رَهی نو

باغ پرندگان اصفهان به همراه آدرس و عکس | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۰۴ ۸ اسفند ۱۴۰۲

باغ‌هایی در ایران وجود دارند که به معرفی طبیعت و زیستگاه جانوران مختلف می‌پردازند. باغ پرندگان اصفهان با نمایش انواع پرنده‌ها در یک فضای سبز و حیرت‌انگیز شما را به شنیدن صدای طبیعت دعوت می‌کند. باغ‌های پرندگان علاوه بر این‌که دیدنی هستند، جنبه آموزشی بالایی دارند و با معرفی هر پرنده، درباره زیستگاه آن، تغذیه، زاد و ولد و ... آن اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد.
باغ پرندگان شهر اصفهان در یک محیطی خوش آب‌و‌هوا و طبیعتی سرسبز تنوع زیادی از پرندگان رنگارنگ را در برمی‌گیرد. شما می‌توانید در این باغ به تماشای هزاران پرنده بنشینید. درست است که اصفهان به بناهای تاریخی و قدیمی مشهور است ولی امکانات تفریحی و گردشگری چون باغ پرنده‌های آن نیز شهرت زیادی دارد. با معرفی باغ زیبای پرندگان اصفهان در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، شما را به دنیایی شگفت‌انگیز می‌بریم تا با زندگی این جانوران جذاب بیشتر آشنا شوید.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ سرسبز پرندگان اصفهان به همت شهرداری این کهن شهر در سال 1375 شروع به فعالیت خود کرد. این باغ با نمایش گونه‌های مختلف پرندگان از سراسر دنیا مقصد بسیاری از گردشگران به‌حساب می‌آید. شما در یک محیطی پر از درختان و گل‌های رنگارنگ با وسعت 17000 مترمربع می‌توانید از حدود 5000 پرنده دیدن کنید. همه این پرنده‌ها بومی ایران نیستند و بسیاری از آن‌ها به جاهای مختلف دنیا مانند استرالیا، اندونزی، تانزانیا، چین و غیره تعلق دارند.
پرندگان باغ در یک فضایی با سیم‌های توری زندگی می‌کنند. این تورها روی پایه‌های فلزی با ارتفاع 22 متر قرار گرفته‌اند که امکان پرواز راحت را برای پرندگان فراهم می‌کند. برای اینکه این پرندگان در محیط گرم و خشک اصفهان آسیب نبینند، فضای باغ را در نزدیکی زاینده‌رود و با درختان بسیار و پوشش‌های گیاهی متنوع ایجاد کرده‌اند.
باغ پرندگان شهر اصفهان در مجموعه ناژوان قرار دارد که یک محیط جذاب و سرگرم‌کننده به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید در مجموعه ناژوان از باغ پروانه‌ها، آکواریوم، باغ خزندگان، دلفیناریوم، تله سیژ، دوچرخه‌سواری و قایق‌رانی لذت کامل را ببرید.
بسیاری از دانش‌پژوهان و محققان برای شناخت و یادگیری درباره انواع پرنده‌ها از نزدیک، به باغ بزرگ پرندگان اصفهان می‌روند و در کنار تماشای تنوع زیستی پرنده‌ها، اطلاعات زیادی کسب می‌کنند. اگر به طبیعت و پرندگان علاقه دارید حتما از این مجموعه دیدن کنید چون باغ پرنده‌های اصفهان علاوه بر این‌که شما را سرگرم می‌کند، نکات آموزشی درباره زیست هر پرنده را ارائه می‌دهد.

معرفی باغ-پرندگان-اصفهان

باغ پرندگان شهر اصفهان کجاست؟

همان‌طور که گفته شد باغ دیدنی پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان قرار دارد. برای رفتن به این مجموعه باید به سمت ساحل زاینده‌رود حرکت کنید. شما می‌توانید باغ پرنده‌ها را در بلوار آتشگاه، خیابان الفت، خیابان ناژوان بیابید.
اگر با خودروی شخصی قصد دارید به تماشای باغ پرندگان بروید بایستی از پل وحید به سمت سه‌راه سیمین برانید و نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به سمت راست حرکت کنید تا وارد پارک ناژوان شوید. سپس از آنجا در خیابان الفت عبور کنید تا به باغ برسید. با استفاده از وسایل نقلیه مانند مترو، اتوبوس و تاکسی‌های شهری هم می‌توانید به تماشای باغ پرنده‌ها بروید. با مترو بایستی در ایستگاه آزادی پیاده شوید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به سمت باغ بروید.

