رَهی نو

جهنم سفید ؛ روستای خفر اصفهان | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۱۹ ۱ اسفند ۱۴۰۲

  تماشای پارادوکسی زیبا می‌تواند شروع یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را رقم بزند. جهنم سفید در اصفهان منطقه‌ای است که از گرما و آتش خبری نیست و برعکس، برای شما هوای سرد و بادهای خنک را ارمغان می‌آورد. شما با سفر به این منطقه جذاب می‌توانید طبیعتی منحصربه‌فرد با گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف مشاهده کنید و در بین رودخانه‌های پرآب، یخچال‌های طبیعی و آبشارهای بلند عبور کنید و از هوای خوش این اقلیم لذت ببرید.
همان‌طور که نام جهنم با سفید در تعارض قرار دارد، هر کسی را کنجکاو می‌کند تا آن را ببیند. شما در این سرزمین می‌توانید یک اکوسیستم خاص و بی‌بدیل را نظاره‌گر باشید جایی که طبیعت گردان و کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در این مقاله خود با بررسی سرزمینی زیبا در استان اصفهان در یک سفر تماشایی و خاص شما را همراهی می‌کند و در لذت این منطقه به‌یادماندنی با شما شریک می‌شود.

معرفی جهنم سفید

رفتن به جاهای عجیب‌وغریب می‌تواند برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز باشد. منطقه جهنم دیدنی سفید در دامنه بلندترین قله دنا و در روستای زیبای خفر قرار دارد. اسم این منطقه حس کنجکاوی هر کسی را برمی‌انگیزاند. منطقه‌ای که زمستان‌های وحشتناک و پربرف دارد طوری که پوششی از برف ضخیم روی آن قرار می‌گیرد.
ولی چیزی که جالب است در فصل‌های بهار و تابستان این منطقه لباس سفید خود را درمی‌آورد و از جهنم سرد بیرون می‌آید و رخت سبز بر تن می‌کند. پوشش گیاهی بی‌نظیر، نهرها و رودهای جاری، آبشارهای مرتفع، چشمه‌های جوشان، چشم‌اندازهایی فراموش‌نشدنی و جانوران جذاب همگی از برکت وجود بارش زمستانی در این منطقه گرد هم آمده‌اند. شما می‌توانید در دامنه سرسبز دنا بنشینید و به صدای طبیعت، آواز پرندگان گوش کنید و نوازش گونه‌هایتان را با نسیم خنک حس کنید.
مردم این‌روستای شگفت‌انگیز به زبان فارسی صحبت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها بر این باورند که این منطقه درگذشته از مهاجران فارس شکل‌گرفته است. شما در روستای خفر می‌توانید با مردم محلی معاشرت کنید و با آداب‌ورسوم آن‌ها آشنا شوید.
از طرفی این مردم مهمان‌نواز و زحمت‌کش در فصل‌های بهار و تابستان مشغول زنبورداری و باغداری هستند و شما می‌توانید محصولات کشاورزی و دامی و صنایع‌دستی این اقلیم زیبا را با خود به سوغات ببرید. قدمت این‌روستا به زمان حکومت ساسانیان برمی‌گردد. شما در بافت قدیمی روستا شاهد خانه‌هایی از خشت و گل خواهید بود که حس یک روستای اصیل و واقعی را در وجود شما زنده می‌کند.

معرفی جهنم-سفید-اصفهان

روستای خفر کجاست؟ 

به سمت جنوبی‌ترین منطقه استان اصفهان حرکت کنید و در مرز استان کهگیلویه و بویر احمد در دامنه وسیع دنا روستای خفر را بیابید. روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم به‌حساب می‌آید که به‌عنوان یک منطقه ییلاقی گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
این‌روستای خرم با شهر اصفهان حدود 250 کیلومتر فاصله دارد و در 84 کیلومتری شهرستان سمیرم می‌توانید به این منطقه بکر دست پیدا کنید. اگر از سمت شهر اصفهان بخواهید از منطقه جهنم تماشایی سفید بازدید کنید بایستی به سمت شهر رضا برانید و پس از عبور آن و رسیدن به سمیرم، از شهر حنا بگذرید. درنهایت روستای آرام خفر را خواهید دید.
 اگر از روستا قصد دارید به دیدن آبشار خفر بروید بایستی پنج کیلومتری از روستا خارج شوید و در دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای به نام دره قاش مستان آبشار را بیابید. روستای گردشگری خفر یکی از جاهای دیدنی اصفهان در سال 1396 به‌عنوان منطقه هدف گردشگری انتخاب شد و کمپ‌های برای کوهنوردان در منطقه جهنم زیبای سفید مستقر گردید.

