رَهی نو

آشنایی با محله جلفا اصفهان ؛ محله ای ارمنی نشین و اروپایی | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۷۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

اصفهان مانند گنجینه‌ای در ایران است که بازدید از جاذبه‌های آن تمامی ندارد. در هر سفری به این شهر با مکان‌هایی روبرو می‌شوید که با زیبایی‌ها و مکان‌های بکرش، هوش از سرتان می‌برد. جلفا اصفهان یکی از محله‌های قدیمی این شهر است که همه همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.
جلفا در اصفهان یکی از محله‌های قدیمی این شهر به‌شمار می‌رود که حتماً نام آن به گوش شما خورده است. اگر تا به امروز از آن دیدن نکرده‌اید، حتماً بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. اما قبل از آن بهتر است که با همراهی با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو اطلاعاتی درباره آن به‌دست بیاورید.

معرفی کامل جلفا در اصفهان

محله جلفای اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین محله‌های اصفهان است که محل سکونت ارمنی‌های این شهر محسوب می‌شود. این محله در دوران شاه عباس صفوی به‌وجود آمد که از نام شهر جلفا در کنار رود ارس گرفته شده است.
شاید برایتان عجیب باشد که چگونه یک محله می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شود؟ جدا از اینکه جلفا شهر اصفهان یکی از محله‌های قدیمی این شهر است، وجود مکان‌هایی چون کلیسای وانک و کافه‌های شیک آن موجب شده تا در لیست جاهای دیدنی این شهر قرار بگیرد.
ارمنی‌های جلفا با حفظ فرهنگ و هویت خود، به توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اصفهان کمک کردند. این محله دارای معماری و بافت خاص و جذابی است که با ترکیبی از سبک‌های ایرانی و اروپایی شکل گرفته است. زمانی‌که پا به خیابان جلفای اصفهان می‌گذارید، تصور می‌کنید که در یکی از شهرهای اروپایی هستید.

خیابان‌های تمیز و سنگ‌فرش شده، ساعت‌های بلند، کافی‌‌شاپ‌هایی با سبک موسیقی غربی و کلیساهای آن گویای جذابیت این محله هستند؛ بطوری‌که شاید برای لحظاتی چشمانتان از این هم زیبایی برق زده و مات این بی‌نظیر بودن این محله شوید. کلیساها، خانه‌های تاریخی، خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، کافه‌ها، موزه‌ها، حوض‌های زیبا و مجسمه حضرت مریم از جمله جاذبه‌های این محل هستند.

معرفی کامل جلفا در اصفهان

جلفای اصفهان کجاست؟

محله جلفای اصفهان با قرار گرفتن مابین هتل جلفا، میدان جلفا و کلیسای وانک، یکی از پر رفت‌وآمدترین محله‌های این شهر به‌شمار می‌آید.  برای رفتن به جلفای اصفهان باید به خیابان حکیم نظامی وارد شوید و پس از گذر از آن، به محله جلفا برسید. به‌محض ورود به این محله، تفاوت آن را با دیگر محله‌های این شهر خواهید فهمید. 
آدرس جلفا اصفهان: جنوب زاینده رود، مابین سی و سه پل و پل مارنان، محله جلفای اصفهان.

جلفای اصفهان کجاست

از تاریخچه جلفای اصفهان چه می دانید؟

جلفای اصفهان یکی از محله‌های ارمنی‌نشین و درواقع یکی خیابان طویل این شهر است. کتب تاریخی می‌گویند که در حدود 400 سال پیش در زمان شاه عباس اول که جنگی میان ایران و عثمانی شکل گرفت، گروهی از مردمان ساکن در جلفا ارمنستان، به اجبار وارد اصفهان شدند.
شاه عباس اول در نزدیکی زاینده رود، زمین‌هایی را به آنها داد تا زندگی خود را در آنجا آغاز کنند. خانه‌های ساخته شده در این محله، به سبک و سیاق خانه‌های اروپایی ساخته شد. همچنین ساختن کلیساهایی در آنجا موجب شد تا حال و هوای محله‌های اروپایی در آن کاملاً احساس شود. امروزه آن زمین‌ها به شهرک تبدیل شده‌اند و به نام‌های جلفای نو یا نو جلفا هم معروف هستند. 