زیستگاه‌های باغ پرندگان رنگارنگ اصفهان

باغ دل‌نشین پرندگان اصفهان یک فضایی شاد و پرنشاط برای تفریح و آموزش به‌حساب می‌آید. این باغ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که تا پرندگان بتوانند در فضایی مشابه با زیستگاه خود زندگی کنند. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این باغ می‌پردازیم.

برکه‌ها

شما در باغ پرندگان زیبای اصفهان چهار برکه بزرگ و کوچک را مشاهده خواهید کرد که برکه بزرگ‌تر در مرکز باغ قرار دارد. این برکه‌ها برای پرندگان آبچر مانند فلامینگو، قو، اردک، پلیکان، مرغابی و ... تعبیه شده‌اند. این پرندگان زمانی را در آب و زمانی را بیرون آب می‌گذرانند. وقتی در آب هستند مانند پاروهای یک قایق پاهای خود را حرکت می‌دهند.
در اطراف برکه‌ها درختان و گیاهان مختلفی قرار دارند تا فضایی زیبا و آرامش‌بخش برای پرندگان و بازدیدکنندگان ایجاد شود. برکه‌ها همچنین نقش مهمی در اکوسیستم باغ دارند. آن‌ها آب آشامیدنی و مکانی برای شنا و حمام کردن پرندگان را فراهم می‌کنند.

صخره

شما در باغ پرندگان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان، صخره‌هایی را در ضلع شرقی باغ می‌بینید که مکانی عالی برای زیستگاه پرنده‌های کوهستانی و بیابانی به‌حساب می‌آید. شما در این بخش می‌توانید پرندگانی مانند تیهو، کبک، بلدرچین و ... را از نزدیک ببینید. این بخش از سنگ‌ها و صخره‌های مصنوعی ساخته‌شده است و گیاهانی دارد که در مناطق صخره‌ای رشد می‌کنند. پرندگانی که در بخش صخره‌ای زندگی می‌کنند به فضای باز و صخره‌ای برای پرواز و جست‌وخیز نیاز دارند. این بخش همچنین مکانی برای لانه‌سازی و جوجه آوری پرندگان به‌حساب می‌آید.

صخره-در-باغ-پرندگان-اصفهان

قفس‌های شیشه‌ای 

همان‌طور که می‌دانید آب‌وهوای شهر اصفهان گرم و خشک است و این موضوع برای بسیاری از پرنده‌ها ناخوشایند است. به همین خاطر در باغ پرندگان قفسه‌های شیشه‌ای تعبیه شده تا این نوع پرنده‌ها آسیب نبینند. قفس‌های شیشه‌ای با امکانات منحصربه‌فردی مانند شوفاژ، کولر و دستگاه تهویه تجهیز شده‌اند تا این پرندگان خاص بتوانند در محیطی مشابه زیستگاه اصلی خود زندگی کنند.
شما می‌توانید در این قفس‌های شیشه‌ای پرندگانی چون طوطی، توکان، مکائو، مرغ مینا، مرغ عشق و ... را ببینید. این قفس‌ها در ضلع جنوبی باغ قرار دارند. فضای گلخانه‌ای این قفس‌ها برای پرندگان آب‌و‌هوایی گرم و مرطوب را رقم می‌زند. این قفس‌ها برای لانه‌سازی و جوجه آوری این قسم پرندگان محیطی مناسب محسوب می‌گردد.

قفس‌های فلزی

قفس‌های فلزی برای پرندگانی که باید در فضای باز و آزاد بتوانند رها پرواز کنند، فراهم شده است. شما در این قفس‌ها شاهد پرندگانی مانند جغد، شاهین، کرکس سیاه، عقاب و ... خواهید بود. محیط‌زیست این پرندگان در کوهستان و فضاهای مرتفع قرار دارد که به همین دلیل در این قفس‌ها صخره‌های کوهستانی برای شبیه‌سازی زیستگاه آن‌ها تعبیه شده است.
اغلب پرندگان این قفس گوشت‌خوار هستند و از پرندگان و جانوران دیگر تغذیه می‌کنند. فضای این قفس‌ها کاملا بسته است تا پرنده‌های آن به سایر پرندگان و بازدیدکنندگان آسیب نرسانند. این قفس‌ها فضای کافی برای جست‌وخیز پرنده دارند و شما می‌توانید در این قسمت پرندگان نادر و رو به انقراضی را ببینید که در جاهای دیگر امکان تماشای آن‌ها وجود ندارد.

