راه رفتن بر روی آن وجود دارد.
دیدن این پل را در برنامه سفر خود به شهر اصفهان بگنجانید. مطمئن باشید در زمان سفر به این شهر و دیدن جاذبه‌های مختلفی از جمله پل مذکور در کنار اقامت در هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان برای شما بسیار خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد بود.

سوالات متداول درمورد پل شهرستان اصفهان

پل تاریخی شهرستان اصفهان کجاست؟

این پل در فاصله 4 کیلومتری شرق اصفهان و در خیابان مشتاق و خیابان سلمان فارسی واقع شده است. 

پل حاجی مربوط به کدام دوره است؟

این پل در دوره ساسانیان ساخته شده که در دوران‌های بعد مورد مرمت قرار گرفته است.

پل قدیمی شهرستان چه نام‌های دیگری دارد؟

این پل به پل جسر حسین و پل حاجی نیز شناخته می‌شود.

چه جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی پل بی‌نظیر شهرستان اصفهان وجود دارد؟

مسجد جی و کهن دژ و شهربازی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...