رَهی نو

لیست کاملی از آرامگاه های اصفهان همراه آدرس | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۸ ۹ اسفند ۱۴۰۲

شایسته است که برای اصفهان نامی همچون نصف جهان را برگزیده‌اند؛ چراکه هرآنچه از آثار تاریخی تا اماکن تفریحی را می‌توان در آنجا پیدا کرد. آرامگاه های اصفهان که در این بخش به معرفی معروف‌ترین آنها می‌پردازیم، تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این شهر به‌شمار می‌روند.
اصفهان را می‌توان خانه هنرمندان، عارفان و دانشمندان نامید؛ به‌گونه‌ای که در سفر به این شهر می‌توانید آرامگاه‌های این افراد نامی و معروف ایران که در دوره‌های مختلف تاریخ می‌زیسته‌اند، را از نزدیک ببینید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را همراهی کنید تا سفری به این مکان‌های تاریخی به‌جا مانده از ادوار گذشته داشته باشیم.

آرامگاه های اصفهان

شهر اصفهان باتوجه به اینکه همواره یکی از شهرهای مهم ایران و مهد و محل زندگی عارفان و هنرمندان بوده، آرامگاه‌های زیادی را در خود جای داده است. در ادامه مهم‌ترین آرامگاه‌های این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

آرامگاه میرعماد اصفهان

این آرامگاه محل دفن یکی از خوشنویسان قرن دهم هجری قمری به نام میرعماد حسنی قزوینی است. میرعماد به‌قدری خوش خط بود که آوازه وی علاوه‌بر ایران، در میان پادشاهان عثمانی نیز پیچیده بود. به‌همین دلیل ثروتمندان بسیاری تمایل داشتند تا با پرداخت مبالغ بالا، آثار وی را خریداری کنند.
نحوه کشته شدن این هنرمند پرآوازه به این شکل بود که شاه عباس صفوی وی را متهم به پیروی از مذهب تسنن کرد و درنهایت دستور قتل وی را داد. پیکر وی در صحن مسجد معروف اصفهان به نام مسجد مقصودبیک در نزدیکی میدان نقش جهان دفن شده است. 
آدرس: اصفهان، چهارراه شکرشکن، چهارراه کرمانی، کوچه میرعماد

آرامگاه علامه مجلسی اصفهان

از فقهای معروف شیعه که در دوره شاه سلطان حسین صفوی و شاه سلیمان می‌زیست، محمدباقر مجلسی است. این شخص که به علامه مجلسی و مجلس ثانی معروف است، در اصفهان چشم به دنیا گشود. از آثار معروف وی بحارالانوار است که شهرت زیادی دارد. آرامگاه علامه مجلسی اصفهان یکی از مهم‌ترین اماکن این شهر به‌شمار می‌رود و همین امر موجب شده تا همه ساله تعداد زیادی گردشگر از آن بازدید کنند.
آدرس: اصفهان، میدام امام علی، خیابان مجلسی

آرامگاه علامه مجلسی

آرامگاه ابوالقاسم میرفنرسکی اصفهان

آرامگاه یکی از حکما و دانشمندان معروف به نام میرفندرسکی و با نام کامل مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فندرسکی در اصفهان قرار دارد. این دانشمند به‌نام در دوره صفویه متولد شد که از فرزندان حکمای معروف اصفهان بود. وی در رشته‌های زیادی از جمله کیمیا، ریاضی، فنون و غیره شهرت و تبحر داشت. وی در سال 1050 هجری قمری از دنیا رفت و به دستور خودش، در مدرسه‌ محل تدریسش، دفن شد. مدرسه میر یا تکیه میرفندرسکی امروزی، در قبرستان قدیمی که همان تخت فولاد اصفهان است، قرار دارد.
آدرس: اصفهان، خیابان شیخ مفید

آرامگاه بابا رکن الدین

بابا رکن الدین یکی از عارفان شناخته شده در دوران ایلخانیان و مربوط به قرن هشتم هجری است. اگر می‌خواهید شاهد یک شاهکار معماری که توجه گردشگران از سراسر دنیا را به خود جلب کرده، باشید، رفتن به این آرامگاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌‌ها در کنار پنجره‌های سراسری آن، موجب شده تا معماری این بنا بسیار منحصربفرد جلوه کند.
آدرس: اصفهان، خیابان تخت فولاد، قبرستان تخت فولاد

آرامگاه ساروتقی

از آرامگاه‌های دوره صفویه می‌توان به آرامگاه ساروتقی اشاره کرد. در این آرامگاه شخصی به نام اعتمادالدوله که وزیر شاه عباس بود، مدفون شده است.  شاید در نگاه اول، بنای این آرامگاه توجه شما را به خود جلب نکند، اما زمانی که قدم در این آرامگاه می‌گذارید، از دیدن معماری خاص آن به وجد خواهید آمد. نقش و نگارهای آن به همراه گچ‌بری‌های دوره صفویه که بر روی سقف آن انجام شده، همگی هنر آن دوران را به رخ جهانیان می‌کشد.
آدرس: اصفهان، خیابان کمال، نبش کوچه لت