روستای خفر کجاست؟ 

علت نام‌گذاری روستای دیدنی خفر

برای علت نام این‌روستا دلایل و نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد معتقد هستند این نام این‌روستا به علت منطقه جغرافیایی خاصی است که در آن قرار دارد. منطقه جهنم باشکوه سفید همان‌طور که گفته شد در دامنه‌های پرشیب قله‌های دنا قرار دارد و زمستان‌های سرد و پر بارشی دارد طوری که بارش برف تمام راه‌های ارتباطی با روستا را قطع می‌کند. به همین دلیل این لقب را به روستای خفر داده‌اند.
 این‌روستا به دلیل زیبایی خاص خود و پوشش سفیدرنگ برف چون عروسی با رخت سفید در قله‌های دنا می‌درخشد از این‌رو لقب عروس دنا را نیز بر آن نهادند. نام روستای خفر طبق باور بعضی از کارشناسان به علت موقعیت توپوگرافی آن بوده است.

آن‌ها بر این باورند که نام روستا در ابتدا خور، بعد حفر و سپس خفر شده است. البته عده‌ای دیگر معتقدند نام روستا غور بوده که نام اولین قبیله‌ای است که به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. اختلاف‌نظر زیادی بر سر ریشه نام روستا وجود دارد. افرادی بر این باورند که نام روستا از نام تاریخی خود و قبل از دوران اسلام، از گور یا گبر گرفته شده است.

علت-نام‌گذاری-روستای-دیدنی-خفر

بهترین زمان برای سفر به روستای آرام خفر

شما می‌توانید از جاذبه های گردشگری اصفهان چون میدان نقش جهان، پل خواجو، سی و سه پل، کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو و غیره دیدن کنید یا سری به جاهای دیدنی اطراف آن ازجمله آبشار پونه زار، چادگان، کویر ورزنه، پیست اسکی فریدونشهر، کویر چوپانان و سایر جاهای تماشایی بزنید.
ولی در مورد روستای خفر داستان متفاوت است. شما می‌توانید برای این‌روستا روزها وقت بگذارید و از دیدنی‌های آن لذت ببرید. در روستای خفر هر فصلی برای شما شگفتی‌آور خواهد بود و تجربه متفاوت و جدیدی را به شما انتقال خواهد داد.
شما در این‌روستا در فصل بهار و تابستان همان‌قدر که از آب‌و‌هوای خوش آن می‌توانید لذت ببرید در فصل زمستان و پاییز از طبیعت سرد و وحشی آن شگفت‌زده خواهید شد. در فصل بهار شما می‌توانید نظاره‌گر طبیعتی سبز، با گل‌های رنگارنگ، درختان بلند و آب‌و‌هوایی ملایم و خنک باشید. در تابستان که اکثر جاها هوایی گرم دارند شما می‌توانید از کولر طبیعی روستای خفر بهره ببرید.
پاییز این منطقه گردشگری جذاب به هزار رنگ درمی‌آید و هوایی خوشایند و مطلوب دارد. در زمستان ممکن است مسیر دسترسی شما به روستای خفر سخت باشد ولی در صورتی دسترسی می‌توانید از جهنم سخت و سفید این منطقه لذت ببرید.

شغل مردم روستای آباد خفر

مردم روستای خفر هم به شغل دامداری مشغول هستند و هم باغداری. شرایط توپوگرافیکی حاکم بر این منطقه، امکان کشاورزی را از مردم روستا سلب کرده است. در عوض این‌روستای مصفا باغ‌های وسیعی از میوه‌هایی چون زردآلو، آلو سیاه، آلو زرد، سیب و گردو دارد. شما می‌توانید پس از تماشای بافت قدیمی به سمت بیرون روستا حرکت کنید و این باغ‌های خرم را ببینید. این باغ‌ها از روستا تا امتداد رودهای روان از دنا قرار دارند.
علاوه بر باغداری بعضی از مردم روستا به شغل کندو داری مشغول هستند و عسل‌های طبیعی و مرغوب تولید می‌کنند. این کندوها در ارتفاعات 3000 متری قرار می‌گیرند و از گیاهان و گل‌های دامنه‌های دنا تغذیه می‌شوند. به دلیل جذبه کوهنوردی و گردشگری روستای خفر، بعضی از مردم محلی به‌عنوان راهنما عمل می‌کنند و کوهنوردان را به سمت قله هدایت می‌کنند. مردم زحمت‌کش روستای خفر برای مسافران و گردشگران قهوه‌خانه‌های سنتی و رستوران‌هایی دایر کرده‌اند که اوقات شیرین و خاطره ساز برای شما رقم می‌زنند.