معماری محله جلفا در اصفهان

خانه‌ها، کلیساها و مدرسه‌هایی که در جلفای قدیم ساخته می‌شد، از سنگ‌های تراش‌خورده در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی بود. در منطقه کوهستانی اصفهان، پیدا کردن سنگ برای ساخت خانه کمیاب بود؛ به‌همین دلیل ارامنه سبک معماری خود را با مصالحی که در این منطقه وجود داشت، ترکیب کردند و سبکی جدید را به‌وجود آوردند.

جاذبه های دیدنی محله جلفای اصفهان

رفتن به محله جلفای اصفهان و تماشای جاهای دیدنی‌اش، لذت خاصی دارد که مطمئناً می‌توانید ساعت‌ها در آنجا به گردش بپردازید. با ما همراه باشید تا این مکان‌‎های دیدنی را به شما معرفی کنیم.

خیابان های جلفای اصفهان

شاید تصور کنید که تنها خیابان دیدنی در این منطقه، جلفا شهر اصفهان است، اما خیابان‌هایی در این محله وجود دارد که با ورود به آنها، گویی وارد ماشین زمان شده و به سال‌های بسیار دور سفر کرده‌اید. 

خیابان خاقانی

اگر بخواهیم از معروف‌ترین خیابان‌های محله جلفا شهر اصفهان را نام ببریم، حیف است که از خیابان خاقانی به‌راحتی بگذریم. این خیابان با داشتن گالری‌های هنری، مراکز خرید و همچنین کوچه‌های سنگ‌فرش‌ شده که یک مکان فوق‌العاده برای قرارهای عاشقانه است، یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار به‌شمار می‌رود.

کلیساهای محله جلفا در اصفهان

احتمالاً اولین مکانی که در زمان ورود به محله جلفا اصفهان از آن دیدن می‌کنید، کلیساهای معروف این محله باشد. تعداد این کلیساها در جلفا کم نیستند و دلیل زیاد بودن تعداد این  کلیساها، مهم بودن دین و مذهب برای ارامنه است. از کلیساهای معروف جلفا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیسای وانک

از مهم‌ترین کلیساهای جلفا، کلیسا و موزه وانک است که زمان ساخت آن به دوره شاه عباس دوم برمی‌گردد. دلیل معروف بودن این کلیسا، نقاشی و طلاکاری‌های انجام شده بر روی سقف این کلیسا به همراه دیوارها و طاق‌های بلند و گنبد بسیار بزرگش آن است.

کلیسای وانک

کلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای هاکوپ قدیمی‌ترین و اولین کلیسای جلفای اصفهان است که سال ساخت آن به 1607 میلادی برمی‌گردد، درست زمانی‌که ارامنه وارد اصفهان شدند.  به‌دلیل کوچک بودن این کلیسا، یک کلیسای دیگر به نام مریم مقدس نیز در سال 1613 توسط آویدیک باباکیان در کنار آن ساخته شد. این کلیسا دارای چند گنبد قوسی شکل و نقاشی‌هایی با موضوعات مذهبی است. گفتنی است که این دو کلیسا در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

کلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای بیت لحم

این کلیسا یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کلیساهای اصفهان است که در دوره صفویه توسط خواجه پطرس ولیجانیان، یکی از تجار معروف ارامنه، بنا شده است.  این کلیسا دارای بزرگ‌ترین گنبد در میان کلیساهای جلفا است و دیوارهای آن با نقاشی‌هایی از کتاب مقدس تزئین شده‌اند. کلیسای بیت لحم در خیابان نظر شرق، میدان بزرگ جلفا واقع شده و از آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

کلیسای بیت لحم

کلیسای سرکیس

کلیسای دیگری که در زمان ورود به محله جلفا دیدن آن را به شما معرفی می‌کنیم، کلیسای سرکیس است. این کلیسا در سال 1850 مورد تخریب قرار گرفت. البته قبل از این اتفاق، این مکان را کلیسای جامع ارامنه می‌خواندند.  اما مواردی که باعث شده تا این کلیسا در دسته کلیساهای معروف این محله قرار بگیرد، گنبدهای بزرگ آن با 8 نورگیر و همچنین نقاشی‌های روی سقف آن است.

کلیسای سرکیس

خانه های تاریخی جلفا در اصفهان

همان‌طور که گفتیم جاذبه‌های دیدنی محله جلفا در اصفهان کم نیستند. بازدید از خانه‌های تاریخی این محله چنان شما را مجذوب و غرق در خود می‌کند که گویی سال‌هاست در آنجا زندگی کرده‌اید.