منارجنبان اصفهان

اگر به شهر اصفهان سفر کرده باشید و بعد از اقامت در یکی از هتل های این شهر مانند هتل پارسیان کوثر اصفهان، به گشت‌وگذار در این شهر پرداخته باشید، قطعاً بنای منار جنبان را دیده‌اید. شاید برایتان جالب باشد که بنای منارجنبان بر روی مقبره عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی ساخته شده است.
در زیر این بنای گنبدی که در دوره ایلخانیان ساخته شده، مقبره این عارف قرار دارد. این بنا دارای دو مناره است که ارتفاع آن به 17 متر می‌رسد. این مناره‌‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده که با هر تکان یک مناره، دیگری نیز تکان می‌خورد. به کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و ستاره‌های چهارپر آن از دیگر زیبایی‌های این بنا به‌شمار می‌روند.

منارجنبان اصفهان

آرامگاه واله اصفهان

این آرامگاه متعلق به شاعر و خوشنویسی به نام آقا محمدکاظم واله است که در دوره فتحعلی شاه زندگی می‌کرد. این شخص یکی از خطاطان معروف آن دوران بود که برای رسیدن به مقام استادی در این رشته به عراق سفر کرد. بعد از برگشت به ایران، حجره‌ای برای خود دست و پا کرد و فعالیت خود را ادامه داد.
نکته بسیار جالب درمورد این آرامگاه این است که این شخص، سنگ قبر خود را در زمان حیاتش با خط خودش که نستعلیق بود، نوشت که البته امروزه یکی از ارزنده‌تنرین سنگ‌های مرمری کتیبه‌دار اصفهان به‌شمار می‌رود.
آدرس: اصفهان، خیابان فیض، مجموعه تخت فولاد

آرامگاه واله اصفهان

آرامگاه علاء الدین شهشهان

از دیگر آرامگاه‌های شهر اصفهان می‌توان به آرامگاه علاء الدین شهشهان اشاره کرد. این فرد نیز از دیگر عرفای معروف قرن نهم هجری است که با معماری منحصربفرد و بی‌نظیر خود توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. بخش بسیار مهمی از این آرامگاه، مربوط به خطاطی‌های بی‌بدیلی است که در این مکان به چشم می‌خورد. البته که منبت‌کاری‌های خاص آن در کنار کاشی‌کاری‌های بی‌همتایش، از چشم گردشگران دور نمی‌ماند.
آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه مسجد صفا، فلکه شهشهان

آرامگاه دارالبطیخ

در این آرامگاه اشخاص مهمی از جمله سلطان سنجر کرمانشاه و خواجه نظام الملک که در دوره سلجوقیان می‌‌زیستند، مدفون شده‌اند. زمانی‌که از بیرون به این بنا می‌نگرید، آجرهای خاکی رنگ آن را که گرد تاریخ بر روی آن نشسته، نظر شما را به خود جلب می‌کند. همچنین در هنگام ورود به این مقبره، با حیاطی ساده که در آن یک تالار نیز وجود دارد، به چشم می‌خورد که البته هشت سنگ مزار نیز در آنجا وجود دارد.
آدرس: اصفهان، متروی قیام، خیابان ولیعصر، کوچه سلطان سنجر

آرامگاه صائب تبریزی

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین آرامگاه‌های اصفهان را به شما معرفی کنیم، قطعاً آرامگاه صائب تبریزی در اولویت خواهد بود. بسیاری از عاشقان غزل‌سرا همه ساله به دیدن آرامگاه این شاعر قرن یازدهم هجری در اصفهان می‌روند. صائب تبریزی به سبب غزل‌های نابی که می‌سرود، لقب ملک‌الشعرا را از دربار صفویه به‌دست آورد.
سبک آرامگاه صائب تبریزی برگرفته از معماری دوره صفویه است که البته در لیست یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان قرار دارد. این آرامگاه با دیگر آرامگاه‌های شهر اصفهان تفاوت زیادی دارد. این مقبره در میان باغی بزرگ قرار گرفته که درختان سربه‌فلک کشیده آن دورتا دور مقبره را احاطه کرده که حوض زیبای میان باغ و همچنین دیوارهای قدیمی آن به زیبایی این مکان افزوده است.
آدرس: اصفهان، محله لنبان، خیابان صائب

آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه راشد بن الله

اگر برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به سمت زاینده رود می‌روید، بازدید از آرامگاه راشد بن الله را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. این شخص یکی از خلفای دوره عباسی بود که دلیل کشته شدن وی، عدم پرداخت مالیات به ملکشاه سلجوقی، یعنی مسعود بن محمد بن ملکشاه سلجوقی بود.
قطعاً سبک معماری و ساخت بنای این آرامگاه، برگرفته از دوره سبک دوره سلجوقیان است که در زمان بازدید با نوع طراحی بناها و آرامگاه‌های آن دوره آشنا می‌شوید. البته شاید بنای ساده که برای ساخت آن از آجر استفاده شده، شما را چندان شیفته خود نکند، اما خوب است که بازدیدی از این بنای تاریخی نیز بازدیدی کوتاه داشته باشید.
آدرس: اصفهان، خیابان مشتاق دوم، پل شهرستان، خیابان بازارچه

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

این آرامگاه مربوط به محل دفن دانشمندی به نام شیخ ابو مسعود است که در دوره تیموریان می‌زیست. جذابیت این آرامگاه به‌گونه‌ای است که موجب شده تا گردشگران از بودن در این مکان لذت ببرند. این آرامگاه با کاشی‌کاری‌های خاص خود زیبایی وصف‌ناپذیری پیدا کرده بود که متاسفانه گرد تاریخ و گذشت زمان موجب از بین رفتن آن شد.
آدرس: اصفهان، خیابان کاشانی، محله چهارسوی کوچک، روبه‌‎روی بیمارستان کاشانی

آرامگاه بابا قاسم

عرفای زیادی در اصفهان دارای آرامگاه هستند که یکی دیگر از آنها، آرامگاه بابا قاسم است. این عارف در قرن هشتم هجری می‌زیست که شاگردان زیادی را تربیت کرد. جالب است بدانید که این عارف در جوار کتابخانه خود مدفون شده که به سبب احترام زیادی که دارد، همه ساله افراد زیادی به مزار او رفته و از آنجا بازدید می‌کنند.
زمانی‌که برای بازدید به این آرامگاه می‌روید، گنبد مخروطی شکل آن که تشکیل شده از رنگ لاجوردی است، شما را شگفت‌زده می‌کند. بر روی بدنه آن نیز که از آجر ساخته شده، نام‌های متبرک الله و الهی به چشم می‌خورد.
آدرس: اصفهان، چهارراه ابن سینا

آرامگاه بابا قاسم

سخن پایانی

در طول ادوار گذشته هنرمندان و عارفان زیادی در اصفهان زندگی کرده، از دنیا رفته‌ و برای آنها آرامگاه‌هایی ساخته شده است. این آرامگاه‌ها، بازتابی از تاریخ، فرهنگ، هنر و معماری این شهر هستند که در طول قرون مختلف، شکل و شمایل خود را تغییر داده‌اند. 
از آرامگاه‌های این شهر می‌توان به آرامگاه علامه مجلسی، ارامگاه میرعماد، آرامگاه میرفنرسکی، ارامگاه صائب تبریزی و غیره اشاره کرد. چنانچه برای سفرهای کاری و یا تفریحی به این شهر می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از اقامت در یکی از هتل های اصفهان، حتماً بازدید از این آرامگاه‌ها را که دیدنشان خالی از لطف نیست، در برنامه سفر خود بگنجانید. سفرتان خوش و پرخاطره باد!

سوالات متداول در مورد آرامگاه های اصفهان

چه تعداد آرامگاه در شهر اصفهان وجود دارد؟

تعداد آرامگاه‌های این شهر مشخص نیستف اما بر اساس منابع مختلف، حدود 100 تا 200 آرامگاه در این شهر وجود دارد. البته برخی از آنها به‌دلیل عوامل طبیعی یا انسانی از بین رفته‌ و برخی نیز به‌عنوان آثار ملی ثبت شده‌اند.

کدام آرامگاه‌های شهر اصفهان مهم هستند؟ 

آرامگاه صائب تبریزی، آرامگاه بابا رکن الدین، آرامگاه علامه مجلسی، آرامگاه میرفندرسکی، آرامگاه میرعماد، آرامگاه علاء الدین شهشهان و آرامگاه دارالطبخ.

کدام شاعر و خوشنویس سنگ قبر خود را در زمان حیاتش با دست‌خط خودش نوشت؟

آقا محمدکاظم واله

چه ویژگی‌های معماری و هنری، آرامگاه‌های شهر اصفهان را متمایز می‌کند؟

آرامگاه‌های این شهر، علاوه‌بر ارزش تاریخی و فرهنگی، دارای ویژگی‌های معماری و هنری بسیار زیبا و منحصربفردی هستند که سبک معماری ایرانی از دوران قدیم تا دوران معاصر را نمایش می‌دهند.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...