رَهی نو

باغ گل های اصفهان بهشتی در دل نصفه جهان

تعداد بازدید: ۸۸ ۶ فروردین ۱۴۰۳

اصفهان را که بگردید و از جاذبه‌های تاریخی آن بگذرید، می‌رسید به بهشتی که گل‌های بی‌همتای آن، شما را از بوی خود سرمست می‌کنند؛ منظورمان باغ گل های اصفهان است.
سراسر این باغ پوشیده است از گل‌ها و گیاهان منحصربفردی که باور کنید اگر قدم در آن بگذارید، متوجه گذر زمان نخواهید شد. همراه ما باشید تا این بهشت زمینی را به شما معرفی کنیم

معرفی کامل باغ گل های شهر اصفهان

اصفهان، شهری تاریخی و زیبا در مرکز ایران که به نصف جهان معروف است، جاهای دیدنی بسیاری دارد. چنین مواردی موجب شده که همه ساله میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب ‌کند.  اما جاذبه های گردشگری اصفهان فقط به آثار تاریخی آن خلاصه نمی‌شود؛ بلکه شهری زنده و پویا به‌شمار می‌رود. یکی از این مکان‌ها، باغ گل‌ها است که حضور داشتن در آن روح و روان آدمی را صیقل می‌دهد.

باغ گل‌های شهر اصفهان یکی از پروژه‌های شهرداری اصفهان است که در دهه 70 آغاز به کار کرد و سرانجام در سال 1374 افتتاح شد. این باغ چند منظوره، در نزدیکی زاینده‌ رود واقع شده که کارکردهای تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی دارد. در این باغ می‌توانید گونه‌های متنوع گل‌ها و گیاهان را که نزدیک به 395 نوع مختلف است، مشاهده کنید. با عناصر و سبک معماری سنتی ایران آشنا شوید، از امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده کنید و لحظات خوشی را در فضایی زیبا و دلنشین سپری کنید.

باتوجه به اینکه اصفهان آب و هوای خشکی دارد، سعی شده از آبیاری مناسب با این اقلیم استفاده شود. از طرفی دیگر، برای صرفه‌جویی در هزینه نگهداری این باغ و همچنین عدم استفاده زیاد از آب، نوع آبیاری به روش آبیاری تحت فشار انجام می‌شود. 

موضوع جالب توجه این است که حتی سبک معماری سنتی اصفهان را در این باغ نیز مشاهده می‌کنید. همین امر یکی دیگر از دلایل جذابیت‌های آن به‌شمار می‌رود. 

تاریخچه باغ گل ها در اصفهان

شهرداری اصفهان در دهه‌های اخیر، برنامه‌های افزایش میزان فضای سبز را در پیش گرفته است. باغ گل‌های شهر اصفهان در سال 1370 با هدف ایجاد یک فضای سبز و تفریحی در شهر اصفهان طراحی و اجرا شد. این باغ در زمینی به مساحت 67000 مترمربع در حاشیه زاینده رود به بهره‌برداری رسید. در طراحی  این باغ، عناصر و مختصات باغ‌های سنتی ایرانی را می‌بینید که ساختمان‌های آن با الهام از معماری اصفهانی طراحی و ساخته شده است.

باغ گل‌های شهر اصفهان در سال 1374 به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تاکنون، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان از نظر گردشگران انتخاب شده است.این باغ در سال 1385 با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

باغ گل اصفهان کجاست؟

این باغ در میدان بزرگمهر و خیابان سلمان فارسی و در فاصله بسیار نزدیک به سی و سه پل واقع شده که برای رفتن به آن می‌توانید از اتومبیل شخصی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. درصورت استفاده از مترو باید در ایستگاه سی و سه پل از قطار پیاده شده و سپس با استفاده از یک تاکسی خود را به باغ گل برسانید. چنانچه از اتوبوس استفاده می‌کنید، می‌توانید در ایستگاه اتوبوس پل بزرگمهر پیاده شوید.

جاذبه‌ های دیدنی باغ گل ها

باغ گل‌ها دارای بخش‌های مختلفی است که هرکدام دارای جذابیت‌های خاص خود هستند. در این بخش، به معرفی برخی از این دیدنی‌ها می‌پردازیم.

محوطه باغ گل ها

تمامی محوطه باغ، چمن‌کاری و در مرکز آن فرشی از گل با نقش‌های اصیل ایرانی طراحی شده است. کفپوش معابر این باغ از جنس سنگ گرانیت بوده که زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است.

باغ صخره ای 

در این باغ گل، بخشی به نام باغ صخره‌ای با 250 گونه گیاهان صخره‌ای مختلف وجود دارد که وسعت آن 2500 متر و ارتفاعش نیز به سه متر می‌رسد.

گلخانه مجموعه باغ گل ها

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که برخی از گیاهان، توقفی در رشد خود در فصل زمستان ندارند، همین امر موجب شده تا بخشی از باغ گل‌های شهر اصفهان را به گلخانه اختصاص دهند. مساحت این گلخانه چیزی در حدود 700 مترمربع است که در آن انواع گیاهان مختلف پرورش داده می‌شوند. بنابراین می‌توانید در فصل زمستان نیز به این باغ گل رفته و از تماشای زیبایی‌های آفرینش لذت ببرید. 

سالن آمفی تئاتر

یکی دیگر از بخش‌های مجموعه باغ گل‌های زیبای شهر اصفهان، سالن آمفی‌تئاتر آن است که در قسمت شرقی این باغ قرار دارد. مساحت این سالن در حدود 3500 مترمربع و ظرفیت 250نفره است که صندلی‌های واقع در آن از جنس تنه درختان هستند . قرار گرفتن گل‌ها مابین این صندلی‌ها در کنار فضای روبازش، محیطی را زیبا را ساخته است.

