رَهی نو

آرامگاه صائب تبریزی کجاست ؛ مسیر دسترسی + تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۹۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

ایران است و شاعرانی که آوازه آنها در سراسر این سرزمین پیچیده است؛ به‌طوری‌که به هر گوشه‌ای از این آب و خاک که بنگریم، سخن و شعری از آنها را بر روی بناها و مکان‌های مختلف می‌بینیم. از شاعران نامی و برجسته می‌توان به صائب تبریزی اشاره کرد. آرامگاه صائب تبریزی نمونه‌ای از آثار تاریخی شهر اصفهان است.
اینکه این شاعر کیست، مدفن وی کجاست و چگونه مقبره او کشف شده، موضوع جالب و حیرت‌انگیزی است که این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به توضیح آن پرداخته و قرار است شما را با این داستان جالب توجه روبه‌رو کند.

معرفی کوتاهی از صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان است که در خیابان صائب و در باغ تکیه قرار دارد.  این بنا در سال 1346 تکمیل و افتتاح شد. در گوشه و کنار ارامگاه، اشعار صائب تبریزی به خط زیبای نستعلیق نوشته شده وزیبایی بنا را افزایش داده است. صائب تبریزی یا میرزا صائبا، از شعرای معروف و برجسته دوران صفویان بود که در سال 1016 هجری قمری در تبریز متولد شد. او در سن بلوغ به مکه سفر کرد و پس از بازگشت 

آرامگاه صائب تبریزی کجاست؟

برای رفتن به آرامگاه صائب تبریزی باید به محله لنبان که در خیابان صائب و در باغی به نام تکیه که متعلق به خودش بوده، بروید. چندین راه برای رفتن به این آرامگاه وجود دارد. 
چنانچه از مترو استفاده می‌کنید، باید در ایستگاه میدان انقلاب از قطار پیاده شده و سپس با استفاده از یک تاکسی به سمت آرامگاه بروید. در صورت استفاده از اتوبوس، باید در خیابان بهشتی از اتوبوس پیاده شده و با کمی راه رفتن به آرامگاه برسید.
آدرس: خیابان شهید بهشتی، ابتدای خیابان صائب، محله لنبان، باغ تکیه

آرامگاه صائب تبریزی کجاست

گذری بر زندگی نامه صائب تبریزی

میرزا محمدعلی، ملقب به صائب تبریزی در سال 1016 هجری قمری در تبریز متولد شد. مدتی بعد از تولد وی، خاندان صائب با به‌دست آوردن موقعیت اجتماعی بالا در دربار صفوی، از تبریز به اصفهان مهاجرت کردند. میرزا محمدعلی تحصیلات خود را در شهر اصفهان آغاز کرد. وی برای پیشرفت در علم و به‌دست آوردن معنای زندگی، سفرهای متعددی به شهر مشهد و کشورهایی همچون افغانستان و هندوستان داشت. بعد از برگشت به ایران، وارد دربار صفوی شد و توانست لقب ملک‌الشعرا را از آن خود کند. البته دلیلش این بود که وی در زمره بزرگ‌ترین شاعران ایرانی قرار گرفته بود.
بعد از مرگ شاه عباس دوم صوفی، شاه سلیمان به نوعی، صائب را مورد توجه خویش قرار نداد و همین امر موجب شد که تا صائب کم‌کم از دربار فاصله گرفته و به باغ تکیه که از آن خود بود، برگردد. سرانجام وی در 70 سالگی در باغ شخصی‌اش از دنیا رفت و در همانجا به خاک سپرده شد.
صائب به‌دلیل تک‌بیتی‌های نابش بسیار مورد توجه قرار گرفته اما قصیده‌ها، مثنوی‎‌های کوتاه و قطعه و غزل‌هایش نیز به گوش جان می‌نشیند و کم از دوبیتی‌هایش ندارد. احتمالاً با شنیدن نام صائب تبریزی تصور کنید که آرامگاه این شاعر در تبریز واقع شده؛ اما جالب است بدانید که مقبره وی در لیست جاذبه های گردشگری اصفهان قرار دارد.

