رَهی نو

همه چیز در مورد خانه دهدشتی اصفهان به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۳۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

خانه‌های لوکس و تجملی با آن زرق‌وبرق چشم‌گیر خود همواره مورد توجه هستند؛ اما هیچ بنایی، جای خانه‌های کاهگلی و قدیمی را پر نمی‌کند. خانه دهدشتی اصفهان جزو آن بناهایی است که با حفظ معماری سبک قاجار خود، هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. به جهت زیبایی و معماری خاص این بنای تاریخی، ما این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به آن اختصاص داده‌ایم تا با مطالعه آن، تشویق به دیدن آن شوید. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

آشنانیی با خانه دهدشتی اصفهان

اگر قرار باشد که از میان خانه‌های قدیمی اصفهان یکی را برای بازدید انتخاب کنید، قطعاً سردرگم خواهید شد؛ چون تعداد این خانه‌های تاریخی بسیار زیاد هستند. از میان این بناهای قدیمی می‌توان خانه دهدشتی اصفهان را مثال زد.
زمان ساخت خانه دهدشتی به دوره قاجار برمی‌گردد و به نوعی یک بنای تاریخی به‌شمار می‌آید. از افراد ساکن در این خانه اطلاعات دقیقی در تاریخ ثبت نشده، اما شواهد نشان می‌دهد که این بنا، یک خانه مسکونی و متعلق به خانواده دهدشتی‌ها بود. 
با گذشت زمان این خانه دست‌به‌دست شد و به وارثان این خانواده رسید. باتوجه به قدمت طولانی این بنا و آسیب‌های وارده به آن، در دوران پهلوی این خانه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. سپس بعد از انقلاب اسلامی، این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد.
در سال 1385 خانه دهدشتی اصفهان در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و بعد از آن هم یکی از جاذبه‌های گردشگری ( جاهای دیدنی) اصفهان تبدیل شد. به‌طوری‌که هر گردشگری که به این شهر سفر می‌کند، بازدید از این مکان تاریخی را در برنامه تفریحی خود قرار می‌دهد.

آشنانیی با خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی کجاست؟

باتوجه به‌اینکه این خانه تاریخی در بخش قدیمی شهر قرار گرفته، اما دسترسی مناسبی به دیگر نقاط شهر دارد. خانه تاریخی در خیابان چهارباغ عباسی، خیابان دروازه دولت، خیابان مسجد باب‌الرحمه، کوچه جهان‌نما، بن‌بست دهدشتی پلاک 110 واقع شده است.

خانه دهدشتی کجاست

معماری خانه دهدشتی

نوع ساخت و سبک معماری خانه دهدشتی به‌گونه‌ای است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. افرادی که با سبک معماری ایرانی و قاجاری آشنا هستند، ظرافت و زیبایی‌های این بنا بسیار بهتر درک می‌کنند. بسیار مشهود است که سبک معماری خانه دهدشتی، برگرفته از سبک معماری سنتی و قاجار است، اما با کمی دقت در آن می‌توان عناصر معماری غربی را نیز در آن مشاهده کرد. همین موضوع باعث شده که این بنا بسیار مورد توجه توریست‌ها باشد. درواقع تلفیق دو سبک ایرانی و غربی، منجر به متمایز شدن این بنای تاریخی شده است.
مساحت این خانه چیزی در حدود 10000 مترمربع است که تزئینات انجام شده بر روی درهای چوبی و همچنین ارسی‌کاری‌های پنجره‌ها و گچ‌بری‌هایی که روی ستون ایوان‌ها دیده می‌شود، این بنا را به پدیده‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده است. پلان خانه دهدشتی به‌شکل مستطیل بوده و از مصالحی مانند چوب، خشت و آجر برای ساخت آن استفاده شده است.

معماری خانه دهدشتی

قسمت های مختلف خانه دهدشتی

زمانی‌که می‌خواهید وارد خانه دهدشتی شوید، در ابتدا یک راهروی بلند و باریکی از چوب، نظر شما را به خود جلب می‌کند. به محض اینکه وارد محوطه اصلی خانه می‌شوید، فضای سنتی و قدیمی خانه شما را مسحور می‌کند؛ گویی که در زمان سفر کرده‌اید و خود را به دوران قاجار رسانده‌اید.
حیاط سرسبز و باطراوت این خانه به‌همراه حوض فیروزه‌ای رنگ و آب‌نمایی که در آن خودنمایی می‌کند، حس دلپذیری به شما خواهد داد. همچنین در دور تا دور حیاط خانه دهدشتی می‌توانید گل‌های رنگارنگ آن را ببینید. موضوع دیگری که به زیبایی این خانه افزوده، درهای اتاق‌ها و پنجره‌های چوبی آن است که از داخل حیاط می‌توان آنها را دید.

این پنجره‌ها به بیرون باز می‌شوند و چیزی که بر زیبایی آن می‌افزاید، ارسی‌هایی است که نورهای رنگی را منعکس کرده و نمای زیبایی در شب ایجاد می‌کند. در چهار سمت خانه، اتاق‌هایی به‌شکل قرینه قرار گرفته‌اند که به‌طور کامل شبیه به هم هستند و تنها تفاوت آنها، نوع چیدمان در بعضی از قسمت‌های اتاق‌های این خانه است.