جاهای دیدنی روستای تماشایی خفر اصفهان

سفر به جهنم سفید می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی را رقم بزند. این منطقه به دلیل قرارگیری در قلل کوه دنا طبیعت کوهستانی زیبایی دارد که گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران را در خود جای داده است. شما می‌توانید در بافت قدیمی روستا قدم بزنید و از خانه‌هایی که با گل، خشت و چوب ساخته شده‌اند، دیدن کنید. سپس به سمت مکان های دیدنی روستای خفر که در ادامه معرفی می‌کنیم، حرکت کنید.

آبشار خفر

شما در کنار تماشای آبشار پونه زار اصفهان می‌توانید از آبشار خفر دیدن کنید. آبشار خفر سمیرم در روستای خفر، بخش پادنا، شهرستان سمیرم، استان اصفهان واقع شده است. این آبشار در فاصله 5 کیلومتری روستای خفر و 35 کیلومتری دارد. آبشار خفر حدود 30 متر ارتفاع دارد و از دل کوه دنا بیرون می‌ریزد. وجود آبشار و رودخانه‌های آن طبیعت اطراف را بسیار تماشایی کرده است. این آبشار یکی از مناطق ییلاقی است که مردم اصفهان و سایر جاهای کشور به آن سفر می‌کنند.

آبشار-خفر

تنگه دنا آسا

تنگه دنا آسا که به نام تنگه دنا نیز شناخته می‌شود، دره‌ای عمیق و باریک در رشته‌کوه دنا در نزدیکی روستای خفر قرار دارد. تنگه دنا آسا حدود 10 کیلومتر طول و 200 متر عمق دارد. دیواره‌های تنگه بسیار بلند و صاف هستند و در برخی نقاط تا ارتفاع 500 متر می‌رسند.
این تنگه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای خفر به‌حساب می‌آید. در فصل بهار، تنگه دنا سرسبز و پرآب است و انواع گیاهان و گل‌های وحشی در آن می‌رویند. در فصل زمستان، تنگه پوشیده از برف می‌شود و منظره‌ای بسیار دیدنی و تماشایی را ایجاد می‌کند.

تنگه دنا آسا

غار یخی

غار یخی خفر در ارتفاع ۳۸۵۰ متری رشته‌کوه دنا و در نزدیکی روستای خفر در استان اصفهان واقع شده است. این غار یکی از غارهای دیدنی ایران است که در سال ۱۳۴۶ خورشیدی توسط کوهنوردان استان فارس کشف شد. دهانه غار یخی خفر حدود ۲۰ متر عرض و ۱۰ متر ارتفاع دارد. در داخل غار، یخچال‌های طبیعی دائمی وجود دارد که به دلیل نفوذناپذیری سقف و دیواره‌های غار و عدم تابش مستقیم آفتاب، در تمام طول سال یخ‌زده باقی می‌مانند.
شما می‌توانید در داخل غار، ستون‌های یخی زیبایی را ببینید که بر اثر چکیدن آب از سقف غار به وجود آمده‌اند. در انتهای غار، دریاچه یخی زیبایی وجود دارد که عمق آن در برخی نقاط به ۲۰ متر می‌رسد.

غار کیخسرو

غار کیخسرو در نزدیکی روستای خفر قرار دارد. این غار در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد و به دلیل وجود یخچال‌های طبیعی دائمی، در تمام طول سال یخ‌زده باقی می‌ماند. داستان این غار به افسانه کیخسرو در شاهنامه برمی‌گردد. زمانی که بیژن از لهراسب قلابی حمایت نکرد و به همراه کیخسرو و با سی مرد دلیر به سمت ارتفاعات دنا رفتند.
کیخسرو از بیژن و مردان جنگی خواست که از لهراسب اطاعت کنند ولی آن‌ها نپذیرفتند و کیخسرو در ادامه دامنه دنا وارد غاری شد و در آنجا ناپدید شد. بیژن و یارانش هم گرفتار برف می‌شوند و در همان‌جا یخ می‌زنند. از این‌رو این غار کیخسرو نام گرفت.

چشمه سید محمد

چشمه سید محمد در نزدیکی روستای خفر در استان اصفهان واقع شده است. این چشمه در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا قرار دارد و ازجمله چشمه‌های پرآب و دائمی منطقه است. آب چشمه سید محمد از ذوب شدن برف و یخ‌های قله‌های دنا سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای خفر به رودخانه ماربر می‌ریزد.
چشمه سید محمد به دلیل آب گوارا و خنک و همچنین فضای سرسبز و دل‌نشین، ازجمله تفرجگاه‌های محبوب مردم محلی و گردشگران است. برای دسترسی به این چشمه، باید از روستای خفر به سمت قله قاش مستان حرکت کنید. چشمه در حدود 1 کیلومتری قله قاش مستان قرار دارد.