فضاهای سبز جنگلی 

فضای جنگلی باغ پرندگان اصفهان در سراسر باغ به چشم می‌خورد. این فضا برای پرندگانی فراهم شده است که زندگی و پرواز آن‌ها به‌صورت آزاد و رها به کسی آسیب نمی‌رساند. شما می‌توانید در یک محیط سرسبز و زیبا چشمان خود را به تماشای پرندگانی چون طاووس، قرقاول، بلبل و ... دعوت کنید.
پرندگانی که در فضاهای سبز جنگلی زندگی می‌کنند به فضای باز و درختان بلند برای پرواز و لانه‌سازی نیاز دارند. این فضاها همچنین مکانی برای جوجه آوری و جستجوی غذا برای پرندگان به‌حساب می‌آیند.

واحدهای تخصصی باغ سرسبز پرندگان اصفهان

واحدهای تخصصی با تمرکز بر روی نگهداری، پرورش و نگهبانی از انواع مختلف پرندگان، به گردشگران فرصتی منحصربه‌فرد برای ارتباط نزدیک‌تر با جهان پرندگان ارائه می‌دهند. این بخش به آموزش و تحقیقات درباره پرندگان اختصاص دارد. در ادامه به بررسی این واحدها می‌پردازیم.

 واحد تکثیر

در این واحد از باغ آموزنده پرندگان اصفهان شرایط و امکاناتی فراهم می‌شود تا پرندگان بتوانند تخم‌گذاری و جوجه آوری کنند. جوجه‌های تازه به دنیا آمده در این بخش نگهداری و مراقبت می‌شوند تا به سن مناسب خود برای رهاسازی در محیط باغ برسند.
این واحد به مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه تکثیر و پرورش پرندگان خدمات ارائه می‌دهد. همچنین با تکثیر گونه‌های در حال انقراض، به حفظ تنوع زیستی پرندگان کمک می‌کند. در موزه طبیعی اصفهان شما می‌توانید در مورد بعضی از این پرنده‌ها اطلاعات تکمیلی به دست آورید.

واحد تغذیه

با توجه به اینکه پرندگان مختلفی در باغ پرندگان تماشایی اصفهان زندگی می‌کنند و آناتومی بدن آن‌ها از یکدیگر متفاوت است، پس توجه به تغذیه آن‌ها اهمیت زیادی دارد. شما در این باغ پرندگان گوشت‌خوار، دانه‌خوار، میوه‌خوار و همه‌چیزخوار خواهید دید که واحد تغذیه تلاش می‌کند منابع غذایی موردنیاز آن‌ها را فراهم کند. کارشناسان این واحد کیفیت غذای پرندگان را به‌طور مرتب کنترل می‌کنند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

واحد-تغذیه-باغ-پرندگان-اصفهان

واحد کلینیک و بهداشت

واحد کلینیک و بهداشت باغ پرندگان شهر اصفهان وظیفه مراقبت از سلامت تمام پرندگان باغ را بر عهده دارد. این واحد به‌منظور پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های پرندگان، با نظارت دامپزشکان مجرب فعالیت می‌کند.
پرنده‌ها ماهانه در این واحد واکسیناسیون می‌شوند تا از بیماری نیوکاسل محافظت شوند. پرندگان بیمار در این بخش جهت بهبود و درمان تحت مراقبت قرار می‌گیرند. این واحد با ضدعفونی بخش‌های مختلف باغ سعی بر رعایت بهداشت در همه جای باغ دارد.

واحد قرنطینه

بسیاری از افراد هستند که دوست دارند پرندگان خود را به باغ اهدا کنند. همچنین مسئولین باغ در دوره‌های مختلف زمانی پرندگان جدیدی را تهیه می‌کنند. این پرندگان در بدو ورود خود باید قرنطینه شوند.
قرنطینه پرندگان جدید برای کنترل هرگونه بیماری و گسترش آن در بین سایر پرندگان انجام می‌شود. این پرندگان بین 10 تا 14 روز در این واحد قرار می‌گیرند تا با آزمایش‌های مختلف سلامت آن‌ها تائید شود. همچنین پرندگان در طول دوره قرنطینه با محیط جدید باغ آشنا می‌شوند و به آن عادت می‌کنند.

واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی هنر حفظ و نگهداری پیکر حیوانات است تا حد امکان شبیه به زندگی به نظر برسد. این کار معمولاً با برداشتن پوست حیوان و سپس سوار کردن آن روی قالب یا مانکن انجام می‌شود. در این واحد لاشه پرندگان تلف‌شده توسط کارشناسان تاکسیدرمی پوست‌کنی و چربی زدایی می‌شود. پس از چربی زدایی، پوست پرنده پر آرایی شده و روی قالبی به‌اندازه بدن پرنده قرار می‌گیرد. برای حفظ و نگهداری پوست پرنده، از مواد نگه‌دارنده استفاده می‌شود.
با تاکسیدرمی، لاشه پرندگان تلف‌شده برای همیشه حفظ می‌شود. نمونه‌های تاکسیدرمی شده پرندگان برای آموزش و پژوهش در زمینه پرندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازدید از باغ پرندگان جذاب اصفهان

برای بازدید از باغ پرندگان اصفهان می‌توانید از ساعت 8.30 صبح تا 17.30 عصر هر روز اقدام کنید. برای تماشای پرندگان و ورود به باغ باید بلیط تهیه کنید که قیمت آن هر ساله تغییر می‌کند. در زمان بازدید از دادن غذا به پرندگان خودداری کنید مگر اینکه بسته‌های غذایی را از خود باغ تهیه کنید و با نظارت مسئولین این کار را انجام دهید.

چه وقتی از سال بهترین زمان بازدید از باغ شاداب پرندگان اصفهان است؟

بهترین زمان برای بازدید از باغ پرندگان در بهار، از اواسط فروردین تا اواسط خرداد است. در این زمان، آب‌وهوا ملایم است، گل‌ها در حال شکوفه و پرندگان در حال آواز خواندن هستند. باغ پرندگان در طول تابستان باز است، اما می‌تواند بسیار گرم و شلوغ باشد. پاییز نیز زمان خوبی برای بازدید از باغ است. آب‌وهوا خنک‌تر است و جمعیت کمتر است؛ اما در زمستان برخی از پرندگان ممکن است به داخل خانه منتقل شوند.

دیدنی های اصفهان نزدیک به باغ پرندگان

از آنجا که باغ محبوب پرندگان اصفهان در جوار و همسایگی زاینده‌رود قرار دارد دسترسی شما را به مکان‌های دیدنی این شهر نزدیک می‌کند. همچنین قرار گرفتن پارک در مجموعه ناژوان به شما این امکان را می‌دهد تا از سایر جاهای تفریحی این مجموعه دیدن کنید. در ادامه برخی از این جذابیت‌ها را معرفی می‌کنیم.

آکواریوم

آکواریوم اصفهان در سال 1397 افتتاح شد و اولین تونل آکواریوم در ایران به‌حساب می‌آید. این آکواریوم در پارک ناژوان قرار دارد. این مجموعه 33 آکواریوم مختلف را شامل می‌شود که در آن‌ها بیش از 300 گونه ماهی و آبزی از 5 قاره جهان نگهداری می‌شود. تونل آکواریوم 4000 مترمربع مساحت و 7 متر عمق دارد و در آن می‌توانید از دیدن کوسه‌ها، سفره‌ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و انواع مختلف ماهی‌های آب شور و شیرین لذت ببرید.

اکواریوم-اصفهان

سی و سه پل

پل سی و سه پل اصفهان، روی زاینده‌رود قرار دارد. این پل که به پل الله وردی خان نیز معروف است، در زمان شاه‌عباس صفوی و به دستور سردار او الله وردی خان اوندیلادزه ساخته شد. سی و سه پل 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد.
پل سی و سه پل در طول تاریخ خود شاهد وقایع مهمی بوده است. ازجمله این وقایع می‌توان به جشن‌های آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان در دوره صفویه اشاره کرد.

باغ موزه پروانه‌ اصفهان

شما در مجموعه ناژوان می‌توانید از باغ موزه پروانه‌ها دیدن کنید. در این باغ می‌توانید از دیدن پروانه‌های زیبا و رنگارنگ از سراسر جهان لذت ببرید. این باغ در سال 1395 افتتاح شد و اولین باغ پروانه‌ها در ایران محسوب می‌شود.
باغ موزه پروانه‌ها در فضایی به مساحت 2000 مترمربع واقع شده که به معرفی 50 گونه مختلف پروانه از سراسر جهان می‌پردازد. شما در این باغ اطلاعاتی درباره تاریخچه پروانه‌ها، انواع پروانه و نحوه زیست آن‌ها به دست خواهید آورد.

منار جنبان

منارجنبان یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر اصفهان که به دلیل تکان خوردن مناره‌هایش به این نام معروف شده است. این بنا در دوران حکومت ایلخانان مغول و در اواخر قرن هفتم هجری قمری ساخته شد. منارجنبان درواقع یک آرامگاه بر روی مزار شخصی به نام عمو عبدالله کارلادانی، از عارفان قرن هفتم هجری محسوب می‌شود. این بنا دو مناره آجری دارد که با تکان دادن یکی از آن‌ها، مناره دیگر نیز به لرزه درمی‌آید.