برکه باغ گل های شهر اصفهان

به‌جهت خنک شدن هوا و همچنین رشد انواع گیاهان آبزی، برکه‌ای به مساحت 3500 مترمربع در این باغ ساخته شده است. البته که این برکه، زیبایی و شگفتی آن را دوبرابر کرده است.

آب نما

زمانی‌که وارد باغ گل‌ها می‌شوید، در قسمت شرقی آن، آب‌نمایی را خواهید دید که از ارتفاع 4 متری، وارد برکه باغ می‌شود. به جهت اینکه این آب‌نما بسیار طبیعی جلوه کند، برای ساخت آن از سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده شده است.

باغ گیاهان سوزنی برگ

بخشی از این باغ به مساحت 2166 مترمربع به این دسته از گیاهان اختصاص داده شده است. گیاهان سوزنی برگ که تنوع آنها به 86 نوع می‌رسد، در انتهای دریاچه باغ قرار دارند.

باغ رز، باغ گل های زیبای اصفهان

در این بخش می‌توانید انواع مختلف رز را مشاهده کنید.

مجموعه زنبق باغ گل ها

بخش گل‌های زنبق در نزدیکی آمفی‌تئاتر و در زمینی به مساحت 900 مترمربع و 46 گونه گیاهی مختلف قرار دارد.

گل های داوودی باغ گل ها

مجموعه گل‌های داوودی باغ گل‌های شهر اصفهان را می‌توانید در زمینی به مساحت 900 مترمربع که گونه‌های آن به بیش از 26 نوع می‌رسد، مشاهده کنید.

گیاهان دارویی

باغ گل‌ها فقط به گیاهان زینتی اختصاص ندارد، بلکه در آن گیاهان دارویی با تنوع بیش از 132 گونه در زمینی به مساحت 1170 مترمربع نگهداری می‌شوند.

چه هتل هایی در نزدیکی باغ گل های اصفهان قرار دارند؟

سفر به شهر اصفهان و دیدن جاذبه‌های گردشگری به‌گونه‌ای نیست که بتوانید سفری یک روزه به این شهر داشته باشید. بنابراین باید برنامه چند روزه برای خود درنظر بگیرید که دراین‌صورت باید یکی از هتل‌های اصفهان را برای اقامت خود انتخاب کنید.

هتل‌های زیادی در نزدیکی باغ گل‌های شهر اصفهان قرار دارند که از میان آنها می‌توان به هتل سپاهان، هتل خواجو و هتل دو ستاره ماهان اشاره کرد. اما اگر می‌خواهید اقامتی خاطره‌انگیز از این سفر با خود به همراه ببرید، پیشنهاد ما به شما هتل پارسیان کوثر اصفهان است.

چه فصلی برای بازدید از باغ گل ها مناسب است؟

این باغ در تمام فصول زیبایی خود را به رخ گردشگران می‌کشد. اما اگر می‌خواهید شکوه و جلوه آن را در بهترین حالت تماشا کنید، بهترین زمان، فصل بهار و بالاخص اردیبهشت ماه است. همچنین بهتر است که بازه زمانی صبح تا ظهر را که این مجموعه خلوت است، برای دیدن این بهشت کوچک در اصفهان انتخاب کنید. 

نکته مهم اینکه سعی کنید برنامه تفریحی و گردشگری خود از باغ گل‌‌ها را به روزهای غیر تعطیل موکول کنید. به‌این ترتیب به‌دور از شلوغی و هیاهو می‌توانید از بودن در این باغ و دیدن مناظر زیبای آن لذت ببرید.

ساعات بازدید از باغ گل های شهر اصفهان

بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 الی 23 از این باغ دیدن کنند.

امکانات رفاهی باغ گل های شهر اصفهان

مدیریت باغ گل‌ها برای رفاه حال بازدیدکنندگان، امکانات رفاهی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را قرار داده تا گردشگران بتوانند با فراغ خاطر به گشت‌وگذار در باغ بپردازند.
•    آلاچیق
•    پارکینگ
•    سرویس بهداشتی
•    محوطه بازی کودکان
•    غرفه فروش
•    سالن آمفی تئاتر


مکان های دیدنی نزدیک به باغ گل های شهر اصفهان

بازدید از دیگر جاذبه‌های دیدنی اصفهان که در نزدیکی باغ گل‌ها باشد، قطعاً سفر را به کامتان دلنشین‌تر خواهد کرد. به نظر می‌رسد با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانید از مکان‌های دیدنی که در ادامه لیستی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم، بازدید کنید. 
•    پل خواجو
•    خیابان چهارباغ اصفهان
•    کاخ هشت بهشت
•    عمارت عالی قاپو
•    چهل ستون
•    کلیسای وانک
•    محله جلفا اصفهان


سخن پایانی

شاید دیدن آثار تاریخی شهر اصفهان برای شما تکراری باشد و به‌دنبال یک جاذبه دیدنی جدید باشید. دراین‌صورت پیشنهاد ما به شما باغ گل‌های اصفهان است. 
زمانی‌که پا به این بهشت زیبای کوچک می‌گذارید، متوجه گذر زمان نمی‌شوید. زیرا زیبایی‌های این باغ، بی‌ حد و مرز است و شما با دیدن این مناظر، به‌طور ناخودآگاه از دنیای کنونی خود فاصله می‌گیرید.
اگر تجربه رفتن به باغ گل‌های اصفهان را نداشته‌اید، حتماً در سفر بعدی خود به اصفهان از آن بازدید کنید. اگر هم قبلاً به باغ گل‌ها رفته‌اید، لحظات خاطره‌انگیز خود را در بخش دیدگاه‌های سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به اشتراک بگذارید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...