هتل های اصفهان در سفر به روستای کوهستانی خفر

شما می‌توانید قبل یا بعد از سفر به روستای دیدنی خفر و تماشای اقلیم پاک و حیات‌بخش آن در اصفهان شهری با جذابیت‌های فراوان اقامت کنید. طیف وسیعی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف در شهر اصفهان وجود دارد که دست شما را برای انتخاب و تصمیم‌گیری باز می‌گذارد.
هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان یکی از هتل‌های محبوب و ممتاز شهر اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد. این هتل در سال 1350 در زیرمجموعه اقامتگاه‌های گروه پارسیان شروع به فعالیت کرد. هتل چهار ستاره عالی قاپو با معماری قدیم و تاریخی خود 106 واحد اقامتی در یک ساختمان 4 طبقه دارد. این هتل جذاب در سال 1397 برای افزایش کیفیت سطح خدمات خود موردبازسازی قرار گرفت.
قرار گرفتن این هتل در خیابان چهارباغ دسترسی شما را به جاذبه های گردشگری اصفهان چون عمارت عالی قاپو، منار جنبان، مسجد شیخ لطف الله، حمام قاضی، حمام علی قلی آقا، باغ پرندگان، آکواریوم و سایر دیدنی‌ها آسان می‌کند.
شما با اقامت در هتل مجلل پارسیان عالی قاپو اصفهان، می‌توانید از امکانات رفاهی هتل ازجمله استخر، سونا خشک و بخار، جکوزی، سالن بدن‌سازی، اتاق چمدان، لاندری، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، کافی‌نت، تاکسی‌سرویس و غیره استفاده کنید.
همچنین رستوران پارسه و رستوران ایتالیایی ونیز هتل پارسیان عالی قاپو با ظرفیت بالای خود با سرو انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی، فرنگی و ایتالیایی از مهمانان هتل پذیرایی می‌کنند. شما می‌توانید در طبقه همکف در کافه هتل انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، کیک‌ها و دسرها را سفارش دهید.
رزرو اتاق‌های یک تخته، دابل، توئین، سه تخته و سوئیت یک خوابه هتل با امکاناتی ازجمله یخچال، دراور، بالکن، آب رایگان، میزتحریر، چای‌ساز، آباژور، روم سرویس، کمد لباس، صندوق امانات سرویس و وسایل بهداشتی و غیره همراه است.
برای اقامت در هتل باشکوه پارسیان عالی قاپو اصفهان کافی است از قبل برنامه‌ریزی زمانی کنید و با بررسی هزینه‌ها و اتاق‌های هتل به رزرو آن اقدام کنید.

هتل-پارسیان-عالی-قاپو-اصفهان

کلام پایانی

روستای خفر با طبیعت زیبا، آب‌وهوای معتدل و فضای مطبوع و آرامش‌بخش خود، یکی از مقصدهای بسیار دل‌انگیز برای گردشگران است. این‌روستا با فرهنگ و آداب‌ورسوم متمایز خود، میزبانی لحظاتی خاطره‌انگیز برای بازدیدکنندگان دارد.
شما می‌توانید در فصول مختلف سال به این‌روستای دیدنی سفر کنید و از شگفتی‌های این طبیعت بکر لذت ببرید. روستای خفر در انتها استان اصفهان و در دامنه قلل دنا جای خوش کرده است تا مردمی را از سراسر این به تماشای خود دعوت کند.

سؤالات متداول در مورد  روستای خفر

روستای خفر کجاست؟

روستای خفر در استان اصفهان، شهرستان سمیرم، بخش پادنا و دهستان پادنا علیا قرار دارد. این‌روستا در مرز استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است.

بهترین زمان سفر به روستای خفر چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به روستای خفر فصل‌های بهار و اوایل تابستان است. در فصل زمستان هم می‌توانید به این‌روستا سفر کنید ولی داشتن تجهیزات مناسب زمستانی و لباس گرم به همراه خود داشته باشید.

چرا به روستای خفر، جهنم سفید می‌گویند؟

روستای خفر در دامنه قله‌های کوه دنا قرار دارد و به دلیل بارش برف زیاد در زمستان این منطقه را برف ضخیم و زیادی پوشش می‌دهد که راه‌های ارتباطی را قطع می‌کند. از این‌رو این لقب را به روستای خفر می‌دهند.

آدرس هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان کجا است؟

این هتل در  خیابان شمس‌آبادی، انتهای خیابان کوالالامپور، خیابان چهارباغ عباسی، سمت راست قرار دارد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...