خانه تاریخی مارتا پیترز

خانه‌ای تاریخی و قدیمی که در یک باغ زیبا قرار گرفته و مربوط به دوران صفویان است. از زیبایی‌های خانه تاریخی مارتا پیترز می‌توان به آینه‌کاری‌ها، سقف‌های مقرنس‌کاری شده، نقاشی‌های روی دیوارها، گچ‌بری‌ها و طلاکاری‌های آن اشاره کرد.  مارتا پیترز آخرین مالک این خانه بود که پدرش یکی از روحانیون کلیسای وانک بود. این خانه در حال حاضر در اختیار دانشگاه هنر اصفهان است که البته همچنان گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

خانه تاریخی مارتا پیترز

رستوران های خیابان جلفا در اصفهان

یکی از اقداماتی که امروزه در بسیاری از شهرهای ایران شاهد آن هستیم، تبدیل شدن خانه‌های تاریخی به کافه رستوران است. خانه‌های خیابان جلفای اصفهان نیز از این قضیه مستثنی نیست. در ادامه این کافه رستوران‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.
•    رستوران ترنج در خانه تاریخی هوانس
•    کافه رستوران موسیو آراکل

رستوران های خیابان جلفا در اصفهان

کافی شاپ های جلفای اصفهان

در نزدیکی محله جلفا در اصفهان می‌توانید خود را به یک نوشیدنی گرم یا سرد در یکی از کافه‌های آن منطقه دعوت کنید. در ادامه لیستی از این کافی‌شاپ‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.
•    کافه بهار نارنج
•    کافه ستاره
•    کافه آشوب
•    کافه آنی
•    کافه دالون
•    کافه مارسی
•    کافه هرمس

کافی شاپ های جلفا اصفهان

زمان بازدید از محله جلفای اصفهان

انتخاب زمان بازدید از محله جلفای اصفهان به موارد زیادی بستگی دارد. اما به‌طور کلی برای بازدید از این محله بهتر است که فصول بهار و پاییز را انتخاب کنید؛ چون زیبایی طبیعت و مناظر زیبای آن را بهتر درک خواهید کرد و قاعدتاً لذت بیشتری خواهید برد.

سخن پایانی

اصفهان‌گردی یکی از بهترین سفرهایی است که در ایران خواهید داشت؛ چون این شهر به‌قدری جاذبه‌های گردشگری در خود دارد که اگر چند روزی هم برای دیدن آنها برنامه‌ریزی کنید، بازهم مکان‌هایی هستند که از دیدن آنها غافل می‌شوید. به‌همین‌دلیل بهتر است یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل پارسیان سوئیت اصفهان را رزرو کرده تا بتوانید با اقامتی چند روزه در این شهر، از جاذبه‌های بی‌نظیرش بازدید کنید.
محله جلفای اصفهان از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های این شهر است که نشان‌دهنده فرهنگ و زندگی ارمنی‌های ایرانی است. این محله با معماری خاص، کلیساهای باشکوه، کافه‌های دنج و فرهنگ موسیقی غنی خود، می‌تواند یک مقصد گردشگری بی‌نظیر باشد. 
قطعاً خواندن این مقاله شما را مشتاق به دیدن این محله تاریخی خواهد کرد؛ زیرا محال ممکن است که بتوانید از زیبایی‌های این محله چشم بپوشید. اگر هم که سفری به این منطقه گردشگری داشته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول در مورد جلفا اصفهان

محله جلفای اصفهان کجاست؟

جنوب زاینده رود، مابین سی و سه پل و پل مارنان، محله جلفای اصفهان.

محل جلفای اصفهان مربوط به کدام دوره است؟

این محله به دوره صفویه و پادشاهی شاه عباس اول برمی‌گردد.

جاذبه‌های دیدنی محله جلفای شهر اصفهان کدامند؟

خیابان خاقانی، کلیسای وانک، کلیسای سرکیس، کلیسای بیت لحم، کلیسای هاکوپ و مریم مقدس و خانه تاریخی مارتا پیترز.

کافه‌های خیابان جلفای اصفهان کدامند؟

کافه بهار نارنج، کافه ستاره، کافه آشوب، کافه آنی، کافه دالون، کافه مارسی و کافه هرمس.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...