تاریخچه کشف آرامگاه صائب تبریزی

داستان کشف و رونمایی از مقبره صائب تبریزی بسیار شنیدنی و عجیب است. آرامگاه صائب تبریزی در زمان پهلوی و حدود 300 سال بعد از زمان وفاتش، کشف شد. در آن زمان، باغ تکیه که متعلق به صائب بود، از طرف اداره اوقاف، تحت اجاره یک تاجر اصفهانی بود. این شخص به هیچ‌وجه اجازه ورود به باغ را به افراد نمی‌داد.
این ماجرا حتی بعد از کشف مقبره صائب ادامه داشت. بعد از این اتفاق، یکی از فعالان فرهنگی وقت اصفهان به نام عباس بهشتیان، از اداره اوقاف درخواست کرد تا این باغ برای اجاره به کسی واگذار نشود. بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، در سال 1347 بازدید از مقبره صائب تبریزی برای عموم مردم آزاد اعلام شد. این آرامگاه، در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

معماری آرامگاه صائب تبریزی چگونه است؟

بنای آرامگاه برگرفته از سبک معماری دوره صفویه است که توسط استاد حسین معارفی طراحی و مهندس محسن فروغی به اجرا درآمد.  ایوان آرامگاه دارای ابعاد 14/20*6*8 متر است که البته بازدید از آن نیازمند بالا رفتن از ده پله سنگی است. بر روی سرستون‌های مقبره صائب با داشتن قوس‌های جناغی، شکل جذاب و چشم‌نوازی به خود گرفته است.
زمانی‌که به سقف این آرامگاه می‌نگرید، تصویر خود را در آینه‌های ریز و درشتی که سقف را احاطه کرده، تماشا خواهید کرد. همچنین سنگ مزار صائب هم از مرمر یزدی است. البته سنگ مزار قدیمی ایشان هم منقش به یک مطلع و غزل است که هنر محمد صالح آن را زینت داده و در میان قرار گرفته است. در زمان ورود به آرامگاه با حوض و آب‌نمایی روبه‌رو خواهید شد که بی‌شباهت به چهلستون اصفهان نیست. همچنین دو مزار دیگر که متعلق به پسر و نوه صائب است نیز در این آرامگاه قرار دارد.

معماری آرامگاه صائب تبریزی چگونه است

زمان بازدید از آرامگاه صائب تبریزی

چنانچه راهی این شهر تاریخی شدید، می‌توانید همه روزه از این آرامگاه دیدنی، بازدید کنید. برای اینکه بهتر بتوانید زیبایی این باغ را تماشا کنید، بهتر است که در طول روز به آنجا بروید. اما اگر قصد عکاسی از این باغ را دارید، باتوجه به نورپردازی‌های انجام شده و ایجاد مناظر چشم‌نواز، زمان بازدید خود را به شب موکول کنید.

زمان بازدید از آرامگاه صائب تبریزی

دیدنی های نزدیک به آرامگاه صائب تبریزی

اگر بازدید از آرامگاه صائب را در برنامه سفر خود قرار دهید، با یک تیر چند نشان خواهید زد. به این معنی که به‌دلیل نزدیک بودن مقبره صائب به دیگر جاهای دیدنی می‌توانید در مدت کوتاهی از چند جاذبه دیدنی و گردشگری این شهر بازدید داشته باشید. این جاذبه‌های گردشگری اصفهان را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.
•    سی و سه پل
•    هشت بهشت
•    پل مارنان
•    چهارباغ
•    کلیسای وانک

دیدنی های نزدیک به آرامگاه صائب تبریزی

هتل های اطراف آرامگاه صائب تبریزی

باتوجه به قرار گرفتن آرامگاه صائب در میان شهر اصفهان، هتل‌های زیادی مانند هتل آسمان اصفهان در اطراف آن قرار دارد. همچنین نزدیک بودن این مقبره تاریخی به دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر سبب شده تا میهمانان بازدید از این مکان را در برنامه سفر خود بگنجانند.

هتل های اطراف آرامگاه صائب تبریزی

سخن پایانی

همواره بازدید از مکان‌های تاریخی مانند آرامگاه صائب تبریزی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. جذابیت‌های این دسته از مکان‌ها بسیار منحصربفرد بوده؛ به‌گونه‌ای که چشم‌پوشی از آنها کار آسانی نیست. به‌همین دلیل همواره شلوغی این مکان‌های تاریخی را در زمان بازدید آنها شاهد خواهید بود.

سوالات متداول درمورد آرامگاه صائب تبریزی

مقبره صائب تبریزی کجاست؟

آرامگاه این شاعر بزرگ ایران زمین در شهر اصفهان قرار دارد.

آدرس مقبره صائب کجاست؟

خیابان شهید بهشتی، ابتدای خیابان صائب، محله لنبان، باغ تکیه

کدام جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی آرامگاه صائب قرار دارد؟

سی و سه پل، هشت بهشت، پل مارنان، چهارباغ و کلیسای وانک.

مقبره صائب تبریزی در چه سالی کشف شد؟

در سال 1347

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...