قسمت های مختلف خانه دهدشتی

هتل سنتی خانه دهدشتی اصفهان

زمانی‌که برای بازدید از خانه دهدشتی به اصفهان می‌روید، این خبر بسیار خوشحال‌کننده است اگر بشنوید که می‌توانید در این خانه که یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان است، اقامت داشته باشید. درست حدس زدید! گردشگران درصورت درخواست می‌توانند علاوه‌بر بازدید از خانه دهدشتی، با اقامت در این خانه، یک شب به‌یاد ماندنی برای خود از این سفر رقم بزنند.
خانه دهدشتی در طبقه دوم، هشت اتاق دارد که حس همان خانه‌های قجری را به شما القا می‌کنند. زمانی‌که در این اتاق‌ها هستید، می‌توانید از بالکن به حیاط دید داشته باشید و همچنین در زمان استراحت در حیاط این خانه می‌توانید بر روی نیمکت‌های آن نشسته و درختان قدیمی و سربه‌فلک کشیده را از نظر بگذرانید. همچنین در سال 1395 در بخش بیرونی خانه دهدشتی، کافه و رستوران نیز برای رفاه حال گردشگران ایجاد شده تا آنها برای سرو غذا و یا نوشیدنی مجبور نباشند که از خانه خارج شوند.

بهترین زمان بازدید از خانه دهدشتی

باتوجه به اینکه خانه دهدشتی، نوعی اقامتگاه سنتی نیز به‌شمار می‌آید، افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از افراد آنهایی هستند که قصد اقامت در خانه دهدشتی را دارند؛ دراین‌صورت در هر زمانی می‌توانند از این خانه بازدید کنند. اما دسته دوم آنهایی هستند که در یکی از هتل‌های اصفهان مانند هتل عباسی اصفهان اقامت دارند و صرفاً برای یک بازدید چند ساعته به این خانه می‌روند. دراین‌صورت زمان مشخصی برای بازدید این دسته از افراد وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 16 الی 22 شب از این خانه تاریخی دیدن کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه دهدشتی

در نزدیکی خانه دهدشتی، مکان‌های تاریخی و دیدنی زیادی وجود دارد که بهتر است بازدید از آنها را در برنامه سفر خود بگنجانید. در ادامه این مکان‌های دیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد.
•    مسجد شیخ لطف الله
•    سی و سه پل
•    عمارت چهل ستوتن
•    میدان نقش جهان
•    بازار قیصریه
•    عمارت عالی قاپو
•    مسجد شاه
•    کاخ هشت بهشت

جاهای دیدنی نزدیک به خانه دهدشتی

هتل های نزدیک به خانه دهدشتی

همانطور که می‌دانید هتل‌های زیادی در شهر اصفهان وجود دارند، اما مهم این است که یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ها به خانه دهدشتی را انتخاب کنید. برای راحتی کار شما، در ادامه هتل‌های نزدیک به این بنای تاریخی را به شما خواهیم گفت.
•    هتل پرشیا
•    هتل نقش جهان 
•    هتل معراجی
•    هتل صبا
•    هتل ایران

هتل های نزدیک به خانه دهدشتی

رستوران های نزدیک به خانه دهدشتی

احتمالاً بعد از بازدید از خانه دهدشتی خسته شده‌اید و به یک غذای خوشمزه و خوش‌طعم نیاز دارید. در این مورد می‌توانید خود را به یکی از رستوران‌های نزدیک به خانه دهدشتی برسانید و خود را به یک غذای گرم دعو کنید. در ادامه لیستی از رستوران‌های نزدیک به این خانه تاریخی را به شما معرفی می‌کنیم.
•    رستوران سعدی
•    رستوران جارچی باشی
•    رستوران پستو
•    رستوران شهرزاد
•    کله پزی پهلوان

رستوران های نزدیک به خانه دهدشتی

سخن پایانی

سرنوشت شهر اصفهان گویی با جاذبه‌های تاریخی و قدیمی گره خورده؛ به‌گونه‌ای که نمی‌شود به این شهر رفت و از جاذبه‌ها و بناهای قدیمی آن بازدید نکرد. خانه دهدشتی اصفهان یکی از آنهاست که با قدمت طولانی خود، همواره پای ثابت گردشگری در این شهر محسوب می‌شود.
معماری خاص این خانه در کنار امکان اقامت در آن موجب شده که گردشگران زیادی از داخل و خارج از ایران این مکان تاریخی را برای بازدید انتخاب کنند. به‌همین دلیل ما هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان سفر به اصفهان، دیدن این بنای قدیمی را در برنامه سفر خود بگنجانید و چنانچه خاطره و تجربه‌ای از دیدن این خانه داشتید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درمورد خانه دهدشتی در اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟

خانه تاریخی در خیابان چهارباغ عباسی، خیابان دروازه دولت، خیابان مسجد باب‌الرحمه، کوچه جهان‌نما، بن‌بست دهدشتی پلاک 110 واقع شده است.

خانه دهدشتی متعلق به چه دورانی است؟

این خانه متعلق به دوره قاجار است اما از ساکنین این خانه که در گذشته در آن زندگی می‌کردند، خبری نیست.

رستوران‌های نزدیک به خانه دهدشتی کدامند؟

رستوران سعدی، رستوران جارچی باشی، رستوران پستو، رستوران شهرزاد، کله پزی پهلوان.

کدام جاذبه دیدنی در نزدیکی خانه دهدشتی قرار دارد؟

کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، میدان نقش جهان، بازار بزرگ اصفهان، سردر قیصریه، حمام تاریخی علی قلی آقا، کاخ عالی قاپو.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...