هتل های اصفهان در حوالی باغ پرندگان

باغ پرندگان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان به‌عنوان یک مکان تفریحی و آموزشی می‌تواند گزینه مناسبی برای بازدید در این کهن شهر باشد. شما در سفر به اصفهان و تماشای جاهای دیدنی آن بایستی از یک اقامت عالی برخوردار باشید تا بتوانید با لذت هرچه‌تمام‌تر در این شهر زیبا گشت‌و‌گذار کنید.
در اصفهان به علت حضور طیف وسیعی از مسافران شما با اقامتگاه‌های درجه یک تا معمولی روبه‌رو هستید. از هتل‌های پنج ستاره تا بوم گردی‌های سنتی گزینه‌های شما برای انتخاب یک اقامت مناسب است. هتل پنج ستاره پارسیان کوثر اصفهان در همسایگی زاینده‌رود دسترسی شما را به مجموعه ناژوان و باغ پرندگان اصفهان آسان می‌کند.
این هتل جذاب در سال 1347 با نام هتل شرایتون در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع فعالیت خود را شروع کرد. بعد از یک سال فعالیت این هتل به کوروش تغییر نام داد تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران تحت نظر گروه هتل‌های پارسیان قرار گرفت.
در سال 1383 هتل پارسیان کوثر اصفهان موردبازسازی قرار گرفت که فاز جدید آن با نام فیروزه با معماری جدید و مدرن به آن اضافه شد. این هتل با 170 واحد اقامتی امکاناتی مانند کتابخانه، صرافی، لاندری، اتاق چمدان، مرکز خرید، استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، سالن ورزشی، صندوق امانات و سایر امکانات رفاهی را شامل می‌شود.
رستوران‌های پارسه سیمین و زرین هتل در لابی هتل و در فضایی مشرف‌به باغ به سرو انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و فرنگی می‌پردازند. رستوران سرو هتل پارسیان کوثر در یک فضایی سنتی و با موسیقی زنده از مهمان خود پذیرایی می‌کند.
رزرو اتاق‌های هتل پارسیان کوثر شهر اصفهان با تجهیزاتی چون اینترنت، تلویزیون، تلفن، یخچال، سیستم سرمایشی و گرمایشی، مبلمان، دراور، کمد لباس، سیستم اعلام حریق، صندوق امانات و ... لذت سفر را برای شما کامل می‌کند.

هتل-پارسیان-کوثر-اصفهان

کلام پایانی

باغ پرندگان شهر اصفهان با تنوع پرندگان، فضای آرامش‌بخش و امکانات تفریحی مناسب، یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته در استان اصفهان محسوب می‌شود. این مکان طبیعی نه‌تنها به شما امکان می‌دهد تا از نزدیک با پرندگان آشنا شوید بلکه فرصتی را برای لذت بردن از طبیعت و خلق آثار زیبا در این فضا دارید.
تماشای حیات‌وحش پرندگان برای علاقه‌مندان به طبیعت و پرنده‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد. البته نظراتی مخالف برای نگه‌داری پرندگان و حیوانات در جایی به غیر از محیط‌زیست اصلی آن‌ها وجود دارد.

سوالات متداول در مورد باغ پرندگان اصفهان 

باغ پرندگان شهر اصفهان کجاست؟

باغ پرندگان در اصفهان در پارک ناژوان، بعد از پل خواجو قرار دارد. برای دیدن این باغ باید به بلوار آتشگاه، خیابان الفت، خیابان ناژوان بروید.

چه امکانات رفاهی در باغ پرندگان وجود دارد؟

در باغ پرندگان شهر اصفهان امکانات رفاهی مختلفی ازجمله رستوران، کافی‌شاپ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد.

چه اطلاعاتی برای حفاظت از پرندگان در باغ باید داشته باشم؟

قبل از ورود به باغ پرندگان، بهتر است اطلاعات لازم در مورد نحوه رفتار با پرندگان و راهنمایی‌های ارائه شده توسط مسئولین باغ را مطالعه کنید. از نزدیک پرنده را تعقیب یا مزاحمت نکنید و همچنین به نظرات و دستورات مربیان و کارکنان باغ پرندگان توجه کنید.

فاصله هتل پارسیان کوثر تا باغ پرندگان تماشایی اصفهان چقدر است؟

هتل پارسیان کوثر شهر اصفهان و باغ پرندگان در نزدیکی زاینده‌رود قرار دارند. فاصله این دو مکان تقریبا 5 کیلومتر است که با خودرو حدود 12 دقیقه زمان می‌برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...